Gå til innhold

Noen som har erfaringer med disse hundene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det absolutt smarteste dere gjør er å kontakte mennesker som har de hunderasene dere er interesserte i, og tilbring tid med dem. Dette gir dere erfaring og et referansepunkt når dere selv skal få hund. Og man oppdager raskt om barna er allergiske (det ligger hundrevis av hunder til omplassering på finn på grunn av plutselig oppstått allergi…….). Kontakt gjerne oppdrettere som kan fortelle dere om rasen, gå på utstillinger og bli kjent med miljøet. Hold dere for guds skyld unna disse doodleblandingene, det er 100% idioti å støtte de valpefabrikkene. Finn en oppdretter som prioriterer friske hunder og sjekk dem ut selv på dogweb så dere ikke plutselig blir sittende med en valp med dårlige knær og gemytt. 

Anonymkode: 1c75e...d58

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Fordi dette er en "liten" medium rase som passer perfekt til familien. Vi har en selv..derfor jeg nevner det. Dette er en rase ikke mange vet om. Røyter gjør den heller ikke.

Portis er ikke en liten rase, og ikke er den nødvendigvis enkel å oppdra heller. Det er en flott rase for en aktiv familie og for de som vil trene hund, men det er mye energi, hopp og sprett, og de kan være krevende å oppdra, særlig mtp ro og en god av-knapp. Helt røytefri er den heller ikke. Den røyter en del når den slipper valpepelsen, og selv i voksenpels slipper den pels - forskjellen er at rasen ikke har underull og dermed feller betraktelig mindre pels enn mange andre raser. 

Endret av Arx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (1 minutt siden):

Portis er ikke en liten rase, og ikke er den nødvendigvis enkel å oppdra heller. Det er en flott rase for en aktiv familie og for de som vil trene hund, men det er mye energi, hopp og sprett, og de kan være krevende å oppdra, særlig mtp ro og en god av-knapp. 

Ikke våres. Vi har en veldig avslappet og flott hund. Ikke hat noe problem å oppdra..heller veldig lett. Det er jo hva du selv gjør det til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tabris said:

Det er ikke alltid de minste rasene er de mest passende i familier med småbarn. Det ender ofte med at barna løfter og styrer mye på hundene, noe som i verste fall kan føre til at hunden begynner å knurre og glefse når barna nærmer seg eller noen forsøker å løfte dem opp. 

Du kan se et eksempel på det i nyeste sesong av Fra Bølle til Bestevenn på NRK.

Det er jo kun et problem hvis ikke man behandler hunden skikkelig, ikke en dårlig egenskap ved rasen som sådan. Mange små hunder som er fine i familier. Papillion og bichon frise har jeg god erfaring med i familier i alle fall - men da har de selvsagt ikke blitt løfta rundt i tide og utide og blitt klemt inn i tåpelige kostymer og sånt. De fleste hunder blir vel sure av det.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (29 minutter siden):

Fordi dette er en "liten" medium rase som passer perfekt til familien. Vi har en selv..derfor jeg nevner det. Dette er en rase ikke mange vet om. Røyter gjør den heller ikke.

Det er ikke dermed sagt at den passer til ts sine behov. Les det vedkommende skriver neste gang. 

Rasen er heller ikke liten/medium av størrelse 🙄 

Bare fordi du har rasen, så er det ikke sånn at den passer for alle andre som skal kjøpe seg hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onyx skrev (36 minutter siden):

Vært på fjelltur med en 9åring og en 4 åring? En barnefamilie trenger ingen stor hund for å gå fjelltur.. dvs egentlig trenger ingen det, de fleste hunder klarer fint å gå på fjelltur. Alle bør velge en hund som passer til hverdagene og ikke for den håndfullen fjellturer gjenomsnittsfamilien går i året. 

Dette! 
Selve poenget med innlegget mitt, at "Barnefamilen A4" bør gå for en selskapshund. At man reiser på hytta i høstferien med barnet i pulk og bæremeis, betyr ikke at man trenger aktiv brukshund. Ale hunder har fire bein og alle liker å gå på tur. 

Når dette er sagt kan jeg være enigig i at de aller minste miniatyrrasene (chi, pomme osv) kan by på utfordringer med småbarnda de er så små at barn ikke respekterer grensene dere,s og man ender opp med å måtte passe på hunden og ikke barnet. 

At barnet på no år ønsker seg hund er i grunnen irrelvant. Hunden blir helt og holdent foreldrenes ansvar.

Endret av Perle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedenfor å betale i dyre dommer for blandingshunder som "maltipoo", hvorfor ikke heller kjøpe renraset puddel med stamtavle og helse-tester?

Puddel finnes i flere størrelser, og de er smarte, raske til å lære og med på det meste. Det beste av alt; røyter ikke! Du slipper daglige runder med støvsugeren for å støvsuge opp hundehår, som man må med flertallet av hunderaser. 

Du kan klippe pudlene hjemme i en kort og lettstelt lengde på pelsen. Klippemaskiner er å få kjøpt mange steder i ulike zoobutikker på nett etc. Verdt å merke seg er at pudler ikke har underull, de har kun ett enkelt hårlag, noe som gjør at de fryser lettere enn en del andre hunder om vinteren i vårt kalde land. Man må derfor regne med å kle på hunden en ullfrakk om vinteren, og kanskje noe på vinteren på potene.

Pudler er kjempefine og lette å ha med og gjøre. Anbefales. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gliffy said:

Det er jo kun et problem hvis ikke man behandler hunden skikkelig, ikke en dårlig egenskap ved rasen som sådan. Mange små hunder som er fine i familier. Papillion og bichon frise har jeg god erfaring med i familier i alle fall - men da har de selvsagt ikke blitt løfta rundt i tide og utide og blitt klemt inn i tåpelige kostymer og sånt. De fleste hunder blir vel sure av det.  

Jeg har ikke sagt det er en dårlig egenskap med rasen. Faktisk så foretrekker jeg hunder som ikke finner seg i at folk bøller med dem. Men det er verdt å tenke over om man har små barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er 75% malteser og 25% toypuddel. Han er MEGET barnevennlig, tålmodig, nysgjerrig, sprek (er med på fjellturer), glad i alle mennesker. Rolig som en engel inne. Men vær obs på at malteser er varslere og voktere. Han bjeffer en del og kan utagere mot andre hunder når han er i bånd. Vokter sin eier veldig. Vi øver på dette hver dag. 
Han er også veldig glad i å gjøre og lære triks. Raskere enn lynet, og skal begynne på agillitykurs i høst. 
Han er den perfekte kosehunden, men krever også en del turer og å bruke hjernen. Elsker sniffeleker. Vi har aldri angret på hunden vår❤️

Anonymkode: 81b16...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Lhasa Apso. Veldig nydelig rase som passer alle dine nevnte krav. Kan gå både svært lange og krevende fjellturer og klare seg med 10 minutter kort tur i gata. Veldig rolige når de er i hus. Veldig lettlærte, veldig positive og glade hunder, kosete og rett ut herlige små vesener. 

Barna kan likevel kanskje bli litt skuffet over at lhasaer ikke leker noe særlig med baller, pinner og diverse. De vil gjerne leke løpeleker og finne ting man gjemmer for dem, men kaster man en pinne får man den neppe tilbake. Man må isåfall lære den at den liksom skal hente, levere tilbake og forvente nytt kast. 😆 De kan også være litt bjeffete når de står ute i hagen og skal "vokte" eiendom. Ikke på alt og alle liksom, men dem de synes er skumle av en eller annen merkelig årsak. Innendørs er de dårlige vakthunder. Liksom off duty da og som nevnt veldig rolige inne, med mindre man leker og girer dem opp. 

Har erfaring med to av rasen. 

Anonymkode: eb9bf...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 10.06):

Bichon Havanais, Maltipoo, Lhasa apso, Malteser.

Du har jo bestemt deg på forhånd tydeligvis. Klassiske dulle raser, noe ala det at barna mine vil ha rase.. Og med øvrig beskrivelse passer ikke disse rasene overhode. 

Vet om en familie med barn i samme alder. De skaffet en svensk/dansk gårdshånd. Stabil, trygg, god turkamerat.. tåler stress bra. De stemmer ikke utseendemessig med rasene du lister opp så da er det kanskje ikke så interessant.

Anonymkode: 2e395...19f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du har jo bestemt deg på forhånd tydeligvis. Klassiske dulle raser, noe ala det at barna mine vil ha rase.. Og med øvrig beskrivelse passer ikke disse rasene overhode. 

Vet om en familie med barn i samme alder. De skaffet en svensk/dansk gårdshånd. Stabil, trygg, god turkamerat.. tåler stress bra. De stemmer ikke utseendemessig med rasene du lister opp så da er det kanskje ikke så interessant.

Dansk Svensk Gårdshund anbefales absolutt ikke, da rasen bærer sterkt preg av overavl og det er stor sjanse for å få en stresset og nervøs hund. De som er bra i gemyttet er jo kjempefine hunder, men dessverre er det så mye dårlige gener på den rasen for tiden at det er en stor sjanse å ta. 

Anonymkode: f2163...2ec

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dansk Svensk Gårdshund anbefales absolutt ikke, da rasen bærer sterkt preg av overavl og det er stor sjanse for å få en stresset og nervøs hund. De som er bra i gemyttet er jo kjempefine hunder, men dessverre er det så mye dårlige gener på den rasen for tiden at det er en stor sjanse å ta. 

Anonymkode: f2163...2ec

Javel, ikke hørt om. Den jeg kjenner er fantastisk i alle fall. På den annen side så kan du treffe på dårlige avls-linjer på alt av raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ut i fra hva som står i hi burde ikke ts skaffe seg en dsv. Det er en rase med stort aktivitetsbehov og det virker ikke som det er noe den vil få fast, det er derfor helt riktig å legge lista litt lavere. 

I tillegg er det som nevnt tidligere mye dårlig mentalitet nå. At du vet om et bra eksemplar endrer ikke det. 

Anonymkode: 2dfc3...5fd

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Havanais. Uten tvil! Hatt rasen i 19 år. Pelsstell er helt ærlig noe skit, men på tross av hva noen oppdrettere sier? De kan klippes 😜 Jeg er 50 nå, har vært borti andre raser også, men dønn ærlig, Havanaisen er den kjærligste, snilleste, mest lettrente, takknemlige, mest barnevennlige...jeg kunne fortsatt, men du skjønner poenget. Om størrelsen ikke spiller noen rolle, og du er forberedt på å bruke ca 2.000,- i året på pelsklipp? Ja da har du den perfekte hund innen rekkevidde. Har en 13 år gammel Havanais hjemme nå, og jeg sverger, hun tror hun er 4 år 😂 Løper, leker, hopper, gjør hva som helst for en godbit. Var hun galere som ung? Selvfølgelig! Blir fortere trett nå. Men alvorlig altså, hun er magisk ❤️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

«Dulleraser»? Har du erfaring med disse? Jeg har erfaring med Collie, Border Collie, Golden retriever, buhund, irsk setter og cocker spaniel. Havanaise er ikke noe mer «dullerase» en de jeg nevnte over. Vi bruker være Havanaiser til alt vi har brukt de andre raene til. Eneste forskjellen for vår del, er størrelsen og at de ikke røyter. Kollegaen til mannen min hadde svensk gårdshund. Ble avlivet pga aggressivitet mot barnebarnet hans. Så, gå gjerne forsiktig ned fra din høye hest :) Og slutt å dømme etter utseende 😊

Anonymkode: be66f...0aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BettyBoop2 skrev (Akkurat nå):

Bichon Havanais. Uten tvil! Hatt rasen i 19 år. Pelsstell er helt ærlig noe skit, men på tross av hva noen oppdrettere sier? De kan klippes 😜 Jeg er 50 nå, har vært borti andre raser også, men dønn ærlig, Havanaisen er den kjærligste, snilleste, mest lettrente, takknemlige, mest barnevennlige...jeg kunne fortsatt, men du skjønner poenget. Om størrelsen ikke spiller noen rolle, og du er forberedt på å bruke ca 2.000,- i året på pelsklipp? Ja da har du den perfekte hund innen rekkevidde. Har en 13 år gammel Havanais hjemme nå, og jeg sverger, hun tror hun er 4 år 😂 Løper, leker, hopper, gjør hva som helst for en godbit. Var hun galere som ung? Selvfølgelig! Blir fortere trett nå. Men alvorlig altså, hun er magisk ❤️

Enig! 100 prosent! 😊❤️

Anonymkode: be66f...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (22 timer siden):

Istedenfor å betale i dyre dommer for blandingshunder som "maltipoo", hvorfor ikke heller kjøpe renraset puddel med stamtavle og helse-tester?

Puddel finnes i flere størrelser, og de er smarte, raske til å lære og med på det meste. Det beste av alt; røyter ikke! Du slipper daglige runder med støvsugeren for å støvsuge opp hundehår, som man må med flertallet av hunderaser. 

Du kan klippe pudlene hjemme i en kort og lettstelt lengde på pelsen. Klippemaskiner er å få kjøpt mange steder i ulike zoobutikker på nett etc. Verdt å merke seg er at pudler ikke har underull, de har kun ett enkelt hårlag, noe som gjør at de fryser lettere enn en del andre hunder om vinteren i vårt kalde land. Man må derfor regne med å kle på hunden en ullfrakk om vinteren, og kanskje noe på vinteren på potene.

Pudler er kjempefine og lette å ha med og gjøre. Anbefales. 

Dette!! OMG! Vær så snill å gi blås i doodle raser! Hvorfor? Tåler du at jeg lister opp?

1. Oppdrettere påstår at doodlene arver kun det beste fra begge raser. Altså. F.eks en goldendoodle. Det beste lynnet til avlsdyrene, ingen av pelsproblememe. Allergivennlig garanterer de også... Herregud, hjertet mitt blør!! Jeg har møtt hunder som har tre-dobbel pels! Litt Golden. Litt Puddel. Litt miks. Gud så vondt de hundene har det! Hvorfor? Verken Golden eller Puddel pelsen er noe problem. Blandingen er! Hundene har tett, tovet pels helt inntip

2. Å si at Doodler arver kun det beste fra begge raser er som å si at en menneskebaby arver baaare det fineste fra begge foreldrene. Godt hårfeste, kommer aaaldri til å bli skallet. Kvisefri hud, etc. Røytefrie. Jada... Det jeg har sett? Noen hunder har super pels, absolutt det beste fra begge rasene, ok. De fleste? Har en overflod av den ene eller den andre pelsen. Røytingen fra Golden. Krøllene fra Puddelen. Kan klippes, ja jøss. Men hundene plages! Og noen? Noen hunder ender opp med tre-delt pels. Har dere sett det? Golden pelsen som røyter. Puddel pelsen som krøller. Og en siste variant som ingen har sett før. En pels som fører til at hunden må barberes til skinnet, og dermed har null beskyttelse fra vær og vind.

Om du ønsker deg en allergivennlig hund (og husk at allergivennlig ikke betyr allergisikker!), har du flere valg, fra liten til stor:

1. Bichon Frise, Bichon Havanais, 2-3 andre raser i bichon familien jeg ikke husker. Mini pudddel. Sikkert flere

2. Mellom Puddel, Portugisisk vannhund, sikkert flere

3. Konge puddel, sikkert flere.

Ooog... Når jeg skriver "sikkert flere", betyr ikke det at det ikke er flere. Det er flere, garantert. Det betyr bare at jeg har helt blåst hukommelse ;) Poenget? Det ER så mange raser å velge mellom, heldigvis ❤️ Google it, snakk med oppdrettere (dette er absolutt den viktigste biten om dere er førstegangs-hundeeiere! Får dere treffe mamma og pappa dyrene? Kullsøsken? Om nei, og dere ikke får en steingo' grunn for hvorfor? Gå videre. VÆR så snill og gå for en oppdretter som oppfyller alle krav dere har!)

Enormt masse lykke til med valpekjøpet, og vær så snill. Vær kritiske. Ikke kjøp valp kun fordi den eeeer så søt.... Sørg for at den ekstremt søte valpen er frisk, etter friske foreldre også ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BettyBoop2 skrev (12 minutter siden):

Dette!! OMG! Vær så snill å gi blås i doodle raser! Hvorfor? Tåler du at jeg lister opp?

1. Oppdrettere påstår at doodlene arver kun det beste fra begge raser. Altså. F.eks en goldendoodle. Det beste lynnet til avlsdyrene, ingen av pelsproblememe. Allergivennlig garanterer de også... Herregud, hjertet mitt blør!! Jeg har møtt hunder som har tre-dobbel pels! Litt Golden. Litt Puddel. Litt miks. Gud så vondt de hundene har det! Hvorfor? Verken Golden eller Puddel pelsen er noe problem. Blandingen er! Hundene har tett, tovet pels helt inntip

2. Å si at Doodler arver kun det beste fra begge raser er som å si at en menneskebaby arver baaare det fineste fra begge foreldrene. Godt hårfeste, kommer aaaldri til å bli skallet. Kvisefri hud, etc. Røytefrie. Jada... Det jeg har sett? Noen hunder har super pels, absolutt det beste fra begge rasene, ok. De fleste? Har en overflod av den ene eller den andre pelsen. Røytingen fra Golden. Krøllene fra Puddelen. Kan klippes, ja jøss. Men hundene plages! Og noen? Noen hunder ender opp med tre-delt pels. Har dere sett det? Golden pelsen som røyter. Puddel pelsen som krøller. Og en siste variant som ingen har sett før. En pels som fører til at hunden må barberes til skinnet, og dermed har null beskyttelse fra vær og vind.

Om du ønsker deg en allergivennlig hund (og husk at allergivennlig ikke betyr allergisikker!), har du flere valg, fra liten til stor:

1. Bichon Frise, Bichon Havanais, 2-3 andre raser i bichon familien jeg ikke husker. Mini pudddel. Sikkert flere

2. Mellom Puddel, Portugisisk vannhund, sikkert flere

3. Konge puddel, sikkert flere.

Ooog... Når jeg skriver "sikkert flere", betyr ikke det at det ikke er flere. Det er flere, garantert. Det betyr bare at jeg har helt blåst hukommelse ;) Poenget? Det ER så mange raser å velge mellom, heldigvis ❤️ Google it, snakk med oppdrettere (dette er absolutt den viktigste biten om dere er førstegangs-hundeeiere! Får dere treffe mamma og pappa dyrene? Kullsøsken? Om nei, og dere ikke får en steingo' grunn for hvorfor? Gå videre. VÆR så snill og gå for en oppdretter som oppfyller alle krav dere har!)

Enormt masse lykke til med valpekjøpet, og vær så snill. Vær kritiske. Ikke kjøp valp kun fordi den eeeer så søt.... Sørg for at den ekstremt søte valpen er frisk, etter friske foreldre også ❤️

Jeg er litt usikker på hvorfor du siterer meg på dette? Skal jeg blåse i doodleblandinger, når jeg bare snakket om pudler renraset?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...