AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Ikke at jeg er så opptatt av det, men lurer av og til, for å kunne forstå bedre. Jeg sliter med generalisert angst, men er medisinert og fungerer fint i 80% jobb nært innpå andre mennesker. Jeg har også hatt tilbakevendende depresjon, men kommer meg ovenpå igjen. Har ikke vært syk fra jobb på to år no. Men jeg er så sliten, orker lite etter jobb. Har mange planer, spes med strikking. Begynner på nye prosjekter og legger det til sides, får helt dilla og kan strikke fire luer på en uke, for så å ikke strikke på to uker. Jeg blir lett påvirket, og handler lett etter å høre at andre har kjøpt ( garn, klær, snop...) Jeg er rotete, legger fra meg ting overalt. Sliter med å ha orden og struktur hjemme. Kan bruke en hel søndag til å rydde klesskapet mitt, så er det rot igjen etter ei uke. Vil så gjerne være ryddig, men greier det ikke. Er veldig lite sosial, liker meg best med mann og barn ( er voksne) og kattene. FÅr av og til så nok av impulser og folk at jeg skulle ønske jeg hadde ei lita hytte jeg kunne reise til, helt uten å bli forstyrra. Noen som tenker noe her? Anonymkode: f7a65...9c4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Næ,du er vel som folk flest. Om man ikke er totalt "skutt" etter en arbeidsdag,så har man for lite å gjøre. Familie og hjem hører ferie til. -om man kan. Men da vil man heller sove. Anonymkode: e5535...0b4 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 Gratulerer du er menneske. Ikke alt er diagnoser selv i dagens diagnosesamfunn. Anonymkode: 0b356...3ee 2 3
Stoltskeiv Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 Tror ikke vi skal tenke så mye på diagnoser når det gjelder angst og depresjon. De ALLER fleste mennesker vil oppleve det. Og noen har det tilbakevendene uten at de har noen diagnose. Det er helt mennskelig. Du er bare et menneske
Rebecca30 Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 Du høres jo veldig normal ut, egentlig! Det å være sliten etter jobb når du har en så krevende hverdag, er helt naturlig. At du har dilla på prosjekter og at det går i rykk og napp, det er bare et tegn på at du har mye lidenskap, men også at du er menneskelig. Og den der impulskontrollen, den er vel heller ikke ukjent for de fleste av oss – spesielt når det kommer til garn og sånt som er kjekt å ha! Rydding er en evig kamp for mange, og det å ha det ryddig handler like mye om å finne en rytme som funker for deg, ikke nødvendigvis at alt alltid skal være på stell. Drømmen om ei hytte helt for deg selv høres utrolig deilig ut, og det er jo lov å leke med tanken og finne små pusterom i hverdagen der du kan trekke deg tilbake, om så bare en halvtime her og der. Kanskje du kan lage deg en liten "hytte" hjemme hvor du kan få den roen? Det er også helt greit å være lite sosial hvis det er det som gir deg energi. Vær snill mot deg selv, du gjør det jo kjempebra! 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Gratulerer du er menneske. Ikke alt er diagnoser selv i dagens diagnosesamfunn. Anonymkode: 0b356...3ee Gudskjelov for at jeg fikk diagnosen for 20 siden, sånn at jeg slipper å forsvare meg og presisere at det ikke er en bestilt autismediagnose. Og nei i tilfelle du lurer. Verken autisme, adhd eller bipolar etc...er noe å trakte etter. Trenger på ingen måte å skamme seg, men det er en grunn til at man får det og det er at livet ikke gir noen pusterom og at det ikke er forbigående Anonymkode: b3fde...752 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gudskjelov for at jeg fikk diagnosen for 20 siden, sånn at jeg slipper å forsvare meg og presisere at det ikke er en bestilt autismediagnose. Og nei i tilfelle du lurer. Verken autisme, adhd eller bipolar etc...er noe å trakte etter. Trenger på ingen måte å skamme seg, men det er en grunn til at man får det og det er at livet ikke gir noen pusterom og at det ikke er forbigående Anonymkode: b3fde...752 Pusterom er noe jeg savner. Anonymkode: e5535...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #8 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pusterom er noe jeg savner. Anonymkode: e5535...0b4 Enig Anonymkode: b3fde...752 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #9 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gudskjelov for at jeg fikk diagnosen for 20 siden, sånn at jeg slipper å forsvare meg og presisere at det ikke er en bestilt autismediagnose. Og nei i tilfelle du lurer. Verken autisme, adhd eller bipolar etc...er noe å trakte etter. Trenger på ingen måte å skamme seg, men det er en grunn til at man får det og det er at livet ikke gir noen pusterom og at det ikke er forbigående Anonymkode: b3fde...752 Hva hjalp det deg? Regner med at du sliter 24/7 allikevel, eller finnes det en en mirakel kur? Anonymkode: e5535...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #10 Skrevet 24. august 2024 AuDHD? Minner meg mye om mine vansker. Etter jeg ble mor er jeg overstimulert og autistisk utbrent hele tiden. Kan ikke jobbe lenger. Anonymkode: b821c...700
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #11 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Gudskjelov for at jeg fikk diagnosen for 20 siden, sånn at jeg slipper å forsvare meg og presisere at det ikke er en bestilt autismediagnose. Og nei i tilfelle du lurer. Verken autisme, adhd eller bipolar etc...er noe å trakte etter. Trenger på ingen måte å skamme seg, men det er en grunn til at man får det og det er at livet ikke gir noen pusterom og at det ikke er forbigående Anonymkode: b3fde...752 Men hva hjelper det ts at det sitter noen kvasi leger på kg og diagnostiserer mennesker med helt normale trekk? Jeg lurer ikke på noe av dette du nevner, jeg lurer derimot hva det skal være godt for å drive å fjern disgnostisere andre mennesker på nett uten å ha noe kunnskap? Det er en grunn for at enkelte diagnoser skal være diagnostisert innenfor spesialhelsetjenesten der utredning er nødvendig. Det er ikke en sykdom å være sliten etter jobb, det er ikke en sykdom å ønske seg en hytte en kan trekke seg litt vekk fra verden fra, det er ikke en sykdom å ha en brennende lidenskap for et prosjekt for så å bli litt mettet. Og å slenge rundt seg med diffuse diagnoser og leke hobby eksperter når det gjelder helt normale menneskelige trekk er helt feil. Jeg har ikke skrevet noen plasser at diagnoser er noe skammelig eller noe en skal gjemme for det mener jeg ikke. Men å diagnostisere helt normale trekk over Internett av tilfeldige mennesker er skammelig mener jeg og en ukultur det dessverre er blitt mer og mer av. Anonymkode: 0b356...3ee 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #12 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): AuDHD? Minner meg mye om mine vansker. Etter jeg ble mor er jeg overstimulert og autistisk utbrent hele tiden. Kan ikke jobbe lenger. Anonymkode: b821c...700 Trist,ikke godt. Anonymkode: e5535...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #13 Skrevet 24. august 2024 Kan ikke jobbe? Er ikke det å være mor en jobb?? Eller har du fått barnepike? Bare lurer. Være mor/far er jo 100% jobb livet ut. Anonymkode: e5535...0b4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #14 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke at jeg er så opptatt av det, men lurer av og til, for å kunne forstå bedre. Jeg sliter med generalisert angst, men er medisinert og fungerer fint i 80% jobb nært innpå andre mennesker. Jeg har også hatt tilbakevendende depresjon, men kommer meg ovenpå igjen. Har ikke vært syk fra jobb på to år no. Men jeg er så sliten, orker lite etter jobb. Har mange planer, spes med strikking. Begynner på nye prosjekter og legger det til sides, får helt dilla og kan strikke fire luer på en uke, for så å ikke strikke på to uker. Jeg blir lett påvirket, og handler lett etter å høre at andre har kjøpt ( garn, klær, snop...) Jeg er rotete, legger fra meg ting overalt. Sliter med å ha orden og struktur hjemme. Kan bruke en hel søndag til å rydde klesskapet mitt, så er det rot igjen etter ei uke. Vil så gjerne være ryddig, men greier det ikke. Er veldig lite sosial, liker meg best med mann og barn ( er voksne) og kattene. FÅr av og til så nok av impulser og folk at jeg skulle ønske jeg hadde ei lita hytte jeg kunne reise til, helt uten å bli forstyrra. Noen som tenker noe her? Anonymkode: f7a65...9c4 Normalt ! Anonymkode: 29697...94d 3
anonym482 Skrevet 24. august 2024 #15 Skrevet 24. august 2024 (endret) Vet ikke jeg. Har inntrykk av at noen orker mye etter jobb, og det skjønner jeg ikke. Jeg er som deg, jeg ligger nesten rett ut. Trenger ikke være noen diagnose, kan være arbeidets art også. Endret 24. august 2024 av anonym482
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #16 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva hjalp det deg? Regner med at du sliter 24/7 allikevel, eller finnes det en en mirakel kur? Anonymkode: e5535...0b4 Ja jeg lider meg gjennom dagene og dunker hodet i veggen mens jeg sikler og skriker 🙄 Nei det jeg sliter ikke 24/7. Livet blir litt mer komplisert og knotete med autisme/adhd, men jaggu det er ikke verdens undergang. Og nei jeg lider ikke 24/7 Anonymkode: b3fde...752 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #17 Skrevet 25. august 2024 Rebecca30 skrev (12 timer siden): Du høres jo veldig normal ut, egentlig! Det å være sliten etter jobb når du har en så krevende hverdag, er helt naturlig. At du har dilla på prosjekter og at det går i rykk og napp, det er bare et tegn på at du har mye lidenskap, men også at du er menneskelig. Og den der impulskontrollen, den er vel heller ikke ukjent for de fleste av oss – spesielt når det kommer til garn og sånt som er kjekt å ha! Rydding er en evig kamp for mange, og det å ha det ryddig handler like mye om å finne en rytme som funker for deg, ikke nødvendigvis at alt alltid skal være på stell. Drømmen om ei hytte helt for deg selv høres utrolig deilig ut, og det er jo lov å leke med tanken og finne små pusterom i hverdagen der du kan trekke deg tilbake, om så bare en halvtime her og der. Kanskje du kan lage deg en liten "hytte" hjemme hvor du kan få den roen? Det er også helt greit å være lite sosial hvis det er det som gir deg energi. Vær snill mot deg selv, du gjør det jo kjempebra! Tusen takk, det var ei fin tilbakemelding. Jeg skal prøve å være snillere med meg sjøl og tenke det er meir enn bra nok Har noen traumer fra barndommen som også sliter på, da blir jeg ei lita jenta på 5 igjen....samme følelesen,redselen og utryggheten. MEN jeg står i det, og klarer meg. Takk for svar ts Anonymkode: f7a65...9c4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #18 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men hva hjelper det ts at det sitter noen kvasi leger på kg og diagnostiserer mennesker med helt normale trekk? Jeg lurer ikke på noe av dette du nevner, jeg lurer derimot hva det skal være godt for å drive å fjern disgnostisere andre mennesker på nett uten å ha noe kunnskap? Det er en grunn for at enkelte diagnoser skal være diagnostisert innenfor spesialhelsetjenesten der utredning er nødvendig. Det er ikke en sykdom å være sliten etter jobb, det er ikke en sykdom å ønske seg en hytte en kan trekke seg litt vekk fra verden fra, det er ikke en sykdom å ha en brennende lidenskap for et prosjekt for så å bli litt mettet. Og å slenge rundt seg med diffuse diagnoser og leke hobby eksperter når det gjelder helt normale menneskelige trekk er helt feil. Jeg har ikke skrevet noen plasser at diagnoser er noe skammelig eller noe en skal gjemme for det mener jeg ikke. Men å diagnostisere helt normale trekk over Internett av tilfeldige mennesker er skammelig mener jeg og en ukultur det dessverre er blitt mer og mer av. Anonymkode: 0b356...3ee Nå la vel TS opp til at man kom med noe tips eller umiddelbare tanker. Anonymkode: 6bccd...702
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #19 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå la vel TS opp til at man kom med noe tips eller umiddelbare tanker. Anonymkode: 6bccd...702 Og jeg delte mine tanker! Ts er menneske, det er ingen diagnose i seg selv. Å sykeliggjøre helt normale menneskelige trekk er helt unødvendig Anonymkode: 0b356...3ee 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #20 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan ikke jobbe? Er ikke det å være mor en jobb?? Eller har du fått barnepike? Bare lurer. Være mor/far er jo 100% jobb livet ut. Anonymkode: e5535...0b4 Jo, det å være mor er så absolutt en 100% jobb livet ut Det er også derfor jeg som har AuDHD ikke klarer å både være i lønnet arbeid og å være mor. Som legen sa, da må vi ta vekk jobben (altså den lønnende som ansatt i en bedrift). Derfor skrev jeg i mitt innlegg at jeg ikke kunne jobbe lenger. Trodde folk skjønte at jeg med jobb mente lønnet arbeid som ansatt. Sånn, mer med teskje får jeg ikke til 😄 Anonymkode: b821c...700
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå