Gå til innhold

Kvinneguiden og hat mot nevrodiverse!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror denne posten kommer til å få endel pepper siden jeg har registrert at folk på kvinneguiden har piggene ute mot folk utenfor boksen. 

Men hvorfor er det så jækli galt å være annerledes? Stephen Fry, den personen jeg elsker mest av alle kjendiser, er bipolar. Han snakker åpent om hvor mye det koster å være annerledes og hvor mye fordømmelse du møter med en gang du skiller deg ut. 

Men å være bipolar eller ha autisme er tydeligvis det verste du kan være eller ha.  Glem at du er en del av samfunnet, er snill,ikke plager andre,  er en sjel som  har interesse for folk rundt deg og er glad i venner, bruker hele livet for å passe inn i den berømmelige boksen og lignende. Med engang du sier du er bipolar, har adhd eller autisme, er du diagnosen din. Hjelper ikke at du har jobb og er sosialt . På en eller annen måte får du stemplet  nesten alltid av en anonymkode. Hva er det med kvinneguiden som gjør at vi går i sirup? Jeg mister nesten troen på menneskeheten når jeg leser hvordan folke gjemt bak anonymkode omtaler nevrodiverse. Fy skam dere for å prøve å dra oss tilbake til middelalderen 

Anonymkode: 2a96f...f45

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hardt både å prøve å passere inn i boksen og å være nær noen som har store utfordringer og kanskje (som Fry) lært seint i livet om diagnosen sin og hvordan man lever best med den.

Anonymkode: fef30...6ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke jeg får sånne tilbakemeldinger i det hele tatt når jeg skriver at jeg har ASD her inne? Hvilke tråder sikter du til?

Anonymkode: fc311...7b6

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler ikke jeg får sånne tilbakemeldinger i det hele tatt når jeg skriver at jeg har ASD her inne? Hvilke tråder sikter du til?

Det er ofte gjemt i enkeltkommentarer . Sist gang så jeg det i tråden om hun som låste seg inn hos naboen. Du må være en uempatisk autist for å finne på noe sånt 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ofte gjemt i enkeltkommentarer . Sist gang så jeg det i tråden om hun som låste seg inn hos naboen. Du må være en uempatisk autist for å finne på noe sånt 

Mange bruker dessverre autist som skjellsord uten helt å tenke over at det faktisk er en reell diagnose folk sliter med.

Tilogmed min mann kan f.els finne på å si «er han helt autist eller?» eller «det er så sykt autist å få til noe sånt!» … og han er gift med en aspie 😂 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I den tråden samlet mobben seg for å ta TS, uansett hvor mye TS unnskyldte seg. Hun som skrev dette er bare en av flere tanketomme personer som viser hvor dumme de er, så der er det bare å være overbærende. Jeg så forresten at du svarte henne, det er bra.

Ellers, så får autister stor forståelse i andre tråder, det er mange på forumet, og de bidrar med mye bra. Men, det vil alltid være noen som er ute etter å ta andre, du trenger ikke ha noen diagnose for å få mobben etter deg. Det gjelder bare å stå i det, og gi dem en på trynet, billedlig talt.

Anonymkode: e72a2...2af

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er tvert i mot at det er folk med diagnosene autisme spekter forstyrrelser, ADHD og bipolar lidelse som velger å gjøre det til identiteten sin. De sier de er autister, ADHD-ere, og bipolare. 

Jeg har valgt å omtale det som at det er diagnoser en har, inntil en person sier de foretrekker noe annet. Det er opp til den enkelte å velge hvordan de vil omtale det. Og likevel har jeg flere ganger fått kjeft fordi jeg har omtalt det som en diagnose de har inntil jeg fikk vite noe annet. 

Min erfaring er også at mange med disse diagnosene finner seg likesinnede og ser på andre uten diagnosene (ut fra hva de vet) som utenforstående, vet ikke om det er en form for motmakt. Jeg har en venninne med ADHD, jeg har ikke fortalt at jeg også er nevrodivers, fordi min diagnose er ikke en viktig del av livet mitt, jeg håndterer den så godt jeg kan, og ser på den som en annen sykdom, noe jeg ikke ønsker. Jeg forstår at det kan være annerledes for andre med andre diagnoser. Poenget er at hun "Gatekeeper" det å være nevrodivers og snakker mye om hvor misforstått de er osv. Jeg som også er nevrodivers og ikke deler det med noen særlig opplever det ikke slik. 

Så ser ting litt annerledes enn deg TS. 

Anonymkode: bf1a0...737

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tror denne posten kommer til å få endel pepper siden jeg har registrert at folk på kvinneguiden har piggene ute mot folk utenfor boksen. 

Men hvorfor er det så jækli galt å være annerledes? Stephen Fry, den personen jeg elsker mest av alle kjendiser, er bipolar. Han snakker åpent om hvor mye det koster å være annerledes og hvor mye fordømmelse du møter med en gang du skiller deg ut. 

Men å være bipolar eller ha autisme er tydeligvis det verste du kan være eller ha.  Glem at du er en del av samfunnet, er snill,ikke plager andre,  er en sjel som  har interesse for folk rundt deg og er glad i venner, bruker hele livet for å passe inn i den berømmelige boksen og lignende. Med engang du sier du er bipolar, har adhd eller autisme, er du diagnosen din. Hjelper ikke at du har jobb og er sosialt . På en eller annen måte får du stemplet  nesten alltid av en anonymkode. Hva er det med kvinneguiden som gjør at vi går i sirup? Jeg mister nesten troen på menneskeheten når jeg leser hvordan folke gjemt bak anonymkode omtaler nevrodiverse. Fy skam dere for å prøve å dra oss tilbake til middelalderen 

Mange mener at autisme har blitt en slags motediagnose og at flere som får diagnosen egentlig ikke har alvorlige problemer. Jeg kan til en viss grad forstå dette, spesielt med tanke på at romantisering av autisme og selvdiagnosering har blitt nesten trendy for noen. Det er synd at denne trenden kan ha negative konsekvenser for dem som faktisk lever med diagnosen.

Folk glemmer ofte at autisme er et spekter, noe som fører til et forenklet og stereotypisk bilde. Når noen har mer sosialt akseptable symptomer så kan mange tro at de kjenner seg igjen i diagnosen, selv om dette sjelden er tilfellet. Dette kan føre til at dem ikke anser vanskene som problematiske.

Mange med autisme har vansker med å forklare hvordan deres opplevelser skiller seg fra andres og dette kan bidra til misforståelser. Selv om autisme er et bredt spekter har jeg ofte sett forklaringer som ikke er representativ for mange autister, med det så mener jeg dårlige og for enkle beskrivelser.

Personligheten blir ofte påvirket av diagnosen, noe som kan føre til at folk ser dem som "diagnosen" snarere enn som individer. Mangelen på kunnskap fører ofte til feiloppfatninger om hva det vil si å leve med autisme.

Hvilke tråder sikter du til? Man kan få hets for det meste og samtaler om autisme er ikke noe unntak.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et nettforum, man blir hetset for ALT mulig. Man blir tillagt meninger og holdninger man ikke har, man blir latterliggjort, kalt dum, nedlatende, empatiløs, at man har "jævlig treigt for det".

Har aldri hørt ordet nevrodiverse før, men synes det er rart om de skulle være et unntak.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange her inne bruker autisme som et skjellsord. Og som mor til en helt fantastisk gutt med autisme, så blir jeg litt lei meg da jeg leser det. For han hadde jo ikke gjort noe av det.

Men ellers føler jeg ikke det er noe hets mot de med autisme. Skriver jeg noe om sønnen min, føler jeg at jeg bare får hyggelige svar.

Anonymkode: bcda3...a7b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om personen som skriver det som oppfattes som hets også har sine diagnoser som gjør at det som skrives oppfattes krast eller uempatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn jeg ser lite av det her inne. Og du har bare ett eksempel? 

Og for meg virker det ofte som om det er de neurodiverse som gjør seg selv til diagnosen sin. Du skriver "har autisme", og det er bra. Veldig mange skriver "er autist". Og da har man jo gjort seg selv til sin diagnose. Som du skriver at Fry er bipolar. Han er jo ikke det, han har en bipolar lidelse. 

Jeg har selv en kronisk sykdom, og havner i den fella noen ganger, at jeg sier at jeg er kronisk syk. Men det er et dårlig ordvalg, det er jo ikke det som er min identitet. Så det føles bedre å si at jeg har en kronisk sykdom. 

Anonymkode: 6dbe8...190

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 4.57):

Min erfaring er tvert i mot at det er folk med diagnosene autisme spekter forstyrrelser, ADHD og bipolar lidelse som velger å gjøre det til identiteten sin. De sier de er autister, ADHD-ere, og bipolare. 

Jeg har valgt å omtale det som at det er diagnoser en har, inntil en person sier de foretrekker noe annet. Det er opp til den enkelte å velge hvordan de vil omtale det. Og likevel har jeg flere ganger fått kjeft fordi jeg har omtalt det som en diagnose de har inntil jeg fikk vite noe annet. 

Min erfaring er også at mange med disse diagnosene finner seg likesinnede og ser på andre uten diagnosene (ut fra hva de vet) som utenforstående, vet ikke om det er en form for motmakt. Jeg har en venninne med ADHD, jeg har ikke fortalt at jeg også er nevrodivers, fordi min diagnose er ikke en viktig del av livet mitt, jeg håndterer den så godt jeg kan, og ser på den som en annen sykdom, noe jeg ikke ønsker. Jeg forstår at det kan være annerledes for andre med andre diagnoser. Poenget er at hun "Gatekeeper" det å være nevrodivers og snakker mye om hvor misforstått de er osv. Jeg som også er nevrodivers og ikke deler det med noen særlig opplever det ikke slik. 

Så ser ting litt annerledes enn deg TS. 

Anonymkode: bf1a0...737

Det er jo et enormt spekter, og det fins nok av NT folk som bruker sine plager og sykdommer som skjold! Sånn sett er det helt menneskelig, og ingenting å gjøre med ND kontra NT.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 22.11):

Sånne kommentarer dukker opp "overalt", men man oppdager lettest det man selv rammes av. 

F.eks kan noen si "jeg har helt ME i dag", eller "er hun paranoid, eller", "han der er mindre intelligent", "det der er bare så homo"  osv. 

Vi mennesker er sånn, med hele verdens perspektiv vil vi alle kunne si noe som andre opplever krenkende. Ja, de innlysende eksemplene burde være .. innlysende. Men ikke alle forstår, eller har tenkt over det. Og noen er rett og slett  .. mindre intelligente. 

Ingen kan oppfattes 100% korrekt, det er ikke mulig. Ikke alle digger Stephen Fry, uansett hva årsaken er. 

Vi kan bare selv forsøke å distansere oss, ikke ta det personlig, deres uttalelser handler om dem - ikke oss. 

Endret av klarinetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes i grunn jeg ser lite av det her inne. Og du har bare ett eksempel? 

Og for meg virker det ofte som om det er de neurodiverse som gjør seg selv til diagnosen sin. Du skriver "har autisme", og det er bra. Veldig mange skriver "er autist". Og da har man jo gjort seg selv til sin diagnose. Som du skriver at Fry er bipolar. Han er jo ikke det, han har en bipolar lidelse. 

Jeg har selv en kronisk sykdom, og havner i den fella noen ganger, at jeg sier at jeg er kronisk syk. Men det er et dårlig ordvalg, det er jo ikke det som er min identitet. Så det føles bedre å si at jeg har en kronisk sykdom. 

Anonymkode: 6dbe8...190

Du har ikke fasiten. Jeg ER autist. Det er meg, og det har alltid vært det. Har ikke for vane å fortelle det til veldig mange, men jeg er autist og sånn er det. Jeg går liksom ikke rundt med en pose med autisme i, autismen er en del av meg.

Anonymkode: e58d3...92f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare sånn for å sjekke; 

Folk flest vet nå til dags at autister HAR empati, ikke sant?

Anonymkode: cd0af...dd6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke helt enig. Autisme trekkes ofte frem fordi det faktisk kan forklare sosial klønethet. Det er ikke fordomsfult eller slemt, det er jo en av hovedvanskene med autisme. Bipolar er heller ikke en dans på roser for pårørende, uten at det heller betyr at man hater personen. 

Denne tråden viser mye forståelse for autisme. Mange slike også 

Anonymkode: 293b1...b14

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig. Autisme trekkes ofte frem fordi det faktisk kan forklare sosial klønethet. Det er ikke fordomsfult eller slemt, det er jo en av hovedvanskene med autisme. Bipolar er heller ikke en dans på roser for pårørende, uten at det heller betyr at man hater personen. 

Denne tråden viser mye forståelse for autisme. Mange slike også 

Anonymkode: 293b1...b14

TS har jo et poeng da.

Eksempler på innlegg  kan finne i slike tråder: 

Hvorfor er det så ille for høytfungerende autister å "maskere"?

Hvorfor mener du at autisme og ADHD er motediagnoser?

Finnes flere eksempler, men dem er nå tatt bort. 

Heldigvis så finnes det brukere som deler ut bra  informasjon om autisme. Det hjelper mye. :papirfly:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 22.11):

Man ER vel ikke diagnosen sin? Man HAR en diagnose. Jeg har også en diagnose, men definerer meg ikke, og jeg ønsker heller ikke å bli omtalt som at jeg ER min diagnose. 

Anonymkode: 5a0d8...57c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 22.15):

Nah, men det er mye feilaktige antakelser.

Men ser det omvendte og på Reddit feks på autismesubene.

Endel reflekterte folk, men endel virker dessverre ha særlig regelrett hat mot foreldre. Virker som traumer fra egen oppvekst, noe jeg kan forstå - men 🫣

På KG er alle på spekteret raskt utagerende/vanskelige/klarer lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...