AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #1 Del Skrevet 26. august 2024 Hører ofte fra barna ordet TULLEBALL. Noe de hører sikkert fra bhg. Når jeg prøver å søke på det på internett ser jeg forskjellige betydninger. Vi er utlendinger og derfor usikker på hva dette betyr. Er det nor positiv eller negativ? Anonymkode: d40b2...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 26. august 2024 #2 Del Skrevet 26. august 2024 Er det ikke Google der du befinner deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #3 Del Skrevet 26. august 2024 Mulig at de bruker det som noe annet i barnehagen, men generelt brukes "tullball" på norsk som en snillere versjon av engelske "bullsh*t". Anonymkode: b8d0f...fa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #4 Del Skrevet 26. august 2024 Min oppfatning, som Trønder, er at tullball er noe litt negativt, men ikke nødvendigvis på en seriøs måte...... Hmmm, og det kommer litt an på hva det er snakk om. Hvis det er bare tullball med en ungdom, så vil det si at ungdommen ikke gjør noe fornuftig med livet sitt, uten at det nødvendigvis er noe negativt ungdommen holder på med. Hvis unger holder på med bare tullball, så leker de kanskje på en slik måte at de støyer, gjør rampestreker eller noe slikt. Hvis noe/en situasjon er bare tullball, så er det noe ufornuftig eller ikke hensiktsmessig som skjer. Eks; Ble bare tullball med rygginga mi med henger. (Jeg greide ikke å få den dit jeg ville.) Norsk er et vanskelig språk, særlig når det samme kan bety forskjellig ut i fra situasjon, plass i Norge etc. Anonymkode: 6e991...293 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #5 Del Skrevet 26. august 2024 Det er ikke et negativt ord. Vi mener når dem «lurer» oss litt. Så sier vi tullball med et litt glimt i øyet. Anonymkode: 4c91b...271 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Del Skrevet 26. august 2024 Ja, tullball betyr tøys og tull. Det kan brukes som en penere måte å si «bullshit» på, da er det negativt. eller det kan bety at noen tøyser og tuller mer på en uskyldig måte, da er det litt mer humoristisk. Så det kommer litt ann på sammenhengen. « Jeg tror du ødela den med vilje.» - svar «Tullball! ( altså bullshit). Mer uskyldig «Var det gøy på trening?» svar « Det utviklet seg til vannkrig, så ble bare tullball 😂». Dersom barn leker og det sklir litt ut « Nå må dere roe dere litt, nå er det bare tullball her.» Anonymkode: 73c9b...84a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Del Skrevet 26. august 2024 Det er forskjell på tullball og tullEball, iallefall her vi bor. Tullball er negativt, noe som ikke blir gjort helt riktig. Hvis noen holder på med tullball, holder de på med rampestreker. Tulleball er positivt. En tulleball er en person (oftest brukt om barn) som sier og finner på mye morsomt. Kommer med uskyldige skrøner, bruker fantasien og får ofte andre rundt seg til å le. Og hvis noen prøver å lure noen, eller tøyser litt mye, kan en ofte få høre at "du er en tulleball". En tulleball kan til engelsk kanskje oversettes til lovable goofball. Anonymkode: 9c93f...821 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 Tullball. Tøys og tull/ sludder og pølsevev. "Er det sant at julenissen bor på Jupiter?" "Tullball!" Tullball kan være kaos på en ikke-alvorlig måte. Anonymkode: fe074...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er forskjell på tullball og tullEball, iallefall her vi bor. Tullball er negativt, noe som ikke blir gjort helt riktig. Hvis noen holder på med tullball, holder de på med rampestreker. Tulleball er positivt. En tulleball er en person (oftest brukt om barn) som sier og finner på mye morsomt. Kommer med uskyldige skrøner, bruker fantasien og får ofte andre rundt seg til å le. Og hvis noen prøver å lure noen, eller tøyser litt mye, kan en ofte få høre at "du er en tulleball". En tulleball kan til engelsk kanskje oversettes til lovable goofball. Anonymkode: 9c93f...821 Interessant. Har ikke hør om tulleball. Er kanskje et lokalt uttrykk? Anonymkode: fe074...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er forskjell på tullball og tullEball, iallefall her vi bor. Tullball er negativt, noe som ikke blir gjort helt riktig. Hvis noen holder på med tullball, holder de på med rampestreker. Tulleball er positivt. En tulleball er en person (oftest brukt om barn) som sier og finner på mye morsomt. Kommer med uskyldige skrøner, bruker fantasien og får ofte andre rundt seg til å le. Og hvis noen prøver å lure noen, eller tøyser litt mye, kan en ofte få høre at "du er en tulleball". En tulleball kan til engelsk kanskje oversettes til lovable goofball. Anonymkode: 9c93f...821 Artig, jeg har aldri hørt det sies sånn, at noen er en tulleball. Da hadde jeg sagt «det blir alltid/ ofte mye tullball med han» og det kan være negativt eller humoristisk utifra sammenhengen. Eks : «skal vi spørre om Petter blir med på prosjektet?» «Nei, det blir alltid mye tullball med han» - negativt, han lager konflikter, er vanskelig etc. Motsatt, « Skal vi invitere Petter på tur?» «Ja, han finner alltid på noe tullball» - positivt, han lager liv og finner på gøyale ting. 😊 Anonymkode: 73c9b...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Del Skrevet 26. august 2024 44 minutter siden, Meowmere said: Er det ikke Google der du befinner deg? Har jeg ikke skrevet at jeg prøvde p søke på internett men det er forskeølige betydning på det? Anonymkode: d40b2...e82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Del Skrevet 26. august 2024 41 minutter siden, AnonymBruker said: Min oppfatning, som Trønder, er at tullball er noe litt negativt, men ikke nødvendigvis på en seriøs måte...... Hmmm, og det kommer litt an på hva det er snakk om. Hvis det er bare tullball med en ungdom, så vil det si at ungdommen ikke gjør noe fornuftig med livet sitt, uten at det nødvendigvis er noe negativt ungdommen holder på med. Hvis unger holder på med bare tullball, så leker de kanskje på en slik måte at de støyer, gjør rampestreker eller noe slikt. Hvis noe/en situasjon er bare tullball, så er det noe ufornuftig eller ikke hensiktsmessig som skjer. Eks; Ble bare tullball med rygginga mi med henger. (Jeg greide ikke å få den dit jeg ville.) Norsk er et vanskelig språk, særlig når det samme kan bety forskjellig ut i fra situasjon, plass i Norge etc. Anonymkode: 6e991...293 Takk for en veldig detaljert svar. Vanskelig ja, og vanskeligere nok for oss som kom hit i voksen alder. 😅 Anonymkode: d40b2...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 26. august 2024 #13 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har jeg ikke skrevet at jeg prøvde p søke på internett men det er forskeølige betydning på det? Anonymkode: d40b2...e82 OG det er fordi det ER forskjellige betydninger. Men sjelden veldig negativt, vanligvis ment ganske nøytralt eller positivt/med glimt i øyet. Ingen som er fly forbanna vil brøle tulleball. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #14 Del Skrevet 26. august 2024 46 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke et negativt ord. Vi mener når dem «lurer» oss litt. Så sier vi tullball med et litt glimt i øyet. Anonymkode: 4c91b...271 Men er det vanlig at barn i alder 2-4 år bruker det ordet? Anonymkode: d40b2...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #15 Del Skrevet 26. august 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, tullball betyr tøys og tull. Det kan brukes som en penere måte å si «bullshit» på, da er det negativt. eller det kan bety at noen tøyser og tuller mer på en uskyldig måte, da er det litt mer humoristisk. Så det kommer litt ann på sammenhengen. « Jeg tror du ødela den med vilje.» - svar «Tullball! ( altså bullshit). Mer uskyldig «Var det gøy på trening?» svar « Det utviklet seg til vannkrig, så ble bare tullball 😂». Dersom barn leker og det sklir litt ut « Nå må dere roe dere litt, nå er det bare tullball her.» Anonymkode: 73c9b...84a Forstår det litt mer nå. Takk på svar. Anonymkode: d40b2...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #16 Del Skrevet 26. august 2024 Viktualia skrev (2 minutter siden): OG det er fordi det ER forskjellige betydninger. Men sjelden veldig negativt, vanligvis ment ganske nøytralt eller positivt/med glimt i øyet. Ingen som er fly forbanna vil brøle tulleball. 😂 jeg måtte le litt av denne, jeg bare så det for meg. Jeg tenker jo det kanskje kan være et ord man griper til i en situasjon der man egentlig ønsker å bruke kraftigere uttrykk, men det hadde vært upassende? Feks en litt for engasjert fotballforelder som ikke var enig i dommeravgjørelsen, men man liksom ikke stå og banne på sidelinjen? «Straffespark for det?! For noe…..TULLBALL!» Anonymkode: 73c9b...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. august 2024 #17 Del Skrevet 26. august 2024 (endret) Bruker de det om personer eller? Jeg kunne godt kalle sønnen min en tulleball på en kjærlig måte når han var liten. Ofte hvis han gjorde en uskyldig og morsom rampestrek. Fex gjemte seg, hoppet frem og sa BØ. Tullball er mer en beskrivelse av et uskyldig kaos, som eksempelet med rygging med henger over. Ordet TULL er omtrent det samme som tullball og som andre skriver synonymt med uskyldig kaos, eller et mildt uttrykk for bullshit. Verbet å tulle er mer å spøke/skrøne på en uskyldig måte. Fex som sønnen min kan finne på å si: »Ops, jeg mistet telefonen i do»… etterfulgt av et glis og: «Jeg bare tulla…!» Endret 26. august 2024 av Bacteria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #18 Del Skrevet 26. august 2024 Bacteria skrev (11 minutter siden): Bruker de det om personer eller? Jeg kunne godt kalle sønnen min en tulleball på en kjærlig måte når han var liten. Ofte hvis han gjorde en uskyldig og morsom rampestrek. Fex gjemte seg, hoppet frem og sa BØ. Tullball er mer en beskrivelse av et uskyldig kaos, som eksempelet med rygging med henger over. Ordet TULL er omtrent det samme som tullball og som andre skriver synonymt med uskyldig kaos, eller et mildt uttrykk for bullshit. Verbet å tulle er mer å spøke/skrøne på en uskyldig måte. Fex som sønnen min kan finne på å si: »Ops, jeg mistet telefonen i do»… etterfulgt av et glis og: «Jeg bare tulla…!» Ja, jeg ser andre skriver at de bruker ordet din tulleball om personer - jeg er ikke vant til det. Da hadde jeg sagt din tullekopp eller tullebukk, eller tøysekopp . Det betyr stort sett noen som tøyser / tuller på lek og moro, eller mer sjeldent et rotehue, eller en som bare liksom ikke får ting til. Det vil jo fremgå av sammenhengen. Anonymkode: 73c9b...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. august 2024 #19 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, jeg ser andre skriver at de bruker ordet din tulleball om personer - jeg er ikke vant til det. Da hadde jeg sagt din tullekopp eller tullebukk, eller tøysekopp . Det betyr stort sett noen som tøyser / tuller på lek og moro, eller mer sjeldent et rotehue, eller en som bare liksom ikke får ting til. Det vil jo fremgå av sammenhengen. Anonymkode: 73c9b...84a Vi bruker også tullebukk på min dialekt, som ligger nær trøndersk. Men mye mer brukt er ordet tullball (tullbaill) om en person som gjør tullete ting (et litt kjærlig ord). Tullbaill kan også beskrive det tullete som tullbaillen gjør. «Hain Johan prøvde å ha Zalo oppi jacuzzien på festen i går. Hain e en stor tullbaill. Bra han slukna tidlig, hvis ikkje hadd det blitt bære tuillball» 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #20 Del Skrevet 26. august 2024 Bacteria skrev (1 minutt siden): Vi bruker også tullebukk på min dialekt, som ligger nær trøndersk. Men mye mer brukt er ordet tullball (tullbaill) om en person som gjør tullete ting (et litt kjærlig ord). Tullbaill kan også beskrive det tullete som tullbaillen gjør. «Hain Johan prøvde å ha Zalo oppi jacuzzien på festen i går. Hain e en stor tullbaill. Bra han slukna tidlig, hvis ikkje hadd det blitt bære tuillball» Ja, jeg skjønner hva du mener - og dersom vi hadde snakket hadde jeg jo forstått hva du mente, selv om ikke vi bruker det ordet 😊 I ditt eksempel hadde jeg nok ikke brukt et ord direkte på han, men heller sagt «han finner alltid på så mye tull / rart» . evt han er sånn en skøyer, men føler ikke det passet helt her. Kanskje spilloppmaker, men det er et litt utgått uttrykk her. Jeg tror kanskje ikke jeg har et helt tilsvarende ord jeg bruker? 😂 Anonymkode: 73c9b...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå