Gå til innhold

Parkdress og regndress skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som nettopp har begynt på skolen og er usikker på om de fremdeles bruker parkdress og regndress der, eller om det kun er sett som gjelder når de er så store.

Anonymkode: 2a7d1...d1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To delt sett.

Anonymkode: 0deaf...a31

Gjest jegerrinne
Skrevet

2 delt sett brukte alle da mine gikk i 1 klasse

Skrevet

Jobber på skole med 1.klasse, og de aller fleste bruker todelt sett(er vel gjerne 2 av 49 som bruker regndress). 

Anonymkode: 7fe69...8ed

Skrevet

Todelt, mer upraktisk, men ingen som går med parkdress 

Anonymkode: 4b1a6...c0e

• Liker 2
Skrevet

På min skole er det 50/50 som bruker dress og todelt.

Skrevet

I klassen min er det lett blanding av dress og todelt. Det er de med dress som kommer seg raskest ut til friminutt. 😊 

Skrevet

Min fikk bestemme selv og ønsket todelt

Anonymkode: ccca1...b27

Skrevet

Min gutt ville bare ha parkdress, i både 1 og 2 klasse, han var sikkert den eneste. Nå har han begynt i 3 klasse, å har endelig godtatt 2 delt. 

Anonymkode: 634d7...0e9

Skrevet

2 delte sett er mye mer praktisk på skolen. Vinterdress kan funke 1 og 2 klasse. 

Anonymkode: 46949...9be

Skrevet

Begge deler brukes i barneskole, men mest bare i 1.klasse. Noen bruker det også i 2.klasse. 

Anonymkode: 8c1a2...3c2

• Liker 1
Skrevet

Da min første begynte på skolen tenkte jeg som de fleste her at parkdress og regndress var noe man sluttet med etter barnehagen. Det angret jeg raskt på. Ofte "glemte" han utebuksa, og kom ofte hjem skitten. Heldigvis oppdaget vi det før vi kjøpte vintertøy, så da var det ikke snakk om noe todelt sett til vinter før 4.klasse.

Med nummer 2 var vi forberedt, og siden han gikk i klasse med flere fra barnehagen kjente vi foreldrene fra før. Dermed kunne vi lett avtale oss imellom at vi ikke ønsket sett. Han var litt usikker når vi sa at han skulle ha hele dresser, og mente det var urettferdig siden broren hadde sett etter han begynte på skolen, men ble overbevist da vi sa at Jonas, Sebastian og Emil også skulle ha hele dresser. De var nok i mindretall første året, men i 2.klasse var det faktisk flere enn i første som hadde parkdress. I 3.klasse var de bare noen få igjen, men det var ikke noe problem. Når det kommer til vinterdress hadde han det i fjor (6.klasse), og det samme hadde vennene hans. 

Min erfaring er altså at hel dress er mye bedre første årene, og at det kan være lurt å forsikre seg om at flere også bruker det. 

Anonymkode: 188f1...0fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en gutt som nettopp har begynt på skolen og er usikker på om de fremdeles bruker parkdress og regndress der, eller om det kun er sett som gjelder når de er så store.

Mine to eldste gikk over til todelt ved skolestart, men de har egentlig savnet dress. Særlig vinterdress. Nå har jeg ny skolestarter og i år har jeg gått for regndress og skal også ha vinterdress. Tanken er at regndressen henger på skolen til bruk i friminuttene. Raskere å ta på og slipper skitten regnjakke på innsiden. 

Anonymkode: a64d1...7c4

Skrevet

Ingen med dress i første klasse her. 

Anonymkode: c236c...58a

Skrevet

Lærer her. Vi sier alltid til foreldrene at både regndress, parkdress og vinterdress passer like godt på småskolen som i barnehagen. Dessverre er det gjerne bare halvparten som har parkdress og gjerne kun et par som har regndress i 1.klasse. Man skal ikke generalisere, men særlig for guttene er dette for tidlig. Foreldrene sier hvert år at barna er for store for å dra på skolen i dress, og det smitter over på barna. Dersom flere foreldre lot valget være opp til barna hadde det vært langt flere dresser i skolegården. Heldigvis skjønner de fleste at vinterdressen i det minste må brukes lenger. 

Anonymkode: 7d7e2...89b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærer her. Vi sier alltid til foreldrene at både regndress, parkdress og vinterdress passer like godt på småskolen som i barnehagen. Dessverre er det gjerne bare halvparten som har parkdress og gjerne kun et par som har regndress i 1.klasse. Man skal ikke generalisere, men særlig for guttene er dette for tidlig. Foreldrene sier hvert år at barna er for store for å dra på skolen i dress, og det smitter over på barna. Dersom flere foreldre lot valget være opp til barna hadde det vært langt flere dresser i skolegården. Heldigvis skjønner de fleste at vinterdressen i det minste må brukes lenger. 

Hvor lenge synes du de bør bruke det? 

• Liker 1
Skrevet

Det handler mer om modenhet enn alder. En 6 åring kan noen ganger være mer fornuftig og moden enn en på 8. Som tidligere sagt er det ikke noe problem med hel regndress verken i første eller andre klasse. I tredje er nok de fleste modne nok for todelt. Parkdress kan fint brukes et par år lenger, og vinterdressen er praktisk uansett alder. 

Skrevet

Min skolestarter har ikke hatt parkdress siden han var fire og aldri eid en regndress. Jeg visste helt ærlig ikke at sistnevnte fantes - det har jeg aldri sett her. Han har hatt vinterdress, og det får han i vinter også, men han vil helst ha todelt selv så de siste årene har vi kjørt begge deler. Har derimot ikke savnet parkdress et sekund. Toåringen har begge deler, men vi bruker todelt mest hjemme. Barnehagen varierer etter temperatur ser jeg. 

Anonymkode: d339b...de6

Skrevet

Her går vi for foret regndress når det etterhvert blir skikkelig høst, har vanlig todelt regntøy nå. Gutten går i 3.klasse. Han velger regndress over todelt hver gang begge deler er tilgjengelig; kommer seg fortere ut som han sier, enklere å ta på. Har todelt Goretex sett, ikke parkdress, men hadde vi hatt dress hadde nok den blitt brukt istedenfor. Han skal også ha vinterdress sier han, ikke todelt. Vi har alltid begge deler i hus, og hvert år blir det todelt sette mer ekstraskift og lite brukt.

Skal sies at de aldri bruker utebukse i friminuttene på skolen, springer i jakke så lenge det ikke regner eller blir kaldt og snø. 

Anonymkode: 92c7b...296

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det handler mer om modenhet enn alder. En 6 åring kan noen ganger være mer fornuftig og moden enn en på 8. Som tidligere sagt er det ikke noe problem med hel regndress verken i første eller andre klasse. I tredje er nok de fleste modne nok for todelt. Parkdress kan fint brukes et par år lenger, og vinterdressen er praktisk uansett alder. 

Har vel ikke så mye med modenhet å gjøre? Hvorfor mener du det? Her brukes det dress feks, kun for at der går raskere og kommer seg fortere ut, lettvint med andre ord. I barnehagen brukte han mest todelt. Forstår ikke hva modenhet har med dette å gjøre…

Anonymkode: 92c7b...296

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...