Gå til innhold

Engangsstønad, trygd og far kan få hel permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er trygda. Er det da sånn at jeg får engangsstønad + full trygd. Samt at far kan ta over permisjonen min hvis jeg sender inn sykemelding? 

Anonymkode: 2d4d6...148

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan ta engangsstønad + full trygd. Da får far fedrekvoten. For at han skal få ytterligere uker så må mor være sykemeldt med legeerklæring på at hun er for syk til å ta vare på barnet, en sykemelding er i seg selv ikke nok. 

Anonymkode: 792ef...8f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, du kan ta engangsstønad + full trygd. Da får far fedrekvoten. For at han skal få ytterligere uker så må mor være sykemeldt med legeerklæring på at hun er for syk til å ta vare på barnet, en sykemelding er i seg selv ikke nok. 

Skjønner, jeg har allerede en fra tidligere forhold. Men unner jo også at han skal få egne barn, så vil påstå jeg er for syk til å ta vare på to barn hjemme alene. Samt at jeg fikk alvorlig fødselsdepresjon etter første, så er jo stor fare for tilbakefall

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner, jeg har allerede en fra tidligere forhold. Men unner jo også at han skal få egne barn, så vil påstå jeg er for syk til å ta vare på to barn hjemme alene. Samt at jeg fikk alvorlig fødselsdepresjon etter første, så er jo stor fare for tilbakefall

Det skal være ekstra sykdom for å bli sykmeldt fra permisjonen. Det holder ikke med samme årsak som uføretrygd. Du kan sikkert få sykmelding om du får alvorlig fødselsdepresjon igjen, men ikke som forebyggende. 

Når det er sagt så burde du ikke planlegge å få barn du ikke kan ta vare på. 

Anonymkode: f58fd...e48

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, men at du unner han egne barn betyr ikke at det er en god idé å sette et barn til verden, vel vitende om at du ikke vil være i stand til å ta deg av dem. Er planen at han skal ta seg av omtrent alt? Hva tenker du å gjøre om dere går fra hverandre? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Melus skrev (Akkurat nå):

Beklager, men at du unner han egne barn betyr ikke at det er en god idé å sette et barn til verden, vel vitende om at du ikke vil være i stand til å ta deg av dem. Er planen at han skal ta seg av omtrent alt? Hva tenker du å gjøre om dere går fra hverandre? 

Jeg blir veldig syk av fødsel, og baby tiden. Pga blant annet enn reaksjon på traumer som kommer med disse store smertene og ansvaret. Jeg bruker ganske lang tid på å komme meg etter det, men til syvende og sist blir jeg bedre. Er bare en reaktivisering av traumer som skjer, og den må bearbeides igjen. Så klarer jeg fint være to barn mor, men babytiden er ganske fatal for meg psykisk med fødsel og alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg blir veldig syk av fødsel, og baby tiden. Pga blant annet enn reaksjon på traumer som kommer med disse store smertene og ansvaret. Jeg bruker ganske lang tid på å komme meg etter det, men til syvende og sist blir jeg bedre. Er bare en reaktivisering av traumer som skjer, og den må bearbeides igjen. Så klarer jeg fint være to barn mor, men babytiden er ganske fatal for meg psykisk med fødsel og alt. 

Hvorfor ønsker du dette for deg selv da? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal være ekstra sykdom for å bli sykmeldt fra permisjonen. Det holder ikke med samme årsak som uføretrygd. Du kan sikkert få sykmelding om du får alvorlig fødselsdepresjon igjen, men ikke som forebyggende. 

Når det er sagt så burde du ikke planlegge å få barn du ikke kan ta vare på. 

Anonymkode: f58fd...e48

Du er ekkel ass, hva får du ut av at andre mennesker føler seg dårlig? Så en surrogat burde ikke være det for noen heller da, jeg unner min mann barn. Og jeg er tilstedet, men første året er vanskelig! Og ikke vanlig vanskelig! 

Skrevet

Men hvorfor ønsker du å trigge så sterke traumer? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje det er annerledes om far er ufør da? Min samboer er ufør og har ikke krav på foreldrepenger. Så jeg tok ut hele permisjonen. Han fikk trygden sin som vanlig, men selvsagt ikke noen engangsstønad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme hos mon samboer. Så når han egentlig skal ha pappaperm så må jeg være hjemme på dagtid, jobbe kveld og fortsette med all nattevåk alene. 

Er du sikker på at din samboer er klar for å ha så mye ansvar alene?

Anonymkode: e16c8...e99

Skrevet
Melus skrev (34 minutter siden):

Sikkert fordi babytiden er den korteste tiden av et barns liv

Så all gleden med et barn er mye lengre enn babytid. 

• Nyttig 1
Skrevet
Thyra skrev (29 minutter siden):

Kanskje det er annerledes om far er ufør da? Min samboer er ufør og har ikke krav på foreldrepenger. Så jeg tok ut hele permisjonen. Han fikk trygden sin som vanlig, men selvsagt ikke noen engangsstønad.

Er egne regler for far og engangsstønad mens mor kan få selv om hun er ufør og mottar trygd.

Anonymkode: fe18b...7cc

Skrevet
Thyra skrev (58 minutter siden):

Nei hvorfor skulle han få engangsstønad? 

Anonymkode: 22651...970

Skrevet
Melus skrev (1 time siden):

Fordi det er det ressurssvake mennesker gjør. De formerer seg uten å tenke seg om. 

Anonymkode: ba9d8...758

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi det er det ressurssvake mennesker gjør. De formerer seg uten å tenke seg om. 

Svakt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eldste er vel ikke hjemme på dagtid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eldste er vel ikke hjemme på dagtid?

Nei, men han jobber utrolig mye kveld. Hjemme rundt 23.30 ofte. Hadde han jobbet en vanlig 08-16 jobb, hadde det vært enklere vil jeg tro. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert fordi babytiden er den korteste tiden av et barns liv

Så all gleden med et barn er mye lengre enn babytid. 

Takk! 🙏🏻

Skrevet

Men hva gjør dere hvis han ikke får overtatt din permisjon? Dette høres bare ikke lurt ut. Forstår at babytiden er «kort» og at du unner han å få et biologisk barn, men jeg forstår ikke hvorfor du vil det selv så vondt, og hvordan han kan ville deg så vondt. Utifra hvordan du beskriver det høres det helt grusomt ut for deg. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...