Gå til innhold

Hadde dine barn på barneskolen villet blitt med i kor på fritiden?

Tror du dine barn på barneskolen hadde vært interessert i å delta i skolekor, arrangert på fritida?  

31 stemmer

1. 1. Hadde de villet blitt med i kor med andre fra skolen 1.-7.klasse?

• Ja
      18
    • Nei
      11
    • Ja, hvis de kunne blitt med å bestemt sanger
      1
    • Nei, ikke hvis det gjelder å ha framføring for andre
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målet er at barna skal møtes, være sosiale, ha noe felles de liker å gjøre, 2-3 ganger i måneden. 

Dette vil komme godt med for å lære seg å være deltagende i kor, litt ekstra øving utenom skolen. Det å framføre, stå opp og ned og ha fokus på sangen og framføringen, ikke tulle og fjase med de rundt seg osv. 

Men fokuset er at det skal være gøy, at de gjør noe sammen og har ett sted å møtes og finne på noe i fellesskap. Foreldre kan også bli med for de yngste og også delta og synge om de ønsker. 

Hva hadde dine tanker vært om det?

Anonymkode: 55ac9...be5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, en av mine gikk i kor i flere år, de andre var ikke intressert i det. Det kommer jo helt ann på barnet 😊

Anonymkode: a2e05...57d

• Liker 1
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke noen av mine ville vært interessert i. Men dette handler jo om interesser mer enn noe annet. 

Skrevet

Det finnes mange kor her. Barna mine spiller i korps, litt tilfeldig at de ikke også synger i kor (som jeg selv gjorde). Mange av vennene er med med i forskjellige kor. Litt rart spørsmål, bor dere et sted uten, og du ønsker starte et? Da må du spørre på det aktuelle stedet. 

Anonymkode: ccd4e...d35

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns spørsmålet er litt merkelig, for det avhenger jo av flere ting. Er det kor i nærheten? Eller er det ingen andre tilbud og du ønsker å opprette et tilbud? Er det snakk om skolekor eller helt frittstående? Og hva er din erfaring med sang og musikkledelse? Hva er ambisjonsnivået?

Min erfaring er at kordeltakelse som alt annet handler mye om foreldrenes erfaringer og hva man gir av valg for hva ungene kan være med i. Noen er mest fokuset på idrett, noen på friluftsliv (speider, 4H, røff), og noen på musikk (instrument, kor, korps). Har ikke foreldrene noe som helst tilknytning til musikk eller miljøer med musikk, er det også mindre sannsynlig at barna blir med. Jeg har sunget i kor hele livet; ulike kor med ulikt nivå. Ut fra det du skriver virker du ikke helt å ha erfaring med kor eller sangledelse, og heller ikke forståelse for hvordan barn fungerer i en slik situasjon. Du må f.eks bestemme deg for om det skal være med eller  uten foreldre, som vil ha MYE å si for hvem som blir med. En 7.klassing er ikke interessert i være med i et kort der Tuva i første klasse skal ha med mor, og barn kommer til å tulle en hel del uten at det kan sette deg ut. 

Anonymkode: 83e42...d96

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror et kor med aldersspenn 5-13 er for stort.

Bedre med inndeling i småtrinn og mellomtrinn.

Anonymkode: 8268a...623

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror et kor med aldersspenn 5-13 er for stort.

Bedre med inndeling i småtrinn og mellomtrinn.

Anonymkode: 8268a...623

Jepp

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Målet er at barna skal møtes, være sosiale, ha noe felles de liker å gjøre, 2-3 ganger i måneden. 

Dette vil komme godt med for å lære seg å være deltagende i kor, litt ekstra øving utenom skolen. Det å framføre, stå opp og ned og ha fokus på sangen og framføringen, ikke tulle og fjase med de rundt seg osv. 

Men fokuset er at det skal være gøy, at de gjør noe sammen og har ett sted å møtes og finne på noe i fellesskap. Foreldre kan også bli med for de yngste og også delta og synge om de ønsker. 

Barn med dårlig lungefunksjon har faktisk veldig godt av å være med i kor. Der kan de få utfolde seg, uten å anstrenge seg fysisk med å løpe. 
Men de voksne bør ikke være med når vi snakker skolebarn. Og for å få et system i samlingen og hverdagen til dem som skal være med er ikke 2-3 ganger i måneden noen god løsning. En fast dag i uka over 10-12 uker er langt mer fornuftig. 

Anonymkode: 7b0cd...d2f

• Liker 1
Skrevet

Datteren hadde begynt i kor om det ikke hadde kollidert med treningstid for idretten hun ville drive med.  Idretten vant.

Anonymkode: e9410...ab4

Skrevet

Her har vi skolekor, men det skjer delvis i AKS-tiden (15.30-16.30) og på skolen. Vi slipper altså å levere barna på kor, fordi koret henter barna på AKS. 

Når mitt barn slutter på AKS, er jeg usikker på om hun vil fortsette i kor. 

Anonymkode: 20e4c...ef9

• Liker 1
Skrevet

Her gikk han på kor i 6mnd. Problemet her var at koret var kristent, med mange vanskelige sanger for barn. Eller, det var lett for de barna som var med på møter 1-2ganger i uka. Eneste kortilbud det fantes da. Så det var litt kjipt. Tror han følte seg utenfor og at det ble for vanskelig. 

Så ett kor med enkle sanger, for alle hadde vært fint. Og sikkert noe vi hadde prøvd 

Anonymkode: 7f31b...426

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her gikk han på kor i 6mnd. Problemet her var at koret var kristent, med mange vanskelige sanger for barn. Eller, det var lett for de barna som var med på møter 1-2ganger i uka. Eneste kortilbud det fantes da. Så det var litt kjipt. Tror han følte seg utenfor og at det ble for vanskelig. 

Så ett kor med enkle sanger, for alle hadde vært fint. Og sikkert noe vi hadde prøvd 

Brukte de vanskelige sanger i barnekor? Det var litt snodig, hva var de?. Barnekoret her er også forsåvidt kristent, men det gikk jo mye i du er du og du duger, eller Gud er så glad i meg. Og typiske barnekorsanger, barn av regnbuen, det er langt å gå, og her kommer vi de umulige ( den får jeg tårer i øynene bare av å tenke på 😂). Og litt sanger som var populære der og da. 

Skrevet

Begge mine var i kor noen år. Har gutt og jente. Så lenge de hadde glede av det så fikk de gå. Dette var et barnekor i kirken. Vi har ingen tilknytning til kirken. 

Anonymkode: ccc2f...2c8

Skrevet

Jeg har dirigert barnekor i mange år tidligere i karrieren. Det er lurt å ikke ha for stort aldersspenn, samt at sangene ikke bør være for vanskelige eller ha for mange vers, slik at de er lette å huske.

Vurderer du å starte opp kor, TS? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet. Kor for barn I den alderen er jo helt vanlig?? Hos oss henter barnekoret ungene på sfo. Tilbudet et super populært 

Anonymkode: 5c2f2...c3b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brukte de vanskelige sanger i barnekor? Det var litt snodig, hva var de?. Barnekoret her er også forsåvidt kristent, men det gikk jo mye i du er du og du duger, eller Gud er så glad i meg. Og typiske barnekorsanger, barn av regnbuen, det er langt å gå, og her kommer vi de umulige ( den får jeg tårer i øynene bare av å tenke på 😂). Og litt sanger som var populære der og da. 

I fare for å oute koret og menigheten, det var engelske kristne sanger. Mulig de har skrevet de selv.. husker ikke navnene, men hvertfall vsnskelige for en 1klassing som aldri hadde hørt de før. 

De ligger (eller lå den gang) ute på en åpen liste på Spotify. Veldig profesjonelt, men det ble litt mye her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I fare for å oute koret og menigheten, det var engelske kristne sanger. Mulig de har skrevet de selv.. husker ikke navnene, men hvertfall vsnskelige for en 1klassing som aldri hadde hørt de før. 

De ligger (eller lå den gang) ute på en åpen liste på Spotify. Veldig profesjonelt, men det ble litt mye her. 

Ok, ja jeg skjønner - det ble litt spesiellt ja, jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig for et åpent barnekor der hvem som helst kan være med 😊

Skrevet

Der jeg vokste opp, var det tre aktiviteter, kor, korps og håndball.

Jeg var med på alt, men etter en måned i koret, sa dirigenten/lederen at jeg kanskje burde satse mer på håndballen og slutte i koret 😂

Var en pen måte å si at jeg overhodet ikke kunne synge på. 

Anonymkode: 17d74...7cf

Skrevet

Ja begge barna her gikk i kor. Men ville delt det i 2 alderstrinn. 

Det var i kirken med sanger fra Lisa Børud/Sevenjentene osv. Syns ikke de var vanskelige. Begge mine fortsatte med sang etterpå.

Lurt å orientere seg og tilpasse ift idretten sine treningstider, de har en tendens til å ‘vinne’.

Anonymkode: ae1c2...796

Skrevet

Her vi bor er det kun kristent kor, og det har jeg sagt nei til. Tror det hadde vært veldig interessant med «vanlig» kor, et lavterskeltilbud uten religiøse sanger. 

Anonymkode: cc9f3...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...