AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Skrevet 25. august 2024 Fra noen i klassen. Hun er 11 år, og blir aldri spurt om noe. Hun har to venninner utenom skolen som hun er med på fritiden. Hun har det visst bra på skolen og går ikke alene. Har ei god klassevenninne. Men de er minimalt sammen på fritiden. Så i hele skoleferien nå har hun ikke sett noen i klassen. Det har alltid vært slik. Vi har prøvd å invitere, og de kommer men inviterer aldri tilbake.. Anonymkode: 42343...194 6
mommyaka Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 Hun har mobil? Har det vært slikt siden 1 klasse?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 Sånn er det for vårt barn på 12 år også. Prøver å tenke at så lenge hen har det bra, så må jeg ikke bli altfor deppa over det. Anonymkode: c14d1...01e 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 Vi har to barn i 3 og 5. klasse og ingen ringer til noen av dem noen gang. Særlig hun i 3. klasse har mange venner, men det hjelper tydeligvis ikke. Anonymkode: ddee5...f6d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Skrevet 25. august 2024 Yngre generasjoner vil heller sende meldinger, enn prate muntlig med egen stemme på telefon. Lær dem å sende SMS så kanskje det løsner og det blir sikkert bedre når de blir gamle nok for å bruke meldinger generelt. Anonymkode: 472bf...b48 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 Har inntrykk av at de stort sett avtaler ting på grupper selv på feks snap eller på spillgrupper etc. Hos min yngste avtalte guttene masse via spillgrupper, så de var ikke et problem for de å ikke ha SoMe - men husker noen tok det opp at de jentene som ikke hadde feks snap ikke fikk med seg hva de andre gjorde. Det var fra 10-11 års alderen. Anonymkode: 2b251...1ae 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fra noen i klassen. Hun er 11 år, og blir aldri spurt om noe. Hun har to venninner utenom skolen som hun er med på fritiden. Hun har det visst bra på skolen og går ikke alene. Har ei god klassevenninne. Men de er minimalt sammen på fritiden. Så i hele skoleferien nå har hun ikke sett noen i klassen. Det har alltid vært slik. Vi har prøvd å invitere, og de kommer men inviterer aldri tilbake.. Anonymkode: 42343...194 Vår jente opplevde det samme hele barneskolen. På slutten av 1. år vdg fikk hun diagnose adhd-uoppmerksom. Var en del hyperaktiv på barneskolen, klarte ikke begrense seg i lek og ble altfor fjollete for venninnene, så hun ble utestengt med beskjed om at hun ødela. Senere har hun også fortalt oss at andre foreldre ikke likte å ha henne på besøk, de syntes hun var for bråkete og ba henne roe seg. Etter det stengte hun hyperaktiviteten inne, men klarte ikke følge med i samtaler for hun prøvde å være stille, rolig og ikke ødelegge for andre. Disse tankene overskygget alt slik at hun ikke fikk med seg hva andre sa (dette er avklart i ettertid, hun var ikke bevisst på det da) så hun ble oppfattet som fjern, og hun måtte si en del "hæ" og misforsto mye. Men man vet ikke det man ikke vet, så hun opplevde at andre reagerte rart på henne. Og forsto ikke selv hvorfor, og var mye lei seg, sliten, trøtt og kvalm. Vi foreldre oppfattet henne aldri som spesielt hyperaktiv, mest fordi hun var så mye sliten og trøtt. Kunne utbrodert mer, men hensikten var å gi deg et innspill i hva som kan ligge skjult bak. Anonymkode: 025e9...865 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Vår jente opplevde det samme hele barneskolen. På slutten av 1. år vdg fikk hun diagnose adhd-uoppmerksom. Var en del hyperaktiv på barneskolen, klarte ikke begrense seg i lek og ble altfor fjollete for venninnene, så hun ble utestengt med beskjed om at hun ødela. Senere har hun også fortalt oss at andre foreldre ikke likte å ha henne på besøk, de syntes hun var for bråkete og ba henne roe seg. Etter det stengte hun hyperaktiviteten inne, men klarte ikke følge med i samtaler for hun prøvde å være stille, rolig og ikke ødelegge for andre. Disse tankene overskygget alt slik at hun ikke fikk med seg hva andre sa (dette er avklart i ettertid, hun var ikke bevisst på det da) så hun ble oppfattet som fjern, og hun måtte si en del "hæ" og misforsto mye. Men man vet ikke det man ikke vet, så hun opplevde at andre reagerte rart på henne. Og forsto ikke selv hvorfor, og var mye lei seg, sliten, trøtt og kvalm. Vi foreldre oppfattet henne aldri som spesielt hyperaktiv, mest fordi hun var så mye sliten og trøtt. Kunne utbrodert mer, men hensikten var å gi deg et innspill i hva som kan ligge skjult bak. Anonymkode: 025e9...865 Vil bare si til foreldre som kanskje Googler ADHD i fremtiden, at jeg også har ADHD-uoppmerksom, men med mer hyperaktivitet i barneårene, ikke har hatt tilsvarende utfordringer med det sosiale. Til TS: Jeg hadde alltid besøk av min bestevenninne på barneskolen, men vi var aldri hos henne. Min venninne vokste opp med mindre ressurssterke foreldre. Hun delte rom med storesøsteren, de yngre brødrene fikk herje, bråke og lage rot i hele huset, og min venninne ønsket rett og slett ikke å ha besøk. Litt fordi hun syntes det var flaut, men også fordi moren ikke orket å ha flere barn i huset, samt at det var ingen steder vi kunne få være i fred fra brødrene - og søsteren okkupere soverommet. Og det innså jeg først på ungdomsskolen. Jeg vet ikke hva du vet om livssituasjonen til din datters venninne, men kanskje hjemmet ditt får være fristedet til venninnen når hun får komme over. Det var i alle fall vårt hjem for min venninne. ❤️ Anonymkode: 72741...e46 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 Samme her. Ikke hadde de noen på fritiden heller. Vi endte med å selge bolig, flytte og skifte skole. Desidert det beste som har skjedd for barna. De har fått nye venner og bedre venner. Anonymkode: 87cac...630
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #10 Skrevet 25. august 2024 Samme her. Det er Alltid min gutt som tar kontakt de få gangene han er sammen med noen. Han prøver hver dag. Jeg syns det er sårt. Siste juleferie til siste vinterferie ble han totalt avvist. Siden vinterferien har det løsnet litt. Sist han var hjemme hos noen var for ett år siden. Trist. Han er 10 år. Anonymkode: c8a96...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #11 Skrevet 25. august 2024 Samme her, jente på 13 år. Kom etter hvert frem at det har vært mobbing og utestenging i flere år. Har begynt på ny skole nå, og vi er i gang med salg av hus for å flytte bort fra bygda vi nå bor i og nærmere skolen hun går på. Gleder oss til å komme oss bort herifra! Anonymkode: 476d5...c17 1
kjærring Skrevet 25. august 2024 #12 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fra noen i klassen. Hun er 11 år, og blir aldri spurt om noe. Hun har to venninner utenom skolen som hun er med på fritiden. Hun har det visst bra på skolen og går ikke alene. Har ei god klassevenninne. Men de er minimalt sammen på fritiden. Så i hele skoleferien nå har hun ikke sett noen i klassen. Det har alltid vært slik. Vi har prøvd å invitere, og de kommer men inviterer aldri tilbake.. Anonymkode: 42343...194 Så spør om hvorfor det ikke kommer en invitasjon i retur da?
Queen94 Skrevet 25. august 2024 #13 Skrevet 25. august 2024 Hos 5 klassingen ringes det hele tiden, de vil møtes, komme hjem til oss eller bare game. hos 3 klassingen ringer de for å spille Roblox. Hun inviteres aldri ut.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #14 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Yngre generasjoner vil heller sende meldinger, enn prate muntlig med egen stemme på telefon. Lær dem å sende SMS så kanskje det løsner og det blir sikkert bedre når de blir gamle nok for å bruke meldinger generelt. Anonymkode: 472bf...b48 Hæ Her går kjappa i ett på den telefon, gjerne video samtaler og. Min erfaring de vil helst skrive minst mulig. Sikker på det ikke er din generajon du mener Anonymkode: 41934...11e 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #15 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ Her går kjappa i ett på den telefon, gjerne video samtaler og. Min erfaring de vil helst skrive minst mulig. Sikker på det ikke er din generajon du mener Anonymkode: 41934...11e Barna hos oss er i gruppechatter, lite ringing. Anonymkode: cc83c...4e0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #16 Skrevet 26. august 2024 Kan de væte at de andre har snapp, og har en gruppechat der? hos min 7.klassing foregår alt slikt på snap. Der har klassen en gruppe - hvor de ofte snapper når de skal ut etc, så er det bare å henge seg på. Er lett å glemme de som ikke er den del av gruppechatten. Du sier hun ikke har sett noen i klassen i sommer - har hun da selv tatt initiativ men ikke fått respons? Anonymkode: 57eee...f1d 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #17 Skrevet 26. august 2024 Foreldre; våkne opp!! Hvis ungen virker til å ikke ha så mange venner, så er det din jobb som forelder å lære ungen å klare seg helt selvstendig, uten å være avhengig av noen, og at det er helt ok at man ikke er helt med i gruppa akkurat nå. Men at det kan endre seg når som helst. Unger er flytende og ikke faste individer. Ta dem med ut og lær dem noe istedenfor å flykte til en skjerm be om hjelp Anonymkode: 884d7...a1f 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #18 Skrevet 26. august 2024 Da må vel bare dere invitere da. Det kan jo være at denne venninnen har foreldre som har flere unger, og ikke prioriterer å invitere andres barn. Hvis du har sted og tid til å ha venner til din datter, så kjør på! Anonymkode: 8df71...edb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #19 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må vel bare dere invitere da. Det kan jo være at denne venninnen har foreldre som har flere unger, og ikke prioriterer å invitere andres barn. Hvis du har sted og tid til å ha venner til din datter, så kjør på! Anonymkode: 8df71...edb Så sant det ikke er noe spesielt, så er det ikke vanlig å styre det sosiale livet til 11.åringen, slik man gjerne gjør de første årene på barneskolen. I den alderen er det barna som avtaler ting seg i mellom, ikke foreldrene. Her må datteren til TS ta initiativ selv. Anonymkode: 57eee...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #20 Skrevet 26. august 2024 Er du sikker på at de andre barna i klassen drar på hjemmebesøk i ferier? Noen klasser er bare avsosiale i ferier. De har nok søsken, familie, venner utenom skolen til å underholde seg. Noen klasser spiller også mye dataspill. Anonymkode: ca2b8...0d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå