AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Skrevet 25. august 2024 Etter 3 år fant samboer ut at hun var smitta med kjønnsvorter. Sier selv at hun har brukt kondom med første ligget sitt og at hun må ha fått det på annet vis og at det likegodt kan komme fra meg. Jeg har ikke sett det på meg enda. Noen som vet mer om kjønnsvorter, smitte osv? Jeg har ikke hatt sex med andre før henne. Anonymkode: 9c44c...c8e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 Kjønnsvorter kan ligge i dvale i år og først bryte ut når får en forandring i hormonene. Graviditet er en klassisk ting som får kjønnsvorter til å bryte ut. Dvs at man kan bli smittet lenge før man hår inn i et forhold, og man kan bli smittet i et forhold uten at partnet vet at de har viruset. Så kjønnsvorter er verken bevis for det ene eller andre. Anonymkode: 2b731...10d 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter 3 år fant samboer ut at hun var smitta med kjønnsvorter. Sier selv at hun har brukt kondom med første ligget sitt og at hun må ha fått det på annet vis og at det likegodt kan komme fra meg. Jeg har ikke sett det på meg enda. Noen som vet mer om kjønnsvorter, smitte osv? Jeg har ikke hatt sex med andre før henne. Anonymkode: 9c44c...c8e Kondom beskytter bare til en viss grad mot kjønnsvorter Anonymkode: 1c1fe...824 5
Majer Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 Det kan smitte ved kondombruk. Risikoen for å bli smittet ved kondombruk dersom en partner har hpv ligger på ca 25% per ligg. Ville kartlagt hva slags person den første partneren hennes var. Sannsynligvis er det der den stammer fra. Antar partneren din kun tok hov vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet og da vil hun ikke være beskyttet mot kjønnsvorter. Men fordelen er at hun mest sannsynlig ikke vil utvikle hpv relatert kreft, og ikke du heller. Du har selvfølgelig all rett til å være sint da hun faktisk har smittet deg med et virus som potensielt sett kan ligge i kroppen din for bestanding. Mange vil eks få nye utbrudd andre steder på kroppen dersom de utvikler kreft og får immundempende behandlig. Jeg tenker folk tar altfor lett på virus. Det er jo en del tilfeldigheter som avgjør at hun smittet deg med en relativt trygg hpv variant og ikke farlige virus som herpesvirus eller hiv.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Skrevet 25. august 2024 Majer skrev (2 minutter siden): Det er jo en del tilfeldigheter som avgjør at hun smittet deg med en relativt trygg hpv variant og ikke farlige virus som herpesvirus eller hiv. Herpesvirus eller hiv? Sidestiller du de to eller var det en skrivefeil? Anonymkode: 1e001...2fc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 Majer skrev (2 minutter siden): Det kan smitte ved kondombruk. Risikoen for å bli smittet ved kondombruk dersom en partner har hpv ligger på ca 25% per ligg. Ville kartlagt hva slags person den første partneren hennes var. Sannsynligvis er det der den stammer fra. Antar partneren din kun tok hov vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet og da vil hun ikke være beskyttet mot kjønnsvorter. Men fordelen er at hun mest sannsynlig ikke vil utvikle hpv relatert kreft, og ikke du heller. Du har selvfølgelig all rett til å være sint da hun faktisk har smittet deg med et virus som potensielt sett kan ligge i kroppen din for bestanding. Mange vil eks få nye utbrudd andre steder på kroppen dersom de utvikler kreft og får immundempende behandlig. Jeg tenker folk tar altfor lett på virus. Det er jo en del tilfeldigheter som avgjør at hun smittet deg med en relativt trygg hpv variant og ikke farlige virus som herpesvirus eller hiv. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at han har rett til å være sint, hpv er en risiko man tar når man har sex og 70% av befolkningen får hpv virus i løpet av livet. Det betyr hele 7 av 10. Mer sannsynlig å få det enn å ikke få det, og selv vaksinene beskytter ikke mot alle typer hpv. Anonymkode: 2e173...da6 1
Amy71 Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 "De fleste som smittes med HPV får ikke synlige vorter, og vet ikke at de har vært smittet. Du kan få kjønnsvorter noen uker til flere måneder eller år etter smitten har skjedd." Fra HelseNorge 1
Majer Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herpesvirus eller hiv? Sidestiller du de to eller var det en skrivefeil? Anonymkode: 1e001...2fc For ellers friske personer er faktisk herpesviruset farligere enn hiv da det innebærer risiko for tidligere død som følge av at det trenger inn i "blod-hjerne-barrieren". For ellers syke mennesker er hiv som regel verre AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at han har rett til å være sint, hpv er en risiko man tar når man har sex og 70% av befolkningen får hpv virus i løpet av livet. Det betyr hele 7 av 10. Mer sannsynlig å få det enn å ikke få det, og selv vaksinene beskytter ikke mot alle typer hpv. Anonymkode: 2e173...da6 Jeg tenker ikke sex skal være forbundet med risiko for virus. Sex skal være trygt. Dersom man kan ha blitt smittet av et hpv virus bør man avstå fra samleie med ny person i 2 år. Da vil viruset med stor sannsynlighet ikke lenger være smittsomt
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 Majer skrev (5 minutter siden): Det kan smitte ved kondombruk. Risikoen for å bli smittet ved kondombruk dersom en partner har hpv ligger på ca 25% per ligg. Ville kartlagt hva slags person den første partneren hennes var.Sannsynligvis er det der den stammer fra. Antar partneren din kun tok hov vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet og da vil hun ikke være beskyttet mot kjønnsvorter. Men fordelen er at hun mest sannsynlig ikke vil utvikle hpv relatert kreft, og ikke du heller. Du har selvfølgelig all rett til å være sint da hun faktisk har smittet deg med et virus som potensielt sett kan ligge i kroppen din for bestanding. Mange vil eks få nye utbrudd andre steder på kroppen dersom de utvikler kreft og får immundempende behandlig. Jeg tenker folk tar altfor lett på virus. Det er jo en del tilfeldigheter som avgjør at hun smittet deg med en relativt trygg hpv variant og ikke farlige virus som herpesvirus eller hiv. "Ville kartlagt hva slags person den første partneren hennes var" Dette synes jeg høres sykt ut. Hvorfor i all verden skal ts kartlegge dette? Samboeren til ts har vært uheldig og fått påvist kjønnsvorter, det kan skje den beste uten at tidligere partnere skal kartlegges. Kjønnsvorter er helt ufarlig og ikke den HPV-varianten som forårsaker kreft Anonymkode: 1c1fe...824 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #10 Skrevet 25. august 2024 Majer skrev (1 minutt siden): For ellers friske personer er faktisk herpesviruset farligere enn hiv da det innebærer risiko for tidligere død som følge av at det trenger inn i "blod-hjerne-barrieren". For ellers syke mennesker er hiv som regel verre Jeg tenker ikke sex skal være forbundet med risiko for virus. Sex skal være trygt. Dersom man kan ha blitt smittet av et hpv virus bør man avstå fra samleie med ny person i 2 år. Da vil viruset med stor sannsynlighet ikke lenger være smittsomt Eh ok, du vet at aller største delen av befolkningen har hsv1 varianten? Så da er vi alle screwed da? Anonymkode: 1e001...2fc 2
Majer Skrevet 25. august 2024 #11 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eh ok, du vet at aller største delen av befolkningen har hsv1 varianten? Så da er vi alle screwed da? Anonymkode: 1e001...2fc Flere varianter som er farlige. Noe forskning knytter det også opp mot diabetes, ms, me og andre tilstander. HVS2 øker eksempelvis risikoen for prediabets med 59%. Jeg har sett undersøkelser som mener HVS1 øker risikoen for demenssykdom med omtrent like mye. Så hadde vi klart å fjerne herpes fra befolkningen hadde vi spart milliarder og redusert risikoen for tidlig død og innskrenket livskvalitet. Dessverre er ikke myndighetene interessert nok i det. Vi ser også at behandling med antivirale legemidler drastisk reduserer risikoen for en del sykdommer.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #12 Skrevet 25. august 2024 Majer skrev (17 minutter siden): For ellers friske personer er faktisk herpesviruset farligere enn hiv da det innebærer risiko for tidligere død som følge av at det trenger inn i "blod-hjerne-barrieren". For ellers syke mennesker er hiv som regel verre Jeg tenker ikke sex skal være forbundet med risiko for virus. Sex skal være trygt. Dersom man kan ha blitt smittet av et hpv virus bør man avstå fra samleie med ny person i 2 år. Da vil viruset med stor sannsynlighet ikke lenger være smittsomt Det må du bare tenke, men situasjonen med hpv er slik den er. Med din logikk blir det få igjen å ha sex med, og det vil nok også virke svært negativt inn på fødselsstatistikken hvis 70% av bofolkninga skulle avstå fra sex i to år. Anonymkode: 2e173...da6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #13 Skrevet 25. august 2024 Majer skrev (8 minutter siden): Flere varianter som er farlige. Noe forskning knytter det også opp mot diabetes, ms, me og andre tilstander. HVS2 øker eksempelvis risikoen for prediabets med 59%. Jeg har sett undersøkelser som mener HVS1 øker risikoen for demenssykdom med omtrent like mye. Så hadde vi klart å fjerne herpes fra befolkningen hadde vi spart milliarder og redusert risikoen for tidlig død og innskrenket livskvalitet. Dessverre er ikke myndighetene interessert nok i det. Vi ser også at behandling med antivirale legemidler drastisk reduserer risikoen for en del sykdommer. 59% større sjanse for demens dersom en har munnsår? Da burde faktisk en jævlig stor del av befolkningen lide av demens.. Anonymkode: 1e001...2fc
Majer Skrevet 25. august 2024 #14 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 59% større sjanse for demens dersom en har munnsår? Da burde faktisk en jævlig stor del av befolkningen lide av demens.. Anonymkode: 1e001...2fc Det er en stor andel av befolkningen som lider av demens. Tenk hvor mye lavere den kunne vært. Og det gjelder særlig når eldrebølgen kommer for fullt
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #15 Skrevet 25. august 2024 Majer skrev (3 minutter siden): Det er en stor andel av befolkningen som lider av demens. Tenk hvor mye lavere den kunne vært. Og det gjelder særlig når eldrebølgen kommer for fullt Ok.. Anonymkode: 1e001...2fc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #16 Skrevet 25. august 2024 Jeg får vorter tid til annen. Jeg har hatt samme sex partner i over 20 år. Første gang jeg fikk utbrudd var lenge etter siste barnet. Så kanskje det er ca 15 år siden. Kommer og går. Men er mange år i mellom. Jeg behandler dem med en gang så går det over. Får kanskje en to stk Anonymkode: 77bc1...f94
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #17 Skrevet 25. august 2024 Ta her. Oki, takk for svar. Hun mente i alle fall at det like godt kunne komme fra meg. Jeg mener at det ikke er mulig da jeg ikke har hatt noe med noen før henne. Hun påstår bare at siden hun har brukt kondom så er det safe. Menmen Anonymkode: 9c44c...c8e
Even Tuell Skrevet 25. august 2024 #18 Skrevet 25. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ta her. Oki, takk for svar. Hun mente i alle fall at det like godt kunne komme fra meg. Jeg mener at det ikke er mulig da jeg ikke har hatt noe med noen før henne. Hun påstår bare at siden hun har brukt kondom så er det safe. Menmen Anonymkode: 9c44c...c8e Om du ikke hadde hatt sex med andre før henne, så kommer det neppe fra deg... med mindre det smitter fra mor til barn. Uansettt hvor det kommer fra, så må dere bestemme dere for veien videre. Skaden er skjedd og nå er kjønnsvorter en greie dere må jobbe med. Det positive om dere begge er smittet, så kan dere ikke bli mer smittet. Da er det bare knulle på og slippe å tenke på den bekymringen. Om dere fortsatt lurer på hvilke andre skjeletter som kan være i skapene, så kan dere jo alltids ta en test begge to. Få fram hele smørbrødlista, få eventuell behandling og så knull på.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #19 Skrevet 25. august 2024 3 hours ago, Majer said: Det kan smitte ved kondombruk. Risikoen for å bli smittet ved kondombruk dersom en partner har hpv ligger på ca 25% per ligg. Ville kartlagt hva slags person den første partneren hennes var. Sannsynligvis er det der den stammer fra. Antar partneren din kun tok hov vaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet og da vil hun ikke være beskyttet mot kjønnsvorter. Men fordelen er at hun mest sannsynlig ikke vil utvikle hpv relatert kreft, og ikke du heller. Du har selvfølgelig all rett til å være sint da hun faktisk har smittet deg med et virus som potensielt sett kan ligge i kroppen din for bestanding. Mange vil eks få nye utbrudd andre steder på kroppen dersom de utvikler kreft og får immundempende behandlig. Jeg tenker folk tar altfor lett på virus. Det er jo en del tilfeldigheter som avgjør at hun smittet deg med en relativt trygg hpv variant og ikke farlige virus som herpesvirus eller hiv. Hva slags person det var? 😂 Du er klar over at HPV er veldig vanlig? Anonymkode: 692f7...639 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #20 Skrevet 25. august 2024 TS, hvis du ikke har hatt sex med noen andre før henne så kommer det fra henne. Det kan ligge latent lenge før eventuelt utbrudd. Anonymkode: 692f7...639
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå