Gå til innhold

Er mennesker med rusproblem dårlige mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange som automatisk mener at de er det

Anonymkode: 12d8d...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men man kan bli et dårlig menneske av det 

Anonymkode: 88eed...2ad

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, kanskje tvert i mot? Mange som sliter med rus har begynt med det som selvmedisinering, da de er mennesker som tar ting til seg og sliter med forskjelligt. Hadde en onkel med alkoholproblemer når jeg vokste opp, og han var verdens snilleste og morsommeste ❤️ han gikk nok med mye vondt inni seg som han ikke visste hvordan han skulle håndtere, og så drakk han det bort heller. Vi skal ikke dømme folk, for vi vet ikke alltid alt. 

Anonymkode: 3f0f5...0b1

• Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

De blir det etterhvert. Utrolig hvor kynisk en kan bli av rus

Anonymkode: 013bb...c26

• Liker 6
Skrevet

Rusen gjør de til et dårlig menneske. 

Anonymkode: 99ff7...4df

• Liker 3
Skrevet

Eksen min var ikke en dårlig person, men kokain, speed, hasj, alt det gjorde ham kald, kynisk, som om det tok varmen hans. Han ble rett og slett skummel. 

Anonymkode: 69e69...0cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mange som driver med rus blir veldig fokusert på seg selv og egen håndtering av problemene sine, og vil derfor bli oppfattet som dårlige mennesker, selv om de i utgangspunktet ikke er det. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, på ingen måte, men rusen kan gjøre de til dårlige mennesker. Eller ikke dårlige mennesker i seg selv, men mennesker som tar dårlige beslutninger. 

Jeg har hatt et nært familiemedlem som hadde store rusproblemer i rundt 10 år. Det var en stor påkjenning. Han gjorde så ufattelig mange egoistiske valg, selvsagt styrt av rusen. Men han mistet virkelig seg selv. Etter flere overdoser og nesten døder, så bestemte han seg heldigvis for å bli rusfri. Fem år har gått, og han har holdt seg rusfri. Han er seg selv igjen 🥰

Anonymkode: f00c9...48c

• Hjerte 3
Skrevet

Hva er et dårlig menneske?

Jeg mener nei. Folk som sliter, på ulike måter, kan ende opp med å såre og skade andre. Jeg mener ikke det gjør dem til et dårlig menneske, men det er klart at de oppfører seg dårlig, og det er naturlig at de som er rundt og blir såret og skadet blir sint og dermed kategoriserer den andre som et dårlig menneske. 

Anonymkode: beacb...6b3

Skrevet

Ja.

Anonymkode: e1f61...cfd

Skrevet

Nei, de har tatt dårlige valg i livet. 

Skrevet

Sukkerrusen er det mange som er avhengige av. Er man et dårlig menneske når man selvmedisinerer med drittmat også?

Anonymkode: 6a53e...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, på ingen måte, men rusen kan gjøre de til dårlige mennesker. Eller ikke dårlige mennesker i seg selv, men mennesker som tar dårlige beslutninger. 

Jeg har hatt et nært familiemedlem som hadde store rusproblemer i rundt 10 år. Det var en stor påkjenning. Han gjorde så ufattelig mange egoistiske valg, selvsagt styrt av rusen. Men han mistet virkelig seg selv. Etter flere overdoser og nesten døder, så bestemte han seg heldigvis for å bli rusfri. Fem år har gått, og han har holdt seg rusfri. Han er seg selv igjen 🥰

Anonymkode: f00c9...48c

Alovorlig syke mennesker blir svært ofte selvsentrerte. Vanskelig å se utenfor sin egen smerte.

Anonymkode: 6a53e...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Rusen gjør de til et dårlig menneske. 

Tøys, for noen er rusen det som holder dem gående som folk flest. Det vitner om lite kunskap å påstå noe slikt, ikke alle som ruser seg er eller blir dårlige mennesker av rusen. 

Anonymkode: 7c2ff...ed7

Skrevet

Todelt.

Noen er for fine for denne verden og må rømme❤️

Andre ruser seg for å gjemme seg for konsekvensene de selv har laget.

Anonymkode: a13e9...27f

Skrevet

De blir råtne av rus.

Jeg misliker rusmisbrukere.

Anonymkode: a4f64...a10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 14.44):

Nei, kanskje tvert i mot? Mange som sliter med rus har begynt med det som selvmedisinering, da de er mennesker som tar ting til seg og sliter med forskjelligt. Hadde en onkel med alkoholproblemer når jeg vokste opp, og han var verdens snilleste og morsommeste ❤️ han gikk nok med mye vondt inni seg som han ikke visste hvordan han skulle håndtere, og så drakk han det bort heller. Vi skal ikke dømme folk, for vi vet ikke alltid alt. 

Det unnskylder ikke at rusmisbrukere er og blir selvsentrerte som ødelegger livet til sine nærmeste, de rundt seg og samfunnet som en helhet. Det er mulig å ha forståelse og empati for situasjonen de er i, og å samtidig kalle en spade for en spade.

Det er mange som lider i samfunnet vårt, uten å være en plage og en fare for alt og alle rundt seg. Det er ikke slik at de som roper høyest som lider mest. 

• Liker 1
Skrevet

Noen er jo det. Personer med dyssosial personlighetsforstyrrelse (empatimangel, populært kalt psykopater) har jo svært ofte et overforbruk av rus, fordi de har et veldig flatt følelsesliv og trenger kunstige stimuli for å greie å føle ting. Jeg vet det ikke er helt PK å si, men det finnes faktisk dårlige folk her i verden. Folk som ikke er gode på bunn. 

Jeg tror vi kunne ha unngått masse kjipe ting hvis det var mer lov til å snakke høyt om det. For eksempel disse mennene som mishandler damene sine, og damene kommer tilbake gang på gang, fordi de har en tro på at han er god innerst inne. Han er jo ikke det, men det er jo det vi er opplært til å tro gjennom vår kultur. Kanskje de hadde gått for lenge siden om de hadde visst at det finnes folk som ikke har evne til å bry seg om noen andre enn seg selv, og de kommer aldri til å få det heller. Det finnes ingen kur for psykopati. 

Ikke alle som er rusmisbrukere er psykopater så klart. Men rusmisbruk gjør jo at folk blir enormt selvsentrerte og selvmedlidende etter hvert. Men de som er normalt empatiske i bunn kan vel få tilbake empatien når de slutter med rus. 

Anonymkode: cf2a9...951

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tøys, for noen er rusen det som holder dem gående som folk flest. Det vitner om lite kunskap å påstå noe slikt, ikke alle som ruser seg er eller blir dårlige mennesker av rusen. 

Anonymkode: 7c2ff...ed7

Du snakker om rusbrukere, ikke rusmisbrukere. Mange som bruker rus fungerer helt fint, men går det over i misbruk og avhengighet, så er veien kort til å ta dårlige valg som går negativt ut over de man er glad i. Jeg har selv hatt problem med rus når jeg var yngre, og hatt mange kjente som har hatt et uproblematisk forhold til rus, men også en del som fikk problemer, så mangel på kunnskap er det ikke, og det er sjeldent pent for de nærmeste når rusbruken blir problematisk 

Å si man er et dårlig menneske er kanskje å dra det langt, men i de fleste tilfeller tar de valg som gjør at man blir oppfattet som et dårlig menneske

Anonymkode: 88eed...2ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det unnskylder ikke at rusmisbrukere er og blir selvsentrerte som ødelegger livet til sine nærmeste, de rundt seg og samfunnet som en helhet. Det er mulig å ha forståelse og empati for situasjonen de er i, og å samtidig kalle en spade for en spade.

Det er mange som lider i samfunnet vårt, uten å være en plage og en fare for alt og alle rundt seg. Det er ikke slik at de som roper høyest som lider mest. 

Selvfølgelig ikke, men det er mange forskjellige skjebner her. Folk med alvorlige depresjoner og avhengigheter blir selvfokuserte ja, det er en del av sykdommen - det er ikke fordi de er dårlige mennesker. Det er heller ikke alle som er hverken en plage eller til fare for andre. Mange sitter stille og rolig og drikker seg ihjel i kjellerstuen ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...