Malama Skrevet 23. februar 2006 #41 Skrevet 23. februar 2006 Nei, man må bare være medlem av et kirkesamfunn som ikke har noe mot barnedåp. Katolikker skal gå fint... Men om de er utmeldte "hedninger", eller tilhenger av religioner som praktiserer voksendåp, eller ikke-kristen religion, så kan de heller kke være faddere. Men jeg synes også det er rart at denne mannen er "på vei til å bli katolikk" og har så lite respekt for nattverd, for der er jo nattverden enda "strengere" enn i statskirka!
Malama Skrevet 23. februar 2006 #42 Skrevet 23. februar 2006 Men är det inte lämpligt om faddern är medlem i kyrkan - eller åtminstone kristen? En av fadderns uppgifter ska väl vara att hjälpa till att uppfostra den nydöpta i kristen tro och lära? - eller är jag bara gammaldags nu? Kanske är det ingen som tycker att DET betyder nåt och att fadder bara är en ära för den som blir utvald, familj eller vän? ← En SKAL være medlem i et kirkesamfunn som ikke har noe mot barnedåp, et kristent kirkesamfunn. I praksis sjekker ikke alltid prsten dette, utfra hva mange her på KG skriver (eller kanskje de "utmeldte" fadderene de skriver om bare fortsatt er registret i kirka uten å vite det? mang som er det...) , men en SKAL etter reglene være det da.
Brunhilde Skrevet 23. februar 2006 #43 Skrevet 23. februar 2006 En SKAL være medlem i et kirkesamfunn som ikke har noe mot barnedåp, et kristent kirkesamfunn. ← Jeg er ikke medlem i Den Norske Kirken, men i Human-Etisk Forbund. Jeg ble spurt om å være fadder for et barn og svarte som Malama at det ikke var mulig. Foreldrene VILLE ha meg som fadder og sa det til presten som ikke hadde noe i mot at fadder, i dette tilfellet meg, ikke var medlem av hverken det ene eller det andre kirkesamfunnet... Og jeg er 100% sikker på at jeg er utmeldt, ja!
Malama Skrevet 23. februar 2006 #44 Skrevet 23. februar 2006 Vel, her er det som kriken selv opplyser på sin hjemmeside: Barnet skal ha minst 2, høyst 6 faddere; de må ha fylt 15 år. Foreldrene kan ikke være faddere. Minst to av fadderne må være til stede ved dåpshandlingen. Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Så reglene fra kirkens side er klare. Men jeg har hørt om flere som har utmeldte faddere, så ikke alle prester tar dette like alvorlig. Hvordan en ikke-kristen kan stå i kirka og love å oppdra barnet i den kristne tro, og hvordan foreldre kan velg en fadder de vet da lyver i kriken er over min fatteforstand, men jeg antar det ommer av at den ikke.kristne ikke har noe problem edm å lyve i kriken, fordi kirken ikke har den samme betydning for denne som for en kristen, og at forledrne ikke egntlig er kristne, og døper kun pga tradisjon, ikke tro....
Gjest Maddy Skrevet 23. februar 2006 #45 Skrevet 23. februar 2006 Det er kun Katolikker og evt. Ortodokse som kan motta kommunion/nattverd i en Katolsk Kirke. I Statskirken kan alle motta kommunion dvs den er åpen for alle, men oss som er Katolikker går kun til Katolsk Nattverd.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #46 Skrevet 23. februar 2006 Jeg er ikke medlem i Den Norske Kirken, men i Human-Etisk Forbund. Jeg ble spurt om å være fadder for et barn og svarte som Malama at det ikke var mulig. Foreldrene VILLE ha meg som fadder og sa det til presten som ikke hadde noe i mot at fadder, i dette tilfellet meg, ikke var medlem av hverken det ene eller det andre kirkesamfunnet... Og jeg er 100% sikker på at jeg er utmeldt, ja! ← Noen prester er vel lempelige på dette og har brutt regelverket. Jeg regner med når du skriver det du gjør at du sa nei til fadderskapet?
Brunhilde Skrevet 24. februar 2006 #47 Skrevet 24. februar 2006 Noen prester er vel lempelige på dette og har brutt regelverket. Jeg regner med når du skriver det du gjør at du sa nei til fadderskapet? ← Det er for meg å vite, og for deg å fortsette å lure på!
Furstina Skrevet 24. februar 2006 #48 Skrevet 24. februar 2006 Vel, her er det som kriken selv opplyser på sin hjemmeside: . Så reglene fra kirkens side er klare. Men jeg har hørt om flere som har utmeldte faddere, så ikke alle prester tar dette like alvorlig. Hvordan en ikke-kristen kan stå i kirka og love å oppdra barnet i den kristne tro, og hvordan foreldre kan velg en fadder de vet da lyver i kriken er over min fatteforstand, men jeg antar det ommer av at den ikke.kristne ikke har noe problem edm å lyve i kriken, fordi kirken ikke har den samme betydning for denne som for en kristen, og at forledrne ikke egntlig er kristne, og døper kun pga tradisjon, ikke tro.... ← Det förstår inte jag heller. Jag skulle bli väldigt ärad och glad om jag blev tillfrågad om att vara fadder eller gudmor men bestämt tacka nej och säga just att jag inte är kristen och inte kan eller vill ta på mig en sådan uppgift.
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 24. februar 2006 #49 Skrevet 24. februar 2006 Ny-konverterte er visstnok de mest konservative i den katolske kirke, så lurer på hvordan sambo blir Vet om utmeldte som ble akseptert som faddere fordi de var døpte og konfirmerte. At de senere hadde tatt avstand fra kirken, og hadde valgt humanistisk forbunds navnefest for barna sine, hadde ingen ting å si.... Synes DNK begynner å bli for løs i kantene. I den katolske kirken vet man i alle fall hva som skal skje når man kommer til gudstjeneste. Var på gudstjeneste i DNK nyttårsaften i 2004 og 2005. 2004 var stille og andektig, mye pga tsunamien. I 2005 trodde vi at det skulle være den samme rolige, lune inngangen til et nytt år. Nei, da! Det var en vandregudstjeneste! Måtte jogge rundt i hele kjærka, stå litt her og synge litt der. Ble ikke akkurat en stille stund til ettertanke. Det var heldigvis ikke salmer på power-point, slik det har vært ved tidligere gudstjenester. Og det er heller ikke særlig oppløftende at presten ser på klokka og tripper fordi han eller hun må gå for å hente unga i barnehagen når man er midt i en dyp samtale. Presten er jo på jobb. må vite! Jeg tror egentlig ikke det er samboeren min jeg har størst problemer med, men den norske kirke.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #50 Skrevet 24. februar 2006 humanistisk forbunds ← Humanetisk, heter det visst....
Gjest dobbelt moral eller Skrevet 30. mars 2006 #51 Skrevet 30. mars 2006 Men hvis du var fadder til dåpsbarnet, så var vel din samboer det også? Hvordan kan han det som ikke er døpt? ← Du kan vel ikke være fadder til et barn så lenge din samboer ikke er døpt? Du som er så religiøs(TS) hvordan kan du takke ja til å være fadder når du lever sammen med en som ikke er døpt eller konfirmert i kirken? Ikke ford jeg egentlig bryr meg så mye om det, men mener dette blir dobbelt moral fra TS sin side! Desuten mener jeg at det finns ingen aldersgrense på nattverd, gjør det det? Da får vel presten begynne å si at kun de som er døpt eller kirkelig konfirmert kan få nattverd? Resten av dere hyklere kan bli sittende igjen!
Gjest Maddy Skrevet 30. mars 2006 #52 Skrevet 30. mars 2006 I Den Katolske Kirke må barna være ca 9 år gamle før de kan motta nattverd. Før det så får de velsignelsen. Legger da Høyre hånd på venstre skulder slik at man kan se at de ikke er Katolikker. De som ikke er Katolikker kan også få velsignelse på samme måte. Ved større høytider har presten ofte sagt at de som ikke er Katolikker kan få velsignelsen på denne måten. Synes det er veldig fint jeg da at de som ikke er Katolikker får denne sjansen.
Gjest Til Trådstarter trollet Skrevet 30. mars 2006 #53 Skrevet 30. mars 2006 Men hva kan man vente seg av folk som ikke er skikkelig oppdratt? Nå skal han jaggu få døpe den derre ungen sin! ← Jeg reagerer på at du kaller stebarnet ditt for "den derre ungen" Hvordan er du opdratt da? Sånt sier man ikke! Og desuten om far vil at barnet skal døpe seg, er det ikke sikkert at moren til barnet vil det! Og videre.. En far som lar ungen gjøre som ungen "har lyst til" .........Ungen har jo ikke bedre oppdragelse enn at han lå der og fnisa .......Hadde faren hatt litt omløp, hadde han lært ungen sin å reise seg for gamle damer.... ← Vet ikke om du har barn selv da, men hadde du likt om noen omtalte barnet ditt for "den derre ungen” Sier du sånn om barnet til barnets far også! Liker du ikke barnet? Er foresten enig med Piper, og tviler på at noen tok skade av dette! Andre syns vel at det var søtt! Jeg har selv vært på nattverd flere ganger, der det har vært barn til stede som tok i mot nattverd og som fniste og lo. Tok ikke skade av det jeg. Første gangen jeg var på nattverd var jeg ikke døpt.(mine foreldres valg) ,men jeg ble nemlig kristen - ja tenk det? Så da spør jeg deg TS:Har jeg syndet eller drevet med hykleri av den grunn selv om jeg ikke var døpt og selv om jeg var for ung til å bli konfirmert?
Lille Grete Skrevet 30. mars 2006 #54 Skrevet 30. mars 2006 Det er så mange regler og ritualer at en kan bli helt oppgitt... Tror ikke Gud bryr seg særlig mye om en har de ytre "menneskelige" tingene i orden eller ikke. Alle får komme til ham, akkkurat sånn som de er. Det er trist at mennesker skal forsøke å begrense denne adgangen. Men heldigvis bor ikke Gud bare i kirkebygg. Han er der mennesker er han. Og han ønsker å være sammen med oss hver enkelt, uansett hvor vi befinner oss.
Gjest himmel og hav Skrevet 30. mars 2006 #55 Skrevet 30. mars 2006 av oppsaltrylletrollet! Hva så om guttungen ville være med på nattverd? En gang må være den første, og kanskje dette var det første steg inn i Jesu navn Amen
Gjest utlogget Skrevet 31. mars 2006 #56 Skrevet 31. mars 2006 Synes DNK begynner å bli for løs i kantene. I den katolske kirken vet man i alle fall hva som skal skje når man kommer til gudstjeneste. Var på gudstjeneste i DNK nyttårsaften i 2004 og 2005. 2004 var stille og andektig, mye pga tsunamien. I 2005 trodde vi at det skulle være den samme rolige, lune inngangen til et nytt år. Nei, da! Det var en vandregudstjeneste! Måtte jogge rundt i hele kjærka, stå litt her og synge litt der. Ble ikke akkurat en stille stund til ettertanke. Det var heldigvis ikke salmer på power-point, slik det har vært ved tidligere gudstjenester. Og det er heller ikke særlig oppløftende at presten ser på klokka og tripper fordi han eller hun må gå for å hente unga i barnehagen når man er midt i en dyp samtale. Presten er jo på jobb. må vite! Jeg tror egentlig ikke det er samboeren min jeg har størst problemer med, men den norske kirke. ← Jeg er enig med deg at på en julegudstjeneste skal være en stille stund til ettertanke, men på en nyttårsgudstjeneste der vi skal møte et nytt år, er det vel greit at det er litt liv og røre i kirken. Jeg syns av og til at det blir litt kjedelig og langtekkelig å sitte stille i kirken. Jeg syns det hørtes flott ut jeg at dere gikk litt rundt i kirken og sang! Videre sier du: "Og det er heller ikke særlig oppløftende at presten ser på klokka og tripper fordi han eller hun må gå for å hente unga i barnehagen når man er midt i en dyp samtale. Presten er jo på jobb. må vite!" Ja, hva så! Han ER jo på jobb, presteyrket er jobben hans! Hva gjør de fleste av norges befolkning like før de skal hjem fra jobb, og evt. hente barna innen en viss tid i barnehagen. Jo, vi ser på klokka og håper vi rekker å hente barna i barnehagen før barnehagen stenger! Ettersom din mann skal gå hen å bli katolikk, og du selv sier du har problemer med DNK, hvorfor blir ikke du også katolikk? Du likte ikke at hans udøpte barn var på nattverd. Hvis du blir med din mann inn i den katolske kirke, da er du nødt til å vise korsets tegn før du går inn! Er det noe mindre hyklersk av deg ettersom du er medlem av DNK. enn at din manns udøpte sønn tok nattverd?
Gjest Miloine Skrevet 31. mars 2006 #57 Skrevet 31. mars 2006 (endret) I nattverden er Kristus selv til stede og gir sitt legeme og blod i brød og vin. Den som deltar, mottar Kristus, og de som mottar i tro, får ved ham tilgivelse for syndene og oppreisning til nytt liv. Jeg deltok i nattverd - er ikke døpt og heller ikke kirkelig konfirmert! Kanskje fordi jeg er i tvil nå - har jeg syndet! NEI, jeg velger å tro at jeg ikke har gjort det. Gjordet jeg noe galt med dette? Endret 31. mars 2006 av Miloine
Lille Grete Skrevet 1. april 2006 #58 Skrevet 1. april 2006 I nattverden er Kristus selv til stede og gir sitt legeme og blod i brød og vin. Den som deltar, mottar Kristus, og de som mottar i tro, får ved ham tilgivelse for syndene og oppreisning til nytt liv. Jeg deltok i nattverd - er ikke døpt og heller ikke kirkelig konfirmert! Kanskje fordi jeg er i tvil nå - har jeg syndet! NEI, jeg velger å tro at jeg ikke har gjort det. Gjordet jeg noe galt med dette? ← Nei, du gjorde ikke noe galt. Jesus sa at nattverden var et måltid til minne om ham. Vi skulle spise og minnes at han døde og stod opp igjen. Han ga oss ikke noen regler om at en måtte være døpt eller konfirmert. Heller ikke om hvor nattverden skulle feires. Eller hvem som skulle servere maten. De første kristne holdt nattverd i hjemmene, og det er det også mange som gjør i dag. Jeg tror ikke det skjer noe "magisk" i nattverden. Tilgivelse for syndene har vi fått en gang for alle da Jesus døde for oss. En trenger ikke gå til nattverd for å motta den.
Gjest Miloine Skrevet 1. april 2006 #59 Skrevet 1. april 2006 Tusen takk for svar Lille Grete Godt å få dette bekreftet!
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 11. april 2006 #60 Skrevet 11. april 2006 Gjordet jeg noe galt med dette? ← Nei, så lenge motivene dine var riktige var det selvsagt ikke galt. Du er et voksent menneske og du vet hva dette dreier seg om. Selvom du ikke er døpt eller konfirmert vet man gjerne litt om dette. Men når man sender en unge til nattverd uten at dette barnet vet noe særlig om det han er med på, synes jeg faktisk man har gjort noe galt. Da burde man i det minste sørge for å følge det opp, slik at ikke sånne som meg sitter igjen med inntrykket av at det hele var for å føye en sutrete unge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå