Gjest Kaffegjesten Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 Før jul fikk kona invitasjon til å bli med i en stor forbrukerundersøkelse om innkjøpsvaner, hva og hvor, hvor mye penger osv osv.. Det var ingen tvang(hvem kan tvinge deg forresten?). Man var også garantert 100% anonymitet og ingen kunne noensinne finne ut hvem du var. Generelt er vi luta lei av alle slike undersøkelser pr brev og også telefoner fra Gallup og mange andre til alle døgnets tider så hun sa at å svare på alt dette gadd hun ikke. Den gikk altså i det "store arkivet". Sannelig her forrige dagen kom nok et brev fra dette undersøkelsesselskapet med spørsmål hvorfor kona ikke hadde svart. Hmmmmmmm, hvordan kunne det gå an? Man var jo garantert 100% anonymitet og ingen kunne finne ut hvem du var ut fra undersøkelsen - lovet de. Siste brevet gikk også i bøtta.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 Hvorfor i alle dager sier dere ja til å bli med da??? Kan ikke helt si jeg føler sympati for dere. Jeg svarer også på enkelte undersøkelser. Den siste mener jeg har en strekkode på bak-permen. Tipper denne scannes når skjemaene kommer i retur, slik at de nettopp kan påminne dem som har fått men som ikke har svart. Derimot vet jeg en del om å håndtere dataene og utarbeide statistikk. Du er garantert anonymitet slik at ingen kan vite noe om hva du svarte, når den endelige rapporten over hva det statistiske materialet viste av resultater kommer. At du midlertidig er et navn og en adresse hos markedsundersøkelsesfirmaet, er ikke "farlig". Hvis du har litt anlegg for å føle deg paranoid, vil jeg anbefale at du konsekvent (men på en høflig måte) sier at du ikke er interessert de gangene du får en forespørsel. Verre er det ikke. Mvh ei som jobbet deltid som telefonintervjuer i et av de seriøse markedsundersøkelsesfirmaene i Norge. (PS: Min tidl. arbeidsgiver er underlagt Datatilsynets retningslinjer for personvern, så sikkerheten var/er ivaretatt på beste måte. Så det er sagt.)
Gjest Kaffegjesten Skrevet 20. februar 2006 #3 Skrevet 20. februar 2006 Gjest: Hvorfor i alle dager sier dere ja til å bli med da??? Kan ikke helt si jeg føler sympati for dere. Hvem har sagt at vi eller kona sa ja til å være med! Ser at min formulering kunne misforståes dithen at hun ble invitert på annen måte enn hun virkelig ble. Invitasjonen bare dumpet ned i postkassen - og så - vennligst svar på dette.................. Vi sier ALDRI ja til å være med på noe slikt - og jeg er en av de uhøflige??? som aldri svarer på telefonhenvendelser, men sier nei takk til å svare (høflig) og legger på. Det har ingenting med å være paranoid eller ikke, men heller hva jeg vil bruke tiden min på eller hvem jeg vil bli forstyrret av. Poenget mitt var først og fremst anonymiteten
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 Åja. Vel, det er vel bare Statistisk Sentralbyrå som har lov til å pålegge folk å delta på undersøkelser, så dette hørtes rart ut. (Jeg var med på undersøkelse som selvstendig næringsdrivende en gang.) Hvilket firma dreier det seg om? Jeg ville spandert et telefon til firmaet og be meg slettet fra evt registre (siden de har sendt ut adressert mener jeg.)
Knøttet Skrevet 20. februar 2006 #5 Skrevet 20. februar 2006 Dette med anonymiteten lurer jeg også litt på ... Jeg svarte på en spørreundersøkelse fra et dansk/norsk selsskap som skulle være helt anonymt. Men de la ved et ark hvor jeg skulle skrive navn og adresse for å bli trukket ut og vinne ett-eller- annet. Men hvis jeg sender ved det arket med navn og adresse er jeg jo ikke anonym lengre, eller?!
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #6 Skrevet 20. februar 2006 Det samme skjedde med meg. Jeg sa ja til å svare på en undersøkelse i fjor(jepp, jeg finkjemmet for å se at jeg ikke svarte ja til å bli med på flere) og siden har undersøkelsene rent ned i postkassen. Her om dagen fikk jeg en telefon fra en snurt dame om hvorfor jeg ikke hadde svart på KK undersøkelsen. Da sa jeg som sant var at jeg hadde sagt ja til å svare på EN undersøkelse og alt annet de hadde sendt meg etter det hadde gått rett i bosset.
Gjest lilletroll Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Dette med anonymiteten lurer jeg også litt på ... Jeg svarte på en spørreundersøkelse fra et dansk/norsk selsskap som skulle være helt anonymt. Men de la ved et ark hvor jeg skulle skrive navn og adresse for å bli trukket ut og vinne ett-eller- annet. Men hvis jeg sender ved det arket med navn og adresse er jeg jo ikke anonym lengre, eller?! ← Men navnet og adressen står jo ikke PÅ det du har svart, dermed opprettholdes anonymiteten på HVA du har svart, samtidig som det registreres AT du har svart slik at du kan være med i trekningen om premien.
Grooo Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 Det står jo et nummer på undersøkenselen du får. Dette nummeret lagres i en base sammen med adressen, og en annen sammen med svarene. Disse nummerne bli skilt fra hverandre når du har svart. Altså: Så lenge du ikke har svart kan de set at xxx har ikke svart, sender du inn skjemaet blir koblingen slettet. I andre tilfeller har de en slags "kryptering" i mellom der, feks ved undersøkelser der du svarer feks. en gang i halvåret på det samme, røykevaner osv... Datasystemet klarer da å skrive ut "purrebrev" til de som ikke svarer innen fristen, men det ligger ikke åpent i systemet hvems om har svart hva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå