AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Heisann! Nå gidder jeg ikke mer av den tullelivsstilen jeg har! Jeg føler meg stygg, og økonomien har ikke godt av at jeg spiser mat helt ukritisk hele veien lenger. Jeg har flere ganger før prøvd å endre på denne livsstilen, uten hell… MEN nå har jeg funnet en god motivasjon, da det er en anledning i april neste år jeg gjerne vil se litt lekker ut, i!!! For å gå ned i vekt så mye jeg håper på i første omgang, har jeg regnet meg frem til at jeg må ligge på rundt 1600-1700 kalorier hver dag. Er dette et sunt og realistisk tall, syntes dere? Jeg selv føler det høres innafor ut, så lenge jeg tenker smart med hvordan jeg bruker de. Men vil gjerne høre deres meninger. Er fullt inneforstått med at vektnedgsng uansett blir tøft, altså😅 Men lurer på om dere har troen på at jeg kan holde meg på 1600kcal til dagen. K19❤️ Anonymkode: 1e75f...1f4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #2 Skrevet 25. august 2024 1600 kcal er absolutt overkommelig, bruk kaloriene smart og fokuser på nok proteiner, da det metter. Du må også huske at etterhvert som du går ned i vekt, så vil ditt energibehov endre seg, derfor er det lurt å bruke kalorikalkulator etterhvert som du går ned, feks sjekke hva behovet ditt er, når du har gått ned 7-8 kg. Anonymkode: 66119...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 Ja, jeg fikk gjennom fedmeklinikken en diettplan som lå på 1200 kcal. Gikk greit å følge den, siden det var mye, men kalorifattig mat. Anonymkode: 0d5f3...654
Ultima Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 1600 kcal er i alle fall ikke urealistisk lavt mtp kalorier, men typisk et godt sted å starte for kvinne 19 år. Riktig sammensatt er min erfaring at mange til og med føler de kan spise ganske mye da. Jeg anbefaler sterkt å trene styrke 2-3 ganger i uken, hele kroppen. Det kan være fint å begynne med å telle kalorier, i tillegg til å sikre seg 20-25g proteiner i hvert måltid, med 3-4 måltider om dagen avhengig av hva du trives med. Etterhvert vil du opparbeide deg såpas mange gode "oppskrifter" basert på dette rammeverket at kostholdet går av seg selv. Så kan det være lurt å ha noe verktøy for å justere hvis det blir utskeielser. Jeg liker f.eks å hoppe over et måltid, hvis det ble en kaloririk middag med kona, eller take away med familien. Alternativt at jeg bare spise proteiner og grønnsaker i et eller to måltider etterpå hvis det å hoppe over et måltid er vanskelig. Dette kan justeres før eller etter nevnte utskeielse. Fordelen med å gjøre det først (hvis det er planlagt)er at du har økt motivasjon i at du gleder deg til noe godt. Fordelen med å gjøre det etter, er at kroppen da er full av næring - så det å gå et måltid eller to med mindre mat sjeldent er noe problem. Noen ganger hvis jeg lyst på noen øl på kvelden, da dropper jeg kveldsmåltid og spiser f.eks 100g lettost (10-16% fett), eller 200g kyllingfilet. Sammen blir 3 øl og ost/kylling næringsmessig et greit måltid Cluet er å innse at ting ikke trenger å være perfekt hele tiden, men at man heller ikke kan få i pose og sekk - så da er det fint med noen justeringer. Kroppen bryr seg først og fremst om kalorier, og i litt mindre grad proteiner, karbohydrater og fett. Hvor det kommer fra er eegentlig ganske likegyldig. På denne måten kan jeg, mann 38 holde 10% fett året rundt uten å holde meg unna hverken øl, god mat eller sosialt liv. Det ble kanskje litt avsporing, poenget var vel i forhold til dette med realisme. Det som er realistisk for deg er det du kan leve godt med over tid. Jo mer selvdisiplin (les: lidelse) kostholdet krever, jo mindre realistisk er det. Mange tenker at de som holder seg i best form har det kjipt og aldri koser seg. Sannheten er egentlig stikk motsatt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå