Gå til innhold

Hvilken lønn har dere andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har jobbet som kontormedarbeider i 14 år i samme bedrift, i løpet av den tiden, så har jeg hatt 1 lønnsøkning på litt over kr. 1000 så nå er min brutto lønn 38 842 kr pr.mnd. 

Bedriften jeg jobber i er privat eid, vi er 6 ansatte fordelt på to stasjoner, hvor den ene avdelingen i bedriften har fått en ganske stor lønnsøkning i løpet av disse 14 årene men vi som jobber i den andre får beskjed at det er ikke penger til lønnsøkning nå. Den andre avdelingen måtte prioriteres pga de er utestasjonert i en del av verden hvor levekostnadene er høye. 

Vi har ikke tariffavtale, ingen tillitsmann, men alle de jeg har snakket med om dette sier det samme: Det er veldig uvanlig å ha så lite lønnsøkning på 14 år. Jeg merker det jo også på lommeboka at det er dyrere i år å leve på den lønna enn det var for 1 år siden, for ikke å snakke om for 5 år siden. 

Er det noen andre her som har jobbet omtrent like mange år innenfor samme yrke (kontor), hvilken lønn har dere? 

Anonymkode: 0dd36...df3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sammenlikne kontoryrker blir jo litt pussig da, for det kommer jo helt an på hva slags jobb du gjør på kontoret og hva slags utdanning man har. Jeg har en månedslønn på 58 000, men det sier jo ingenting om årsaken til at jeg har den lønnen utover at jeg sier at jeg jobber på kontor. Du må nok være mer spesifikk TS.

Anonymkode: 25d7b...d64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å sammenlikne kontoryrker blir jo litt pussig da, for det kommer jo helt an på hva slags jobb du gjør på kontoret og hva slags utdanning man har. Jeg har en månedslønn på 58 000, men det sier jo ingenting om årsaken til at jeg har den lønnen utover at jeg sier at jeg jobber på kontor. Du må nok være mer spesifikk TS.

Anonymkode: 25d7b...d64

Alle disse er mine arbeidsoppgaver: 

Vanlige arbeidsoppgaver for en service- og administrasjonsmedarbeider:

besvare epost og telefoner

håndtere post

service, kundebehandling og brukerstøtte

enkel saksbehandling

økonomi- og regnskapsarbeid

prosjektarbeid

registrere timelister, fakturaer og lignende

I tillegg er det forventet at jeg skal være tilgjengelig på tlf før 8 og etter 16 (får ikke noe tillegg på det i lønn), foreta innkjøp, utføre IT oppgaver (som å sørge for drift av IT systemer internt i bedriften og overvåke driften av de)

Endret av Tjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hva du jobber med, utdannings nivå eller hvordan bedriften går, hva bedriften jobber med. 

Det er derfor veldig vanskelig å si noe om lønnsnivået ditt. Ville vært rart om jeg som jurist hadde samme lønn som den som sitter i skranken på den lokale dekk sjappa, vi begge jobber "på kontor" men har vilt forskjellige utgangspunkter.

Anonymkode: 0fb9b...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er normalt med årlig vurdering av lønn. I realiteten har du gått kraftig ned i lønn siste årene grunnet inflasjon. 

Anonymkode: f257a...aa3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo gått ned i lønn hvert år.

Jeg har hatt tøffe lønnsoppgjør, ja. Men en ting jeg alltid har insistert på er å minimum bli inflasjonsjustert, slik at jeg tjener minst det samme som i fjor. Krevde minst 6% i fjor, minst 4% i år. Og fikk litt mer hvert år. 

Anonymkode: 86a07...fec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei

Jeg har jobbet som kontormedarbeider i 14 år i samme bedrift, i løpet av den tiden, så har jeg hatt 1 lønnsøkning på litt over kr. 1000 så nå er min brutto lønn 38 842 kr pr.mnd. 

Bedriften jeg jobber i er privat eid, vi er 6 ansatte fordelt på to stasjoner, hvor den ene avdelingen i bedriften har fått en ganske stor lønnsøkning i løpet av disse 14 årene men vi som jobber i den andre får beskjed at det er ikke penger til lønnsøkning nå. Den andre avdelingen måtte prioriteres pga de er utestasjonert i en del av verden hvor levekostnadene er høye. 

Vi har ikke tariffavtale, ingen tillitsmann, men alle de jeg har snakket med om dette sier det samme: Det er veldig uvanlig å ha så lite lønnsøkning på 14 år. Jeg merker det jo også på lommeboka at det er dyrere i år å leve på den lønna enn det var for 1 år siden, for ikke å snakke om for 5 år siden. 

Er det noen andre her som har jobbet omtrent like mange år innenfor samme yrke (kontor), hvilken lønn har dere? 

Jobber også på kontor, får utbetalt samme som deg i måneden. Har fått to lønnsøkninger, siste var vel for femten år siden. Har jobbet for bedriften i 27 år.

Anonymkode: 8735a...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

Hvorfor har du ikke fagorganisert deg? 

Anonymkode: 2652e...3da

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, lønnsøkning hvert år er normalen ts…  de må jo elske å ha deg der som de kan lure trill rundt. Hadde det ikke vært penger til å gi lønnøkning de siste 14 årene så hadde ikke avdelingen din eksistert i dag

Anonymkode: 3e01a...d4a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier ingenting om hva du jobber med, utdannings nivå eller hvordan bedriften går, hva bedriften jobber med. 

Det er derfor veldig vanskelig å si noe om lønnsnivået ditt. Ville vært rart om jeg som jurist hadde samme lønn som den som sitter i skranken på den lokale dekk sjappa, vi begge jobber "på kontor" men har vilt forskjellige utgangspunkter.

Anonymkode: 0fb9b...110

Privat sektor, utdannet med en bachelor, bedriften har slitt det siste året økonomisk men for meg som har innsyn i regnskapet, så ser jeg litt hvorfor siden det er utelandsavdelingen som får mer enn bedriften egentlig har råd til. Ønsker å være mest mulig anonym rundt dette, derfor ikke så ønskelig å si hva vi jobber med i bedriften da man bor i en del av Norge hvor alle kjenner alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er normalt med årlig vurdering av lønn. I realiteten har du gått kraftig ned i lønn siste årene grunnet inflasjon. 

Anonymkode: f257a...aa3

Ja jeg tenkte også den tanken, for jeg har 22 års erfaring som renholder i en annen bransje og der hadde vi årlig vurdering av lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo gått ned i lønn hvert år.

Jeg har hatt tøffe lønnsoppgjør, ja. Men en ting jeg alltid har insistert på er å minimum bli inflasjonsjustert, slik at jeg tjener minst det samme som i fjor. Krevde minst 6% i fjor, minst 4% i år. Og fikk litt mer hvert år. 

Anonymkode: 86a07...fec

Men har man rett til å kreve inflasjonsjustering? Snakket med en advokat om det der og han sa at i privat sektor, så har man lite rettigheter om man ikke har fagforening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også på kontor, får utbetalt samme som deg i måneden. Har fått to lønnsøkninger, siste var vel for femten år siden. Har jobbet for bedriften i 27 år.

Anonymkode: 8735a...761

En "trøst" at jeg ikke er eneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du ikke fagorganisert deg? 

Anonymkode: 2652e...3da

Vi prøvde å få til det for noen år siden når vi var flere ansatte, men det strandet på viljen hos de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i praksis langt lavere lønn enn da du startet. 

Irrelevant hva du har «krav» på. Arbeidsforhold er et avtaleforhold. Krev en lønnsforhandling. Gjennomsnitts og medianlønna i landet er vel rundt 550-650k - krev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, lønnsøkning hvert år er normalen ts…  de må jo elske å ha deg der som de kan lure trill rundt. Hadde det ikke vært penger til å gi lønnøkning de siste 14 årene så hadde ikke avdelingen din eksistert i dag

Anonymkode: 3e01a...d4a

I 2023 fikk utenlandsavdelingen lønnsøkning, og de fikk etterbetalt lønn fra det punktet inflasjonen økte i det landet de jobber i og frem til innvilget lønnsøkning. Men vi som jobber i Norge fikk ikke det når vi gikk en knapp tusenlapp opp i 2021. Litt av bildet her er at dette er en familiebedrift, og jeg er "inngiftet" i familien med jobb på kjøpet. Så det er ikke bare å gå til sjef/svigerfar å kreve høyere lønn, det er en balansegang der fordi man skal også omgås utenom jobb. Men jeg ser poenget ditt, og hadde dette ikke vært bakteppet til situasjonen,så hadde jeg nok sluttet for lenge siden. Det er andre momenter med her også som holder meg i samme jobb, mot min vilje som har å gjøre med ektefelles sykdom. Dette er ikke noe jeg kan gå inn på her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amadeus89 skrev (4 minutter siden):

Du har jo i praksis langt lavere lønn enn da du startet. 

Irrelevant hva du har «krav» på. Arbeidsforhold er et avtaleforhold. Krev en lønnsforhandling. Gjennomsnitts og medianlønna i landet er vel rundt 550-650k - krev det.

Ja jeg så det samme på SIfo kalkulatoren og statisisk sentralbyrå at jeg har i praksis gått ned 6000 kr i lønn ca fra 2018 og til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei

Dvs du har ikke hatt lønnssamtaler hvert år? 

I så fall har du i realitet gått ned i lønn, om ikke lønna har fulgt prisstigningen, i det minste?

Anonymkode: e2086...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dvs du har ikke hatt lønnssamtaler hvert år? 

I så fall har du i realitet gått ned i lønn, om ikke lønna har fulgt prisstigningen, i det minste?

Anonymkode: e2086...6ef

Ikke lønnssamtaler, ikke medarbeidersamtaler, ikke fulgt prisstigningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjeld skrev (10 minutter siden):

Ikke lønnssamtaler, ikke medarbeidersamtaler, ikke fulgt prisstigningen. 

Gått ned i lønn hvert år du da

Da må lønnen din vært hinsides bra for 14år siden

Bare tomsinger som styrer sjappa der

Anonymkode: 946a8...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...