Gå til innhold

Omskolering fra sykepleier, 40 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går med tanker om å omskolere meg. Da jeg gikk på studiet var det medstudenter i 50-60 års alder som endret til sykepleie, fra alle mulige jobber. Regnskap, media og lignende. Jeg begynner å bli lei yrket nå etter 15 år. Savner mulighet for hjemmekontor og vil ut av 3-delt turnus. 

Føler ikke at ledelse i helsesektor er noe. Sett det finnes studier innen helseinformatikk, men disse er vanskelig å komme inn på samt at man fortsatt blir værende i helse.

Regnskap eller kontorarbeid kunne vært noe, men karrierejaget er gått over. Vanskelig å finne noe uten lønnsnedgang fra 800’ i året også. Har forsøkt å kverne hodet i muligheter, men ikke lett å finne noe annet valg/studie når man er etablert, grodd fast og avhengig av en stabil økonomi. 

Noen idéer?

Anonymkode: c3baa...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyvertinne? Sykepleiere er svært populære i dette yrket, for da har de helsepersonell på flygingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Regnskap eller kontorarbeid kunne vært noe, men karrierejaget er gått over. Vanskelig å finne noe uten lønnsnedgang fra 800’ i året også. Har forsøkt å kverne hodet i muligheter, men ikke lett å finne noe annet valg/studie når man er etablert, grodd fast og avhengig av en stabil økonomi. 

Noen idéer?

800.000 som sykepleier? Da har du like mye lønn som meg. Jeg har 9 års høyere utdanning ... 

Anonymkode: dabae...e5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

800.000 som sykepleier? Da har du like mye lønn som meg. Jeg har 9 års høyere utdanning ... 

Ingen overtid, men jobber halvparten av de røde dagene og enten jul/nytt. Skal jeg ha påske på meg jobbe, pinse, kristihimmelfart, 1/17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (21 minutter siden):

Flyvertinne? Sykepleiere er svært populære i dette yrket, for da har de helsepersonell på flygingene. 

ser ikke lovende ut med lønnen de legger frem nå ved streik. Blir mye reise med familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok belage deg på å gå ned i lønn, uansett hva du ender opp med å endre til. Jeg jobber med «kontorarbeid» i det offentlige og har master, hos oss tjener vi med master rundt 600k. 

Anonymkode: 41edf...0f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal tjene over 800.000 er du nesten nødt til å jobbe ubekvemme arbeidstider, ny utdannelse eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagjobb og 800.000 i året; da må du vel ta sivilingeniørutdannelse eller noe sånt. Det er ikke realistisk hvis du tar en ny bachelorgrad eller med mastergrad i offentlig sektor. 

Jeg har mastergrad, men får likevel bare tilsvarende adjunktlønn med tilleggsutdanning i kommunen. Kan se langt etter 800.000 ;)

Anonymkode: d41ae...393

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og du har i likhet med TS 20 års ansiennitet, du jobber tredelt turnus med 2 kveldsvakter per uke, nattevakter, tredjehver helg og halvparten av årets helligdager? Du har ingen mulighet for fleksitid, hjemmekontor, bonus eller firmabil, du betaler ditt eget julebord samt ansattparkering? Du har stressende dag- kvelds- og nattevakter med mye løfting, spytørking og illeluktende sårstell, og ikke minst så må du selv betale for gode arbeidssko og støttestrømper pga mye gåing på harde betongulv?

Hilsen Ikke TS

PS: støtter deg fullt ut, TS. Jeg gikk over i rådgivningsbransjen når jeg var på din alder. Rygg- og skuldersmerter er borte, nattesøvnen er tilbake og for å være ærlig så tjener jeg nå like mye på å gjøre halve arbeidsmengden.

Anonymkode: c8381...062

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange jobber hvor man tjener 800k som nyutdannet, nei… ikke så mange jobber hvor man tjener 800k etter 10+ år heller. Du må også regne på tapt arbeidsinntekt i de årene hvor du skal studere vil koste deg, og finne ut hva det vil utgjøre i året per år du har igjen i yrkeslivet. Realiteten er at du nok vil gå i minus. 
Husk også at jobber med 800+ i året ofte innebærer både overtid og krav til jobbing/tilgjengelighet utenfor vanlig arbeidstid. Selv om det ikke nødvendigvis står i jobbannonsen. Ofte er det også snakk om jobbing uten noen form for kvelds- eller helgetillegg, slik du får nå. 

Anonymkode: a97df...7ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 2 sykepleiere som har tatt videre utdanning til famileterapeuter og jobber på familievernkontoret. Og så kjenner jeg en annen som fikk jobb på Statens Barnehus og ei som fikk jobb innen rusbehandling.

Så du har mange muligheter for å bygge på den utdanningen du allerede har istedenfor å begynne på nytt. Dersom du ønsker det da :)

Anonymkode: 28084...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være tilgjengelig 24/7 er noe annet å jobbe natt 1/3 av vaktene hele året.

du som gikk over i rådgivning; Hvordan endring var dette? Innen samme felt? Hvordan utdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...