AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Skrevet 25. august 2024 I klassen til sønnen min er det en mamma som har sittet i klasserommet hver dag siden skolestart. Hun går ikke før barnet hennes sier at det er ok for henne å gå. Jeg har også hørt dette barnet si til moren sin: "Tror du at du kommer til å ha det greit hjemme alene uten meg?" Hvor mange som har barn som har begynt i 1 kl har opplevd dette? Anonymkode: 2c313...e13
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 Høres ut som at det er mor som har separasjonsangst og ikke barnet. Anonymkode: 713be...909 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 Høres ikke ok ut med tanke på tauhetsplikt for de andre barna. Når man sitter hver dag, hele dagen, i klasserommet får man vite mye om de andre ungene som kan være taushetsbelagt. Her bør lærer, rektor eller skoleeier sette strek for denne mammaen. Både av hensyn til hennes eget barn, men også de andre ungene Anonymkode: ce23c...394 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 Dere tror da vel ikke at denne moren sitter der i så mange dager uten at det er noe spesialavtale eller spesialtilfelle? Det kan være diagnoser. Det kan være fosterbarn. Det kan være nærstående familietragedie. Alt mulig vi andre, utover denne familie og skolen, ikke har noe med. Og hvordan vet du om dette? Sett det selv eller via barn? Anonymkode: 3ba71...38d 10
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Skrevet 25. august 2024 Jeg tenker det antagelig er en grunn til at det er sånn og at du må stole på at lærerne er profesjonelle nok til å vurdere situasjonen, uten de nødvendigvis sender melding om det til klassens besserwissere. Om det plager deg vil jeg anbefale at du snakker direkte med lærer om dette. Ikke sitte her på KG og dømme. Anonymkode: cf4e6...94b 1 1
SPOCA Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere tror da vel ikke at denne moren sitter der i så mange dager uten at det er noe spesialavtale eller spesialtilfelle? Det kan være diagnoser. Det kan være fosterbarn. Det kan være nærstående familietragedie. Alt mulig vi andre, utover denne familie og skolen, ikke har noe med. Og hvordan vet du om dette? Sett det selv eller via barn? Anonymkode: 3ba71...38d Det er nok av foreldre som gjør dette uten at det faktisk er en diagnose eller en meget god grunn for det. Det vet jeg fordi jeg er lærer, og har opplevd hvert år jeg har førsteklasse. Overraskende mange foreldre holder på sånn.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 SPOCA skrev (5 minutter siden): Det er nok av foreldre som gjør dette uten at det faktisk er en diagnose eller en meget god grunn for det. Det vet jeg fordi jeg er lærer, og har opplevd hvert år jeg har førsteklasse. Overraskende mange foreldre holder på sånn. Jeg har også hatt førsteklasse mange ganger, og de gangene jeg har opplevd dette har det vært avtalt i forkant - altså spesialtilfeller. Det er jo ganske tafatt av lærerne om de lar foreldre sitte der, uten grunn. Anonymkode: 3ba71...38d
SPOCA Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har også hatt førsteklasse mange ganger, og de gangene jeg har opplevd dette har det vært avtalt i forkant - altså spesialtilfeller. Det er jo ganske tafatt av lærerne om de lar foreldre sitte der, uten grunn. Anonymkode: 3ba71...38d Det er ikke bare-bare når ledelsen ikke er enig med læreren.(...) 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 SPOCA skrev (20 minutter siden): Det er ikke bare-bare når ledelsen ikke er enig med læreren.(...) Ja det er sant. Jobba på en sånn skole en gang hvor ledelsen var tafatt... Bytta skole jeg. Anonymkode: 3ba71...38d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #10 Skrevet 25. august 2024 Jeg var en sånn mamma til mitt yngste barn. Ikke noe jeg ville, men det var for å gi han den tryggheten han trengte den første tiden, ellers fikk jeg han ikke på skolen. Var ikke mitt ønske å stå der, men lærerens, trengte han trygghet skulle han få det var hun bestemt på. Stod der vel i max 15 min og kortere for hver dag, han ga meg tommel opp når han syns det var greit at jeg gikk. Et par dager ut i uke to kunne jeg si ha det i gangen og han gikk til klasserommet selv. Men jeg måtte følge inn i gangen i lang tid og det var jeg ikke alene om. For noen barn er det stor overgang å begynne i skolen. Min gutt født sent på året og umoden var ikke klar for å begynne på skolen og fikk på en måte sjokk, det ble for mye nytt og ukjent på en gang. Han har alltid vært en som trenger tid for å bli trygg. Han fant seg aldri til rette i barnehagen og vi hadde noen tøffe leveringer omtrent hver eneste dag. Nå begynte han i 4 klasse og har ingen problem med å gå til og fra skolen selv. Så å gi de trygghet i starten betyr ikke at man må gjøre det for alltid. Anonymkode: 2e50e...f04 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #11 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg var en sånn mamma til mitt yngste barn. Ikke noe jeg ville, men det var for å gi han den tryggheten han trengte den første tiden, ellers fikk jeg han ikke på skolen. Var ikke mitt ønske å stå der, men lærerens, trengte han trygghet skulle han få det var hun bestemt på. Stod der vel i max 15 min og kortere for hver dag, han ga meg tommel opp når han syns det var greit at jeg gikk. Et par dager ut i uke to kunne jeg si ha det i gangen og han gikk til klasserommet selv. Men jeg måtte følge inn i gangen i lang tid og det var jeg ikke alene om. For noen barn er det stor overgang å begynne i skolen. Min gutt født sent på året og umoden var ikke klar for å begynne på skolen og fikk på en måte sjokk, det ble for mye nytt og ukjent på en gang. Han har alltid vært en som trenger tid for å bli trygg. Han fant seg aldri til rette i barnehagen og vi hadde noen tøffe leveringer omtrent hver eneste dag. Nå begynte han i 4 klasse og har ingen problem med å gå til og fra skolen selv. Så å gi de trygghet i starten betyr ikke at man må gjøre det for alltid. Anonymkode: 2e50e...f04 Men da hadde du jo nettopp en avtale med læreren. Med andre ord, ingenting slike som ts (eller rettere sagt alle oss andre) hadde tenkt å stikke nesa vår oppi. Anonymkode: 3ba71...38d
SPOCA Skrevet 25. august 2024 #12 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er sant. Jobba på en sånn skole en gang hvor ledelsen var tafatt... Bytta skole jeg. Anonymkode: 3ba71...38d Samme her.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #13 Skrevet 25. august 2024 Vi har ikke lov til å la foreldre være tilstede i undervisningen sånn uten videre på min skole. Da må de i så fall skrive under på taushetserklæring ettersom de ser alle de andre barna all den tid de er der i undervisningen. Anonymkode: 9047e...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #14 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere tror da vel ikke at denne moren sitter der i så mange dager uten at det er noe spesialavtale eller spesialtilfelle? Det kan være diagnoser. Det kan være fosterbarn. Det kan være nærstående familietragedie. Alt mulig vi andre, utover denne familie og skolen, ikke har noe med. Og hvordan vet du om dette? Sett det selv eller via barn? Anonymkode: 3ba71...38d Som regel er det klin kokos mødre som påfører egne traumer til barnet Anonymkode: 83cb9...07f
Arkana Skrevet 26. august 2024 #15 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere tror da vel ikke at denne moren sitter der i så mange dager uten at det er noe spesialavtale eller spesialtilfelle? Det kan være diagnoser. Det kan være fosterbarn. Det kan være nærstående familietragedie. Alt mulig vi andre, utover denne familie og skolen, ikke har noe med. Og hvordan vet du om dette? Sett det selv eller via barn? Anonymkode: 3ba71...38d Jeg er helt enig med deg. Det er utrolig merkelig å anta det verste, at det er en gal mor som ikke kan kutte navlestrengen, i stedet for å tenke at det er en god grunn til det. Folk må slutte å alltid tro det verste om andre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #16 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): I klassen til sønnen min er det en mamma som har sittet i klasserommet hver dag siden skolestart. Hun går ikke før barnet hennes sier at det er ok for henne å gå. Jeg har også hørt dette barnet si til moren sin: "Tror du at du kommer til å ha det greit hjemme alene uten meg?" Hvor mange som har barn som har begynt i 1 kl har opplevd dette? Anonymkode: 2c313...e13 Uff... så rart at lærerene ikke tar tak i dette? Men uansett, kanskje det er diagnoser i bildet her, hos en eller begge... Kan hende det er avtalt med lærer osv. Det er ikke alt man vet om andre. Det høres jo helt dysfunksjonelt ut dessverre, men om ikke det er tatt tak i allerede, så får skolen ta tak i det hvis de anser det som en barnevernssak f.eks. Skulle ikke forundre meg om de vurderer å be om at familien får oppfølging. Men det er ikke noe du har noe med synes jeg. Du må bare sørge for at ditt barn forstår at alle er ulike og har ulike behov, og at man uansett skal være snill og grei. Så ikke barnet ditt erter det andre barnet for dette f.eks. Det er jobben vår etter min menig. Men skal man være grei kan du jo ta en prat med mammaen når du ser henne. Spør hvordan det går med skolestart? Så får du jo kanskje noen svar. Litt innsikt. Spør om hun vil ha en kaffe før hentetid, kanskje er det hun som trenger støtte og ikke har noen å lene seg på? Hva vet du? Så å stille opp og se om det er noe du kan hjelpe til med, det skader jo aldri. Uten å legge deg mer opp i dette som fremstår litt rart, det vil skolen ta seg av hvis det trengs. Å strekke ut en hånd for å se om du kan bidra med noe positivt, det er jo en fin ting man kan gjøre. Anonymkode: 5dd1c...d40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå