AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Skrevet 25. august 2024 Mannen min og jeg har et nokså vanlig familieliv, tror jeg. Kanskje litt over snittet opptatt av å aktivisere barna ute på dagtid og lite skjerm. Spiser ikkeno spesielt sunt/usunt, men har som regel godteri kun i helger. Når vi er på besøk hos søster (de bor langt unna, så det er helgebesøk, eller i ferier), følger vi dagene og vanene deres. Og der flyter ALT! Ingen spiser sammen, barna spiser det de vil, når de vil, det er sjuke mengder godteri når som helst på dagen og 3-6t skjermtid. Barna mine blir helt tullerusk av dette. Utrolig nok reagerer ikke niesene og nevøene mine på dette. De er alle i småskolen. Jeg syns de er litt tafatte, men ellers gode barn som som regel er greie å ha med å gjøre. Hva gjøre man i en sånn situasjon? Gruer meg til juleferie f.eks. Da blir det enda flere dager sammen med null rutiner eller gode vaner. Blir stressa av det her, sjøl, jeg! Anonymkode: 7ed05...490 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 Tenker dette hadde vært et problem dersom dere var naboer og omgikk hverandre hele tiden. Men en sjelden helg her og der, og noen dager rundt feks jul og påske hadde ikke vært et problem for min del - da er vi slakkere på regler uansett. Anonymkode: a963c...5ea 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 Spørsmålet er vel hva du VIL gjøre med dette? Det er ditt liv. Hva tenker du selv? Hadde det vært min familie så hadde jeg valgt en av to ting avhengig av hvor glad jeg var i min søster og hvor sterkt jeg ønsket at vi skulle være sammen. 1) Jeg hadde ikke sagt noe, og begrenset tiden vi var sammen med dem, invitert dem heller til oss. 2) Jeg hadde spurt om vi kunne få på plass noen rutiner når vi var der også, ikke fordi vi ville kritisere hvordan de gjør ting, men fordi jeg opplevde det som stressende, og det ville gjøre det enklere for meg. Var jeg din søster ville jeg jo forsøkt å imøtekomme dine behov slik at vi kunne vært sammen. Anonymkode: 45156...c5d 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 Jeg vokste opp sånn. Vi spiste halvfabrikata, vi fikk så mye godteri vi ville, ingen leggetider. Vi måtte stå opp og gå på skolen selv. Foreldrene mine var mye borte. Men det gikk bra med oss, alle har klart seg bra. Jeg har det ikke sånn med mitt barn, men kosthold, skjerm og leggetid har sklidd ut i ferien. Så lenge det ikke er sånn til vanlig har det lite å si. Anonymkode: ba14a...1e1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Skrevet 25. august 2024 Du kan ikke endre din søster. Du kan kun gå i deg selv og reflektere over situasjonen. Er det sånn at du klarer å holde ut korte perioder, sånn at dere får ha kontakt? Er kontakt og ett godt forhold viktigere enn noen dager med "kaos"? Vi har litt samme greia her, vi må rett å slett svelge en del kameler, men tenker at ett ok forhold til søster og barnet gjør det verdt det. Vi reiser ofte på ferie sammen (svigers pluss søsken) og da betaler vi heller litt ekstra for en egen hytte/leilighet, der vi kan trekke oss tilbake. Anonymkode: 86e4f...646 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 Noen ganger er bare familieforhold og relasjonene viktigst. Man kan heller forsøke å styre det til en viss grad Vi har det litt lignende og er mye sammen. Men da foreslår vi å gjøre andre ting som å dra i skogen, dra på sykkeltur, dra for å bade osv. Når man har en plan er det enklere at det ikke sklir ut 😊 Anonymkode: 0c5ac...16a 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 Istedet for å si at "vi må ha noen rutiner", så foreslå måltider sammen og at de blir med dere ut, tur eller hva enn. Om de ikke blir med så gå ut med deres egne barn og la de gjøre som de pleier. Anonymkode: 857f7...ad5 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 Av hensyn til søsters barn hadde jeg tatt en alvorsprat med søster. Det hun driver med er omsorgssvikt. Anonymkode: d88d7...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Skrevet 26. august 2024 Jeg hadde leid meg en Airbnb og planlagt en aktivitet hver dag som søsteren din og familien hennes får en åpen invitasjon til. Jeg hadde ikke bodd hos de lenger. Anonymkode: 54e9a...cc1
Beloved Skrevet 26. august 2024 #11 Skrevet 26. august 2024 Men hvis du uansett bare er der i helger og ferier, så kan du vel bare si til DINE barn at dere har egne "ferieregler" når du er hos søsteren din? Ungene dine tar ikke skade av litt ekstra godteri og skjermtid når det bare blir noen få dager i året. Og så ville jeg nok insistert overfor søsteren din at dere har felles middag iallefall når du er der. Men mine barn får også spise (mat, ikke godteri!) når de er sultne, og det gjør vi voksne også - hvorfor skal de gå rundt og være sultne bare fordi "mamma har planlagt middag om en time, for da er HUN sulten"?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Skrevet 26. august 2024 Du må jo bare velge - bli hjemme, eller leve med deres rutiner. Hvis du er gjest i deres hjem, så må de jo få elve slik de vil. Vil ikke du blir dere hjemme. Jeg tror ikke dine barn skades av å oppleve noe som er annerledes noen ganger i året. Spørs mer om de blir tullerusk fordi du stresses av det og de kjenner seg dratt mellom barken og veden. Tipper egentlig de liker både 3-6 t skjermtid og masse godteri, så spørs jo om ikke du bør senke skuldrene og la de kose seg HVIS du først velger å dra dit. Ikke sånn midt i mellom. Ikke gå der og vær sur og bitter fordi de har andre vaner. Slikt driver barn til vanvidd. En konstant dårlig samvittighet over å kose seg med ting de skjønner at du synes er skikkelig galt. La det være greit HVIS dere velger å dra. Skriver HVIS med store bokstaver for å poengtere første setning. Du må bestemme deg for hva du vil, og ta konsekvensene av valget ditt. Det er du som bestemmer hva som er rett for din familie. Personlig ville jeg ikke droppet forhold til søster bare fordi barna da får se skjerm og spise for mye godteri. Jeg ville bare pusset tennene deres godt, og hatt det hyggelig med familien, og stått støtt i forklaringen til barna at slik er det der, men slik gjør vi det ikke hjemme, fordi hjemme er vi 350 dager i året, det er noe annet enn å kose seg ekstra16 dager i året. Bare fint for barna å lære at det er forskjell på familier, og at man må klare å stå for å gjøre den man mener er riktig for sin egen del. Det betyr ikke at det andre gjør er feil. Det betyr bare at man selv har tatt et annet valg og står for valget. Og det har barn bare godt av å lære. Anonymkode: d4158...d83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå