Gå til innhold

Mannen tok seg til rette mot min vilje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det du først bør gjøre når du klarer er å se ham rett i øynene og si ordene "Du voldtok meg!"

Jeg tror det er absolutt nødvendig å uttale de ordene, og se hvordan han forholder seg til det for å klare å sortere sine tanker videre. Man trenger nemlig å vite om HAN innser dette, selv om man vet det selv. 

Det er ikke formildende verken at han innser det selv eller ikke, men denne brikken er veldig nødvendig for at du klarer å tenke riktig videre, istedenfor å gjerne stå i spinn angående hva han tenker om dette. 

Hilsen kvinne som også har opplevd voldtekt i forhold. Jeg var i sjokk i to måneder. Såpass at jeg ikke klarte handle. Så gikk jeg. Heldigvis! 

Anonymkode: d7a55...578

• Liker 13
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som andre her sier så er det voldtekt. Og at du ikke greide å si noe er helt vanlig i den situasjonen. Biologisk er det slik en holder seg mest trygg og beskytter mot rifter o.l. Det er også mange dyr som nettopp pleide å fyllbyrde parringsritualet helt uten at hunndyret var med på det, det vanlige er at hunndyr blir voldtatt. Så at vi som mennesker stivner og ikke sier noe viser til at vi også er dyr. 

Samtidig så er vi ikke dyr, og dette påvirker tryggheten en har rundt partner. Kommer han til å gjøre det igjen, er det farlig å sove med ham osv. Det er viktig at du tillater alle følelsene du har å komme opp nå i førsten, svikt, raseri, frykten du har, gjerne skjerm deg selv fra mannen noen dager, separate sovesteder, lås døra om det hjelper, be ham bo et annet sted (forstår det kan bli vanskelig praktisk med tanke på barna). Den første tiden etter traumatiske situasjoner er viktig, og det trenger ikke utvikle seg til å bli et traume. 

https://krisepsykologi.no/wp-content/uploads/2019/11/Voldtekt_Reaksjoner_ny.pdf Her er et skriv om vanlige reaksjoner. En ting jeg vil minne om er at dette trenger ikke bli et traume, dette har ikke ødelagt deg, og det trenger ikke å være kroken på døra for samlivet. Jeg sier heller ikke at det ikke er alvorlig, det er veldig alvorlig og jeg håper du tar det på største alvor på en måte som gjør at mannen din ikke kan gjøre annet enn å ta det på største alvor. Grunnen til at jeg likevel sier at du er ikke ødelagt og det trenger ikke bli et traume, er at mange blir også så skremt av å høre det, og utropstegnene og svartmalingen, og det gjør at de får mer stress i kroppen som gjør at de ikke håndterer den opprinnelige krenkelsen på en god måte. Det er skremmende å tenke "er sexlivet mitt ødelagt for alltid nå" eller "betyr dette skilsmisse!?". Disse tingene vil du finne ut av på sikt. 

Husk basale behov, spis, drikk, hvil, og hvis du har mulighet og ressurser til det kjenn etter i kroppen hva den vil og trenger, vil den riste? Gjør det. Vil den gråte? Gjør det. 

Så kan jeg dele, og dette er det kanskje bedre at du kommer tilbake til når du får summet deg fra krisereaksjonene du kanskje har nå, at jeg ble voldtatt av min partner og vi er fremdeles sammen. Han gikk i terapi, han jobbet med seg selv, han anerkjente sine holdninger som var kvinnefiendtlige, og han aksepterte alle tiltak som var nødvendig for at jeg skulle føle meg trygg igjen. Han anerkjente om at det var noe patetisk, og mørkt i ham som hadde fått ham til å gjøre det mot noen han elsket, og at det handlet om at han selv følte at han ikke var verdt å elske. Jeg sier ikke at du skal forstå din mann, vær rasende, vær hva enn du ønsker å være. OG du trenger likevel ikke å bestemme eller ta innover deg at kanskje samlivet er over, for det kan gjøre det vanskeligere å være så sint du vil. Hvis du frykter at raseri fører til brudd så er det kanskje en del av deg som ikke våger å si tydelig nok i fra. 

Styrke til deg. Jeg er lei meg for at du opplevde dette, det skulle aldri skjedd. ❤️ 
Og hvis du kunne ha noe nytte av skrive til meg, så vil jeg gjerne svare deg her i denne tråden. 

Anonymkode: 5c0f4...957

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vondt å lese. Råder svært sjeldent folk til å gå fra mannen sin på kg, men voldtekt er aldri, aldri, aldri greit. Aldri. Gå fra han, og helst anmeld også. Fy faen for en søppelmann. 

Anonymkode: 5e957...68d

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mange "du bør gå fra ham for deg og barna", "du skal gå fra ham", "forlat ham!", "anmeld ham på flekken". 

Beordringer om hva TS må gjøre, og gjør hun ikke det er neste steg i en slik tråd at hun får kommentarer om at hun er grenseløs, at hun ikke respekterer seg selv o.l. Dette er uheldig. 

Noen har nettopp forgrepet seg på TS sin autonomi, og slike velmenende beordringer om at det bare finnes et svar her er forsøk på å gjøre det samme. TS er en voksen kvinne som er i stand til å ta sine egne valg, og måten vi skriver til henne synes jeg kan formulere seg på en slik måte. Beordringer hører ikke hjemme. 

Ikke minst utsagn som reflekterer skam og skyld og burding, særlig med appell til å beskytte hennes barn. Ikke spill på samvittigheten til TS i en krise, den byrden synes jeg alle voldtektsoffer skal få slippe. 

En er heller ikke idiot hvis en velger å bli. TS må ta det valget som er best for henne selv, og mest sannsynlig er ikke idag den beste dagen for å bestemme det. Nå er fokus på selvivaretakelse og krisehåndtering. 

• Liker 12
  • Hjerte 7
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er voldtekt. 
Ta med deg barna, og dra til familie, venn, til og med en kollega. Bare kom deg vekk! Dette blir garantert ikke siste gang. 
Vær så snill, selv om det kanskje føles vanskelig å gå, til tross for at du ble voldtatt, tenk på hva du vil at barna dine skal vokse opp å se. 

https://frifravold.no

https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-partnervold/

Anonymkode: b7d4d...ea1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble voldtatt i en ekstremt sårbar situasjon. Han verken støtter deg praktisk eller emosjonelt og forgriper seg på deg når du prøver å hente deg inn mellom slagene? Dette hadde jeg faktisk ikke klart å gå videre fra. Ta med ungene og reis til din familie. Du har INGEN plikt til å være der med han videre. 

Anonymkode: c0ae9...634

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo ut nå! Ikke vent! Tenk om han gjør barna noe?

Han behandler deg jo verre enn søppel!

Anonymkode: 96cb6...6fa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ille, og jeg hadde ikke lengre følt meg trygg på denne mannen. Dere må jo snakke om det, og det uten barna tilstede. Du trenger absolutt mer avlastning, og jeg skjønner ikke hvorfor mannen ikke gjør mer. Han virker jo ubrukelig 🤔 

Hiv han ut av soverommet i allefall! 

Anonymkode: b73af...8dd

Voldtekt er ikke noe man snakker om. Det er helt utilgivelig, og misbruk av både kropp og tillit. Det er ren maktmisbruk, og overgriper har ingen respekt ovenfor offeret/partneren når noe slikt skjer. Spiller ingen rolle om han ikke har fått seg noe på lenge. 

I dette tilfellet her hadde mulig hans behov om sex blitt tilfredsstilt om han hadde avlastet ts mye mer og vært en pappa som stilte opp. På den måten ville ts fått mer overskudd og Kanskje orket/ville ha sex inne i mellom. Istedenfor at det skjedde så hadde han null forståelse for hennes behov, tenkte bare på seg selv og voldtok henne. Da er det forsent å snu, og reparere noe som helst.

Mannen fortjener anmeldelse, og kona må selvfølgelig forlate han med barna. Så får de diskutere samvær via familievernkontoret etterhvert. Barna har dessverre rett på samvær med han, uansett hva han har gjort mot mor. Bare husk å involvere bv i prosessen. Kanskje det kan føre til samvær med tilsyn.

Endret av tussi84
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anmeld han til politiet. Det er straffbart å voldta.

Anonymkode: 3b344...ed9

Tenk nå litt på barna her da.....

Anonymkode: db594...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er fryktelig lei meg, forbanna og ekstremt skuffa. Skal prøve å fatte meg i korthet. 

Vi har 2 barn under 3år. Jeg hadde en ekstremt tung graviditet og har en begynnende barselsdepresjon, og babyen våkner fortsatt 15 ganger hver natt. Jeg ammer, og babyen ammes konstant, eller jeg sover sittende med babyen pga den er urolig. Eldste barnet er i trassalder og krever sitt. Jeg er utslitt, helt på felgen og føler at familien er i oppløsning omtrent. Seinest i går sa jeg at jeg føler barna hadde hatt det bedre med en annen mamma enn meg, for jeg strekker ikke til med så lite søvn. Det er nå snart 9 måneder siden jeg sov greit på natta. Vi har knapt hatt sex etter fødsel, fordi jeg ikke har lyst eller orker oppi alt det her. Mannen har null tålmodighet for eldste og kjefter og smeller, og det er meg begge barna vil ha til enhver tid. Hvis jeg prøver å gå på do alene, går han på snart 3år i oppløsning og oppfører seg som at jeg skal reise på seks uker ferie uten han, så det er enklere å bare ta han med. Samme i dusjen, eller på butikken, eller kun i 2.etasje for å hente en bleie. Jeg blir fotfulgt av noen 24t i døgnet. Greit nok. 

Så til saken: 
I natt da mannen kom å la seg i ett-tiden hadde jeg sovna etter en runde med amming, og han har bestemt seg for å ha sex. Jeg blir irritert for å bli vekka, desperat etter søvn. Sier tydelig «vekker du meg virkelig midt på natta når du vet jeg trenger den søvnen jeg kan få??». Han ignorerer meg og trenger seg på. Jeg blir helt stiv, fly forbanna og han fortsetter. Har sex med meg mens jeg ligger med ryggen til, helt låst. Jeg er så stiv i kroppen at han ikke får hendene mellom låra mine engang. Det er helt tydelig at jeg ikke vil, selv om jeg ikke sier stopp. Han gjør seg ferdig. Babyen våkner igjen, jeg ammer og gråter. Mannen sier «unnskyld, det skal ikke skje igjen», og sovner. Idag har vi knapt snakka til hverandre. 

Er dette greit av en ektemann?? Må jeg som kone godta dette siden vi ikke har hatt sex mer enn én gang siste halvåret? 

Anonymkode: 43258...d66

Selvsagt er dette IKKE greit. 

Sex uten samtykke er seksuelt overgrep. Voldtekt. Spiller ingen rolle om man er gift, har 100 barn, ikke har sex mer enn 1 gang i året etc.. Overgrep er overgrep! 

Anonymkode: 38be5...47c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenk nå litt på barna her da.....

Anonymkode: db594...fbf

Er du helt på jordet? Skal man verne om en mann som forgriper seg på partneren sin FORDI man har barn med personen? 

Overgrep er overgrep! 

Anonymkode: 38be5...47c

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser mange "du bør gå fra ham for deg og barna", "du skal gå fra ham", "forlat ham!", "anmeld ham på flekken". 

Beordringer om hva TS må gjøre, og gjør hun ikke det er neste steg i en slik tråd at hun får kommentarer om at hun er grenseløs, at hun ikke respekterer seg selv o.l. Dette er uheldig. 

Noen har nettopp forgrepet seg på TS sin autonomi, og slike velmenende beordringer om at det bare finnes et svar her er forsøk på å gjøre det samme. TS er en voksen kvinne som er i stand til å ta sine egne valg, og måten vi skriver til henne synes jeg kan formulere seg på en slik måte. Beordringer hører ikke hjemme. 

Ikke minst utsagn som reflekterer skam og skyld og burding, særlig med appell til å beskytte hennes barn. Ikke spill på samvittigheten til TS i en krise, den byrden synes jeg alle voldtektsoffer skal få slippe. 

En er heller ikke idiot hvis en velger å bli. TS må ta det valget som er best for henne selv, og mest sannsynlig er ikke idag den beste dagen for å bestemme det. Nå er fokus på selvivaretakelse og krisehåndtering. 

Endelig noen som skrev noe mer fornuftig enn «anmeld» og «dump»! Håper du leser dette innlegget, ts, og at det går bra med deg. ❤️ 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette greit av en ektemann?? Må jeg som kone godta dette siden vi ikke har hatt sex mer enn én gang siste halvåret? 

nei nei og nei. Han tok seg ikke til rette, han voldtok deg!

Han vet at det han gjorde var feil. Kom deg ut med ungene asap!

Anonymkode: c8d9a...d92

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fryktelig lei meg, forbanna og ekstremt skuffa. Skal prøve å fatte meg i korthet. 

Vi har 2 barn under 3år. Jeg hadde en ekstremt tung graviditet og har en begynnende barselsdepresjon, og babyen våkner fortsatt 15 ganger hver natt. Jeg ammer, og babyen ammes konstant, eller jeg sover sittende med babyen pga den er urolig. Eldste barnet er i trassalder og krever sitt. Jeg er utslitt, helt på felgen og føler at familien er i oppløsning omtrent. Seinest i går sa jeg at jeg føler barna hadde hatt det bedre med en annen mamma enn meg, for jeg strekker ikke til med så lite søvn. Det er nå snart 9 måneder siden jeg sov greit på natta. Vi har knapt hatt sex etter fødsel, fordi jeg ikke har lyst eller orker oppi alt det her. Mannen har null tålmodighet for eldste og kjefter og smeller, og det er meg begge barna vil ha til enhver tid. Hvis jeg prøver å gå på do alene, går han på snart 3år i oppløsning og oppfører seg som at jeg skal reise på seks uker ferie uten han, så det er enklere å bare ta han med. Samme i dusjen, eller på butikken, eller kun i 2.etasje for å hente en bleie. Jeg blir fotfulgt av noen 24t i døgnet. Greit nok. 

Så til saken: 
I natt da mannen kom å la seg i ett-tiden hadde jeg sovna etter en runde med amming, og han har bestemt seg for å ha sex. Jeg blir irritert for å bli vekka, desperat etter søvn. Sier tydelig «vekker du meg virkelig midt på natta når du vet jeg trenger den søvnen jeg kan få??». Han ignorerer meg og trenger seg på. Jeg blir helt stiv, fly forbanna og han fortsetter. Har sex med meg mens jeg ligger med ryggen til, helt låst. Jeg er så stiv i kroppen at han ikke får hendene mellom låra mine engang. Det er helt tydelig at jeg ikke vil, selv om jeg ikke sier stopp. Han gjør seg ferdig. Babyen våkner igjen, jeg ammer og gråter. Mannen sier «unnskyld, det skal ikke skje igjen», og sovner. Idag har vi knapt snakka til hverandre. 

Dette er voldtekt . Og skilsmissegrunn . Hadde aldri orket å dele seng med han igjen . 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange tilsvarende svar her nå og jeg er enig med majoriteten. Dette kalles voldtekt. Dette var helt mot din vilje og er alt fra greit. 

Håper du forteller han hva han gjorde og hvordan det opplevdes for deg. 

Uansett hva som skjer håper jeg du greier å ta vare på deg selv og barna dine fremover. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er voldtekt som allerede er sagt, anmeld og kom deg til helvete vekk. 

Anonymkode: ca2e7...71a

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette innlegget fikk meg på helt gråten. Det du beskriver er, som mange har skrevet her før meg, voldtekt. Du flotte gode selvoppofrende mamma, ikke finn deg i dette. Krisesenteret er der for deg, dit kan du ringe for en uforpliktende samtale. 

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Dette her hørtes ikke noe bra ut i det hele tatt! Din mann har voldtatt deg i en sårbar situasjon, mest sannsynlig i ren desperasjon. Du er helt utslitt og på felgen. Her må dere snakke sammen, og finne ut om dette er kroken på døra eller om det kan fikses. Har han gjort noe lignende mot deg tidligere, eller er det første gangen? Er det noe han kan gjøre igjen, eller skjønner han alvoret av det han har gjort. Dere er begge i krise, men det han gjorde mot deg var en veldig grov feil. 

Anonymkode: a2c09...6c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oi! Dette her hørtes ikke noe bra ut i det hele tatt! Din mann har voldtatt deg i en sårbar situasjon, mest sannsynlig i ren desperasjon. Du er helt utslitt og på felgen. Her må dere snakke sammen, og finne ut om dette er kroken på døra eller om det kan fikses. Har han gjort noe lignende mot deg tidligere, eller er det første gangen? Er det noe han kan gjøre igjen, eller skjønner han alvoret av det han har gjort. Dere er begge i krise, men det han gjorde mot deg var en veldig grov feil. 

Anonymkode: a2c09...6c9

Ikke grov feil. Det er overgrep og utilgivelig. For hennes del og for sine barn sin dei må hun komme seg vekk.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, jeg vil si som alle før meg at dette absolutt ikke er ok, og at samboeren din faktisk voldtok deg.

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive et innlegg med formaning om at du må vurdere bla bla og at du må oppsøke hjelp blabla 

Jeg har selv blitt voldtatt av en det jeg anså som en venn, og for din egen helse kan jeg ikke se hvordan du skal kunne fortsette å være med denne mannen. 

Jeg håper du reiser til noen du stoler på, og kan fortelle dette til, om det er foreldre eller venner, for et par dager, og så finner ut hvordan prosessen blir.

For all del TS, ikke bli i det forholdet her 🙏

Anonymkode: 8a73d...be6

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...