Gå til innhold

Kan jeg kreve at nabo reduserer høyde på hekk? Tar havutsikten min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Naboen har en thujahekk som nok er 4-5 meter høy. Jeg har bodd her i 3 år nå, og de har aldri klippet hekken. 
Lurer på om huset leies ut.

Har jeg noe juridisk å komme med her? Er utrolig kjipt at den tar utsikten, så vil gjerne at den reduseres en meter, nærmere slik den var da vi kjøpte.

Anonymkode: 828ec...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men du kan spørre pent om han kan klippe den. Eller om du kan ta kostnadene og få det ordnet? 😊

Anonymkode: 87cbe...c8c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framfor å kreve så kan du jo forsøke deg på den mer normale løsningen - snakke med personen. 

Anonymkode: 65c2a...03f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Framfor å kreve så kan du jo forsøke deg på den mer normale løsningen - snakke med personen. 

Anonymkode: 65c2a...03f

Det er klart, men greit å vite om jeg har noe juridisk å komme med, før jeg tar samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er klart, men greit å vite om jeg har noe juridisk å komme med, før jeg tar samtalen.

Det har du ikke, om den er på hans tomt

Anonymkode: e5530...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, men du kan spørre pent om han kan klippe den. Eller om du kan ta kostnadene og få det ordnet? 😊

Så du har ikke hørt om naboloven og gjerdeloven?

Endret av Brunello
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Naboen har en thujahekk som nok er 4-5 meter høy. Jeg har bodd her i 3 år nå, og de har aldri klippet hekken. 

Har jeg noe juridisk å komme med her? Er utrolig kjipt at den tar utsikten, så vil gjerne at den reduseres en meter, nærmere slik den var da vi kjøpte.

Ja, naboloven regulerer høyde på hekk. Er hekken satt opp mellom eiendommene i stedet for gjerde, er det gjerdeloven som gjelder.

Endret av Brunello
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare spørre naboen om du kan få klippe hekken?

Vi har en hekk i normal høyde, men naboens veranda ligger lavt ned en liten skråning på deres tomt. De har spurt om de kan klippe hekken vår litt ned for å få sol, vi sier "kjør på", er bare glad til for at de gjør det.

Anonymkode: dcc46...98e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://www.huseierne.no/nyheter/hekk-mellom-deg-og-naboen-slik-loser-dere-det/

Det kommer litt an på om hekken er plassert i grensen eller inne på naboens tomt. Er den flere meter inne på naboens tomt har du få argumenter. Er den i grensen skal den egentlig være lavere.

Anonymkode: 2a2ee...f16

Den er i grensen på naboens tomt mot en smal offentlig vei. Den hindrer ikke sikt for dem som kjører, for den er på offentlig vei.

Den hindrer sikt inn til hagen deres, men den kunne sikkert ha vært halvparten så høy, og likevel hindret all innsyn.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner å rasle med lovverk, så ta kontakt og spør om du kan klippe hekken til naboen.

Det er godt mulig at naboen overhodet ikke har noe imot det, eller faktisk ønsker å få hekken klippet, men ikke har mulighet eller ork til det selv. Særlig når trærne har blitt så høye. 

Får du et nei så bør/kan du se på lovverket. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om å spørre fint om DERE kan få klippe den en meter. Hvis hekken ikke plager dem er de nok lite motivert til å bruke en hel dag på klipping og bortkjøring 

Anonymkode: 18604...18f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (36 minutter siden):

Så du har ikke hørt om naboloven og gjerdeloven?

Jo, men det skal en del til for å få gjort noe med det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du nok ikke mulighet til å kreve noe som helst. Men du kan selvfølgelig spørre pent, og tilby hjelp med beskjæring og bortkjøring.

Anonymkode: 2a2ee...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er i grensen på naboens tomt mot en smal offentlig vei. Den hindrer ikke sikt for dem som kjører, for den er på offentlig vei.

Den hindrer sikt inn til hagen deres, men den kunne sikkert ha vært halvparten så høy, og likevel hindret all innsyn.

ts

2 meter er max, du har naboloven på din side. 

Anonymkode: e6144...ed9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør pent, og tilby gjerne å klippe den selv 😊

Litt motsatt problemstilling, men min mor var drittlei hekken hjemme, og gikk hardt til verks en gang. Naboen så henne når hun var begynt, og naboen ville da fått veldig mye innsyn om min mor hadde skamklippet alt. Naboen kom selv ut å hjalp henne med å klippe i en ok høyde for begge parter. Min mor var ikke vanskelig å få med på laget når hun fikk hjelp med å hanskes med hekken. Var generelt godt forhold mellom naboene. Min mor tenkte bare ikke helt, var bare så lei.

Godt mulig naboen ikke har hatt anledning til å få klippet selv, og grunnen er så enkel, og bare blir glad for hjelpen. Om de leier ut så følger de som eier gjerne ikke så godt med, og mange som leier følger heller ikke opp en del sånt vedlikehold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen til pappa og hadde masse høye trær, han ville ikke beskjære de. Pappa tilbydde å gjør det for han siden han var yngre enn naboen, men nei, til og med ikke at han skulle få veden som ble av toppene.

20 år senere så ville han ta toppene, men da følte pappa seg for gammel for å klatre i superhøye trær

Anonymkode: dc0a2...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du gir ikke noen opplysninger og forventer å få skikkelig svar? 
Der er bestemmelser om nabogrensen, gjerdegrenser og gjerders høyde M.m. 
Meld deg inn i Huseiernes og søk hjelp fra dem. 

Anonymkode: b3cf8...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...