Gå til innhold

Ut av hamsterhjulet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har kommet dere ut av hamsterhjulet. Hvordan i h... klarte dere det??

Jeg ønsker å styre min egen tid selv. 

Anonymkode: 2c53d...5c7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber 60 %. Lavt forbruk. Lett som en plett 😀

Anonymkode: d27c4...dca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre forbruket, jobbet minst mulig..

Enkelt regnestykke:
Betale bo og mat(ca 800-1000kr pr uke), se hva mer du må ha for å overleve....fritiden har størst verdi i livet. Må ikke reise masse, eller spise mat på restaurant. Lei en liten hybel etc.

Lev så rimelig som mulig, men smart å prioritere godt kosthold med råvarer.

Kjøp alt du kan brukt, eller hent på gis bort(finn.no).

Anonymkode: f999c...371

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Endre forbruket, jobbet minst mulig..

Enkelt regnestykke:
Betale bo og mat(ca 800-1000kr pr uke), se hva mer du må ha for å overleve....fritiden har størst verdi i livet. Må ikke reise masse, eller spise mat på restaurant. Lei en liten hybel etc.

Lev så rimelig som mulig, men smart å prioritere godt kosthold med råvarer.

Kjøp alt du kan brukt, eller hent på gis bort(finn.no).

Anonymkode: f999c...371

LolZ. Kill Me Now 😂 Hvis jeg hadde vært tvunget til et slikt liv, og folk i slike situasjoner lever heller ikke særlig lenge. Når man sier at man ønsker seg ut av hamsterhjulet, så er det ved å ha et verdig liv uten å trenge å jobbe. Ikke å la være å jobbe (hvis man kan) for å leve som en fattig bikkje fra Murmansk i Russland 🤣

Anonymkode: 5330f...c54

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg ut av hamsterhjulet, er på ingen måte der enda. Men jobber hardt med saken, målet på sikt er den deltidsjobb. Les mer om FIRE bevegelsen. 

- Jeg har en høy utdanning, har bygget karriere og tatt mer ansvar slik jeg har en høy lønn. 

- Jeg har kjøpt hus, men jeg har vært nøktern. Jeg bor ikke på den dyreste plassen, og har ikke valgt det dyreste huset. Men nok til å huse meg og familien min. 

- Prioriterer å betale ned på lånet. 

- Sparer mye i fond og aksjer. Jeg håper også på sikt at jeg skal greie å få kjøpt en leilighet jeg kan leie ut, men det innebærer at jeg må tjene litt mer nå. 

- Jeg har et lavt forbruk, jeg unner meg ting, men sløser på ingen måte. 

Anonymkode: 34631...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ufør stoppet hamsterhjulet.

Anonymkode: 07f79...85f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man opplever at man er i et "hamsterhjul" har man feil jobb. Jeg har hatt mange jobber, fra "gulvet" og oppover, og vet godt forskjellen på en jobb som er givende, og en jobb som bare er et slit.

Noen har jo hamsterhjul på fritiden også, ved å være taxiservice, kokk og minibank for egne barn. Det kan jo forsterke følelsen av at livet kun består av jobbing, stress og mas.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble alvorlig syk… Kan ikke anbefales… 

Men før det jobbet jeg i perioder 80% for å få mer tid til barna. 
Man må jo kutte en del i utgifter da… Vanskelig i starten, men det ble en vanesak 😊

Anonymkode: a1ea5...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftig utbrenthet i kombinasjon med andre psykiske lidelser ble min vei ut - ufør. Men, vil ikke anbefale nav på noe nivå 🙄

Anonymkode: ba3eb...125

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fint å være en del av hamsterhjulet også, så lenge det ikke går for fort. Tilhørighet er jo viktig. Men skjønner at det føles dritt om man misliker alle på jobben, evt seg selv dersom man jobber alene. Jeg prøver lykken med lotto.

Anonymkode: 72153...2c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den med at man kanskje har feil jobb. Noen jobber er veldig rutinepreget slik at man gjør det samme hver dag, men alle jobber er ikke sånn. Mennesker har alltid jobbet for å overleve, de som har kunnet oveleve  uten det, har tilranet seg andres goder…

Anonymkode: 8f7ee...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta fra Norge til et lavkostland i Asia. Startet et firma her, og leier meg ut som konsulent til min tidligere arbeidsgiver. Jeg gikk litt ned i lønn for å få det til, men totalt sett har kjøpekraften min økt noe enormt. Liker også samfunnet og menneskene bedre her borte. Planen er å sakte men sikkert gå ned i stillingsprosent, og pensjonere meg når jeg er rundt 45.

Anonymkode: 7b412...dca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Som ufør stoppet hamsterhjulet.

Jeg er også ufør og føler på ingen måte at hamsterhjulet stoppet. Mer at jeg må klare nesten like mye på dårligere økonomi, og at dårligere økonomi gir et nytt stressmoment som tar ekstremt mye kapasitet. Lista over ting jeg må ordne minker aldri, og selv om folk vet at jeg er syk forventer de like mye av meg. Hver og en tenker jo at det de forventer ikke er så mye, men totalt blir det likevel for mye. 

I perioder et jeg helt slått ut av mine sykdommer og blir sengeliggende. Da hoper det seg opp ting jeg må ordne når jeg kommer meg litt. Veldig ofte må jeg presse meg til å gjøre mer enn helsen egentlig tillater, og blir selvfølgelig straffet helsemessige av det. Noe av- knapp har jeg på ingen måte funnet. Hamsterhjulet snurrer i vei uansett hvordan min form er. 

Anonymkode: 468cd...e2f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er også ufør og føler på ingen måte at hamsterhjulet stoppet. Mer at jeg må klare nesten like mye på dårligere økonomi, og at dårligere økonomi gir et nytt stressmoment som tar ekstremt mye kapasitet. Lista over ting jeg må ordne minker aldri, og selv om folk vet at jeg er syk forventer de like mye av meg. Hver og en tenker jo at det de forventer ikke er så mye, men totalt blir det likevel for mye. 

I perioder et jeg helt slått ut av mine sykdommer og blir sengeliggende. Da hoper det seg opp ting jeg må ordne når jeg kommer meg litt. Veldig ofte må jeg presse meg til å gjøre mer enn helsen egentlig tillater, og blir selvfølgelig straffet helsemessige av det. Noe av- knapp har jeg på ingen måte funnet. Hamsterhjulet snurrer i vei uansett hvordan min form er. 

For meg var dette det beste som kunne skje. Når har jeg fullstendig kontroll på min egen tid. Ingenting jeg skal, unntatt det jeg selv vil.

Jeg har fullt styr på økonomien og mange hobbyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For meg var dette det beste som kunne skje. Når har jeg fullstendig kontroll på min egen tid. Ingenting jeg skal, unntatt det jeg selv vil.

Jeg har fullt styr på økonomien og mange hobbyer. 

Jeg håper at jeg kommer dit, men jeg har unge voksne barn, familie og venner som alltid har vært godt bortskjemt med at jeg stiller opp, fikser og ordner. Jeg var utstyrt med en veldig kapasitet før jeg ble syk, og har veldig mye praktiske egenskaper som ikke alle nødvendigvis har, i tillegg til at det fort er meg folk kommer til for å prate når livet butter litt. Det er jo det de er vant til å kunne gjøre. 

Utallige samtaler om at situasjonen nå et helt annerledes fører bare til at hver og en bekrefter å forstå det, men så likevel forvente at jeg stiller opp, fikser og ordner når de liksom virkelig trenger det. Hver og en ser sine behov som nødvendige, og som ikke mye, men totalt blir det fremdeles altfor mye, for de er jo totalt sett ganske mange, og det er vanskelig å kutte ut noen. (Jeg har faktisk gjort det, men kan ikke kutte mer.) 

I utgangspunktet har jeg full kontroll på økonomi, men nå har det vært mye uforutsigbart som har skjedd på rekke og rad, og at jeg fikser og ordner er hva familien er vant til. Buffer er mer eller mindre tom etter at flere hvitevarer røk i tur og orden, og motoren på bil røk. Hvilket ikke dekkes av forsikring fordi tidligere eier ikke hadde fulgt serviceprogramet. Jeg er midt i tannbehandling som vi hadde penger klart til, men plutselig ikke har lenger, for det gikk til annet nødvendig. Med mer. Ja min mann fikk også plutselig en veldig reduksjon i inntekt, mens utgifter på ingen måte har sunket. Jeg har gått fra full kontroll til nærmest full panikk. Hver og en av nevnte ting har også tatt mye kapasitet angående å ringe, melde, klage skriftlig, bli kvitt, kjøpe nytt, få på plass. 

Men ok, livet går i bølger og det blir vel roligere en gang. Uansett, hamsterhjulet ruller i vei. Jeg får pause fra det de dagene jeg er helt sengeliggende, men det straffer seg også å være. Da samles det opp. 

Det ordner seg! På sikt blir det forhåpentligvis bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener du med hamsterhjul, TS? Hva slags liv kunne du ønske deg, helt konkret? Evt, hva kunne du tenke endret i livet du har nå?

Bare si "ut av hamsterhjulet" blir for vagt. Vi vet ikke hva du mener, hvilke muligheter du har, hvilke egenskaper du har, hva du vil i stedet osv.

Anonymkode: 30756...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut av hamsterhjulet da jeg ble uføretrygdet. Mens jeg ennå var i jobb var jeg konstant, evig og alltid, stresset så stramt at det var like før alt røyk. Dette medførte at stresset gjorde at jeg fikk svært nedsatt immunforsvar, og ble mottagelig for alt av sykdommer som smittet. De siste to-tre årene jeg var i jobben, hadde jeg bl.a. minst åtte lungebetennelser. I tillegg kom alle bihulebetennelser, ørebetennelser, halsbetennelser, forkjølelser osv osv. Jeg var alltid syk.

Etter at jeg ble uføretrygdet og alt bare roet seg helt ned og jeg kunne slappe av, har jeg ikke hatt en eneste lungebetennelse eller halsbetennelse eller bihulebetennelse. Og det er mange år nå.

Anonymkode: b07ac...a6e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer og mer på uføretrygd. Spesielt siden jeg ikke har barn og familie og kun meg selv å tenke på i den forstand. Hvorfor slite seg ut som enslig? Jeg har ikke noe stort behov for å reise hele tiden, flott bolig, bil eller klær.

Anonymkode: 65fe3...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Støtter den med at man kanskje har feil jobb. Noen jobber er veldig rutinepreget slik at man gjør det samme hver dag, men alle jobber er ikke sånn. Mennesker har alltid jobbet for å overleve, de som har kunnet oveleve  uten det, har tilranet seg andres goder…

Anonymkode: 8f7ee...cc7

Det med feil jobb har du nok helt rett i. Jeg har selv havnet i feil jobb og drømmer mye om å bare hoppe av det såkalte hamsterhjulet. For min del er løsningen åpenbar, nemlig å bytte jobb. Men det er ikke slik at man bare shopper ny jobb når man ønsker heller. Det er få eller ingen stillinger innen mitt fagfelt ledige, og når det først kommer en er det drøssevis av søkere. Så må man kanskje jobbe med noe annet (feil jobb) eventuelt skaffe seg ny utdanning (nytt hamsterhjul). På grunn av familie er det uaktuelt å flytte. 

Du har rett men du tar også feil. 

Anonymkode: 9e71a...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...