Gå til innhold

Kalendergaver til barn fra Temu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at det ikke er optimalt å handle fra Temu. At det er uetisk og at skadelige miljøgifter forekommer. 

Men siden jeg har veldig dårlig råd, lurer jeg på om det finnes noen "tryggere valg" fra Temu? Finnes det noe man kan se etter, en miljømerking, varens opprinnelse e.l.? Eller er alt like ille? 

For om jeg skal handle billige viskelær, reflekser, hårstrikk osv fra andre butikker, kan det jo være samme situasjon der egentlig. Bare at det ikke er like kjent som Temu når det kommer til det etiske og miljømessige. Til og med H&M som jeg selv vokste opp med er vel til en viss grad uetisk, og kanskje miljøskadelig for alt jeg vet. 

Håper på svar fra noen med en informert, men likevel pragmatisk tilnærming til dette. 

Anonymkode: 4f1b1...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn fikk 48 små gaver fra temu i fjor...min datter fikk mye strikker, glitter, pynt..så leker med etc. Min sønn som da 12 år fikk noen gensere, noen smykker, ting til skolen etc. 

Jeg begynte i oktober å finne ting..for jeg brukte tid å finne ting som var billig..mrm de faktisk fikk brukt for.

Men i år skal de heller få en stor gave ( ikke temu) hver 3-4 dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på Temu og norske butikker, er ho at man har reguleringer på hva som er lovlig innhold av deg forskjellige i varer solgt i Norge - kontra Temu.

så i utgangspunktet skal du ikke være redd for at ting kjøpt i norske butikker inneholder like nye gift, som det som et kjøpt på Temu..

Anonymkode: bb070...064

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta sjangsen? 
Jeg forstår at man har dårlig råd, jeg gjør virkelig det, men jeg kan ikke forstå at man er villig til å ta sjangsen for noen viskelær og hårstrikk liksom? 
«sorry skatt, viser seg at hårstrikkene er kreftfremkallende, men de var jo billige da» altså….

Anonymkode: 16f2a...d42

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg vet at det ikke er optimalt å handle fra Temu. At det er uetisk og at skadelige miljøgifter forekommer. 

Men siden jeg har veldig dårlig råd, lurer jeg på om det finnes noen "tryggere valg" fra Temu? Finnes det noe man kan se etter, en miljømerking, varens opprinnelse e.l.? Eller er alt like ille? 

For om jeg skal handle billige viskelær, reflekser, hårstrikk osv fra andre butikker, kan det jo være samme situasjon der egentlig. Bare at det ikke er like kjent som Temu når det kommer til det etiske og miljømessige. Til og med H&M som jeg selv vokste opp med er vel til en viss grad uetisk, og kanskje miljøskadelig for alt jeg vet. 

Håper på svar fra noen med en informert, men likevel pragmatisk tilnærming til dette. 

Anonymkode: 4f1b1...b44

"CE-merking er et signal til offentlige instanser som driver kontroll av produkter, om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres." 

Fra standard :)

Vet at man finner CE-merkede produkter på Nille ihvertfall. 

Anonymkode: b2443...e55

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ta sjangsen? 
Jeg forstår at man har dårlig råd, jeg gjør virkelig det, men jeg kan ikke forstå at man er villig til å ta sjangsen for noen viskelær og hårstrikk liksom? 
«sorry skatt, viser seg at hårstrikkene er kreftfremkallende, men de var jo billige da» altså….

Anonymkode: 16f2a...d42

Enig. Og barn klarer seg helt fint uten gavekalender!!

Anonymkode: f4236...889

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.. jeg kjøpte en liten bil til sønnen min på temu for ikke så lenge siden. Angret da jeg fikk den fordi det var en liten fløyte på og jeg ble livredd for at han skal ha leken i munnen.

Noen uker etterpå fikk jeg en reklame på Facebook fra en norsk butikk som bygger merkevaren sin på trygge og etisk riktige leker for barn - reklamen var for akkurat samme leken. Helt 100% identisk (den har en del detaljer), må ha vært fra samme produsent.

Om jeg hadde flaks eller om den norske butikken lurer kundene sine vet jeg ikke. Det jeg ser etter på temu er leverandører med mange tilbakemeldinger og stjerner (gjerne mange tusen). Har oftest fått fine produkter :) 

Med det sagt bestilte jeg ferdig gavekalender fra en norsk butikk i år til 300 kr. Tror ikke det ville blitt så mye billigere på temu om du legger kriterie om at du ønsker noe litt skikkelig til bunn.

 

Anonymkode: f3a8d...a63

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Noen uker etterpå fikk jeg en reklame på Facebook fra en norsk butikk som bygger merkevaren sin på trygge og etisk riktige leker for barn - reklamen var for akkurat samme leken. Helt 100% identisk (den har en del detaljer), må ha vært fra samme produsent.

 

 

Anonymkode: f3a8d...a63

Det er jo det som er skummelt med replika. De har blitt så gode på å lage kopier som ser helt ut som orginalen,
 

En fake LV kan også se ut som en LV på bilder.

Anonymkode: bb070...064

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Mine barn fikk 48 små gaver fra temu i fjor...min datter fikk mye strikker, glitter, pynt..så leker med etc. Min sønn som da 12 år fikk noen gensere, noen smykker, ting til skolen etc. 

Jeg begynte i oktober å finne ting..for jeg brukte tid å finne ting som var billig..mrm de faktisk fikk brukt for.

Men i år skal de heller få en stor gave ( ikke temu) hver 3-4 dag. 

Gensere i kalendergave??

Anonymkode: d5297...0bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha kalendergaver da? Har vi ikke nok forbruk fra før av?

Anonymkode: 0b982...193

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg vet at det ikke er optimalt å handle fra Temu. At det er uetisk og at skadelige miljøgifter forekommer. 

Men siden jeg har veldig dårlig råd, lurer jeg på om det finnes noen "tryggere valg" fra Temu? Finnes det noe man kan se etter, en miljømerking, varens opprinnelse e.l.? Eller er alt like ille? 

Du argumenterer med å gi produkter med skadelige stoffer til ungeni seg fordi du har dårlig råd? Skjerpings!!

Da kjøper du heller en sjokoladekalender til 10 kr! Seriøst altså!! Gavekalender er ikke et must for ungene. Omså lag en kalender med opplevelser som dere skal gjøre sammen. Det være seg å lage pepperkaker, pynte til jul osv osv Der er massevis at gode forslag på nett om helt gratis ting som kan tas i en slik kaleneder!! Da sparer du faktisk veldig mye penger!

Anonymkode: 5e456...79e

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Om jeg hadde flaks eller om den norske butikken lurer kundene sine vet jeg ikke. Det jeg ser etter på temu er leverandører med mange tilbakemeldinger og stjerner (gjerne mange tusen). Har oftest fått fine produkter :) 

 

Temu har mange gode produkter ja. Men du kan ikke se på produktene om de inneholder farlige (og ulovlige her i Europa/Norge) stoffer.

De lager jo gjerne kopier av produkter som er godkjente her, men de lages med mange snarveier slik at de kan selges veldig billig. Det er derfor det anbefales å ikke kjøpe produkter som skal være i direkte kontakt med hud og mat. Det samme med elektronikk, det kan gi mange brannfarlige situasjoner å kjøpe det der.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ta sjangsen? 
Jeg forstår at man har dårlig råd, jeg gjør virkelig det, men jeg kan ikke forstå at man er villig til å ta sjangsen for noen viskelær og hårstrikk liksom? 
«sorry skatt, viser seg at hårstrikkene er kreftfremkallende, men de var jo billige da» altså….

Anonymkode: 16f2a...d42

Å ta den sjansen anser jeg som et valg en ressurssvak person vil gjøre.

Anonymkode: 5e456...79e

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Temu har mange gode produkter ja. Men du kan ikke se på produktene om de inneholder farlige (og ulovlige her i Europa/Norge) stoffer.

De lager jo gjerne kopier av produkter som er godkjente her, men de lages med mange snarveier slik at de kan selges veldig billig. Det er derfor det anbefales å ikke kjøpe produkter som skal være i direkte kontakt med hud og mat. Det samme med elektronikk, det kan gi mange brannfarlige situasjoner å kjøpe det der.

 

Å ta den sjansen anser jeg som et valg en ressurssvak person vil gjøre.

Anonymkode: 5e456...79e

Noen av produktene på temu koster jo litt mer. Nevnte leketøy kostet over 200kr på temu og 300 i den norske butikken. Kan pris være en indikator på at produktet er ok? Jeg mener det er jo ikke sånn at absolutt alt de selger på temu består av arsenikk heller liksom.

Anonymkode: f3a8d...a63

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er økonomi det står på ville jeg heller hatt en kombinasjonskalender med feks en liten godteriting noen dager, aktivitet (feks pepperkakebaking, aketur med kakao) og småting fra butikker her i Norge. Trenger ikke koste mye det. 

Anonymkode: 1202a...8e1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Må man ha kalendergaver da? Har vi ikke nok forbruk fra før av?

Anonymkode: 0b982...193

La folk få bruke pengene sine på det de vil

 

Anonymkode: 75266...68e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt ting som ikke har langvarig nærkontakt med hud. Altså, ikke klær eller sminke, og ikke smykker heller egentlig. Jeg har selv handlet en del på Temu, og det jeg har kjøpt har vært av veldig bra kvalitet, og noe av det er minst like bra som det man får kjøpt til ti ganger prisen på f.eks Panduro. 

Det finnes en del billige hobbyartikler, men ville styrt unna maling, fargeblyanter, diverse leire etc, men f.eks papir, tegneblokker, verktøy er ganske trygt. Ja, det er giftstoffer i maling og fargeblyanter du kjøper i Norge, men da er det snakk om kunstnerkvalitet, og ikke beregnet på barn. Unngå myk plast. Elektrisk viskelær er ikke dumt hvis barnet liker å tegne. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal barn ha pakkekalender i det hele tatt?

Anonymkode: abad7...4d1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Gensere i kalendergave??

Anonymkode: d5297...0bd

Ja:) han fikk en med favoritt hunden sin..husky. og min datter fikk en med unicorn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du argumenterer med å gi produkter med skadelige stoffer til ungeni seg fordi du har dårlig råd? Skjerpings!!

Da kjøper du heller en sjokoladekalender til 10 kr! Seriøst altså!! Gavekalender er ikke et must for ungene. Omså lag en kalender med opplevelser som dere skal gjøre sammen. Det være seg å lage pepperkaker, pynte til jul osv osv Der er massevis at gode forslag på nett om helt gratis ting som kan tas i en slik kaleneder!! Da sparer du faktisk veldig mye penger!

Anonymkode: 5e456...79e

Nå må du pusse brillene dine og lese innlegget mitt en gang til. Jeg gidder ikke engang forklare deg hva du har feiltolket. 

Takk for svar, til dere andre! 

Ts

Anonymkode: 4f1b1...b44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal barn ha pakkekalender i det hele tatt?

Anonymkode: abad7...4d1

For vi foreldre synes det er koselig..og den gleden de har når de våkner på morgenen og gleder seg til en liten gave er stor. Fikk du aldri det?

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...