Gå til innhold

Vennskap barneskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hedvig Montgomery mener man får hjertevennene sine i 5. klasse. Her har det vært mye drama og skifting av venner siste året. Starter nå i 3. Klasse. Jenter. 

Kan de være tidlig ute eller er dette også en del av utviklingen og at det vil bli enda mer i 5. klasse? Og hvor vanlig er det at man ender opp med ingen? De er ikke så mange jenter i klassen og det skal jo kanskje litt til at det klaffer helt 100%.. 

Anonymkode: 1dfa4...d3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Basert på hvilken forskning? 
Jeg fikk mine hjertevenner da jeg var 21. Hadde omgangskrets før også, men ingen hjertevenner.

Anonymkode: 60ab8...aa4

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Tror ikke det er usant. 
hadde venner hele skolegangen min, men rundt 5 klasse fant jeg noen venner som jeg var som vennskap jeg ikke hadde opplevd før. Tror fortsatt det hadde mye å si for min utvikling og sosialisering. Var en del intriger også på den tiden da flere «knivet» om samme personer og det ble vanskelig å være 3. 

Anonymkode: 32553...feb

• Nyttig 1
Skrevet

Så sent? Møtte mine hjertevenner i barnehagen. Vi holder sammen i tykt og tynt. 30 år gamle nå. 

Anonymkode: 2523b...4e0

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hedvig Montgomery mener man får hjertevennene sine i 5. klasse. Her har det vært mye drama og skifting av venner siste året. Starter nå i 3. Klasse. Jenter. 

Kan de være tidlig ute eller er dette også en del av utviklingen og at det vil bli enda mer i 5. klasse? Og hvor vanlig er det at man ender opp med ingen? De er ikke så mange jenter i klassen og det skal jo kanskje litt til at det klaffer helt 100%.. 

Anonymkode: 1dfa4...d3e

Er det virkelig vanlig at man har bestevenner fra barneskolen i voksen alder?

Jeg er nå en dame i slutten av tjueårene, og for all del, jeg har fortsatt kontakt med to av venninnene som jeg møtte i barnehagen. Vi gikk i samme klasse på barneskolen og ungdomsskolen også.

Men selv om jeg kjente de i 5. klasse, så er noen av de jeg trives best med og omgås mest de vennene jeg møtte under ingeniørstudiene på universitetet. Her møtte jeg også bestevenninnen min, eller hjertevennen min som dere kaller det. Og han som var forloveren min er en veldig god venn som jeg ble kjent med på videregående. 

Barndomsvenninnene treffer jeg kanskje en gang eller to i året, mens de øvrig nevnte treffer jeg minst en gang annenhver måned, om ikke oftere - og vi snakkes mer utenom når vi treffes også. 

Anonymkode: ddc91...414

Skrevet

Min yngste på 13 år har fortsatt mest kontakt med de hun gikk i bhg med. Det var nok litt mer frem og tilbake de to siste årene på barneskolen, men de har alltid falt tilbake til hverandre. 

Anonymkode: 84bac...149

Skrevet

Vi ser at det ofte er endringer i vennskap i den alderen, før de lander mer faste venner de siste par årene på mellomtrinnet. Så min erfaring er at det stemmer for mange.

Lærer på barneskole.

Anonymkode: 948db...2f4

• Nyttig 1
Skrevet

Min datter hadde mange gode venninner på barneskolen, men nå går hun i 10.klasse og har andre venninner (tre skikkelig gode venninner, og en gjeng venner)Ikke noe sammen med de hun gikk på barneskolen sammen med.

så stemmer absolutt ikke her.

Anonymkode: adf52...31d

Skrevet

Jeg har en datter i 6. klasse og det var definitivt en del endringer forrige år. Noen gamle vennskap som ble svakere og noen nye som ble sterkere. Det er heldigvis ingen intriger eller drama, bare et naturlig skifte i vennskap. Eldstemann (nå vgs) er den eneste som har venner som har holdt sammen helt siden de startet på barneskolen. Vennegjengen har utvidet seg med årene og de har fått flere nye med (særlig i løpet av ungdomsskolen), men kjernen har vært den samme i alle år. 

Min erfaring som voksen er at det er uvanlig å i voksen alder ha venner man har kjent siden barneskolen. Blant de jeg kjenner ser jeg også at de (få) som har venner helt fra barneskolen alle er oppvokst et lite sted og ikke i en større by. De fleste jeg vet om har sine bestevenner fra vgs eller studietiden.

Skrevet

Her har jeg vokst opp i en by. Ikke så stor, men stor nok til at det er flere ungdomsskoler og den skolen jeg gikk på hadde 5-6 klasser per trinn. Jeg møtte min bestevenninne på 6 årsklubben og vi er bestevenner fortsatt snart 35 år senere. Vi gikk ikke på skole sammen etter videregående og bodde heller ikke samme sted etter det, men fortsatt min nærmeste venninne.

Mine barn derimot bor i en mindre kommune, men stor nok til å ha flere barneskoler og barnas skole har a og b klasser. Jeg trodde at de begge skulle finne nye venner på skolen for det er en stor skole og to klasser, men de har begge holdt sammen med bestevennene fra bhg. Selv om de selvfølgelig har utvida vennekretsen med nye venner i tillegg. Nå er de begge på småskolen da, men jeg må si at jeg er litt overraska. Men nå er ikke minste i 5 klasse riktig enda, så kan være at det endres da.

Anonymkode: f733c...d6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har jeg vokst opp i en by. Ikke så stor, men stor nok til at det er flere ungdomsskoler og den skolen jeg gikk på hadde 5-6 klasser per trinn. Jeg møtte min bestevenninne på 6 årsklubben og vi er bestevenner fortsatt snart 35 år senere. Vi gikk ikke på skole sammen etter videregående og bodde heller ikke samme sted etter det, men fortsatt min nærmeste venninne.

Mine barn derimot bor i en mindre kommune, men stor nok til å ha flere barneskoler og barnas skole har a og b klasser. Jeg trodde at de begge skulle finne nye venner på skolen for det er en stor skole og to klasser, men de har begge holdt sammen med bestevennene fra bhg. Selv om de selvfølgelig har utvida vennekretsen med nye venner i tillegg. Nå er de begge på småskolen da, men jeg må si at jeg er litt overraska. Men nå er ikke minste i 5 klasse riktig enda, så kan være at det endres da.

Det er feil, mente barneskolen. Selv om minste fortsatt er i småskolen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...