AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Skrevet 25. august 2024 Hvorfor velger enkelte kvinner voldelige/missbrukende menn gjentatte ganger? Etter å vært i mange år med en som har vært mentalt ustabil, drevet med vold, slag, spark eller knusing så finner de seg en ny mann, som viser seg å gjøre set samme. man skulle tro at når de opplever dette i et forhold vet de faresignalene og stryker unna det til neste gang. Men mange opplever dette forhold etter forhold noen som er god på psykologi som kan forklare mekanismen bak? Jeg har ei veninne som er på tredje voldelige forhold nå. Ingen sunne bra forhold på 10 år. Kan nevnes at hennes far var voldelig også Anonymkode: 4e820...7dc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 Virker som de som ender i den situasjonen gang etter gang, de er dårlig på å reflektere over egne valg til partner. Uten at de helt skjønner det selv, så velger de samme type mann gang etter gang, istedetfor å reflektere over egne valg og velge bedre neste gang Anonymkode: cbb8b...65f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 Traumebånd, det føles som hjemme fordi man kommer fra traumatisk bakgrunn, man ser ikke de røde flaggene og så smeller det. Jeg har vært i så mange voldelige forhold at jeg turte ikke mer og tok en lang pause. Jeg tok sjalusi og kontrollerende oppførsel som interesse og "han er redd for å miste meg". Mennene hadde også dårlige bakgrunner eller delte, der hadde vi noe til felles og det vekket empatien min. De ble sinte på meg, men gjorde opp med løfter og blomster og smil, og det er det som teller. Man er gjerne ute å kjøre psykisk. De finner ut alt en vil/er redd for og bruker det mot deg. "Hvis du faen ikke skjerper deg nå så er det slutt, så kan du sitte der helt alene resten av livet" til noen som er redd for å være alene. De finner ut hva dine dårlige oppleveser hjemmefra, og gjør det samme mot deg. Der er ekstremt mye psykiatri i dette. Det tar en kvinne ca 7 forsøk før hun klarer å gå fra voldelig relasjoner. Jeg håper mitt siste var det 7 for jeg orker ikke mer. Men jeg har gått i terapi, og jeg har kommet i kontakt med egne følelser og bearbeidet fortiden min mye, så jeg håper jeg ikke faller for det igjen. Anonymkode: dc318...fe3 4 11
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor velger enkelte kvinner voldelige/missbrukende menn gjentatte ganger? Etter å vært i mange år med en som har vært mentalt ustabil, drevet med vold, slag, spark eller knusing så finner de seg en ny mann, som viser seg å gjøre set samme. man skulle tro at når de opplever dette i et forhold vet de faresignalene og stryker unna det til neste gang. Men mange opplever dette forhold etter forhold noen som er god på psykologi som kan forklare mekanismen bak? Jeg har ei veninne som er på tredje voldelige forhold nå. Ingen sunne bra forhold på 10 år. Kan nevnes at hentes far var voldelig også Anonymkode: 4e820...7dc Dette. Vi går etter det vi kjenner, selv når det er negativt. Hun er oppdratt til at vold er normalt. Anonymkode: 03d22...bc3 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Skrevet 25. august 2024 Fordi de er dumme og har lav iq. Anonymkode: 03b4e...4ef 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 Ok. Tenk, deg, ts, at et par der begge (det er ofte begge, ikke en, selv om vi ofte snakker om den voldelige faren) er voldelige psykisk og/eller psykisk, utviser uønskede adferd, er kontrollerende etc velger å få barn. Hva tror du hovedpremisset - altså deres primære mål - er for barneoppdragelsen? Kanskje tenker du at de er kvelding opptatt av at barnet verken skal protestere på Elelr sladre om vold i hjemmet. Og da er det nærliggende å tenke at mor og far har tung egeninteresse av å lære barn ikke bare at vold er ok. Men at vold hører hjemme i relasjoner. Og der har du mye av svaret ditt. Som med det meste annet - manglende ivaretaking av fysisk og psykisk helse, dysregulert følelser, dårlig selvbilde, utseende fiksering, slankekultur, mobbing etc er det mamma og pappa som lærer det bort. Og så er det nærliggende å peke på t man etter 18 år har ansvar for egen videreutvikling. Vi slutter ikke lære når vi er 18 (vel, noen gjør det, men de er jo, eller blir i løpet av få år, ikke-fungerende i samfunnet). Men å av-kode 18 år med feil lærdom tar tid. Og krefter. Tid og krefter de som rte deg opp har all interesse av å sabotere at du får brukt. For den enkleste måten å skaffe seg tilgang på barn man kan være stygg med er - og vil alltid være - å bli noens mamma eller pappa. Og det faktum må vi rigge samfunnet for å håndtere bedre. Anonymkode: 694d5...242 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 Fordi vi anlige menn som aldri gjør sånt, er ikke spennende nok. Ikke før "moroa" skal betales i allefall. Da har man gjerne 1 barn eller 2. Anonymkode: 052e2...313 3
Trolltunge Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 Det indre kompasset for hva man bør finne seg i og ikke blir ødelagt av å ha levd med fysisk og/eller psykisk vold. Man bør derfor gå i terapi og gi seg selv tid til å få rettet opp dette "kompasset" før man går inn i nytt forhold, for ellers vil man ikke være i stand til å se såkalte røde flagg. 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi vi anlige menn som aldri gjør sånt, er ikke spennende nok. Ikke før "moroa" skal betales i allefall. Da har man gjerne 1 barn eller 2. Anonymkode: 052e2...313 Hun skal ihvertfall ikke date "vanlige menn" som ikke skjønner noe som helst av fortiden og oppveksten hennes. Snakk om å være selvsentrert.... Anonymkode: 03d22...bc3 8 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #10 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi anlige menn som aldri gjør sånt, er ikke spennende nok. Ikke før "moroa" skal betales i allefall. Da har man gjerne 1 barn eller 2. Anonymkode: 052e2...313 Bare ligg unna oss som er slik, jeg vil heller være singel resten av livet enn å ta en med dine holdninger, selv om jeg bare er ute etter en vanlig kar. Du har giftige holdninger om at verden skylder deg noe. Anonymkode: dc318...fe3 5 12
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #11 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Kan nevnes at hennes far var voldelig også Anonymkode: 4e820...7dc Ikke bare "kan nevnes". Det er 100% relevant. Man søker noe man kjenner, fordi merkelig nok så føles det tryggest. Samtidig så ønsker man en annen avslutning enn man kjenner til, så man lever for potensialet og hva som kan bli. Det er noe i underbevisstheten som tenker at hvis man får et annet utfall denne gangen, så blir man selv reddet/ healet også. Så ligger det der at man får den kjærligheten man tror at man fortjener. Venninna di har nok opplevd å få selvtillit og selvfølelse ødelagt av pappaen sin, og det sitter gjerne i lenge/ for alltid. Alt dette er altså ikke oppe i bevisstheten, men mekanismer som gjør at samme mønster repeteres. Anonymkode: 49de5...197 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #12 Skrevet 25. august 2024 Vanligvis har jeg svært stor empati for mennesker som opplever vold, men når man selv oppsøker det gang på gang, så tror synes jeg ikke synd på. Jeg mener slike mennesker må få lov å bli ødelagt i fred og ro. De velger det selv. Å tro at de er roboter uten fri vilje er bare tull. Anonymkode: 38271...d9c 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #13 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanligvis har jeg svært stor empati for mennesker som opplever vold, men når man selv oppsøker det gang på gang, så tror synes jeg ikke synd på. Jeg mener slike mennesker må få lov å bli ødelagt i fred og ro. De velger det selv. Å tro at de er roboter uten fri vilje er bare tull. Anonymkode: 38271...d9c Handle ikke om å synes synd på, men å forstå at folk som ikke hadde normal oppvekst ofte vil slite som voksne også. Dette har også med personlighet å gjøre men man ligner ofte sine foreldre i personlighet også. Heldigvis hender det at folk klarer å snu de dårlige tedensene også, ved hjelp av venner, gode opplevelser eller terapi. Eller ved rettens inngripen. Folk må selvsagt ikke få "lov til" å velge å bli slått og skadet, det er kriminelt å utsette andre for vold og bør straffes, reageres med fengsel, omvendt voldsalarm ol. Anonymkode: 03d22...bc3 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #14 Skrevet 25. august 2024 Jeg har ofte fungert som "nødhavn" for en del venninner oppigjennom som har vært i slike forhold. Tankene jeg har gjort meg, er at de dessverre tiltrekkes av noe som føles familiært etterhvert. Better the devil you know, than the one you dont know. For alle andre gir det jo overhodet ikke mening å bli så tråkket på over tid, men det er kanskje håpet at det skal bli bedre de lener seg på? Dessverre har det ikke alltid vært lett å være støttespiller heller. Plutselig finner de tilbake til hverandre, så er man plutselig den slemme. Jeg tror jeg dessverre har blitt litt mer kynisk med årene, rett og slett for å beskytte meg selv litt. Anonymkode: 79456...492 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #15 Skrevet 25. august 2024 We accept the love we think we deserve Anonymkode: e40de...1e3 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #16 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vanligvis har jeg svært stor empati for mennesker som opplever vold, men når man selv oppsøker det gang på gang, så tror synes jeg ikke synd på. Jeg mener slike mennesker må få lov å bli ødelagt i fred og ro. De velger det selv. Å tro at de er roboter uten fri vilje er bare tull. Anonymkode: 38271...d9c Du mikser sympati med empati, du eier kun sympati for ofrene men empati mangler du. Anonymkode: a0dd0...8da 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #17 Skrevet 25. august 2024 Jeg tror også disse mennene bevisst går etter damer som har hatt det mye vondt, de vet at det er lettere å bryte dem ned og kontrollere dem. Litt som at det er større sannsynlighet for å bli voldtatt om du allerede har blitt voldtatt. Menn er syke, de velger de som er skadet fra før, de er enklere å skade mer. Anonymkode: e59d3...ea7 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #18 Skrevet 26. august 2024 Alle bitre menn, alle menn som sliter med å forstå hvorfor kvinner gjør slik og slik. Ta en titt på denne damen på Instagram eller YouTube «the_lady_j» Du vil se hvilke damer som er der ute, hvem det er du prøver å ha en fornuftig diskusjon med. Du må virkelig ikke være så naiv og tro at damer generelt er oppegående, at det lar seg gjøre å prate fornuft. Heller ler deg når du skal gi deg og forlate diskusjonen. Denne ladyen er til gjengjeld den mest oppegående damen jeg har kommet over. (ja, hun tar også for seg den mannlige versjonen av tilsvarende ignoranse). Anonymkode: 1701b...83e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #19 Skrevet 26. august 2024 Vi mennesker har en tendens til å velge det som er kjent og det som er trygt. For oss som ikke har opplevd vold i nære relasjoner så er vold forbundet med fare, det er utrygt og det er farlig for oss. For den som er vokst opp med vold og/eller opplevd vold i samlivet er vold det kjente og trygge. Det er noe man er vant med og noe man kan håndtere. Det vi andre opplever som trygghet er for mange voldsutsatte utrygt og skummelt. Det kan nesten sammenlignes med å ha en tilknytningsforstyrrelse der trygghet blir utrygt. Kort forklart. For oss "andre" høres dette bare sjukt og dysfunksjonelt ut. Og det er det. Men for voldsutsatte er det normalen og det man er vant med. De velger etter samme mønster som alle oss andre: Det vi kjenner igjen, det vi er vant til og det vi opplever som trygghet. Anonymkode: c5634...0f4 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #20 Skrevet 26. august 2024 Det rare er vel heller hvorfor noen som ikke er oppvokst med vold, kan befinne seg i voldelige forhold de ikke kommer ut av. Eller hvorfor menn på sin side slår eller dreper damer de virker genuint forelsket i. Anonymkode: 03d22...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå