AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #1 Skrevet 25. august 2024 Jeg var i ett bryllup på min samboer sin side av familien forrige helg. Der var det 2 gutter på 15 år og 2 gutter på 16 år. De forsynte seg med alkohol og det virket som om det var helt naturlig. Dette har jeg aldri opplevd i min familie. Er dette vanlig? Vi har en 12 åring, men jeg kan ikke se for meg at han skal få alkohol av meg om 3 år. Anonymkode: e80d0...c63
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 Nei! Har en på 14 og en på 16. Her får de ikke alkohol av oss, eller lov til å drikke. Vet at del venner har fått "smake" siden de var 12-13år. Anonymkode: 5d668...56f 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 Nei, jeg ga ikke mine alkohol i den alderen, og hadde heller ikke tillatt de å drikke mye. Men at 16-åringer snek til seg et glass champagne eller punsj feks i et familieselskap kunne jeg latt som jeg ikke så. Stort sett i våre familieselskap så er det mye alkoholfritt å velge mellom også, både øl og vin - er du sikker på at det var alkohol i det de drakk? Anonymkode: 3528c...6cc 5
Arkana Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 Nei, det er ikke aktuelt å servere eller kjøpe alkohol til dem før de er 18. Jeg har heller aldri opplevd at tenåringer åpenlyst forsyner seg med alkohol i selskap jeg har vært med, men skal sies at jeg ikke driver og overvåker hva andre drikker. 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, jeg ga ikke mine alkohol i den alderen, og hadde heller ikke tillatt de å drikke mye. Men at 16-åringer snek til seg et glass champagne eller punsj feks i et familieselskap kunne jeg latt som jeg ikke så. Stort sett i våre familieselskap så er det mye alkoholfritt å velge mellom også, både øl og vin - er du sikker på at det var alkohol i det de drakk? Anonymkode: 3528c...6cc De snek ikke til seg. Foreldre så at de tok drikke med alkohol og det var greit. Og det var alkohol. Jeg snakket med de og spurte om de fikk lov å drikke. De sa ja Anonymkode: e80d0...c63
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 Nei, mine fikk ikke lov. Men jeg visste at han ene drakk litt på fest fra 16 års alder. Jeg har hatt klare regler om å komme hjem, ringe ved behov, ikke blande rusmidler, være med noen de stoler på osv. Vi har ikke alkohol hjemme og jeg kjøper ikke alkohol til dem. Kunne sett gjennom fingrene om de snek til seg et glass i en slik anledning, men ville kommentert det, og informert at det ble med ett glass. Anonymkode: bfb46...af4 3
Arkana Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 Det er jo ulovlig (og ikke særlig smart), så det er ganske spesielt, men det vil jo alltid være foreldre som mener at de har gode grunner til å gjøre som de gjør. I enkelte miljøer er det nok mer akseptert å f.eks. sende med 16-åringen øl på fest enn i andre.
Kålrota Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 De på 16 og 17 får ikke lov, men de gjør det jo likevel. Hadde ikke godtatt at er drakk åpenlyst i selskap. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #10 Skrevet 25. august 2024 Absolutt ikke. Hun har fått smake en slurk vin fordi hun har vært nysgjerrig, men hun får jo ikke noe mer enn det. Anonymkode: 5c72b...514 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #11 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var i ett bryllup på min samboer sin side av familien forrige helg. Der var det 2 gutter på 15 år og 2 gutter på 16 år. De forsynte seg med alkohol og det virket som om det var helt naturlig. Dette har jeg aldri opplevd i min familie. Er dette vanlig? Vi har en 12 åring, men jeg kan ikke se for meg at han skal få alkohol av meg om 3 år. Anonymkode: e80d0...c63 NEI! 18år på det.. og JA vi er tilstede så vet hvor de er og hva de gjør! Anonymkode: c59c2...0a7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #12 Skrevet 25. august 2024 Nei! Det er 18 år for alkohol som øl og vin, og så lenge de er under 18 er det selvsagt nei. Jeg er ikke naiv med tanke på min 17 åring og vet ungdommen er på fest og har garantert drukket, men det er noe jeg ikke bifaller eller godtar. Hvorfor skal jeg som mor lære mine barn at det å ta snarveier og bryte loven er greit? Anonymkode: f1a77...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #13 Skrevet 25. august 2024 Nei, på ingen verdens måte. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg tenker at det alltid er riktig å reagere med sjokk, vantro, raseri og drama hvis jeg skulle få kjennskap til at min 16-åring har tatt seg en slurk av noe alkoholhldig. Tror det er fornuftig å være litt pragmatisk og ikke sørge for at tenåringen gjør alt for å skjule den minste overskridelse for meg. Men jeg ville virkelig ikke ha servert 15-/16-åringen min alkohol eller latt ham/henne forsyne seg fritt. Anonymkode: 5e2bc...f93 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #14 Skrevet 25. august 2024 Arkana skrev (4 timer siden): Det er jo ulovlig (og ikke særlig smart), så det er ganske spesielt, men det vil jo alltid være foreldre som mener at de har gode grunner til å gjøre som de gjør. I enkelte miljøer er det nok mer akseptert å f.eks. sende med 16-åringen øl på fest enn i andre. Det er det faktisk ikke. Det er ulovlig å selge, og i de fleste tilfeller servere alkohol til noen under 18 år, men det er ingen aldersgrense for å konsumere alkohol. Anonymkode: d5d9d...10b
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #15 Skrevet 25. august 2024 Mine barn har fått smake både vi og øl siden de var gamle nok til å spørre om å smake. Da var de rundt 2-3 år gamle. De får 1 slurk, og det skjer hver gang vi foreldrene drikker, som er 1-2 ganger i året. Jeg vokste opp sånn, og av meg og mine 4 søsken hadde én av oss et par år med festing i studietiden, to har aldri vært beruset, og 1 drakk litt på fest, men ble ikke full. Nå er vi mellom 30 og 40 år, og ingen av oss drikker mer enn 1-2 glass øl eller vin et par ganger i året. Barna får som sagt smake, og så blir det med det. Eldste er 14, og vi har snakket mye om festing, alkohol, gruppepress og autonomi, og jeg har ikke inntrykk av at hun kommer til å bli så hard på flaska. Jeg har en kusine som jobber i blåkkors, og hun har fortalt mange historier fra jobben sin, både triste og fine. Hadde blitt veldig sjokkert over 15-16-åringer som drakk alkohol i selskap på den måten. Anonymkode: 9a9ca...ef3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #16 Skrevet 25. august 2024 Nei. Ingen alkohol i vårt hus. Og det er 18 års grense. Anonymkode: e7e24...c60 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #17 Skrevet 25. august 2024 Jeg fikk ikke tilbud om et glass vin hjemme før jeg var 18 år, selv om mine foreldre var klar over at vi drakk. Jeg kjørte samme linje. Jeg var klar over at de fikk tak i alkohol og hadde noen seriøse samtaler om at det var svært vesentlig og viktig at de kom hjem istedenfor å bli i sårbare situasjoner for å liksom skjule for oss at de hadde drukket, og lovet å håndtere det at de kom hjem fulle på ok måter, men de fikk ikke alkohol hjemme nei. Har vært heldig. Gutta drakk seg for fulle et par ganger, og synes det var så lite kult at de begynte å drikke med måte, og jenta liker ingen alkohol. Til tross for at jeg sa at det viktigste var at de kom hjem våget ene gutten likevel ikke det da han drakk seg full første gang, og la seg til å sove ute. I kulda. DET var min største redsel, men det gikk heldigvis bra. Anonymkode: 3428a...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #18 Skrevet 25. august 2024 Jeg fikk smake alkohol mens jeg gikk på barneskolen, men det var bare til jul vi drakk det altså. Totalt forbud gjør bare alkohol spennende når de må vente, så da drikker de seg fulle når de endelig får lov. Jeg syntes aldri det var så kult, jeg, - hadde jo smakt det lenge før alle andre, så drakk ikke noe på fest. Anonymkode: 5f125...606 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #19 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mine barn har fått smake både vi og øl siden de var gamle nok til å spørre om å smake. Da var de rundt 2-3 år gamle. De får 1 slurk, og det skjer hver gang vi foreldrene drikker, som er 1-2 ganger i året. Jeg vokste opp sånn, og av meg og mine 4 søsken hadde én av oss et par år med festing i studietiden, to har aldri vært beruset, og 1 drakk litt på fest, men ble ikke full. Nå er vi mellom 30 og 40 år, og ingen av oss drikker mer enn 1-2 glass øl eller vin et par ganger i året. Barna får som sagt smake, og så blir det med det. Eldste er 14, og vi har snakket mye om festing, alkohol, gruppepress og autonomi, og jeg har ikke inntrykk av at hun kommer til å bli så hard på flaska. Jeg har en kusine som jobber i blåkkors, og hun har fortalt mange historier fra jobben sin, både triste og fine. Hadde blitt veldig sjokkert over 15-16-åringer som drakk alkohol i selskap på den måten. Anonymkode: 9a9ca...ef3 Mer sjokkert over at du lar 2-3 åringen din smake øl og vin må jeg innrømme, enn at 15-16 åringer får smake alkohol i selskap. Anonymkode: 7c2b6...942 4 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #20 Skrevet 25. august 2024 17 åringen kan smake litt, men ikke de yngre. Anonymkode: 04fb3...c1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå