AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Del Skrevet 25. august 2024 Hei dere, skal fly den 28. august, men så fikk jeg denne meldingen fra SAS: Dear traveler, due to the strike from August 23,........ if you are holding an ticket with flight between 26th to 28th of August 2024, you may rebook this flight for free using this link ..... (meldingen er kortet ned) Jeg har ingen sted å bo hvis jeg booker om denne billetten. Jeg er ute av leiligheten min fra 28.august, jeg er i en fremmed by der jeg har jobbet og ingen å sove hos. Jeg tenker sånn at hvis jeg ikke ombooker billetten, og møter til flytiden, så er det SAS sitt ansvar å booke meg om/tilby meg hotell? Jeg har business billett og har bestilt ekstra bagasje siden jeg har "flyttelass". Eller bør jeg booke om? Noen som har erfaring med dette og vet hva som er økonomisk smart? Eller bør jeg møte på flyplassen til avtalt tid, og da kanskje få tilbud om nytt fly + hotell? Streiken kan jo fremdeles løse seg? Jeg kan ikke reise før, pga jobb. Anonymkode: 69486...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Del Skrevet 25. august 2024 Du har billett på business, så du kan jo booke om/avbestille uansett, streik eller ikke. Blir flyvningen innstilt, vil du sannsynligvis få beskjed en stund før flyet skal gå, slik at du slipper å møte opp på flyplassen. Men ingen garanti for det, dessverre. Hvis du går inn på dinside.no, ligger det en sak der som forklarer veldig godt hvilke rettigheter du har. Er det veldig viktig for deg å reise akkurat denne dagen og du finner annen transport med f. eks. Norwegian eller Widerøe, kan du avbestille med SAS og reise med de i stedet? Selv om jeg tror at de kanskje er ganske fullbooket de neste dagene pga. streiken. Blir streiken langvarig vil ikke SAS få deg ombooket, da de ikke vil ha andre flyvninger å tilby. Da vil du få refundert pengene. Vet ikke hvor du skal reise, men i noen tilfeller kan de booke deg om til et annet flyselskap. Jeg skal og reise med SAS på onsdag, og har ikke fått en sånn melding, men jeg har bare billigbillett. Jeg avventer og ser, da det ikke er noe krise for meg om jeg må utsette reisen. Anonymkode: 50fb4...d80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har billett på business, så du kan jo booke om/avbestille uansett, streik eller ikke. Blir flyvningen innstilt, vil du sannsynligvis få beskjed en stund før flyet skal gå, slik at du slipper å møte opp på flyplassen. Men ingen garanti for det, dessverre. Hvis du går inn på dinside.no, ligger det en sak der som forklarer veldig godt hvilke rettigheter du har. Er det veldig viktig for deg å reise akkurat denne dagen og du finner annen transport med f. eks. Norwegian eller Widerøe, kan du avbestille med SAS og reise med de i stedet? Selv om jeg tror at de kanskje er ganske fullbooket de neste dagene pga. streiken. Blir streiken langvarig vil ikke SAS få deg ombooket, da de ikke vil ha andre flyvninger å tilby. Da vil du få refundert pengene. Vet ikke hvor du skal reise, men i noen tilfeller kan de booke deg om til et annet flyselskap. Jeg skal og reise med SAS på onsdag, og har ikke fått en sånn melding, men jeg har bare billigbillett. Jeg avventer og ser, da det ikke er noe krise for meg om jeg må utsette reisen. Anonymkode: 50fb4...d80 Takk for svar, håper det ordner seg med reisen din. Jeg prøver å vente og ser, litt av problemet mitt er at jeg dersom jeg utsetter reisen har jeg ingen sted å bo. Så jeg håper SAS vil dekke overnatting og nye billetter dersom det blir kansellert på onsdag. Det er to flyforbindelser og fra utlandet til et lite tettsted, så billettene var veldig dyre og det er vanskelig å booke om med andre flyselskap. Anonymkode: 69486...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #4 Del Skrevet 26. august 2024 Hva du enn gjør, så ikke avbestill billettene. Som du sier har SAS et ansvar for å få deg frem til destinasjonen. Husk også at du kan søke om EU-kompensasjon ved forsinkelser fra oppsatt tid. Anonymkode: 86d28...ba2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #5 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei dere, skal fly den 28. august, men så fikk jeg denne meldingen fra SAS: Dear traveler, due to the strike from August 23,........ if you are holding an ticket with flight between 26th to 28th of August 2024, you may rebook this flight for free using this link ..... (meldingen er kortet ned) Jeg har ingen sted å bo hvis jeg booker om denne billetten. Jeg er ute av leiligheten min fra 28.august, jeg er i en fremmed by der jeg har jobbet og ingen å sove hos. Jeg tenker sånn at hvis jeg ikke ombooker billetten, og møter til flytiden, så er det SAS sitt ansvar å booke meg om/tilby meg hotell? Jeg har business billett og har bestilt ekstra bagasje siden jeg har "flyttelass". Eller bør jeg booke om? Noen som har erfaring med dette og vet hva som er økonomisk smart? Eller bør jeg møte på flyplassen til avtalt tid, og da kanskje få tilbud om nytt fly + hotell? Streiken kan jo fremdeles løse seg? Jeg kan ikke reise før, pga jobb. Anonymkode: 69486...11d Jeg har akkurat booket om på en billett med SAS, ringte dem på telefon. Om du har tålmodighet til å vente på flyplassen bør du gjøre det. Trenger du overnatting vil sas kanskje kunne hjelpe deg. Alternativt, om det blir streik som berører din flyging, så kan du jo bestille billett selv, og få det refundert av sas i etterkant. Anonymkode: e6b6f...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg fikk sånn melding fra sas, bestilte da flex-billett med norwegian, den kan refunderes inntil 30 min før avgang. Aner ikke når jeg evt får tilbake pengene da... Anonymkode: cb67d...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Del Skrevet 26. august 2024 Det med å legge ut selv er skummelt, de prøver seg gjerne på noe. Som da de sa man kunne booke hotell selv og få refundert ved forsinkelse over natt. Etterpå prøvde de seg først på at jeg ikke hadde rett på noe, deretter at hotellet var for dyrt, og viste til en tilfeldig maks-sum man kunne få igjen. Som ikke står oppgitt i noe regelverk noe sted. Det var helt vanlig pris for hotell som måtte bookes på kveldstid i en by der mange satt fast, ikke noe luksus. Jeg viste hver gang til reglene om at jeg faktisk hadde krav på pengene, men tok nesten et år før de hadde betalt inn alt. Kjenner også folk som fortsatt venter på tilbakebetaling fra pandemien. Anonymkode: 8ede3...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 Takk for alle svar. Jeg har landet på at jeg drar til flyplassen på onsdag og håper på det beste. Det virker som det ikke er så mange avreiser som er kansellert, men satser på at jeg har i hvertfall noen rettigheter. Det var for dyrt å bestille med Norwegian, de hadde skrudd prisene kraftig opp. Siden det er flyforbindelser tror jeg det er best å holde på billettene med et flyselskap. Setter pris på alle råd jeg har fått her. Håper det ordner seg for alle som skal ut på reise, og at de kabinansatte får bedre arbeidsvilkår. Anonymkode: 69486...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #9 Del Skrevet 27. august 2024 Streiken avblåst, så da bør det ordne seg. I hvert fall på kort sikt, lurer litt på hvordan SAS skal få råd til dette i lengden. Blir nok til at det må trappes ned på norske ansatte etter hvert. Anonymkode: 8ede3...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå