Gå til innhold

For få hvite blodceller

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gotthard

du skal ha 1,4-1,5 % vite blodseller, ei venninde(forhenværende) hadde kreft og hadde da over 40.

men de sier det at om du har over 20 har du en alvårlig innfeksjon, har du over 30 tyder det på kreft sa de.

men hadde du hat så mye hadde legen lakt deg rett inn på isolat.

Annonse

• 2 år senere...

Kilde: Nettdoktor.no

Hvite blodlegemer:

Det totale antall hvite blodlegemer per liter bestemmes og prosentvis fordeling av de forskjellige typene angis.

Et fall i antallet hvite blodlegemer kan blant annet skyldes immunsykdommer, virusinfeksjoner og noen medisiner.

En stigning i antallet hvite blodlegemer kan skyldes en bakterieinfeksjon, blødning eller brannsår.

altså: Lavt antall hvite: virusinfeksjon, høyt antall: bakterieinfeksjon

• 1 år senere...

Jeg sliter med d samme, d har jeg gjort siden jeg fikk ett virus i afrika. Det jeg har fått forklart er at det gjør at man får dårligere imunforsvar, og det er også lite å gå gjort med d desverre... Fikk jeg beskjed om iallfall... Tar gjerne imot tips om noen skulle ha d, slitt med mye sykdom i 3,5 år nå.

• 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Legen min sa at blodprøven viste for få hvite blodceller. Det var mest sannsynlig fordi jeg har vært forkjølet sa han. Altså pgs infeksjon. Synes det hørtes litt skummelt ut fordet jeg, for jeg var ikke såå syk. Er det andre ting få hvite blodceller kan tyde på?

• 2 måneder senere...

Annonse

Hei!

Jeg var hos lengen i dag, tok blodprøve. Han sa at jeg hadde forlite blodplater i blode. Det jeg lurer på er om noen kan si meg hva som skjer eller kan skje hvis man har for få blodplater og hva jeg har gjort forat dette har skjedd. Jeg vet at man kan få det når man har vært syk, og det har jeg. Men er det andre måter og få for få blodplater ?

Trenger svar litt fort :)

Gjest Blubberella

Hei!

Jeg var hos lengen i dag, tok blodprøve. Han sa at jeg hadde forlite blodplater i blode. Det jeg lurer på er om noen kan si meg hva som skjer eller kan skje hvis man har for få blodplater og hva jeg har gjort forat dette har skjedd. Jeg vet at man kan få det når man har vært syk, og det har jeg. Men er det andre måter og få for få blodplater ?

Trenger svar litt fort :)

Vanlige infeksjonssykdommer skal ikke ha noen innvirkning på blodplatene (trombocyttene) såvidt jeg vet. Mangel på blodplater (trombocytopeni) henger sammen med andre typer sykdommer, både arvelige/medfødte og sykdommer som dukker opp senere i livet. Du får vente på resultatet, da jeg regner med du blir grundig utredet for dette.

Det kan være verdt å nevne at kraftig jernmangelanemi, derimot, kan gi lett forhøyede antall blodplater. Det fikk jeg beskjed om hos blodspesialist.

Gjest Gjest_jente 20

Legen min sa at blodprøven viste for få hvite blodceller. Det var mest sannsynlig fordi jeg har vært forkjølet sa han. Altså pgs infeksjon. Synes det hørtes litt skummelt ut fordet jeg, for jeg var ikke såå syk. Er det andre ting få hvite blodceller kan tyde på?

Annonse
Gjest Gjest_jente 22

Det kan være mye forskjellig og beste er at du går å snakker med legen din om det og spør hva det kan komme av. én av tingene det kan komme av er hvis de f.eks har B-12 mangel(utviklet form kalles pernisiøs anemi). Da kan det slå ut at lite blodplater og hvite blodlegemer. Mange andre symptomer man også kan få, ihvertfall hvis man er gått med det i lengre tid(b-12 lagrene varer ca 4 år).

Hvis det er B-12 mangel du har pleier det å være veldig lett å behandle med enten endring av kosthold, tabeletter fra lege eller noen få injeksjoner(tror det er 4) med noen ukers mellomrom for å få lagrene litt opp.

http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/pernisios-anemi-1087.html

Det er ihvertfall noe som er enkelt å finne ut av, lykke til :)

Gjest Blubberella

Jeg trodde alle former for anemi gikk utover de røde blodcellene og ikke hvite blodceller og blodplater (annet enn at blodplatenivået kan gå bittelitt opp ved anemi forårsaket av jernmangel).

Edit: men nå lærte jeg noe nytt... Det gjelder jo ikke helt for B12-mangel :)

Endret av Ylvina
  • 4 uker senere...

Jeg har vært mer eller mindre forkjølet i et halvt år nå. Varer noen uker og når jeg begynner å bli litt bedre bryter det ut på nytt. Skikkelig slitsomt når jeg skal fungere i hverdagen som vanlig. Begynte på ny runde forrige helg. Blodrøde øyner, vondt i lynfene og tett nese. Dette hadde jeg noen dager. Så på onsdag rant snåttet og tårene ukontrolert. feber 39.3 utover kvelden. feber i 1-2 dager. Gikk til legen for å måle crp. Den var på 17, alstå ingen bakterieinfeksjon. Hvis det er noe med de hvite blodplatene. Hva kan jeg gjøre for å normalisere dette.

Jeg gikk på fjellet 3-4 ganger i uken før. Nå orker jeg så vidt asfalturer etter jobb.

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...