Gå til innhold

Etternavn i familier med mine, dine og våre barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål om etternavn/mellomnavn: 

Vi er en familie som består av mine, dine og våre barn, med alle gleder og utfordringer det bringer. 

La oss si at mitt etternavn er Berg Hansen og de to barna jeg har med eksmannen heter Hansen- Dal.  Ny mann heter Lie Lund og fellesbarnet heter Lund Hansen. Hans barn heter Lund Sol (etter sin mor).

Vi har forsøkt å lage et "fellestrekk " for alle, men jeg har i det siste tenkt at jeg muligens gjør barna en bjørnetjeneste med to etternavn. 

Jeg vurderer å fjerne mitt mellomnavn og beholde fars etternavn på samtlige barn, men da vil jo den fellesnevneren forsvinne.

Tar gjerne imot innspill 

Anonymkode: cf3af...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fellesnavn med dine barn, han har fellesnavn med sine barn. Dere to har ikke fellesnavn. 

Mvh ei som ikke har fellesnavn med sin mor fordi mor valgte å gjøre som du foreslår. 

Anonymkode: 2bf7c...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen logisk grunn til at deres respektive særkullsbarns navn skal ha noe felles? Familieforholdene er jo som de er, og selv om dere er en del av tilværelsen til bonusbarna i kraft av å være bonusforeldre, trenger det jo ikke gjenspeiles i navnene?

Synes løsningen dere har valgt, virker som den beste. Det er mange med to etternavn som velger å droppe det ene når de ev. gifter seg for å ta etternavnet til partneren, men det vil jo bli opp til dem når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lund Hansen Dal Sol Lie-Son Von Snitzel?

Anonymkode: 8bbbe...8c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at noen skal bytte etternavn. Særlig ikke i situasjonen du her beskriver. 

Selv har jeg holdt meg til en mann, og vi har aldri hett det samme, det går helt fint. 

Anonymkode: dbb06...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å beholde alle de opprinnelige navnene, ingen bytter. Hiver jobben hulter til bulter-familie, det gjenspeiler seg i etternavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes en masse mellomnavn er en uting, og foretrekker ett etternavn. Barna mine har sin fars etternavn, og kun det. 

Jeg synes ikke man må ha samme etternavn eller felles mellomnavn for å vise at man er en familie. 

Anonymkode: 884ef...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...