Gå til innhold

Garminklokke: din faktiske alder og kondisjonsalder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 43 år, 40 år gammel i kondisjonsalder iflg Garminklokka. I tillegg mener det an jeg kan «bli» ett år yngre ved å gå ned i fettprosent og ved å øke antall høyintensitetsdager.

Jeg syns ikke at det er særlig stas at det er 39 som er det den mener jeg kan oppnå!? Hvordan ligger dere andre an?

Anonymkode: 06832...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oi - har også garminklokke men har ikke funnet det der med alderen. Må google litt på det. Jeg vil gjerne bli litt yngre hvis det er mulig. 🙂

Anonymkode: 5bb13...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 37 og 20 i kondisjonsalder. 

Anonymkode: 0b70a...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38, 20 i kondisjonsalder 

Anonymkode: b0f78...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame 35. Garmin sier 30,5. Og Vo2 max på 51.

Anonymkode: fd666...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 47. Kondisjonsalderen min tilsvarer en veltrent 20-åring. Jeg elsker bevegelse, men trener ikke så mye, kanskje 2-3 ganger i uka. Har normal BMI. Forstår ikke at kondisjonsalderen kan være riktig. Kondistallet er 42 på løping. 

Anonymkode: b16e5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 år og 37.5 i kondisjonsalder. 😂 Hva baserer den det på egentlig? Hva skal til for å få den ned? Har bare hatt klokka to uker så i ny og ne vibrerer den og reduserer alderen. 🤷‍♀️

Jeg trener målrettet tre ganger i uka, har tre småøkter i tillegg og sykler 6-8 mil i uka. 

 

Endret av issoras
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 år, og har i følge klokka kondisjonsalder på 20. Den har sunket endel etter at jeg begynte å løpe jevnlig. 

Anonymkode: 7fc90...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 55 og 49 år i kondisjonsalder.

issoras skrev (9 minutter siden):

Hva baserer den det på egentlig? Hva skal til for å få den ned?

 

Den ser på BMI, hvilepuls og oksygenopptak (tror jeg)

Anonymkode: 92b28...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 55 og 49 år i kondisjonsalder.

Den ser på BMI, hvilepuls og oksygenopptak (tror jeg)

Anonymkode: 92b28...79b

Aha! Nå fant jeg faktisk oversikten i appen og den viser hva jeg kan gjøre for å få alderen ned. Det er tre store feilkilder hos meg:

1. Disse klokkene er generelt dårlige på å måle oksygenopptak 

2. Den baserer seg på et fireukers snitt for høyintensitetsminutter og høyintensitetsdager - jeg har bare hatt klokka 2 uker så snittet er kunstig lavt 

3. Jeg har eksperimentert litt med Garmin sin automatiske beregning av intensitetsminutter og egendefinert basert på Olympiatoppen sine soner. Det gir STOR forskjell - Garmin gir meg 600-1000 minutter i uka, pulssonene ga meg 60 minutter. 😂 Dette er fordi Garmin krever at du må være i en høy sone i minst 10 minutter kontinuerlig før den teller, så ved korte intervaller får jeg ikke uttelling. Tung styrketrening gir meg 0 minutter. Garmin sin egen automatiske beregning er jo altfor raus igjen. Dette slår jo ut hva hvor mange minutter du får på høyintensitet? Akkurat denne store forskjellen irriterer meg litt, og 10 minutters kravet er idiotisk. 

Hvilepulsen var visst ok, så det er BMI jeg reelt kan gjøre noe med og så blir det spennende å se om tallet endrer seg når jeg har 4 uker med målinger. 

I følge appen kan jeg max redusere alderen min til 33 år da. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 år og Garmin påstår 20 år.

Tror man må ha cirka 55 i vo2max for å oppnå «alderen». Hva er deres vo2max i Garmin?

Anonymkode: 07987...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 år og 27 på Garmin. Vo2 max på 39

Kan ikke si at jeg skjønner tallene, men ser de har blitt bedre, og det er nok for meg 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke garminklokke for å tippe at kondisjonsalderen min er 89 år. Er 54. 

Anonymkode: 901e1...5e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 41. På den gamle garminklokka var jeg 20. På den nye er jeg 35,5 og det er drt minste jeg kan oppnå ifølge appen. 

Skuffende etter den gamle beregningen, men sikkert mer realistisk. 

Anonymkode: ae93a...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 51 og i år og har for tiden en kondisjonsalder på 32, har nesten ikke trent de siste par årene. For to år siden var kondisjonsalderen 20. For 5 år siden, var jeg utbrent og hadde en kondisjonsalder på 47, men den gikk ned til 20 etter litt avslapping og et par måneder med fysisk aktivitet ( mye turgåing i rolig tempo og korte intensive løpeturer, med intervaller) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 38 år og Garmin påstår 20 år.

Tror man må ha cirka 55 i vo2max for å oppnå «alderen». Hva er deres vo2max i Garmin?

Anonymkode: 07987...a5b

Min er 35, noe som er rett i grenseland for å være dårlig. Skjønner ikke helt hvor de tallet kommer fra og hva det måles på? 

Ser nå at Garmin trenger 30 dager på å tolke vo2max fra generell aktivitet, så jeg har 14 dager til på meg... 😅 Men skjønner fortsatt ikke helt hva estimatet baserer seg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

issoras skrev (1 time siden):

Ser nå at Garmin trenger 30 dager på å tolke vo2max fra generell aktivitet, så jeg har 14 dager til på meg... 😅 Men skjønner fortsatt ikke helt hva estimatet baserer seg på. 

Jeg tror den er basert på hvor fort du løper i forhold til pulsen. Pluss diverse statistikk som Garmin har samlet inn.

Jeg har tatt en ekte vo2max-test (hos en fysio) og da var min vo2max 68. Men klokken min viser bare 55. Så tallene fra Garmin kan dere ta med en klype salt. Det kan være pluss/minus 10, antar jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et menneske skrev (11 minutter siden):

Jeg tror den er basert på hvor fort du løper i forhold til pulsen. Pluss diverse statistikk som Garmin har samlet inn.

Jeg har tatt en ekte vo2max-test (hos en fysio) og da var min vo2max 68. Men klokken min viser bare 55. Så tallene fra Garmin kan dere ta med en klype salt. Det kan være pluss/minus 10, antar jeg :) 

Noen jeg kjenner forberedte seg til maraton og fikk beskjed (av treneren) om å løpe saktere for å kunne løpe lenger uten å bli stiv. Og da ble Vo2-Max plutselig mye dårligere for ham. 

Anonymkode: 2c756...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trenger ikke garminklokke for å tippe at kondisjonsalderen min er 89 år. Er 54. 

😁

Anonymkode: 5bb13...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 46 straks 47 år. Kondisjonsalder 20, vo2 max på 45 (var innom 46 for litt siden, men så ble jeg syk). Jeg er kvinne, løper og syklist på mosjonistnivå. 

Anonymkode: d567e...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...