Gå til innhold

Søvnmangel i småbarnstiden og hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn som av hver deres medisinske årsaker sliter stort med nattesøvnen. Begge våkner som regel en eller flere ganger hver natt, og det kan ta flere timer før de sovner igjen. Dette har gjort meg til tider helt utslitt og jeg var sykmeldt pga utmattelse i fjor. På grunn av dette har jeg hatt 100 % hjemmekontor ganske lenge nå, og dette gjør hverdagen uendelig mye enklere. Jeg er på kontoret noen dager innemllom og er daglig i kontakt med kollegaene mine. 

Det vanlige på min arbeidsplass er å ha litt hjemmekontor, og være på kontoret cirka 2 dager i uken. Jeg har en avtale med sjefen om å starte opp med dette nå snart. Da vi snakket om det før sommerferien var jeg positivt innstilt til at det ville gå bra. Jeg regnet med at søvnproblemene til barna ville ha gått seg til, men dette er nå langt fra tilfelle. Det er faktisk verre enn noensinne og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er allerede helt på felgen pga søvnmangel. Jeg klarer å komme meg noenlunde igjennom 2-3 dager med 4 timers søvn men så ender det med voldsomme migreneanfall. Mannen er også veldig sliten. Vi hjelper hverandre og avlaster hverandre så godt vi kan. Men dette er bare ekstremt tungt å stå i. Begge barna får oppfølging av lege, og det er på sikt god prognose. Men jeg føler jeg kommer til å møte veggen om jeg ikke kan fortsette med hjemmekontor på fulltid en stund til.

Noen her som har vært i samme situasjon og hva gjorde dere da?

Bør jeg skaffe legeerklæring før jeg tar dette opp med leder? 

Anonymkode: f20c7...d23

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan hjelper det deg å ha hjemmekontor? 

Anonymkode: 2884a...7dd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På flere måter. Først og fremst  fordi jeg kan jeg sove litt lenger og jeg slipper reisevei. Dette er gull verdt i denne perioden

TS

• Liker 24
Skrevet

hva slags jobb og stilling har du som kan ha hjemmekontor og bare møte opp to dager i uken? misunner deg. skulle gjerne hatt en slik jobb når jeg får barn

Anonymkode: b7fe4...c87

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si at det kommer an på om du tror du fortsatt klarer å jobbe fullt ved fortsatt hjemmekontor, hvor fullverdig jobb du får gjort hjemmefra, og forholdet til sjefen. Hvis du tror det går kan du jo snakke med sjefen først, og begrunn det med at du ønsker å fortsette å stå i full jobb, og at du merker at det bare såvidt går nå selv med hjemmekontor. Er sjefen smart får du fortsette.

Anonymkode: d2d42...9c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Bør jeg skaffe legeerklæring før jeg tar dette opp med leder? 

Nei, det er jo ikke noe du har krav på uansett  så en legeerklæring gjør ingen forskjell (annet enn at det virker som du ikke har tillit til at leder vil deg vel). 

Vær åpen og ærlig du, og foreslå et tidsperspektiv på dette selv og evaluer løsningen underveis. 

Er det andre ting dere kan gjøre? Få noen form for avlastning e.l.?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hva slags jobb og stilling har du som kan ha hjemmekontor og bare møte opp to dager i uken? misunner deg. skulle gjerne hatt en slik jobb når jeg får barn

Vi er mange med kontorjobber som fint kan gjøre alt hjemmefra. 

Anonymkode: 49fec...095

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres ganske ekstremt ut at å møte opp på kontoret 1-2 dager i uka kan velte lasset så fullstendig, mens å jobbe fullt hjemme går greit hver dag. Arbeidsgiver har gode grunner til å ønske folk tilbake på kontoret, det påvirker miljøet og utførelsen av oppgaver i et større perspektiv, hensynet til helheten for alle, rettferdighetsprinsipp osv. Snakk med leder, skjønn kan alltids utvises. Dette virker på ene siden akutt og midlertidig: det har toppet seg nå, du kan be om en liten utsettelse på oppstart av kontordager igjen. Men samtidig har det vart lenge og det virker som du ønsker en varig/på ubestemt tid ordning, da bør du kanskje både ha lege og fagforening på din side. Du har rett på redusert arbeidstid (uten lønn), kanskje det er nødvendig i denne perioden? Ellers høres det ut som du burde være delvis sykmeldt, siden du ikke klarer jobben 100% nå. Å møte opp fysisk er en del av jobben når jobben krever det og du ikke har en skriftlig avtale om noe annet. 

Anonymkode: ec98d...edb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres ganske ekstremt ut at å møte opp på kontoret 1-2 dager i uka kan velte lasset så fullstendig, mens å jobbe fullt hjemme går greit hver dag. Arbeidsgiver har gode grunner til å ønske folk tilbake på kontoret, det påvirker miljøet og utførelsen av oppgaver i et større perspektiv, hensynet til helheten for alle, rettferdighetsprinsipp osv. Snakk med leder, skjønn kan alltids utvises. Dette virker på ene siden akutt og midlertidig: det har toppet seg nå, du kan be om en liten utsettelse på oppstart av kontordager igjen. Men samtidig har det vart lenge og det virker som du ønsker en varig/på ubestemt tid ordning, da bør du kanskje både ha lege og fagforening på din side. Du har rett på redusert arbeidstid (uten lønn), kanskje det er nødvendig i denne perioden? Ellers høres det ut som du burde være delvis sykmeldt, siden du ikke klarer jobben 100% nå. Å møte opp fysisk er en del av jobben når jobben krever det og du ikke har en skriftlig avtale om noe annet. 

Lasset er vel veltet allerede, så her teller hver sekund som kan bidra til å lette situasjonen. 
 Snakk med lederen din uten legeerklæring er mitt råd. 

Anonymkode: 292a4...064

• Liker 1
Skrevet

Er det lang reisevei som er utfordringen? Barna sover vel like dårlig om du er på hjemmekontor eller drar på kontoret? Hva er gevinsten for deg? At du får sove på morgen etter levering i barnehage/skole?

Anonymkode: 35363...ea3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det lang reisevei som er utfordringen? Barna sover vel like dårlig om du er på hjemmekontor eller drar på kontoret? Hva er gevinsten for deg? At du får sove på morgen etter levering i barnehage/skole?

Jeg er ikke TS. Men for meg er hjemmekontordager veldig tidsbesparende. 

Kontordag; må starte dagen med dusj, skift og sminke. Så kjøretur til kontoret. Finne kaffe, småprat med kollegaer. Får kanskje jobbet 15 minutter før noen lurer på noe. Møter, der tid både før og etter blir brukt til litt småprat. Lunsj i kantine, en kaffekopp med kollega som vil diskutere noe. Støy i landskap som raskt distraherer. 

Hjemmekontordag; starter gjerne grytidlig, går rett på kontoret mitt i morgenkåpe. Jobber 1-2 timer, henter en kaffekopp og tar 5min (nå). Får en telefon, sminker meg litt mens jeg snakker. En times fellesmøte, da får jeg ryddet og vasket litt i huset, mulig tatt en dusj. I lunsjen trener jeg ofte, og tar heller litt mat foran PCen. Klikker meg inn i videomøte, og ut igjen, uten å flytte meg fra sted til sted, uten småprat. 

Anonymkode: d35f5...b30

• Liker 10
  • Nyttig 3
Gjest issoras
Skrevet

Ville nok kanskje diskutert med legen om det er behov for sykemelding, og så diskutert med arbeidsgiver hva som er viktigst å prioritere og hvordan tilrettelegge. Kanskje du kan få en sykemelding på noen prosent, jobbe kort dag på kontoret én eller to dager dag i uka? 

Skrevet

Jeg støtter opp at løsning med hjemmekontor gjør hverdagen mye enklere. 

Synest du skal være åpen med lederen din om dette og si at du selvsagt skaffer dokumentasjon fra lege om nødvendig.

Anonymkode: 7d31f...4d1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kontordag; må starte dagen med dusj, skift og sminke. Så kjøretur til kontoret. Finne kaffe, småprat med kollegaer. Får kanskje jobbet 15 minutter før noen lurer på noe. Møter, der tid både før og etter blir brukt til litt småprat. Lunsj i kantine, en kaffekopp med kollega som vil diskutere noe. Støy i landskap som raskt distraherer. 

Hjemmekontordag; starter gjerne grytidlig, går rett på kontoret mitt i morgenkåpe. Jobber 1-2 timer, henter en kaffekopp og tar 5min (nå). Får en telefon, sminker meg litt mens jeg snakker. En times fellesmøte, da får jeg ryddet og vasket litt i huset, mulig tatt en dusj. I lunsjen trener jeg ofte, og tar heller litt mat foran PCen. Klikker meg inn i videomøte, og ut igjen, uten å flytte meg fra sted til sted, uten småprat. 

Tiden som går til småprat ved kaffen, noen som lurer på noe, før og etter møter, diskusjon i lunsjen: alt dette er en del av jobben. Husarbeid og sminking er ikke. Det er akkurat den småprat som gjør at arbeidsgiver ønsker at alle er tilstede mest mulig eller minst én dag i uka. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virkelig? 
Vaske hus i arbeidstiden? Dusje? 
Forstår godt at sjefer ønsker at alle kommer tilbake ja.

Anonymkode: 6dd50...377

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS men jeg er i en liknende situasjon. Bare at jeg jobber hjemme hver dag og sjefen har sagt det går fint selv om vi også egentlig skal være 2 dager på kontoret, men det er ikke sånn veldig strengt hos oss.

Jeg sparer 1-2 timer dagen på å ikke måtte dra på kontoret. Den tiden kan jeg bruke til å sove ut annenhver dag når mannen leverer i barnehagen og til å jobbe de andre dagene så jeg får nok timer jobb iløpet av uka uten at henting og levering av barnet blir kjempestress og barnet ikke får mer enn 7,5 timers dag.

Jeg blir og veldig lett overstimulert med for lite søvn så det å sitte helt i ro og fred hjemme hjelper meg, jeg gjør mye selvstendige konsentrasjonsoppgaver. Det hjelper også å vite at jeg ikke må forsøke å være sosial, ikke må kle på meg eller fikse meg.

TS - i din situasjon ville jeg nok pratet med legen om en periode med sykemelding er riktig for deg. Det høres jo ikke egentlig ut som at du er 100% arbeidsfør.

Anonymkode: e26cd...e22

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fast hjemmekontor, hatt i snart 9 år. Hos oss kan vi heldigvis velge noen jobber fast på kontoret, noen fast hjeme og nen kjører en hybrid løsning, men 2-3 dager hjemme så 2 dager på kontoret f.eks.

Det er faktisk veldig effektivt og alle jobber bra på hjemmekontor. Fått ned sykefravær, folk sparer 1-2 timer daglig på reisevei etc. De fleste som jobber hjemme er folk med familie eller de som har vært i arbeidslivet lenge som ikke er så avhengig av det sosiale på arbeidsplassen. Vi treffes uansett jevnlig og flere av oss er venner privat.

Beste som noen gang har skjedd for oss ansatte. Jobber i Globalt selskap, og der er det litt mer vanlig med hjemmekontor rundt om lenge før pandemien kom

Anonymkode: 4cfbb...344

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For mitt vedkommende bruker jeg ca 45 min til jobb og mellom 45 og 60 min fra jobb. Det er minst 1,5 t reisevei hver dag, og en full arbeidsdag med reisevei i uka.

I tillegg er det langt mer psykisk utmattende å være på et kontor enn å sitte på hjemmekontor, spesielt om man sitter i åpent landskap. Når jeg er på kontoret, så må jeg ha på headset med lyd som drukner forstyrrelsene i landskapet, og det er i seg selv slitsomt å sitte med det hele dagen.

Er man på hjemmekontor, så kan man også ta seg 5-15 min på en sofa om man har helt knekken. Man kaster tross alt bort ganske mye tid på kontoret, så det går fint å ta seg noen minutter på sofaen.

Jeg har selv 2-3 dager hjemmekontor i uka. Funker fjell som småbarnsforelder til bhgbarn.

Anonymkode: ad700...337

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har det, en helt vanlig stilling i det offentlige. Mye kontorjobb/pc-jobb. 2-3 dager på kontoret hver uke. God fleksibilitet. Nettopp hatt en hel uke hjemme fordi mannen har litt helseproblemer som satte han brått ut av spill. Samen med fersk 1.klassing var det da kjekt å få både levert og hentet og rekke både alle møter og jobb. Hjemmekontor er en flott ting som mange med små barn.

TS: Bare snakk med leder, krever de legeerklæring fikser du det. Tenker åpen og ærlig så tidlig som mulig er lurt. Antar dere er under utredning osv for helseplagene som tar søvnen fra dere og barna? For det er jo ikke holdbart for noen i lengden. Hjemmekontor avhjelper noe, men man kan jo ikke sove 4t om natta resten av livet. Og absolutt ikke barna heller... Viktig å vise arbeidsgiver at dere gjør alt som er mulig for å få orden på dette.

Anonymkode: 744ac...b18

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis alternativet er utbrenthet og sykemelding igjen, så regner jeg med av sjefen ønsker å bidra med tilrettelegging, som f.eks. hjemmekontor, men da må du selvsagt legge frem saken din og forklare hvor viktig hjemmekontor er for å ikke velte lasset.

Nå forstår jeg det sånn at det kun er snakk om to kontordager, som jo kan være mye for en som står i spagaten, men om mulig kan man jo kanskje forsøke å møtes på midten med én dag per uke? Altså vise litt fleksibilitet, at du forsøker du også. Selvsagt med et forbehold om en ny vurdering hvis en ser at det ikke går.

Jeg forstår godt at hjemmekontor gir bedre tid til søvn. Jeg har kort reisevei på 15 min, men jeg sparer jo inn mer enn det på å ikke behøve å ordne meg om morgenen f.eks. Hvis jeg skal starte 08.00 kan jeg i grunn gå ut av sengen 07.55 og sette meg foran PC-en, mens jeg ellers står opp 06.30 hvis jeg skal på kontoret.

Anonymkode: 5140f...5a6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...