AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Del Skrevet 25. august 2024 Jeg hadde en periode jeg slet med kviser i 20 årene, men aldri slitt ellers med det bortsett fra en i ny og ne. Jeg har 2 barn, eldste er 1 år og jeg begynte å få kviser den tiden jeg trappet ned/sluttet å amme (ca 4 mnd siden). Jeg lurte på om det hadde noen sammenheng med ammeslutt, selv om jeg ikke opplevde det med eldste. Men bør det ikke gi seg snart om det er i forhold til amming? Det er hovedsakelig på hakeområdet og kinnene jeg får. Har alltid et par "aktive" kviser og en del som holder på å tørke ut/arr. Begynner å bli lei. Noen av dem er vonde, store kviser, mens andre er bare små led gult puss i. Har brukt duo m en stund, og syntes den virket bra til å begynne med, men nå er det tilbake igjen🫨 i tilegg bruker jeg syrer et par dager i uken. Ellers milde produkter. Går ikke på hormonell prevensjon fordi det påvirker humøret sånt, men nå vurderer jeg å begynne for å få bukt på dette. Føler meg for gammel til dette😂 i tilegg var jeg blitt veldig komfortabel med å gå uten sminke, men nå går det utover selvtilliten. Andre som har opplevd lignende i voksen alder? Er det midlertidig eller bør jeg oppsøke hjelp? Anonymkode: d180e...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde en periode jeg slet med kviser i 20 årene, men aldri slitt ellers med det bortsett fra en i ny og ne. Jeg har 2 barn, eldste er 1 år og jeg begynte å få kviser den tiden jeg trappet ned/sluttet å amme (ca 4 mnd siden). Jeg lurte på om det hadde noen sammenheng med ammeslutt, selv om jeg ikke opplevde det med eldste. Men bør det ikke gi seg snart om det er i forhold til amming? Det er hovedsakelig på hakeområdet og kinnene jeg får. Har alltid et par "aktive" kviser og en del som holder på å tørke ut/arr. Begynner å bli lei. Noen av dem er vonde, store kviser, mens andre er bare små led gult puss i. Har brukt duo m en stund, og syntes den virket bra til å begynne med, men nå er det tilbake igjen🫨 i tilegg bruker jeg syrer et par dager i uken. Ellers milde produkter. Går ikke på hormonell prevensjon fordi det påvirker humøret sånt, men nå vurderer jeg å begynne for å få bukt på dette. Føler meg for gammel til dette😂 i tilegg var jeg blitt veldig komfortabel med å gå uten sminke, men nå går det utover selvtilliten. Andre som har opplevd lignende i voksen alder? Er det midlertidig eller bør jeg oppsøke hjelp? Anonymkode: d180e...200 Skulle selvfølgelig stå at yngste er 1 år🙈 Anonymkode: d180e...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde en periode jeg slet med kviser i 20 årene, men aldri slitt ellers med det bortsett fra en i ny og ne. Jeg har 2 barn, eldste er 1 år og jeg begynte å få kviser den tiden jeg trappet ned/sluttet å amme (ca 4 mnd siden). Jeg lurte på om det hadde noen sammenheng med ammeslutt, selv om jeg ikke opplevde det med eldste. Men bør det ikke gi seg snart om det er i forhold til amming? Det er hovedsakelig på hakeområdet og kinnene jeg får. Har alltid et par "aktive" kviser og en del som holder på å tørke ut/arr. Begynner å bli lei. Noen av dem er vonde, store kviser, mens andre er bare små led gult puss i. Har brukt duo m en stund, og syntes den virket bra til å begynne med, men nå er det tilbake igjen🫨 i tilegg bruker jeg syrer et par dager i uken. Ellers milde produkter. Går ikke på hormonell prevensjon fordi det påvirker humøret sånt, men nå vurderer jeg å begynne for å få bukt på dette. Føler meg for gammel til dette😂 i tilegg var jeg blitt veldig komfortabel med å gå uten sminke, men nå går det utover selvtilliten. Andre som har opplevd lignende i voksen alder? Er det midlertidig eller bør jeg oppsøke hjelp? Anonymkode: d180e...200 Får du i deg kunstig søtning? Anonymkode: 71050...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Får du i deg kunstig søtning? Anonymkode: 71050...468 Ja, drikker en del sukkerfritt. Men det gjorde jeg også før kvisene startet (snakker år😅). Kan det ha en sammenheng? Anonymkode: d180e...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 26. august 2024 #5 Del Skrevet 26. august 2024 Hvilke syrer og andre produkter er det du bruker? Kosthold kan ha betydning, men riktig hudpleie bør også kunne hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Del Skrevet 26. august 2024 Roci skrev (9 timer siden): Hvilke syrer og andre produkter er det du bruker? Kosthold kan ha betydning, men riktig hudpleie bør også kunne hjelpe. Bruker AHA x1 i uken og BHA x 1 i uken, begge fra cosrx. Anonymkode: d180e...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #7 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg fikk det da jeg var rundt 25, ble først kvitt kvisene for godt i fjor, etter en isotretinoin kur. Er 32 år nå 😅 liksom ordentlig akne. De meste av kvisene var på haken, langs kjeven og fikk og litt på øvre delen av ryggen.. For meg hadde det ingenting med kostholdet eller feil bruk av ansiktsprodukter som gjorde det. Det begynte med at jeg begynte på p-piller etter å ha gått en stund uten, men det påvirket humøret mitt så sykt at jeg bare måtte slutte og jeg fikk da helt vanvittig med utbrudd. Jeg gikk til legen med det, og vurderte først å gå på Diane, men i og med at p-piller påvirker meg sånn så tok jeg 2 runder med antibiotika kur, som funket mens jeg gikk på dem, men kvisene kom bare tilbake igjen som før. Hadde også Epiduo salve, men det tok ikke ordentlig knekken på den liksom. Jeg ble til slutt anbefalt å ta en runde med Isotretinoin, og jeg angrer ikke et eneste sekund. Det er som sagt 1 år siden jeg ble ferdig og jeg har ikke fått en eneste kvise siden. Jeg ville gått til legen med det. Hudpleie kan bare gjøre så mye, og etterhvert som huden eldres så kan det ta lengre tid å bli kvitt arr som kan oppstå med kviser. Anonymkode: dc4bb...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #8 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 15.52): Jeg hadde en periode jeg slet med kviser i 20 årene, men aldri slitt ellers med det bortsett fra en i ny og ne. Jeg har 2 barn, eldste er 1 år og jeg begynte å få kviser den tiden jeg trappet ned/sluttet å amme (ca 4 mnd siden). Jeg lurte på om det hadde noen sammenheng med ammeslutt, selv om jeg ikke opplevde det med eldste. Men bør det ikke gi seg snart om det er i forhold til amming? Det er hovedsakelig på hakeområdet og kinnene jeg får. Har alltid et par "aktive" kviser og en del som holder på å tørke ut/arr. Begynner å bli lei. Noen av dem er vonde, store kviser, mens andre er bare små led gult puss i. Har brukt duo m en stund, og syntes den virket bra til å begynne med, men nå er det tilbake igjen🫨 i tilegg bruker jeg syrer et par dager i uken. Ellers milde produkter. Går ikke på hormonell prevensjon fordi det påvirker humøret sånt, men nå vurderer jeg å begynne for å få bukt på dette. Føler meg for gammel til dette😂 i tilegg var jeg blitt veldig komfortabel med å gå uten sminke, men nå går det utover selvtilliten. Andre som har opplevd lignende i voksen alder? Er det midlertidig eller bør jeg oppsøke hjelp? Anonymkode: d180e...200 Gjerne hormonelt, ja. Sjekk om det er matvarer du ikke tåler. Jeg kan anbefale en mild hudrens fra apoteket, hvit og mørkeblå pumpeflaske merket Aco.. eteller annet. Og fra LarochePosay: Miscellar Water for reactive skin. Anonymkode: dc653...41e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 28. august 2024 #9 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 19.05): Bruker AHA x1 i uken og BHA x 1 i uken, begge fra cosrx. Anonymkode: d180e...200 Hvilke andre produkter (rens, fukt, solkrem etc) bruker du? Det kan være at du reagerer på noen av hudpleieproduktene du bruker. Når det gjelder det BHA-produktet du bruker, går jeg ut fra at det er COSRX BHA Blackhead Power Liquid? Det er et bra produkt og mange har god effekt av det, men det inneholder strengt tatt ikke BHA (salicylsyre), men noe som heter betaine salicylat. Det foreligger ikke tilstrekkelig klinisk dokumentasjon på at dette er like effektivt som "ekte" BHA. Produktet inneholder også panthenol, som er en form av provitamin B5 og en utmerket fuktighetsgivende ingrediens, men noen kan reagere på det. AHA-produktet inneholder også panthenol. Jeg foreslår at du vurderer å ta en pause fra disse to produktene en periode for å se om noe endrer seg. Eventuelt kan du bruke dette BHA-produktet èn til to kvelder i uka, fortrinnsvis på selve kvisene og de betente områdene. Om du skriver hvilke andre produkter du bruker, kan jeg sjekke om de inneholder ingredienser som er komedogene. Selv om produkter er milde, kan de likevel inneholde ingredienser som ulike oljer eller fettalkoholer som kan være utmerket for tørr hud, men ikke egne seg for akneutsatt hud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå