Gå til innhold

Lønnsøkning spist opp av skatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en lønnsøkning på 36 000 kroner i året. De trekker 2000 kroner mer i skatt og jeg sitter igjen med bare ca 1500 mer i måneden. Dette er jo ingenting? 

Anonymkode: 958c7...975

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk en lønnsøkning på 36 000 kroner i året. De trekker 2000 kroner mer i skatt og jeg sitter igjen med bare ca 1500 mer i måneden. Dette er jo ingenting? 

Hva man trekkes i skatt er ikke der samme man ender opp med å betale. Du betaler selvsagt ikke 66.% skatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Hva man trekkes i skatt er ikke der samme man ender opp med å betale. Du betaler selvsagt ikke 66.% skatt.

Overraskende mange som ikke evner å se forskjellen på hva man blir trukket i skatt og hva man betaler i skatt. Glemmer alle at det kommer et skatteoppgjør når året er ferdig?

Anonymkode: 48832...3bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en feil som trolig skyldes at du må endre skattekortet ditt - eller at du allerede har endret det og hadde betalt for lite tidligere i år. 

Men betaler ikke 66 % i marginalskatt. 

Anonymkode: 9d933...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er sånn det er. Egentlig er lønnsøkninger bare noe tull, fordi når det er lønnsoppgjør, er det ikke bare du som får mer lønn. Alle får mer lønn, enten det er offentlig ansatte eller butikkansatte, eller rørleggere eller bilmekanikere eller frisører eller hva det er.

Og hva skjer kort tid etter at alle har fått lønnsøkning? Jo, Staten må sette opp skattene for å dekke økte lønnsutgifter, og matbutikken, frisøren og bilverkstedet må sette opp prisene for å dekke inn lønnsøkningen. Og plutselig er hele lønnsøkningen som alle fikk, blitt borte i prisøkninger og skatteøkninger, og så er alt som før, og ingen har råd til noe mer enn det de hadde råd til før de fikk lønnsøkning.

Skal du ha en lønnsøkning som hjelper deg, må du skaffe deg en bedre betalt jobb, for de generelle lønnsøkningene som alle får, de hjelper ikke en dritt av den årsak som beskrevet i forrige avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nordmenn vil ha sin årlige lønnsfest, og så blir de overrasket når inflasjonen fortsetter og renten ikke blir satt ned. Goddag mann økseskaft 🙃

Anonymkode: ac425...9fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du får jo igjen det som blir trukket for mye… Eller du kan gå inn og endre skattetrekket ditt til 0 og få en diger baksmell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...