Gå til innhold

Usikker på barnesete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 8 kg som for tiden bruker babysete. Har tilbud om å få et barnesete fra en venninne som som baby kan bruke ved behov for større sete. Sete er fra maxi-cosi, 2wayfix pearl, fra 2018. Det er fra 9 kg, er bakovervendt og festes med isofix.

Er veldig usikker på om jeg skal si ja til dette. Vil helst at barnet skal ha det beste bilsete som markedet har å tilby. Vil heller bruke penger på et nytt sete som har god sikkerhet enn et gratis brukt. Typen mener det er ingenting i veien for å bruke barnesete som vi kan få gratis. Det har ikke vært i kollisjon. Hva mener dere er best å gjøre? Hvis det heller blir kjøp av nytt barnesete så lurer jeg på hvilket sete som er best på sikkerhet og som i tillegg er lett å montere i bilen. Noen som vil dele erfaringer? Ønsker ikke useriøse kommentarer.

Anonymkode: f4a21...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jo et helt greit sete, det er ikke utrygt på noe vis, så lenge dere kun bruker det bakovervendt.

Men det er nok ikke et sete som varer så lenge(vanligvis +/- 3år), så dere må nok etter hvert bytte det med et annet bakovervendt som varer lengre.

Dere har ikke to biler da og kan bruke det i bil nr 2 og kjøpe nytt til hovedbilen?

Anonymkode: ab665...683

Skrevet

Den har ikke toppscore fra ADAC, men er jo sannsynligvis bra nok. Hvis du kjenner venninnen din så godt at du vet hun ikke er typen til å slippe setet ned i bakken i stedet for å være forsiktig for eksempel, så kan du jo vurdere det? 

Anonymkode: e5960...320

Skrevet

Den varer vel ikke bakovervendt så veldig lenge? Jeg ville kjøpt et nytt sete, og da et som varer ut bakovervendt perioden. Med isofix får du uansett ikke en stol som varer lenge, da maksvekt på isofix festene er 33 kg (bilstol + barn). Axkid One er godkjent til 23 kilo på barnet, men finnes stoler som er godkjent til 36 kilo og bakovervendt… 

Ville nok sjekket ut Axkid Minikid 4 eller BeSafe Stretch f.eks. 

Anonymkode: 4a269...c2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en baby på 8 kg som for tiden bruker babysete. Har tilbud om å få et barnesete fra en venninne som som baby kan bruke ved behov for større sete. Sete er fra maxi-cosi, 2wayfix pearl, fra 2018. Det er fra 9 kg, er bakovervendt og festes med isofix.

Er veldig usikker på om jeg skal si ja til dette. Vil helst at barnet skal ha det beste bilsete som markedet har å tilby. Vil heller bruke penger på et nytt sete som har god sikkerhet enn et gratis brukt. Typen mener det er ingenting i veien for å bruke barnesete som vi kan få gratis. Det har ikke vært i kollisjon. Hva mener dere er best å gjøre? Hvis det heller blir kjøp av nytt barnesete så lurer jeg på hvilket sete som er best på sikkerhet og som i tillegg er lett å montere i bilen. Noen som vil dele erfaringer? Ønsker ikke useriøse kommentarer.

Anonymkode: f4a21...f1f

Så lenge det ikke er skadet på noen måte (ikke mistet i bakken eller liknende), så er det helt meningsløst å kjøpe et nytt sete når du kan få en 6 år gammelt stol. Bilstoler har en levetid på ca 10 år så lenge de oppbevares riktig. 

Anonymkode: fc3e2...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...