Gå til innhold

Er du dårlig og i tvil, ring legevakta og snakk med de!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av å se brukere skrive ting som at man skal ikke ringe legevakta for det og det, man kan vente til man ser fastlegen sin en gang i uoverskuelig fremtid, at det bare er bagateller og ingenting å bry seg med. 

Legevakten er de som bestemmer alt dette, man får ikke time på legevakta bare fordi en tar telefonen din, man får snakke med en person, fortelle hvordan man føler seg og hvorfor man ringer, så snakker de med legen eventuelt og kommer frem til noe.

Slutt å høre på folk her som mener at man ikke trenger legevakt før noe faller av. 

Anonymkode: 91ff2...275

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bare delvis enig med deg. Hvis man har falt og lurer på brudd, har veldige magesmerter, trykk i brystet eller 40 i feber på 4 dagen med kraftige frostanfall skal man selvfølgelig ringe legevakten. Samtidig er det mange på KG som vil ringe legevakt for ting som ikke har noe der å gjøre, som har vart lenge, der de gjerne er misfornøyd med det fastlegen har gjort/ikke gjort, det dps har sagt, ikke fått de medisinene de ville ha, eller ønsker henvisninger som ikke ligger innen legevaktens mandat. Å ringe legevakten da fører bare til mer kø i telefonene for de som faktisk trenger legevaktens hjelp. Tro meg det er mange som behandler legevakten som en offentlige helseopplysningstelefon eller kommunal infosentral, og det tar ressurser fra de som trenger hjelp. Derfor skal man ringe når det er nødvendig, ikke fordi man bare syns det er greit å snakke med noen.  

Anonymkode: 9eef2...349

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tro meg det er mange som behandler legevakten som en offentlige helseopplysningstelefon eller kommunal infosentral, og det tar ressurser fra de som trenger hjelp. Derfor skal man ringe når det er nødvendig, ikke fordi man bare syns det er greit å snakke med noen.  

Du må lese innleggstittelen: Hvis du føler deg dårlig og er i tvil. 

Hvis man føler seg dårlig og er i tvil om man behøver akutt hjelp - ring legevakten for råd. Ingen har sagt at man skal ringe dit bare for snakke med noen.

Anonymkode: 2d5ba...771

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bare delvis enig med deg. Hvis man har falt og lurer på brudd, har veldige magesmerter, trykk i brystet eller 40 i feber på 4 dagen med kraftige frostanfall skal man selvfølgelig ringe legevakten. Samtidig er det mange på KG som vil ringe legevakt for ting som ikke har noe der å gjøre, som har vart lenge, der de gjerne er misfornøyd med det fastlegen har gjort/ikke gjort, det dps har sagt, ikke fått de medisinene de ville ha, eller ønsker henvisninger som ikke ligger innen legevaktens mandat. Å ringe legevakten da fører bare til mer kø i telefonene for de som faktisk trenger legevaktens hjelp. Tro meg det er mange som behandler legevakten som en offentlige helseopplysningstelefon eller kommunal infosentral, og det tar ressurser fra de som trenger hjelp. Derfor skal man ringe når det er nødvendig, ikke fordi man bare syns det er greit å snakke med noen.  

Så la vær å les disse trådene da... 🙄

Jeg opprettet tråd i dag, og grunnen til det er at her er legevakta litt "streng". Har vært noen uheldige episoder der folk burde få hjelp men ikke fått det... 

Så jeg skrev vel her som et håp om bekreftelse, og ringte og fikk komme inn. sitter nå og skal innlegges. 

Anonymkode: 410a8...b56

• Liker 1
Skrevet

Ser at jeg siterte feil. Beklager. 

Skrevet

Helt enig. Man ringer og snakker med det. Samme gjelder for gravide og det å ringe føden. En telefon skader ingen, heller tvert imot kan det redde liv.

Veldig mange mennesker har som første instinkt å gjemme seg, legge seg nedpå, tenker at dette går jo over. Hvert år får vi høre fra ambulansepersonell som holder HMS kurs på jobb at de ofte finner folk på toalettet. De har hatt litt smerter, ikke ville være til bry, og så var det er hjerteinfarkt som kunne vært forhindret med en telefon.

En liten telefon skader ikke. Legevakta de har prioriteringer, er du kritisk blir du tatt inn med en gang, er det noe man bør få hjelp til, men ikke er så kritisk, så får du en time. Ellers så kan de be deg om å ta noe Paracet, legge deg ned, og ringe tilbake om noe endrer seg.

Legevakta er der for å hjelpe. Alltid ha lav terskel for å ringe. 

Anonymkode: 8c674...ec3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man føler seg dårlig og er i tvil om man behøver akutt hjelp - ring legevakten for råd. Ingen har sagt at man skal ringe dit bare for snakke med noen.

Har det hele tatt lest noen av de innleggene hvor folk spør om de skal kontakte legevakta? For det er mange som lurer på om de skal ringe legevakta ergo er de i tvil for de tingene som vedkommende du siterte skrev. Å nei det er ikke ting man kontakte legevakta for!

Anonymkode: f062d...e99

• Liker 2
Skrevet

Står ingenting om akutt hjelp i start innlegget. Og etter en del år på KG så er det maaaaange tråder om ting man åpenbart IKKE ringer legevakten for, som langvarige ryggsmerter, gamle kneskader, resepter på ting fastlegen ikke vil gi ut, henvisning til utredning for alt fra skuldersmerter til cøliaki til adhd-utredning, vondt i halsen i to dager når fastlegen åpner dagen etter, fjerning av føflekker osv. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så la vær å les disse trådene da... 🙄

Jeg opprettet tråd i dag, og grunnen til det er at her er legevakta litt "streng". Har vært noen uheldige episoder der folk burde få hjelp men ikke fått det... 

Så jeg skrev vel her som et håp om bekreftelse, og ringte og fikk komme inn. sitter nå og skal innlegges. 

Du lagde ett innlegg om magesmerter, som jeg skrev er en av grunnene til at man selvfølgelig skal ringe legevakten. Hvorfor siterer du egentlig meg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er så lei av å se brukere skrive ting som at man skal ikke ringe legevakta for det og det, man kan vente til man ser fastlegen sin en gang i uoverskuelig fremtid, at det bare er bagateller og ingenting å bry seg med. 

Legevakten er de som bestemmer alt dette, man får ikke time på legevakta bare fordi en tar telefonen din, man får snakke med en person, fortelle hvordan man føler seg og hvorfor man ringer, så snakker de med legen eventuelt og kommer frem til noe.

Slutt å høre på folk her som mener at man ikke trenger legevakt før noe faller av. 

Anonymkode: 91ff2...275

Enig. 

Etter min vurdering og mening, så skulle alle disse trådene vært stengt, der folk har vondere enn vondest og tyr til forumet fremfor å bruke av tiden sin til å ringe legevakten. 
Fordi, legevaktene rundt om i landet skal vurdere om ting må avhjelpes der og da, eller om det kan vente til fastlegen åpner telefonen påfølgende dag. 
For både ts og alle andre er det langt bedre å rådføre seg med legevakten og få en medisinsk faglig vurdering hos helsepersonell der man fremlegger problemet og der helsepersonell kan spørre og finne ut mer om situasjonen enn man kan på et nettforum. 
Legevakten skal og ha oppslagsverk og kunne bruke dette for å finne ut om ting kkan vente, pas. Kan gjøre noe selv for å avhjelpe eller om pas. Skal raskt til lege. 
Fall, kutt, brudd, slag så kan tid være dyrebar, og da tyr manverken til Dr. Google eller Dr. Kvinneguidens ekspertise. 
Og når noen svarer helt borti natt og i tillegg signerer med sykepleier eller noe annet i den gata, så ser jeg rødt og lukker tråden. I beste fall kan mye av det som skrives få alvorlige konsekvenser. 
Flere av rådene her inne er som en viss president sitt råd under Covid, man skulle drikke desinfeksjonsmiddel og bli frisk. De stakkrene som fulgte rådet døde, eller fikk alvorlige skader. (Og la oss håpe av den visse presidenten ikke kommer tilbake til det Hvite Hus igjen). 

Anonymkode: 9baaa...3f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Unnskyld meg, men sitter du på alle landets hundredevis av med legevakter og svarer alle innkommende telefoner, siden du vet alt dette? 
Noen steder står faktisk legevaktens telefoner nesten stille andre steder er linjene Krøderen, som i de store byene. Legevakten er faktisk oppfunnet fordi folk skal bruke dem, fremfor å ligge i et smertehelvetet og nesten tro de kommer til å repetere. 
Likebehandling er og et tema, oppslagsverket til legevaktene skal være det samme, den medisinskfaglige opplæringen og vurderingen skal og være lik, så her tror jeg du er litt ute og sykler, 🚲totalt sett, i dine uttlalelser.

Behøver man akutt hjelp så ringer man 113, for medisinsk faglig hjelp, mener 113 at legevakten er stedet å begynne så setter de telefonen over til legevakt. Dette har vi prøvd mange ganger her, og blitt satt tilbake til 113, etter legevaktas vurdering. 

Anonymkode: 9baaa...3f5

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at folk drar til fastlege og ringer legevakt når det ikke er behov for det. Det medfører at de som trenger hjelp må vente lenger enn nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Har det hele tatt lest noen av de innleggene hvor folk spør om de skal kontakte legevakta? For det er mange som lurer på om de skal ringe legevakta ergo er de i tvil for de tingene som vedkommende du siterte skrev. Å nei det er ikke ting man kontakte legevakta for!

Jeg forholder meg til dette innlegget, jeg, og hva som står i HI. Ikke alle ting som alle mennesker har skrevet på KG noen gang!

Skrevet

Står ingenting om akutt hjelp i start innlegget. Og etter en del år på KG så er det maaaaange tråder om ting man åpenbart IKKE ringer legevakten for, som langvarige ryggsmerter, gamle kneskader, resepter på ting fastlegen ikke vil gi ut, henvisning til utredning for alt fra skuldersmerter til cøliaki til adhd-utredning, vondt i halsen i to dager når fastlegen åpner dagen etter, fjerning av føflekker osv. 

Men herregud, legevakter er jo for akutte ting... Da er det jo akutte ting man mener. Ikke ryggsmerter man har gått med i 20 år.

Skrevet

Utopi å tro at de som skriver inn her og feks klager over problem x som de har hatt i 2 måneder og "ingen" tar alvorlig, nå må vel legevakta hjelpe meg -

vel, utopi å tenke at folk ikke skal svare akkurat det de tenker. Som kanskje ikke er tommel opp til å ringe legevakta.

Anonymkode: 266fa...209

Skrevet

Nei, en ringer ikke legevakten i hytt og pine. Det er ikke rart det er lang ventetid i telefonen når folk ringer inn bare for å forhøre seg om ting.

Anonymkode: ba38c...759

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, en ringer ikke legevakten i hytt og pine. Det er ikke rart det er lang ventetid i telefonen når folk ringer inn bare for å forhøre seg om ting.

Anonymkode: ba38c...759

Man skal ringe inn med lav terskel. 

Det er farlig å ikke be folk ringe inn, for små plager kan ende katastrofalt.

Legevaktordningen er ikke perfekt, sterkt underbemannet, og enda verre er det på natta er min erfaring. Problemet er undermebanning, og ikke at folk trenger hjelp.

Anonymkode: 8c674...ec3

• Liker 1
Skrevet

Jeg forholder meg til dette innlegget, jeg, og hva som står i HI. Ikke alle ting som alle mennesker har skrevet på KG noen gang!

Når denne tråden refererer til den problematikk som man kan se i flere andre tråder sa jo selvsagt det man må forholde seg til.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...