Gå til innhold

Dere med barn som har begynte på ungdomsskolen nå, hvordan har det gått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min jente sin del så har det gått fint. Hun holder på å finne seg til rette og er fornøyd med klasse og lærere. Har fortsatt gamle venner og holder på å skape nye vennskap. Kjæreste har hun også fått😅 
Men, jeg vet at noen av venninne ikke har det så enkelt. 

Hvordan har oppstarten gått for deres barn?

Anonymkode: ce6b7...559

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gått så veldig bra. Hun var den eneste i klassen fra barneskolen som ikke fikk med seg noen kjente i klassen på ungdomsskolen og alle de andre i nyklassen kjenner flere. Så hun føler seg veldig utenfor. Forrige uke gikk ikke så bra og hun gruer seg masse til skolen i morgen. Er utrolig trist å se ei jente som alltid har likt skolen, hatt venner på skolen, vært blid og fornøyd til å bare gråte, ikke vil spise, vil ikke på skolen og føler at hun ikke har noe verdi. Det er trist :(

Anonymkode: b0d59...79b

• Hjerte 16
Skrevet

Det har gått bra. Er foreløpig veldig fornøyd med klassen og den nye kontaktlæreren. 

Anonymkode: b0ed2...21e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke gått så veldig bra. Hun var den eneste i klassen fra barneskolen som ikke fikk med seg noen kjente i klassen på ungdomsskolen og alle de andre i nyklassen kjenner flere. Så hun føler seg veldig utenfor. Forrige uke gikk ikke så bra og hun gruer seg masse til skolen i morgen. Er utrolig trist å se ei jente som alltid har likt skolen, hatt venner på skolen, vært blid og fornøyd til å bare gråte, ikke vil spise, vil ikke på skolen og føler at hun ikke har noe verdi. Det er trist :(

Hvorfor er hun den eneste fra den gamle klassen? Høres jo helt teit ut!

Anonymkode: b0ed2...21e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ha gitt beskjed om dette til kontaktlærer, slik at han kan følge ekstra med.

Det å begynne på ny skole ER skummelt, men stort sett går det seg fint til. Det å lage et godt og positivt klassemiljø blir jobbet mye med hele året, men spesielt høsten i 8. Gi det tid, men opplys kontaktlærer. Lykke til!

Anonymkode: 0ca3c...42b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ha gitt beskjed om dette til kontaktlærer, slik at han kan følge ekstra med.

Det å begynne på ny skole ER skummelt, men stort sett går det seg fint til. Det å lage et godt og positivt klassemiljø blir jobbet mye med hele året, men spesielt høsten i 8. Gi det tid, men opplys kontaktlærer. Lykke til!

Anonymkode: 0ca3c...42b

Kontaktlærer vet hvilke skoler ungene kommer fra og at hun er den eneste fra sin skole. Skolen hun gikk på mente at det var så mange andre hensyn å ta og at hun er resurssterk og robust nok til å kunne skaffe seg noe venner. Det datteren min ser er at andres vennskap betyr mer siden ingen av hennes vennskap ble tatt noe hensyn til. Hennes venner er stort sett fordelt til en annen ungdomsskole. Det er utrolig sårbart for en 12åring

• Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kontaktlærer vet hvilke skoler ungene kommer fra og at hun er den eneste fra sin skole. Skolen hun gikk på mente at det var så mange andre hensyn å ta og at hun er resurssterk og robust nok til å kunne skaffe seg noe venner. Det datteren min ser er at andres vennskap betyr mer siden ingen av hennes vennskap ble tatt noe hensyn til. Hennes venner er stort sett fordelt til en annen ungdomsskole. Det er utrolig sårbart for en 12åring

Be om bytte av klasse. Begrunn det med det psykososiale miljøet. Ellers kontakter du statsforvalter!!

Har en som heller ikke kom i klasse med noen kjente. Han trives, men tre av bestekompisene kom i samme klasse. Jeg krevde å bytte og sa jeg kontakter statsforvalter om ikke. Bytte fikk han :)

Anonymkode: 53da3...add

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Be om bytte av klasse. Begrunn det med det psykososiale miljøet. Ellers kontakter du statsforvalter!!

Har en som heller ikke kom i klasse med noen kjente. Han trives, men tre av bestekompisene kom i samme klasse. Jeg krevde å bytte og sa jeg kontakter statsforvalter om ikke. Bytte fikk han :)

Anonymkode: 53da3...add

Huff så fælt 

Godt han har mamma som passer på at bobleplasten sitter godt på vei inn i voksenlivet

Anonymkode: 34e0f...73b

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Så langt veldig bra. Skolen har lenge vært vanskelig å være på grunnet sosialangst.

Kontaktlærere har gjort en kjempejobb i forkant for å gjøre oppstarten så bra som overhodet mulig. God dialog, og fin klasse.

Det er fortsatt utrolig krevende å være på skolen hele dagen, men disse tingene gjør at hn presser seg litt ekstra for å møte opp.

Håper det fortsetter!

Anonymkode: e24a2...0fd

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du forsøkt å spørre hva som kan gjøre dagene på skolen bedre, og så snakke med kontaktlærer for tiltak/tilrettelegging?

Anonymkode: e24a2...0fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For min jente sin del så har det gått fint. Hun holder på å finne seg til rette og er fornøyd med klasse og lærere. Har fortsatt gamle venner og holder på å skape nye vennskap. Kjæreste har hun også fått😅 
Men, jeg vet at noen av venninne ikke har det så enkelt. 

Hvordan har oppstarten gått for deres barn?

Anonymkode: ce6b7...559

Det har gått fint for min jente. Barneskolen og ungdomsskolen har samarbeidet det siste året, der 7.klasse og 8.klasse finner på ting sammen i skoletiden. 7.klasse var og på besøk til ungdomsskolen siste uka før sommerferien startet, og var sammen hele skoleuka. Kommende lærere var og med!

Da ble det ikke så skummelt å starte i 8.klasse. Er veldig glad for at de har en dyktig lærer, som ser barna og er aktiv/driver med sport. Elevene har allerede vært på to bli kjent turer ute i naturen. Glad for at de ikke bare sitter inne!  

Bor ikke i en by, men de fikk elever fra et annet sted inn i klassen i 8.klasse. De har jo brukt tid på å bli kjent i 7.klasse og på elevkvelder, så det ble ikke så skummelt for dem heller! 

Jenta mi var jo veldig spent uansett da., men hun gledet seg.

Anonymkode: e11af...1bc

• Hjerte 4
Skrevet

Min startet 8. klasse siste høst, men det gikk ikke bra. 
Hun lengtet etter ny klasse og nye venner da barneskolen hadde vært vanskelig, men lærer la ikke opp til noe sosialt som kunne skape nye relasjoner. Så de gamle holdt sammen og min føler fortsatt (nå 9. klasse) at hun fortsatt er utenfor. 
Har tatt dette opp med skolen 100 ganger, men ingenting skjer… 

6 parallell klasser og nesten 30 elever i hver klasse blir vel for mye for skolen 😔

Anonymkode: 49352...742

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun lengtet etter ny klasse og nye venner da barneskolen hadde vært vanskelig, men lærer la ikke opp til noe sosialt som kunne skape nye relasjoner. Så de gamle holdt sammen og min føler fortsatt (nå 9. klasse) at hun fortsatt er utenfor. 

6 parallell klasser og nesten 30 elever i hver klasse blir vel for mye for skolen 😔

Her er skolen like stor, men de klarer det likevel, så det er ingen unnskyldning. 
Skolestart har gått fint her.

Anonymkode: 5d5ab...7e1

• Nyttig 1
Skrevet

Min har hatt en fin uke. Han har alle bestevennene sine i klassen så for ham er det mye slik det pleier. Veldig flink og hyggelig lærer. Eldstemann var jo ferdig med ungdomsskolen i vår og går nå på vgs og han hadde tre fine år på ungdomsskolen. Også han hadde alle bestevennene sine i klassen og en flink lærer og han stortrivdes og gjorde det veldig bra så jeg håper og tror at det blir slik for mellomste også. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Heldigvis svært få som ikke kjenner noen i den nye klassen, men dette viser bare hvor kritisk denne perioden er for barn.

Har dere flyttet til ny skolekrets i løpet av sommeren ?
Å stadig tvinge barn inn i nye sosiale nettverk, er en risikosport.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har det gått fint. Han sier at ungdomsskolen er mye bedre enn barneskolen(kan sitte inne i friminuttet, kantine på skolen etc)

Er i klasse med alle sine venner. Eneste negative er at han også har kommet i klasse med en som tidligere har fått han med på mye tull og fjas. Men han påstår at han ikke er med på det nå, og prøver å fokusere. Tror det med karakterer har gjort at han prøver å gjøre det bedre på skolen enn han har gjort frem til nå

Anonymkode: d948e...f4f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gått fint, kom i klasse med et par venner og en del andre fra klassen på barneskolen. Ingen av «verstingene» fra hans skole. Det var også noen folk han kjente fra idrett. 
Positivt inntrykk av lærerne. De andre foreldrene var så engasjerte som helikopterforeldre kan være. 

Anonymkode: eac96...20d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette må du mase mer om. Vår ungdomsskole er like stor. Seks parallelle klasser (for første gang i år, tidligere var det fem) og ca 28 elever i hver klasse, men jeg opplever at det er flinke til å jobbe med det sosiale. Alle får med seg minst én venn fra barneskolen, men er man nyinnflyttet og helt ukjent blir det selvsagt litt vanskeligere. Det er veldig personavhengig hvor flinke de ulike elevene er til å inkludere nye. Ikke alle ungdommer er utadvendte eller synes det er lett å ta plass eller selv ta initiativ til å bli kjent. Hvis datteren din synes det er greit tror jeg det er lurt for henne å ta initiativ. Spørre om noen vil bli med henne hjem, sette seg sammen med andre i friminuttene eller storefri, invitere til filmkveld eller annet, men skolen må også være på og gjøre sitt. Jeg ville kanskje også vurdert å involvere andre foreldre. Jeg vet det har blitt gjort med hell på barneskolen i alle fall. En fortvilt forelder skrev på klassens FB-side at datteren hennes følte seg utenfor og jenteforeldrene tok ansvar, snakket med barna sine, sørget for at jenta ble inkludert i gå hjem-avtaler og ble invitert med på ting slik at hun etter hvert fikk seg gode venner hun også. Noen ganger er de som har det bra så inne i sin egen glade boble at de dessverre ikke alltid får med seg om noen står på utsiden. Håper det ordner seg for datteren din. :klem3:

• Nyttig 1
Skrevet

Det har ikke gått så bra. Barnet mitt opplevde mobbing i 6.klasse, fikk satt en stopper for mobbingen da jeg fikk vite det. Barnet har gode venner, men angst og depresjon er en stor del av bildet i dag som følge av mobbingen, og i dag startet barnet med medisiner, så håper det hjelper. 

Barnet opplevde at noen lo av han på dag to på ungdomsskolen, og det var nok til at det allerede er 3 dager med fravær.

Anonymkode: 86097...770

• Hjerte 6
Skrevet

Da jeg begynte på ungdomsskolen, mikset man ikke engang klassene fra barneskolen men fortsatte med den samme etablerte gruppen. En generaltabbe fra skoleledelsen.
De få som den gangen kom flyttende fra andre skoler fikk en ensom start og havnet gjerne sammen med de andre «utskuddene».

Kontaktlæreren kan gjøre mye, men foreldre bør tenke seg om flere ganger før man bryter opp etablerte sosiale nettverk i denne sårbare alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...