AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #21 Skrevet 24. august 2024 Når det gjelder strømtilkobling, er mannen elektriker og har tilnærmet isolert huset med tomme rør som kan brukes til å trekke ledninger. Så det er ikke vanskelig å sette opp et lampepunkt ved en senere anledning. Han ønsker bare å ha det med en gang fordi han mener det er nødvendig (og fordi det sparer han for arbeid senere). Anonymkode: 2249b...2a9 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #22 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi var også uenig så vi endte opp med spotter langs veggene og så satte vi opp stikkontakt oppunder taket midt på den ene veggen som kan brukes til taklampe hvis vi ønsker. Anonymkode: fef67...d70 Er det lenge siden dere bygget, og er dere fornøyd med å ikke ha taklampe? Anonymkode: 2249b...2a9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #23 Skrevet 24. august 2024 Rebecca30 skrev (3 minutter siden): Nei, taklampe over spisebordet er absolutt ikke nødvendig hvis du ikke ønsker det. Jeg er helt enig i at stearinlys skaper en mye mer intim og koselig stemning på kvelden. Lyssettingen du beskriver med å belyse vegger og tak er mye mykere og gir en bedre atmosfære. Taklampe kan fort føles skarpt og forstyrrende, spesielt når dere allerede har godt med naturlig lys på dagtid. Kjør på med din løsning! Det blir nok kjempefint. Ikke sant. Det er akkurat det jeg tenker. At det blir en mykere og bedre atmosfære av annen belysning. Takk! Anonymkode: 2249b...2a9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #24 Skrevet 24. august 2024 Bombasi skrev (3 minutter siden): Du kan jo alltids ha en del lys ellers, og så ha taklampa over spisebordet neddimmet med lys når dere sitter ved bordet. Kan fort bli ukoselig av å ha flombelysning rundt spisebordet fordi du har bestemt deg for at taklampe som kan dimmes ikke er ønsket. Kan fort bli ukoselig av å ha det for mørkt også. Det er ikke uproblematisk. En taklampe med dimming gjør at du lettere kan balansere belysningen - både på spisebordet og rundt det. Absolutt enig i at det kan bli ukoselig om det er for mørkt, men hvis vi feks har en stålampe i hjørnet ved spisebordet som lyser opp taket vil det kanskje ha tilnærmet samme effekt? Anonymkode: 2249b...2a9
Bombasi Skrevet 24. august 2024 #25 Skrevet 24. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Absolutt enig i at det kan bli ukoselig om det er for mørkt, men hvis vi feks har en stålampe i hjørnet ved spisebordet som lyser opp taket vil det kanskje ha tilnærmet samme effekt? Anonymkode: 2249b...2a9 Det tror jeg ikke. For lyset vil være sterkest på den siden av spisebordet lampa står. Blir noe annet å ha lyset jevnt rett ovenifra. Jeg er vel i grunn enig med mannen din i at taklampe over spisebordet er et must, og så handler det mer om hvilken lampe dere går for. Man finner jo mange koselige lamper i alle størrelser og fasonger. Nytt innenfor interiør er å ha disse store LED-pærene hengende ned over bordet som kan dimmes. I alt fra 2-6 pærer alt etter hvor stor dere vil ha den. Ergo lampa trenger ikke være stor, men lysets verdi vil likevel være høy. Hvis ikke en skikkelig enorm lysekrone frister da Endret 24. august 2024 av Bombasi 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #26 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når det gjelder strømtilkobling, er mannen elektriker og har tilnærmet isolert huset med tomme rør som kan brukes til å trekke ledninger. Så det er ikke vanskelig å sette opp et lampepunkt ved en senere anledning. Han ønsker bare å ha det med en gang fordi han mener det er nødvendig (og fordi det sparer han for arbeid senere). Anonymkode: 2249b...2a9 Monter hurtigkontakt i taket så kan dere henge opp lame når dere vil. https://www.elektroimportoren.no/dcl-kontakt-tak-innfelt/1500476/Product.html Anonymkode: 11788...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #27 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Monter hurtigkontakt i taket så kan dere henge opp lame når dere vil. https://www.elektroimportoren.no/dcl-kontakt-tak-innfelt/1500476/Product.html Anonymkode: 11788...b4c https://www.sg-as.com/nb/produkter/dcl-uttag-og-plugg Anonymkode: 11788...b4c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #28 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Godt poeng at man må overkompensere med lysene rundt. Vi har taklampe her ved spisebordet, og fordi vi har lite lys ellers er den mye brukt, men jeg synes den er så i veien. Anonymkode: 2249b...2a9 Hvorfor er den i veien? Danser du mye på bordet? 😅 Anonymkode: 764d9...b7a 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #29 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er den i veien? Danser du mye på bordet? 😅 Anonymkode: 764d9...b7a Haha! Nei, men vi stanger i den titt og ofte. Antageligvis fordi den er litt feilplassert, som også er årsaken til at jeg synes det er vanskelig å binde meg til plassering av lampen før vi flytter inn. Hva om vi vil ha spisebordet et helt annet sted. Anonymkode: 2249b...2a9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #30 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen har en diskusjon. Vi bygger hus og han mener at vi må ha en taklampe over spisebordet. Jeg er ikke enig. På dagtid har rommet veldig mye naturlig lys, og på kvelden vil jeg heller lyse opp vegger og tak, og til nøds ha stearinlys på selve bordet. Jeg ser ikke poenget i å lyse opp bordflaten, så vil heller ha lys andre steder. Hva tenker dere, er det nødvendig med taklampe over spisebordet? Anonymkode: 2249b...2a9 Ja, Om det lyser fra veggene så blir det skygge på maten du spiser. Kjipt å ikke se helt hva du puffer på gaffelen. Et stearinlys og 3 vil ikke kompensere for det. Anonymkode: bab3b...3f9 2
MariaIsabel Skrevet 24. august 2024 #31 Skrevet 24. august 2024 Jeg er helt enig med mannen her. Utrolig irriterende å ikke ha nok lys. Det er jo bare å skru det av eller ha lampe med dimmer når du vil ha det litt mer dempet... 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #32 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): jeg synes det er vanskelig å binde meg til plassering av lampen før vi flytter inn. Hva om vi vil ha spisebordet et helt annet sted. Bare legg ledninger alle steder det er aktuelt å ha spisebordet, da. Anonymkode: b944c...741 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #33 Skrevet 25. august 2024 Her har jeg ikke kommet så langt at jeg har fått hengt opp en lampe over spisebordet. Det brukes mest til oppbevaring, jeg har spisebordet i stua og ikke som et eget rom. Anonymkode: 316a4...b3b
Johan uten land Skrevet 25. august 2024 #34 Skrevet 25. august 2024 Synes folk har en tendens til å bruke for mye lys overalt... Til et spisebord det bare skal spises på vil jeg si at taklampe som regel er en uting. Bruk lys rundt bordet og stearinlys.
KatteLatte Skrevet 25. august 2024 #35 Skrevet 25. august 2024 (endret) Jeg ville aldri droppet taklampe over spisebordet. Det gir en mye koseligere belysning enn å bruke spotter i taket for p kompensere. Velg en som kan dimmes. Du kommer ikke til å gidde å tenne stearinlys til alle måltider når man bare skal hive i seg noe fort før barna skal på trening, dessuten lyser de ikke nok. Dårlig for inneklimaet er de også, og ikke minst brannfarlig. Endret 25. august 2024 av KatteLatte 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå