Gå til innhold

Hvordan vite at forholdet er riktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bakgrunn: tidligere forhold har jeg gått inn i mens jeg har vært i evig fight or flight. Det har vært fyrverkeri av følelser, sterk tiltrekning og forholdene har vært toxic og det har gått ut over meg (giftige for dem som vil kverulere på bruk av engelske ord). Likevel har jeg blitt i dem i altfor lang tid. I neste forhold må jeg prøve å finne nøkkelen til stabilitet og trygghet, ikke bare intense følelser. Så er det den balansegangen da. 

Jeg har datet en mann i to-tre måneder. Han er helt fantastisk, jeg kjenner sommerfugler i magen og en pirring/ spenning når jeg er sammen med han. Vi møtes veldig godt på kommunikasjon og har det gøy sammen. Vi støtter hverandre og løfter hverandre opp. Men jeg synes ikke at han er den aller peneste i hele verden feks. Han har trekk jeg liker og jeg kan tenke at han er nydelig når han smiler feks. Jeg kjenner en form for hig etter han, men ikke så intenst at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Ikke så intenst at jeg går utenfor mine grenser og verdier for å være med han eller please han. Det har jeg altså gjort før og det sitter i meg som en skrekk egentlig, det er vondt å tenke på. Så det er kanskje det som er veldig sunt og bra med forholdet? Jeg sliter virkelig med å forstå om det er det, eller om jeg dater en mann hvor jeg prøver å presse frem noe mer fra min side enn det egentlig er. Det siste kan jo egentlig ingen svare på, men kanskje noen har vært gjennom denne prosessen for meg og kan fortelle hvordan et stabilt forhold føltes for deg? 

Anonymkode: 6c8e5...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskriften burde selvsagt heller vært "hvordan gå fra giftige forhold til sunne" eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overskriften burde selvsagt heller vært "hvordan gå fra giftige forhold til sunne" eller noe sånt. 

Oppskriften på å gå fra giftige forhold til sunne er grensesetting. Du må kjenne deg selv godt, og vite hva du kan akseptere og ikke. En mann som ser lyset ditt, og ser din verdi som menneske vil respektere og akseptere deg for den du er 💛. Og han vil ikke la deg gå på akkord med deg selv. 

Oppskriften på kjærlighet er det ingen fasit på. For noen sier det pang, for andre vokser det fram av en dyp gjensidig respekt for hverandre. Det viktigste er at gode følelser utvikles, for det er det man kan bygge på. 

Gjøre hverandre gode, og bygge hverandre opp er et viktig poeng her slik jeg ser det. 

Var en som sa til meg at det var vanskelig å stole på seg selv...Det kan jeg forstå. Så tenker jeg. Hvis du ikke kan stole på deg selv...Hvem kan du stole på da?....

Det ga meg et tankekors 🤗

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Irak, grensesetting er viktig. Du må vite hvor dine grenser går, hva du vil akseptere og ikke, og du må si fra når noen går over grensene dine. Og om de ikke respekterer det, så har du svaret ditt.

I tillegg skal du kjenne på hvordan du føler deg. Glem sommerfuglene, får vedkommende deg til å føle deg trygg og elsket både når dere er sammen og når dere er fra hverandre? DET er følelsen du trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (19 minutter siden):

Var en som sa til meg at det var vanskelig å stole på seg selv...Det kan jeg forstå. Så tenker jeg. Hvis du ikke kan stole på deg selv...Hvem kan du stole på da?....

Min oldemor sa en gang "du kan ikke stole på noen mer enn du kan kaste dem i motvind" :D og fortsatte, ikke en gang deg selv, for alle vil gjerne tro det beste, håpe på det beste og ikke se sannheten i øynene når ting er vanskelig.. 

Anonymkode: 49e7e...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min oldemor sa en gang "du kan ikke stole på noen mer enn du kan kaste dem i motvind" :D og fortsatte, ikke en gang deg selv, for alle vil gjerne tro det beste, håpe på det beste og ikke se sannheten i øynene når ting er vanskelig.. 

Anonymkode: 49e7e...9e7

Til mine barn har jeg ofte sagt. Ikke vær en sau 😂

Så om vinden tar dem, så er dem ikke til å stole på? Er det slik å forstå? 

Denne var ny for meg 😂. Jeg kan kjenne meg igjen i det. Har vært slik tidligere jeg....Ikke at jeg løper etter andre, men at jeg var totalt blind for sannheten som stirret meg i øyet...

Å lære å stole på seg selv er en prosess tenker jeg...Noen ganger kan man trenge hjelp til det, mens andre ganger finner man ut av det på egenhånd. 

Jeg liker mennesker som utfordrer meg, for da må jeg bruke huet 😂. Er rett og slett hjernetrim. Det er gøy syns jeg. Spesielt med humor. Noen ganger ler jeg så jeg griner 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engel skrev (14 minutter siden):

Enig med Irak, grensesetting er viktig. Du må vite hvor dine grenser går, hva du vil akseptere og ikke, og du må si fra når noen går over grensene dine. Og om de ikke respekterer det, så har du svaret ditt.

I tillegg skal du kjenne på hvordan du føler deg. Glem sommerfuglene, får vedkommende deg til å føle deg trygg og elsket både når dere er sammen og når dere er fra hverandre? DET er følelsen du trenger.

Det er lett å sette grenser sammen med han. Jeg er aldri redd for å si fra om noe. Det er også veldig nytt. Og jeg føler meg trygg som aldri før, alltid. Takk for svar. Jeg skal jammen gi det en sjanse videre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (36 minutter siden):

Oppskriften på å gå fra giftige forhold til sunne er grensesetting. Du må kjenne deg selv godt, og vite hva du kan akseptere og ikke. En mann som ser lyset ditt, og ser din verdi som menneske vil respektere og akseptere deg for den du er 💛. Og han vil ikke la deg gå på akkord med deg selv. 

Oppskriften på kjærlighet er det ingen fasit på. For noen sier det pang, for andre vokser det fram av en dyp gjensidig respekt for hverandre. Det viktigste er at gode følelser utvikles, for det er det man kan bygge på. 

Gjøre hverandre gode, og bygge hverandre opp er et viktig poeng her slik jeg ser det. 

Takk for svar. Jeg ble tryggere på å gi dette en sjanse. For han er virkelig en bra person. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar. Jeg ble tryggere på å gi dette en sjanse. For han er virkelig en bra person. 

Bare koselig 💕. Ønsker deg masse hell og lykke 💕

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Forelskelse og kjærlighet må ikke nødvendigvis si pang, det kan vokse frem gradvis. Virker som du har møtt en bra fyr. Jeg har også datet en sånn fyr en stund nå. Alt kjennes godt og trygt. Er verdt å satse på. Merker jeg blir mer og mer forelsket, og har begynt å bli glad i han, følelsene vokser. Er fysisk tiltrekt av han(det har jeg vært hele veien), de gode sidene hans er veldig tiltrekkende også. Føles veldig godt. 

Anonymkode: 2e9ea...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...