AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Del Skrevet 24. august 2024 Har malt hus i hele sommer, med terrasse og trapp og huset er stort. Det er tre og betong og det ble fint. Og bod i hage. Problemet er at jeg bare legger merke til mer å mer som må gjøres. Har hatt malere på jobb, og gjort mye selv. Men når noe er malt dukker noe nytt opp. Huset er av 80% tre. Skulle hatt mur på hele huset fordi dette er evighetsprosjekt. Hvor ofte maler dere husene deres inkludert terrasse og bod? Anonymkode: 4902d...a0e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Del Skrevet 24. august 2024 Nja,er konstant vedlikehold med hus. Er det ikke vask,så er det flekk-maling. Sør veggen er det 20 år siden. De andre er det 27 år siden da jeg valgte å skifte farve. Terrassen er over 50 år gammel, men er ganske pen etter vask,er 7 år siden sist. Anonymkode: e2265...766 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Del Skrevet 24. august 2024 Er alltid noe som må gjøres på huset. Det er et evighetsprosjekt. Hver sommer brukes på vedlikehold. Anonymkode: 770a4...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 24. august 2024 #4 Del Skrevet 24. august 2024 Kort svar: Nei 🤣 Vi maler en husvegg hvert år. Når det ikke er husvegg så flasser garasjen. Terrassen må behandles med grønnsåpe. Skrammer på innebygget må flekker. Tak må omtales innimellom. Er alltid NOE med malte hus. Naboen har vedlikeholdsfri kledning - tipper de sparer MASSE tid på dét! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 24. august 2024 #5 Del Skrevet 24. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Har malt hus i hele sommer, med terrasse og trapp og huset er stort. Det er tre og betong og det ble fint. Og bod i hage. Problemet er at jeg bare legger merke til mer å mer som må gjøres. Har hatt malere på jobb, og gjort mye selv. Men når noe er malt dukker noe nytt opp. Huset er av 80% tre. Skulle hatt mur på hele huset fordi dette er evighetsprosjekt. Hvor ofte maler dere husene deres inkludert terrasse og bod? Anonymkode: 4902d...a0e Det er min drøm.. et mur hus ! (er så lei trehus som trenger veldikehold nonstop<9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 24. august 2024 #6 Del Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har malt hus i hele sommer, med terrasse og trapp og huset er stort. Det er tre og betong og det ble fint. Og bod i hage. Problemet er at jeg bare legger merke til mer å mer som må gjøres. Har hatt malere på jobb, og gjort mye selv. Men når noe er malt dukker noe nytt opp. Huset er av 80% tre. Skulle hatt mur på hele huset fordi dette er evighetsprosjekt. Hvor ofte maler dere husene deres inkludert terrasse og bod? Anonymkode: 4902d...a0e Man må male mye oftere enn før, hovedsakelig av to årsaker: 1. Treverket er mye dårligere høvlet enn før, og trenger derfor flere strøk maling enn før. 2. Malingen er mye dårligere enn før - mest pga forbud mot oljemaling. Selv omman kjøper den dyreste dårlige malingen som er å få kjøpt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Del Skrevet 25. august 2024 Det er alltid noe. Vi gjør det slik at vi har hjemme-ferie siste uka av sommerferien hvert år (da er vi uansett lei av reising), og jobber oss gjennom en liste over prosjekter. Maling/oljing står på lista hver sommer. I fjor var vi så lei at vi hentet inn anbud. 180 000.... Så da gjorde vi det selv likevel. Anonymkode: ca89b...e91 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halap Skrevet 25. august 2024 #8 Del Skrevet 25. august 2024 katties skrev (8 timer siden): Naboen har vedlikeholdsfri kledning - tipper de sparer MASSE tid på dét! Ønsker men en værslitt, skjoldete kledning, så sparer man kanskje litt tid. men les teknisk datablad for «vedlikeholdsfrie» kledninger. De skal oljes minimum hvert 10-20 år. Og mye hyppigere om man ønsket en pen fasade. Da må de oljes hvert 5-6-7 år. Og de skal vaskes. Noen produsenter skriver at kledningen må vaskes minimum 1 gang hvert år. Ganske festlig å kalle dette vedlikeholdsfritt😁 Det er faktisk mer vedlikehold enn om man har malt huset med selvrensende maling av høy kvalitet👍 (fortsatt at man ønsker en pen fasade, da) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halap Skrevet 25. august 2024 #9 Del Skrevet 25. august 2024 (endret) Supermerry skrev (8 timer siden): Man må male mye oftere enn før, hovedsakelig av to årsaker: 1. Treverket er mye dårligere høvlet enn før, og trenger derfor flere strøk maling enn før. 2. Malingen er mye dårligere enn før - mest pga forbud mot oljemaling. Selv omman kjøper den dyreste dårlige malingen som er å få kjøpt. Her må det presiseres litt. 1) Oljemaling (med White spirit) er ikke forbudt. Men det selges stadig mindre av den. Hovedsakelig fordi den blir matt etter 5-6-7 år. Men den finnes fortsatt. Nå selges det mest av moderne malinger. De varer lengre og gir huset et nymalt utseende i mange år. Om man velger kvalitetsmaling. Da har man vedlikeholdsintervaller opp mot 20 år. 2) treverk er ikke dårligere høvlet enn før. Tidligere ble kledningen saget og hadde ganske store trefibre som reiste seg opp. Nå blir kledningene finskåret eller maskinert på overflaten. Det gir færre fibre som reiser seg. Men også en bedre overflate med veldig små ujevnheter, noe som gir stor overflate og mer malingen han feste seg i. Når kledningen har en jevnere overflate, så trenger man mindre maling. Høvlet kledning som benyttes på sveitservillaer er helt glatt. Der bør man fortsatt legge på 3 strøk når kledningen er ny. Slik det alltid har vært. Ingen endring der, altså. Endret 25. august 2024 av halap 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 25. august 2024 #10 Del Skrevet 25. august 2024 9 hours ago, NatNat said: Det er min drøm.. et mur hus ! (er så lei trehus som trenger veldikehold nonstop<9 Har murhus. Med treverket på verandaene og stenlagte heller på innkjørsel og terrasse. Så. Mye. Jobb. (Men det er mitt drømmehus da så). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #11 Del Skrevet 25. august 2024 Supermerry skrev (8 timer siden): Man må male mye oftere enn før, hovedsakelig av to årsaker: 1. Treverket er mye dårligere høvlet enn før, og trenger derfor flere strøk maling enn før. 2. Malingen er mye dårligere enn før - mest pga forbud mot oljemaling. Selv omman kjøper den dyreste dårlige malingen som er å få kjøpt. Det siste du sier her stemmer ikke. Oljemaling/oljedekkbeis er ikke forbudt. Du får kjøpt rene oljeprodukter hvis det er det du vil ha, men denne malingen er ubrukelig sammenlignet med de nye hybridmalingene (som forresten også inneholder olje, derav tilnavnet «hybrid»). Men hvis du liker maling som flasser, bleiker og mattes i sola og generelt har korte vedlikeholdsintervaller, så er oljemaling det beste produktet for deg! Maling er som alt annet: Du får det du betaler for. Kjøper du den billigste malingen, så holder den dårligere enn den dyre. De dyre malingene holder lenge, og produsenter som Jotun har tester som beviset dette. Men det fordrer selvfølgelig at den som har malt har gjort det riktig, noe mange private ikke gjør. Det må vaskes med riktig vaskemiddel, skrapes (ved behov), grunnes (ved behov), males på underlag er tørt nok, ikke males i solsteiken, og malingsfilmen må legges på jevnt og i riktig tykkelse. Anonymkode: 475b2...580 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 25. august 2024 #12 Del Skrevet 25. august 2024 (endret) halap skrev (32 minutter siden): Ønsker men en værslitt, skjoldete kledning, så sparer man kanskje litt tid. men les teknisk datablad for «vedlikeholdsfrie» kledninger. De skal oljes minimum hvert 10-20 år. Og mye hyppigere om man ønsket en pen fasade. Da må de oljes hvert 5-6-7 år. Og de skal vaskes. Noen produsenter skriver at kledningen må vaskes minimum 1 gang hvert år. Ganske festlig å kalle dette vedlikeholdsfritt😁 Det er faktisk mer vedlikehold enn om man har malt huset med selvrensende maling av høy kvalitet👍 (fortsatt at man ønsker en pen fasade, da) Nei, den we av en litt eldre type kledning som nå ikke selges lengre. Ser kjempefin ut, og er nesten vedlikeholdsfri (må beises med noe innimellom). Naboen er nøye på husgreier, så behandler treverket hvert 10-ende år, selv om det kunne vært gjortsjeldnerr. Bare sprayer på en greie.. Er treverk impregnert med noe giftige greier, og tåler også vann. Ser ikke skjoldete ut etter 20 år. Endret 25. august 2024 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 25. august 2024 #13 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har malt hus i hele sommer, med terrasse og trapp og huset er stort. Det er tre og betong og det ble fint. Og bod i hage. Problemet er at jeg bare legger merke til mer å mer som må gjøres. Har hatt malere på jobb, og gjort mye selv. Men når noe er malt dukker noe nytt opp. Huset er av 80% tre. Skulle hatt mur på hele huset fordi dette er evighetsprosjekt. Hvor ofte maler dere husene deres inkludert terrasse og bod? Anonymkode: 4902d...a0e Det er konstant noe som skal vedlikehold på hus, men at det har tatt «hele sommeren» å male hus og terrasse hvis du regner effektiv jobbing - Det bør det ikke gjøre med et normalt bolighus. Hus males gjerne hver 10-15 år. Det varierer vel litt hvor i landet man ligger, altså hvor værutsatt. Her er det en vegg som er mer utsatt for vær enn de andre, og den trenger oftere vedlikehold enn bakveggen som kanskje males annenhver gang. Det sies også at man bør vaske hele huset utvendig hvert år for at det skal holde seg fint lengst mulig (skit som setter seg i kledningen gjør at mer skit henger seg fast, som gjør at alger og sopp kan feste seg), men dette er vi ikke så flinke til😅. Sist vi malte så valgte vi en «selvrensende» maling, og jeg ser at det henger mindre skit fast nå vs før, så den funker (sammenlignet med uthuset som har den gamle typen maling). Selvrensende er en litt flåsete betegnelse, men betyr bare at den har et lavere skittopptak - at regnet i større grad «vasker» huset for deg. Terrassen er behandlet med SiooX. Den skal fornyes med nytt strøk ca hvert 10 år. Men som huset bør den vaskes årlig. Det gjør vi. Var dritlei vanlig terrassebeis som man må fornye omtrent annenhvert år. Aldri mer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #14 Del Skrevet 25. august 2024 Nei, du slipper ikke unna. Akkurat som med husarbeidet så er det bare å begynne på ny når du tror du er ferdig og kan slappe av😂 Anonymkode: bd5b6...2bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #15 Del Skrevet 25. august 2024 gjør du skikkelig arbeid med vask og skikkelig maling er det ca 15 år til neste gang. Terrassebordene blir ikke malt, kun vasket ca 1.g i året. Anonymkode: 06ec6...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #16 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, du slipper ikke unna. Akkurat som med husarbeidet så er det bare å begynne på ny når du tror du er ferdig og kan slappe av😂 Anonymkode: bd5b6...2bd Brukt to timer på å vaske og rydde hus. Satt meg ned på sofaen. Så kommer signalet for at klesvasken er ferdig. Henger opp. Så går signalet for oppvaskmaskinen. Så kastet katten opp. Satt meg nettopp ned igjen, så på klokka, på tide å lage lunsj til familien... Beklager avsporing, men det du skriver her stemmer så alt for godt... Uansett, da tusler jeg mot kjøkkenet. Anonymkode: ca89b...e91 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #17 Del Skrevet 25. august 2024 mur som flasser er verre å fikse enn å skrape en vegg og male den, jeg bare nevner det.. 😝 Anonymkode: fcc18...dc9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halap Skrevet 25. august 2024 #18 Del Skrevet 25. august 2024 katties skrev (3 timer siden): Nei, den we av en litt eldre type kledning som nå ikke selges lengre. Ser kjempefin ut, og er nesten vedlikeholdsfri (må beises med noe innimellom). Naboen er nøye på husgreier, så behandler treverket hvert 10-ende år, selv om det kunne vært gjortsjeldnerr. Hvert 10 år er oftere enn jeg maler mitt hus 🏖️🏖️🏖️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 25. august 2024 #19 Del Skrevet 25. august 2024 halap skrev (51 minutter siden): Hvert 10 år er oftere enn jeg maler mitt hus 🏖️🏖️🏖️ Det er som sagt ikke fordi han faktisk må det, men fordi han vil holde det slik at det alltid ser helt splitter nytt ut. Vi lurte på om det måtte behandles enda, men det måtte ikke dét - han bare ville Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaane doe Skrevet 25. august 2024 #20 Del Skrevet 25. august 2024 Holder på å male hus selv, begynte på arbeidet med huset i juni og enda ikke helt ferdig. 🫣 Er et ganske stort hus med 3 etasjer, dobbelgarasje og en bod. Måtte først vaske alt i 2 runder med kraftvask noe som tok littegran tid. Etterpå var det masse skraping som måtte gjøres, fordi det var lenge siden det hadde blitt malt så mye maling holdt på å flasse av. De som har eid huset tidligere har nok også malt når det var mye sol, fordi jeg oppdaget også masse "bobler" i den gamle malingen som måtte snittes opp og fjernes før man kunne begynne å male over. Og været har jo vært helt elendig i sommer, med så utrolig mye regn. Så er ikke så lett å finne tid til å få malt heller når det enten er steksol eller pøsregn. Når jeg har fri og det er overskyet og ikke noe regn så maler jeg jo så mye jeg klarer. Er snart ferdig med 2 strøk nå. Gleder meg så forferdelig til å bli ferdig med alt, fordi jeg vet jo at det kommer til å bli fint tilslutt. Men når man står midt oppi det og har ting som ikke er helt ferdig så føler jeg at huset mitt ser så "shabby" ut og det er ikke så gøy. Så jeg forstår veldig godt følelsen av at man "aldri" blir ferdig med å male hus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå