AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Del Skrevet 25. august 2024 Er det vanlig at man blir bitter og negativ med alderen? Har måttet kutte ut flere venner fordi de med årene har fått et tankesett som er så negativt at jeg ikke klarer å forholde meg til det. Jeg har forståelse for at man med økende alder får økende helsemessige plager, utfordringer osv, men det virker som om absolutt alt blir negativt. Jeg blir nesten depressiv selv av å høre på alt og må luke ut en etter en. Sammen med negativiteten følger også en veldig selvopptatthet. De snakker bare om seg selv, og jeg begynner å lure på om de i det hele tatt kjenner meg lenger. Har jo heldigvis noen igjen, men blir jo redd at alle blir slik med alderen? Kanskje ender jeg opp slik selv? Hvordan er det med deres omgangskrets? Og nei jeg mener såklart ikke at man ikke kan lufte problemer og ha dårlige perioder, men det blir utrolig belastende når alt er fælt hele tiden. Anonymkode: 625ec...69f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det vanlig at man blir bitter og negativ med alderen? Har måttet kutte ut flere venner fordi de med årene har fått et tankesett som er så negativt at jeg ikke klarer å forholde meg til det. Jeg har forståelse for at man med økende alder får økende helsemessige plager, utfordringer osv, men det virker som om absolutt alt blir negativt. Jeg blir nesten depressiv selv av å høre på alt og må luke ut en etter en. Sammen med negativiteten følger også en veldig selvopptatthet. De snakker bare om seg selv, og jeg begynner å lure på om de i det hele tatt kjenner meg lenger. Har jo heldigvis noen igjen, men blir jo redd at alle blir slik med alderen? Kanskje ender jeg opp slik selv? Hvordan er det med deres omgangskrets? Og nei jeg mener såklart ikke at man ikke kan lufte problemer og ha dårlige perioder, men det blir utrolig belastende når alt er fælt hele tiden. Anonymkode: 625ec...69f Mener du at de burde bry seg mer om deg? Anonymkode: 8c0ab...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at de burde bry seg mer om deg? Anonymkode: 8c0ab...a2e Jeg mener vennskap bør gå begge veier ja. Er du uenig? Anonymkode: 625ec...69f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Del Skrevet 25. august 2024 Har vært borti dette. Venner og familiemedlemmer som kun vil snakke om sykdom f.eks. Alt som plager dem, alt som feiler, alt som gjør vondt. Og alt som partneren sliter med. Kan man ikke snakke om andre ting enn bare det som er fælt? Jeg prøver å vri samtalene over på noe mer positivt, men det vris alltid tilbake til elendigheten. Anonymkode: aa8c2...3a0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har vært borti dette. Venner og familiemedlemmer som kun vil snakke om sykdom f.eks. Alt som plager dem, alt som feiler, alt som gjør vondt. Og alt som partneren sliter med. Kan man ikke snakke om andre ting enn bare det som er fælt? Jeg prøver å vri samtalene over på noe mer positivt, men det vris alltid tilbake til elendigheten. Anonymkode: aa8c2...3a0 Ja, akkurat sånn er det. Er det veldig vanlig? Og hva er det som driver dem til det? Synes det er utrolig trist å måtte gi opp vennskap, men jeg klarer det bare ikke i lengden. Anonymkode: 625ec...69f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, akkurat sånn er det. Er det veldig vanlig? Og hva er det som driver dem til det? Synes det er utrolig trist å måtte gi opp vennskap, men jeg klarer det bare ikke i lengden. Anonymkode: 625ec...69f Jeg vet ikke om det er vanligere enn at folk ikke er sånn. Jeg har venner som aldri er sånn også. Men de som er negative, bor litt for seg selv, de har god tid til å surre rundt i sitt eget hode og bare drukne i negativitet. Er selvfølgelig trist å gi opp vennskap, men herregud så godt det er å ikke ha noe med negativiteten å gjøre. Min mentale helse er mye bedre etter at jeg kuttet ut et par stk som vant NM i krisemaksimering og negativt pjatt. Er jo ikke mye igjen av vennskapet om det bare skal handle om alt som suger i verden. Anonymkode: aa8c2...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg vet ikke om det er vanligere enn at folk ikke er sånn. Jeg har venner som aldri er sånn også. Men de som er negative, bor litt for seg selv, de har god tid til å surre rundt i sitt eget hode og bare drukne i negativitet. Er selvfølgelig trist å gi opp vennskap, men herregud så godt det er å ikke ha noe med negativiteten å gjøre. Min mentale helse er mye bedre etter at jeg kuttet ut et par stk som vant NM i krisemaksimering og negativt pjatt. Er jo ikke mye igjen av vennskapet om det bare skal handle om alt som suger i verden. Anonymkode: aa8c2...3a0 Ja, merker at det har gjort underverker for min mentale helse å kutte dem ut, men blir veldig redd for at de andre følger etter med årene. Tror og håper jo ikke det da, men trodde jo ikke dette for noen år tilbake heller. Anonymkode: 625ec...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg har blitt gladere med årene iallefall. Tror nok disse har vært sånn hele tiden bare at du har fått lavere toleranse for det kanskje. Folk blir ikke automatisk bitter med årene syntes jeg da. Men det er vel individuelt . Anonymkode: b3a2b...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Del Skrevet 26. august 2024 Ja, har en venninne som er sånn. Hun blir bare mer og mer bitter, fordi ikke livet hennes er slik hun skulle ønske, mest mtp kjærlighetslivet sitt tror jeg. I tillegg fremstår hun sjalu på meg og andre som får det til, kamuflert i en tone der ordene hun sier ikke gjenspeiler det hun faktisk føler. Jeg orker henne ikke, jatter med i telefonen når hun ringer en gang i blant, men orker ikke henge med henne. Hun drar masse energi. Anonymkode: 4ce62...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, har en venninne som er sånn. Hun blir bare mer og mer bitter, fordi ikke livet hennes er slik hun skulle ønske, mest mtp kjærlighetslivet sitt tror jeg. I tillegg fremstår hun sjalu på meg og andre som får det til, kamuflert i en tone der ordene hun sier ikke gjenspeiler det hun faktisk føler. Jeg orker henne ikke, jatter med i telefonen når hun ringer en gang i blant, men orker ikke henge med henne. Hun drar masse energi. Anonymkode: 4ce62...e2a Oi, du virker falsk. Anonymkode: b3a2b...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Del Skrevet 26. august 2024 Opplever det motsatte: vennekretsen er blitt mer fornøyde med årene. Livene er stabile, økonomien er stabil, mer fritid og flere muligheter. Anonymkode: e0a27...9fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Del Skrevet 26. august 2024 Kjipt ts, forstår at du må luke de ut når det blir sånn. I et vennskap må man gi og ta, ellers blir man helt utmattet. Min erfaring er at det er veldig ulikt fra person til person. Jeg er snart 40 år, men har venner oppi 60 års alderen. Noen sutrer endel, klager og mye negativ. Andre er evige optimister, men på en fin måte. Men alle er interessert i livet mitt, spør og bryr seg. Anonymkode: bc232...320 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #13 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, du virker falsk. Anonymkode: b3a2b...186 Hvorfor det? Er det bedre at jeg gjør livet hennes enda verre ved å si hva jeg egentlig mener om henne? For jeg tror ikke hun får det noe bedre av det. Det er ikke vanskelig å se at hun sliter med å finne seg mann ved å være usunn og overvektig, kle seg dårlig og være konstant skarp og nedlatende i tonen sin feks... Hun skremmer vekk sine venninner, selvsagt skremmer hun da også mannfolk... Jeg har tidligere kommet med råd og hjelp når hun har klaget til meg om alt mulig rart, men man går jo lei av å prøve å bidra når hun bare avfeier alt man sier og fortsetter å klage uten å prøve å endre på noe som helst selv 😅 Anonymkode: 4ce62...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #14 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg er 50 år og har kuttet ut venner som var veldig negative. Det ble for mye klaging på alt og alle, bare fokus på det negative hele tiden og hvorfor alle ikke heller "kunne gjøre sånn eller sånn". Har heldigvis andre venner som kan snakke både om positive og negative ting. Jeg har litt inntrykk av at de som klager så mye gjør det fordi de er misunnelige på andre, selv om jeg ikke kan se hvorfor de skal være det, for de eier like mye som andre. Anonymkode: b9445...f75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #15 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor det? Er det bedre at jeg gjør livet hennes enda verre ved å si hva jeg egentlig mener om henne? For jeg tror ikke hun får det noe bedre av det. Det er ikke vanskelig å se at hun sliter med å finne seg mann ved å være usunn og overvektig, kle seg dårlig og være konstant skarp og nedlatende i tonen sin feks... Hun skremmer vekk sine venninner, selvsagt skremmer hun da også mannfolk... Jeg har tidligere kommet med råd og hjelp når hun har klaget til meg om alt mulig rart, men man går jo lei av å prøve å bidra når hun bare avfeier alt man sier og fortsetter å klage uten å prøve å endre på noe som helst selv 😅 Anonymkode: 4ce62...e2a Utrolig slitsomt ja. Men hvorfor ikke bare kutte henne ut? Eller ihvertfall si ifra? Anonymkode: bc232...320 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #16 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Er det bedre at jeg gjør livet hennes enda verre ved å si hva jeg egentlig mener om henne? For jeg tror ikke hun får det noe bedre av det. Det er ikke vanskelig å se at hun sliter med å finne seg mann ved å være usunn og overvektig, kle seg dårlig og være konstant skarp og nedlatende i tonen sin feks... Hun skremmer vekk sine venninner, selvsagt skremmer hun da også mannfolk... Jeg har tidligere kommet med råd og hjelp når hun har klaget til meg om alt mulig rart, men man går jo lei av å prøve å bidra når hun bare avfeier alt man sier og fortsetter å klage uten å prøve å endre på noe som helst selv 😅 Anonymkode: 4ce62...e2a Ok, jeg skjønner. Men jeg hadde nok heller kuttet hun sakte ut. Du må jo tenke på deg også. Blir så kjedelig med sånne rundt seg. Anonymkode: b3a2b...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #17 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg har ei barndomsvenninne som ikke klarer å fokusere/snakke om annet enn det som negativt. Går vi tur så må hun kommentere alt som irritererer. "Æsj, SE de stygge husene de bygger der", eller "herregud SÅ du den mannen hvordan han holdt hundebåndet." Altså det er jo greit å syns det er stygt og også kommentere det, men etter mange år og dette er det eneste hun kan legge merke til/kommentere i hverdagen, så er det enormt utmattende. Det er som om hun leter etter alt som er feil. Er det ikke noe galt med omgivelsene, så er det noe galt med kollegaen, og sønnen, og eksen, og alt er bare galt. Og det skal snakkes om hele tiden, og det er egentlig ikke så veldig viktig å høre hvordan jeg har det. Ikke i mer enn 20 sekunder i hvert fall. Nå forstår jeg veldig godt at de som er sånn, ikke har det særlig bra. Men da må de GJØRE noe, og slutte å projisere dritet sitt over på andre hele tiden. Anonymkode: 99034...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #18 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg mener vennskap bør gå begge veier ja. Er du uenig? Anonymkode: 625ec...69f Det *kan* være et uttrykk for at de ikke føler du lytter eller har forståelse for dem. Det kan bli til overforklaring for at du kanskje skal kunne sette deg bedre inn i hvordan de har det. Kun en mulighet å ha i bakhodet. Anonymkode: 8c0ab...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #19 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ei barndomsvenninne som ikke klarer å fokusere/snakke om annet enn det som negativt. Går vi tur så må hun kommentere alt som irritererer. "Æsj, SE de stygge husene de bygger der", eller "herregud SÅ du den mannen hvordan han holdt hundebåndet." Altså det er jo greit å syns det er stygt og også kommentere det, men etter mange år og dette er det eneste hun kan legge merke til/kommentere i hverdagen, så er det enormt utmattende. Det er som om hun leter etter alt som er feil. Er det ikke noe galt med omgivelsene, så er det noe galt med kollegaen, og sønnen, og eksen, og alt er bare galt. Og det skal snakkes om hele tiden, og det er egentlig ikke så veldig viktig å høre hvordan jeg har det. Ikke i mer enn 20 sekunder i hvert fall. Nå forstår jeg veldig godt at de som er sånn, ikke har det særlig bra. Men da må de GJØRE noe, og slutte å projisere dritet sitt over på andre hele tiden. Anonymkode: 99034...7db Vært borti en sånn, jeg også. Favoritthobbyen var å sitte å baksnakke alle hele tiden. Vi er ikke venner mer... Anonymkode: aa8c2...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #20 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vært borti en sånn, jeg også. Favoritthobbyen var å sitte å baksnakke alle hele tiden. Vi er ikke venner mer... Anonymkode: aa8c2...3a0 Jeg har ei annen venninne som er sånn. Konstant sladder og drittslenging. Det er sånn småling drittprat; "du skulle SETT hva hun hadde på seg", og "hun vasket ikke hendene etter hun var ute med søpla". Hun jeg nevnte i kommentaren min er mer at hun ikke klarer å fokusere og snakke om annet enn elendighet. Både sin egen elendighet, og andres. Og alt i omgivelsene hun anser som "forferdelig". Jeg liker best å gå tur, være stille, og bare nyte å være i skogen. Men det nytter når hun er med Anonymkode: 99034...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå