Gå til innhold

Må man ha taklampe over spisebord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har en diskusjon. Vi bygger hus og han mener at vi  ha en taklampe over spisebordet. Jeg er ikke enig. På dagtid har rommet veldig mye naturlig lys, og på kvelden vil jeg heller lyse opp vegger og tak, og til nøds ha stearinlys på selve bordet. Jeg ser ikke poenget i å lyse opp bordflaten, så vil heller ha lys andre steder. Hva tenker dere, er det nødvendig med taklampe over spisebordet?

Anonymkode: 2249b...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du barn som kommer til å gjøre lekser ved bordet?

Anonymkode: 764d9...b7a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør samme spørsmål i november. 

Med mindre du liker å ha det mørkt når du spiser.

Anonymkode: a836a...a6e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må noen ting, men det er absolutt praktisk. Men du behover jo ikke ha en svær lysekrone hengende nesten nedi bordet, kan dere ikke velge en mer nøytral lampe - og så bare ha den avskrudd dersom du ønsker en mer stearinlys-atmosfære? 

Anonymkode: c90e5...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ingen regler om at man MÅ ha lampe over spisebordet, men om du skal bruke bordet til f.eks. jobb, lekser, spille spill o.l. hvor det er viktig med godt lys, så burde du iallefall tenke over det. 

Anonymkode: 02242...d05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du barn som kommer til å gjøre lekser ved bordet?

Anonymkode: 764d9...b7a

Nei, vi lager stor kjøkkenøy med god belysning. De foretrekker å gjøre lekser nær oss når vi lager middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ingenting. Men jeg ville fått lagt opp det elektriske nå, sånn at det er enkelt hvis dere ombestemmer dere. 

Anonymkode: 7bc8c...384

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke taklampe over spisebordet i flere år. Mulig du tenker det er koseligere, men det virket mørkt. Måtte gjerne skru på mer flombelysning rundt for å kompensere for å se hverandre og maten man spiste. 

Det var faktisk ikke før jeg monterte taklampe over spisebordet at jeg innså hvor toskete jeg hadde vært som ikke hadde hengt opp en tidligere - og det med en gang jeg flyttet hit! :) 

Og taklamper kan jo gjerne dimmes, hvis du går for det.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det finnes ingen regler om at man MÅ ha lampe over spisebordet, men om du skal bruke bordet til f.eks. jobb, lekser, spille spill o.l. hvor det er viktig med godt lys, så burde du iallefall tenke over det. 

Anonymkode: 02242...d05

Vi har planlagt andre rom/bord det er mer naturlig å jobbe; spile spill etc., så jeg ser for meg at bordet blir mest brukt til spising. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bikker 60 er det greit å se hva du spiser.

«Mengden lys du behøver endrer seg med alderen.
Jo eldre vi blir, jo mer lys trenger vi for riktig visuell komfort. Forskning bekrefter at en 60-åring trenger 5-6 ganger så mye lys som en 20-åring.»

Anonymkode: eaed1...c03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du bikker 60 er det greit å se hva du spiser.

«Mengden lys du behøver endrer seg med alderen.
Jo eldre vi blir, jo mer lys trenger vi for riktig visuell komfort. Forskning bekrefter at en 60-åring trenger 5-6 ganger så mye lys som en 20-åring.»

Anonymkode: eaed1...c03

Innen det har gått 30 år så vil vi sikkert gjøre endringer på kjøkkenet, men godt innspill uansett. Takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gyngehest skrev (1 minutt siden):

Skaff deg lampe med dimmer, så har du både lys til brettspill med ungene og koselig middagsstemning 😉

Det er egentlig ikke lyset i seg selv som plager meg, men at jeg må fatte en beslutning om hva slags bord vi skal ha, hvor den skal være plassert +++ før vi har flyttet inn og faktisk sett hvordan rommet blir brukt. Synes forpliktelsen er så stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke taklampe over spisebordet i flere år. Mulig du tenker det er koseligere, men det virket mørkt. Måtte gjerne skru på mer flombelysning rundt for å kompensere for å se hverandre og maten man spiste. 

Det var faktisk ikke før jeg monterte taklampe over spisebordet at jeg innså hvor toskete jeg hadde vært som ikke hadde hengt opp en tidligere - og gjerne med en gang! :) 

Godt poeng at man må overkompensere med lysene rundt. Vi har taklampe her ved spisebordet, og fordi vi har lite lys ellers er den mye brukt, men jeg synes den er så i veien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke det. Her i huset har vi ikke det, og ikke er det savnet heller. Mye koseligere å bruke stearinlys. Men et kompromiss kan være å ha et kontaktpunkt i overgangen vegg/tak der spisebordet skal stå, så er det enkelt å føre en ledning til en lampe derfra. 

Anonymkode: bf8f8...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var også uenig så vi endte opp med spotter langs veggene og så satte vi opp stikkontakt oppunder taket midt på den ene veggen som kan brukes til taklampe hvis vi ønsker. 

Anonymkode: fef67...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg og mannen har en diskusjon. Vi bygger hus og han mener at vi  ha en taklampe over spisebordet. Jeg er ikke enig. På dagtid har rommet veldig mye naturlig lys, og på kvelden vil jeg heller lyse opp vegger og tak, og til nøds ha stearinlys på selve bordet. Jeg ser ikke poenget i å lyse opp bordflaten, så vil heller ha lys andre steder. Hva tenker dere, er det nødvendig med taklampe over spisebordet?

Enig med manen din. Sært ikke å ha det.

Endret av Grüner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, taklampe over spisebordet er absolutt ikke nødvendig hvis du ikke ønsker det. Jeg er helt enig i at stearinlys skaper en mye mer intim og koselig stemning på kvelden. Lyssettingen du beskriver med å belyse vegger og tak er mye mykere og gir en bedre atmosfære. Taklampe kan fort føles skarpt og forstyrrende, spesielt når dere allerede har godt med naturlig lys på dagtid. Kjør på med din løsning! Det blir nok kjempefint.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt poeng at man må overkompensere med lysene rundt. Vi har taklampe her ved spisebordet, og fordi vi har lite lys ellers er den mye brukt, men jeg synes den er så i veien. 

Du kan jo alltids ha en del lys ellers, og så ha taklampa over spisebordet neddimmet med lys når dere sitter ved bordet. 

Kan fort bli ukoselig av å ha flombelysning rundt spisebordet fordi du har bestemt deg for at taklampe som kan dimmes ikke er ønsket. 

Kan fort bli ukoselig av å ha det for mørkt også. Det er ikke uproblematisk.

En taklampe med dimming gjør at du lettere kan balansere belysningen - både på spisebordet og rundt det.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...