Gå til innhold

Noen som har erfaringer med disse hundene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på fire som vurderer å skaffe oss hund i løpet av det neste året (kommer til å bruke god tid på å lese oss opp og finne rett timing på når). Barna er 4 og 9 år. Eldste barnet er veldig interessert i hunder og kommer nok til å involvere seg mye. Både jeg og samboer har hatt hund deler av oppveksten, og har alltid tenkt vi ønsker en hund når barna er store nok. Vi ønsker en hund som er grei med barn, som man kan ta med på fjelltur men som også klarer seg med kortere turer. Vi ønsker også at hunden skal være lett å oppdra, siden dette er første gang vi har hund i hus. Vi bor i hus og har hage. Vi kan også bruke en del hjemmekontor, og eldste barnet kommer hjem fra skolen rundt 14. Men noen timer alene må hundene være etterhvert. 

Ut ifra det vi har lest så langt, kan disse være aktuelle: Bichon Havanais, Maltipoo, Lhasa apso, Malteser. Noen som har erfaringer de vil dele? 

Anonymkode: 3a427...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er en familie på fire som vurderer å skaffe oss hund i løpet av det neste året (kommer til å bruke god tid på å lese oss opp og finne rett timing på når). Barna er 4 og 9 år. Eldste barnet er veldig interessert i hunder og kommer nok til å involvere seg mye. Både jeg og samboer har hatt hund deler av oppveksten, og har alltid tenkt vi ønsker en hund når barna er store nok. Vi ønsker en hund som er grei med barn, som man kan ta med på fjelltur men som også klarer seg med kortere turer. Vi ønsker også at hunden skal være lett å oppdra, siden dette er første gang vi har hund i hus. Vi bor i hus og har hage. Vi kan også bruke en del hjemmekontor, og eldste barnet kommer hjem fra skolen rundt 14. Men noen timer alene må hundene være etterhvert. 

Ut ifra det vi har lest så langt, kan disse være aktuelle: Bichon Havanais, Maltipoo, Lhasa apso, Malteser. Noen som har erfaringer de vil dele? 

I stedet for blanding med puddel, ville jeg sett på rene pudler. Da vet du i langt større grad hva du får enn om du tilfeldigvis blander en puddel og en malteser. 

Hvis du tror barnet vil ha en langvarig interesse av å trene hund, kan en av de tre mindre pudlene egne seg godt til der du beskriver. Den yngste jeg har sett på agilitybanen med en dvergpuddel, var vel 7-8 år. De gjør det kjempebra. 

Pudler tilpasser seg også relativt godt familien, så lenge de får litt mental trening og får brukt kroppen ordentlig med jevne mellomrom 😊

Anonymkode: e1a53...d69

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tv-programmet «fra bølle til bestevenn» og se det sammen med familien. Ikke tro at noen hund er lett å trene, det blir arbeid uansett. Styr unna poo-blandingene, der er det mye dårlig temperament grunnet overavl.

Anonymkode: 3b95a...ace

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (17 minutter siden):

Se etter portugisisk vannhund:)

Hvorfor foreslår du denne rasen i alle slike tråder? Les nå heller hva ts skriver. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Se tv-programmet «fra bølle til bestevenn» og se det sammen med familien. Ikke tro at noen hund er lett å trene, det blir arbeid uansett. Styr unna poo-blandingene, der er det mye dårlig temperament grunnet overavl.

Ja, vi har tenkt å se det programmet sammen ☺️ jeg skjønner at det er mye jobb uansett, men noen raser er vel uansett lettere enn andre. Så mer det jeg siktet til. Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, vi har tenkt å se det programmet sammen ☺️ jeg skjønner at det er mye jobb uansett, men noen raser er vel uansett lettere enn andre. Så mer det jeg siktet til. Ts 

Både og, for i et kull er det ulike personligheter. Kjøp hos en oppdretter som tester valpene sine før de blir solgt, ikke kjøp hos noen som bare lar dere velge basert på farge/søt osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en ren selskapshund! ALLE hunder liker å trene og å gå turer. Selv den minste lille rasen kan fint mestre fjellturer, men de blir ikke destruktive og ødelegger innventar om de ikke blir aktivisert en dag.

Skaff en liten/mellomstor selskaps hund.  

Edit: Lettere å skaffe pass til, lettere å reise med, billigere i kosten og de lever ofte opptil fem år lengre en de største rasene. 

Endret av Perle
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (2 minutter siden):

Gå for en ren selskapshund. ALLE hunder liker å trene og å gå turer. Selv den minste lille rasen kan fint mestre fjellturer, men de blir ikke destruktive og ødelegger innventar om de ikke blir aktivisert en dag.

Skaff en liten selskaps hund.  

Nja. De minste selskapshundene og barn som løper inn og ut og masse lyd og litt håndtering på sleivete måter er ikke alltid noen god match. 

Jeg tror jeg ville ha venta til eldste er enda litt eldre, en niåring bør ikke ha ansvaret for en hund alene på ettermiddag til dere kommer hjem. Det er så kjipt både for barn og hund hvis det skjer noe dumt. 

Lån gjerne noens hund og se hvordan det funker i hverdagen deres. Har dere tid til hund? Kommer dere dere ut på tur i drittvær? 

Ikke kjøp noe som heter poo!! Både gemytt og pels har vist seg vanskelig på mange av de blandingene der. Ikke blir foreldrene helsesjekka, en aner ikke hvor mange kull tispa har hatt og så koster de jo i mange tilfeller mer enn en rasehund med alle papirer i orden. 

Anonymkode: f2ce3...fe4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke personlig erfaring med rasene du nevner, men lhasa apso står beskrevet som en relativt reservert rase, og utfra erfaringen min med andre (større) reserverte raser, så ville jeg ikke valgt det med så små barn. De skal ikke være aggressive, men de tåler ofte i praksis mindre tull enn mer "happy go lucky" raser, og det er upraktisk å være skeptisk til fremmede hvis man skal ha venner til barna løpende ut og inn av huset. 

Derfor ville jeg gått for malteser eller bichon havanais av rasene du nevner, de skal begge være lettere å trene og mer glad i folk utfra beskrivelsene hvertfall. Jeg ville tatt kontakt med oppdrettere av begge rasene og hørt om de tror rasen passer for dere, og kanskje få kommet innom og hilse på.

Malteser er vel den minste av de på godt og vondt, så her er det nok lurt å vurdere hvor mye fjellturer dere faktisk går, de aller minste hundene orker ikke alltid like lange turer, men er dermed også mer fornøyd med dager der det ikke skjer noe.

Anonymkode: 9bfbb...80c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bichon havanaise, og av de rasene du nevner, vil jeg anbefale havanaise. Det følger jo pelsstell, men er du flink og børster 2-3 gang i uka, holder du pelsen fin.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpuddel eller mellompuddel? Sjekk oppdretter nøye så dere finner noen som har hunder med godt temperament. Veldig allsidige hunder, lite pelsstell om man holder peisen kortklippet. Anbefaler å styre unna toypuddel (og andre toyraser), der er det flere helseproblemer og så små hunder er ofte mye skjørere enn større og vil fort kunne bli skadet ved feil håndtering av småbarn. 

Anonymkode: 98854...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent til ungene er større først og fremst.

Raser jeg har god erfaring med, og som jeg tenker kan passe: papillon/phalene, bichon frisé, bichon havanais, kooikerhund, cocker spaniel, norsk buhund, coton de tulear, Chinese crested powder puff. 

Anonymkode: 31005...4f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid de minste rasene er de mest passende i familier med småbarn. Det ender ofte med at barna løfter og styrer mye på hundene, noe som i verste fall kan føre til at hunden begynner å knurre og glefse når barna nærmer seg eller noen forsøker å løfte dem opp. 

Du kan se et eksempel på det i nyeste sesong av Fra Bølle til Bestevenn på NRK.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig. små hunder biter mest - kanskje også fordi de lettere blir plaget av unger.. Men siden du nevner fjellturer så ville jeg valgt en større hund som schæfer (uten bananrygg) eller Golden. 

Anonymkode: b8d8b...b3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av de rasene du nevner, så har jeg mest erfaring fra Bichon Havanais. Er på 3. hunden nå. Vi elsker disse hundene. Liker også malteser, men har ikke eid selv. Liker egentlig de også godt. Havanaise er lett å lære opp, elsker barn og alle andre… Velg fra en seriøs oppdretter, slik at du får en trygg hund. Anbefaler også dressurkurs og/eller MYE sosialt i starten slik at en unngår å få en hund som bjeffer altfor mye. Litt pelsstell er det, men null røyting. Lett å ha med seg. Ungene klarer også å gå turer med dem. Lykke til, uansett hva dere velger. Mange fine raser der ute 😊

Anonymkode: be66f...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

enig. små hunder biter mest - kanskje også fordi de lettere blir plaget av unger.. Men siden du nevner fjellturer så ville jeg valgt en større hund som schæfer (uten bananrygg) eller Golden. 

Vi har hatt små hunder og store hunder - ingen av dem har vært i nærheten av å bite noen. Mange forstår kanskje ikke de små hundene, og skremmer dem. Små hunder har ikke mye å forsvare seg med, og kan nok lettere bli redde når folk durer på. 
Vi har 3. Bichon Havanais, og hyttenaboene har Malteser. De er like mye med på fjellturer som vår tidligere golden :) 

Anonymkode: be66f...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vært på fjelltur med en 9åring og en 4 åring? En barnefamilie trenger ingen stor hund for å gå fjelltur.. dvs egentlig trenger ingen det, de fleste hunder klarer fint å gå på fjelltur. Alle bør velge en hund som passer til hverdagene og ikke for den håndfullen fjellturer gjenomsnittsfamilien går i året. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (7 timer siden):

Hvorfor foreslår du denne rasen i alle slike tråder? Les nå heller hva ts skriver. 

Fordi dette er en "liten" medium rase som passer perfekt til familien. Vi har en selv..derfor jeg nevner det. Dette er en rase ikke mange vet om. Røyter gjør den heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...