AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Veldig mange av legene er dårlige til å legge inn medisiner riktig i den elektroniske medisinkurven. Resultatet blir at sykepleierne må bruke erfaring og tenke seg til hva som er riktig. Det kan være vanskelig i en travel hverdag og mange nye opplever å gi feil medisiner Dette har blitt tatt opp på mange møter, men ingenting skjer. Det går aldri utover legene, men sykepleierne som faktisk gir dem. Det hender leger skriver notiser om at medisinen ikkr skal gis, men de går ikke inn og faktisk endrer. Jeg vil tro vi har feilmedisineringer på avdelingen minst ukentlig Personlig tenker jeg den eneste løsningen er at sykepleierne gir det som det står de skal gi. Da slipper sykepleierne å bryte loven og legene blir tvunget til å gjøre det de skal. Jeg ser ingen annen løsning. Tanker? Anonymkode: 6d1bc...7b3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Veldig mange av legene er dårlige til å legge inn medisiner riktig i den elektroniske medisinkurven. Resultatet blir at sykepleierne må bruke erfaring og tenke seg til hva som er riktig. Det kan være vanskelig i en travel hverdag og mange nye opplever å gi feil medisiner Dette har blitt tatt opp på mange møter, men ingenting skjer. Det går aldri utover legene, men sykepleierne som faktisk gir dem. Det hender leger skriver notiser om at medisinen ikkr skal gis, men de går ikke inn og faktisk endrer. Jeg vil tro vi har feilmedisineringer på avdelingen minst ukentlig Personlig tenker jeg den eneste løsningen er at sykepleierne gir det som det står de skal gi. Da slipper sykepleierne å bryte loven og legene blir tvunget til å gjøre det de skal. Jeg ser ingen annen løsning. Tanker? Anonymkode: 6d1bc...7b3 Du mener ikke seriøst at en sykepleier skal gi en medisin og i en dose som er helt hinsides, og kan skade eller drepe en pasient? Sykepleier skal utføre jobben sin forsvarlig. Det er ikke forsvarlig å gi medisindoser du vet er feil, selv om legen har skrevet feil. Sist jeg var pasient, så ble det skrevet ut medisin etter medisin som inneholdt ting som står oppført på cavelisten. Hadde ikke jeg vært våken nok til å spørre hva som var i medisinkoppen, så kunne det gått veldig galt. Anonymkode: 10640...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #3 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du mener ikke seriøst at en sykepleier skal gi en medisin og i en dose som er helt hinsides, og kan skade eller drepe en pasient? Sykepleier skal utføre jobben sin forsvarlig. Det er ikke forsvarlig å gi medisindoser du vet er feil, selv om legen har skrevet feil. Sist jeg var pasient, så ble det skrevet ut medisin etter medisin som inneholdt ting som står oppført på cavelisten. Hadde ikke jeg vært våken nok til å spørre hva som var i medisinkoppen, så kunne det gått veldig galt. Anonymkode: 10640...6b5 Nei, men dersom man eks gir en pasient blodfortynnende som skulle vært nullet den dagen blir resultatet at pasienten må vente litt på operasjonen, men så får i tillegg legen kjeft av kollegaer. Det skaper bedre pasientsikkerhet at legene gjør jobben sin enn at sykepleierne skal prøve å dekke over, særlig når det ofte vil skje feil Anonymkode: 6d1bc...7b3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Skrevet 25. august 2024 Sykepleiere har jo lang helsefaglig utdanning, 3-5 år, og kan vel tenke litt selv når legen en sjelden gang glemmer å pause medisin? Det ville vel en ingeniør gjort andre steder? Hvis ikke tenker jeg det ikke er vits at sykepleiere deler ut medisiner, da kunne like godt en hjelpepleier/teknikker gjort det. Anonymkode: 1c77f...71d
petterm Skrevet 25. august 2024 #5 Skrevet 25. august 2024 Det bør meldes avvik hver gang legen gjør feil. Det er vel ikke lov å gi medisiner som ikke er ordinert av lege? Du skriver at det er feilmedisinering hver uke. Blir det skrevet avvik på det? Feil i forhold til det legen skriver eller det legen sier? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 TS. Jeg skjønner frustrasjonen. Men dine tanker er kun lov å tenke og la bli med det. Skriv avvik og snakk med legen som har gjort feil. Men vær alltid vennlig og profesjonell. Alle er presset på tid. Uten godt samarbeid og hyggelige og dyktige kollegaer, så blir det tungt. Anonymkode: 3bcb0...599 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, men dersom man eks gir en pasient blodfortynnende som skulle vært nullet den dagen blir resultatet at pasienten må vente litt på operasjonen, men så får i tillegg legen kjeft av kollegaer. Det skaper bedre pasientsikkerhet at legene gjør jobben sin enn at sykepleierne skal prøve å dekke over, særlig når det ofte vil skje feil Anonymkode: 6d1bc...7b3 Forferdelig dårlig eksempel. Tenker du Ove hvilken logistikk av mennesker/fagpersoner og rom som skal passe inn for å få til en operasjon? Tenk om pasienten dør eller ligger og lider i timer og dager fordi du gir en medisindose du ut fra logisk tenkning og fagkunnskap skulle eller burde forstå var feil? Slike sykepleiere må finne seg en annen arbeidsplass der de ikke har noe med medisiner eller syke pasienter å gjøre. Er du og så sneversynt at du ikke ser at dette rammer deg selv, og ikke legen som har ført journalen? Oppdager du noe som ikke stemmer med sunn fornuft og faglig kunnskap så er faktisk jobben din å undersøke før du gir pasienten noe som helst. Anonymkode: 10640...6b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå