AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Dame på 28 år her. Jeg har vært sykemeldt i et halvt åt nå pga angst og depresjon. Men er tilbake i jobb. Skal sies det er lenge siden jeg har hatt psykologtime fordi det har vært ferie, og har ikke hørt noe mer. Jeg skulle høre mer etterhvert. Problemet er at da jeg var der i mai, da jeg var dårligere enn jeg var nå. Så sa hun at min stress skyldtes mine tvangspregete handlinger. Jeg sliter med helseangst, og jeg sjekket ofte kroppen for ulike ting den gangen. Hun mente altså at den tvangssjekkingen var det som gjorde at jeg ble stressa. Jeg prøvde å si det var motsatt. At når jeg opplever stress og er urolig, så får jeg et enormt behov for å sjekke. Men da jeg fikk det bedre av å få bedre rutiner med søvn, mat, og aktiviteter som reduserte stresset mitt, så ble det bedre. Jeg fikk ikke den tvangen. Og jeg sjekker meg veldig sjeldent nå. Men! Jeg er tilbake til jobb. Jeg er tilbake 100%, etter å ha vært 100% sykemeldt. Hadde min første uke nå. Og da jeg gikk hjem fra jobb i går, så verket det i kropp, jeg følte meg uvell, kvalm og dårlig i magen. Det startet på torsdag. Og da kommer den tvangen igjen. Jeg prøver å la vær, fordi jeg skjønner at det skyldes stress. Ikke for sykdom, men at det foregår mye på jobb også gir det utslag på helseangsten min. Psykologen mente at jeg ble stressa av at jeg hele tiden sjekker, men jeg har jo ikke sjekket på en stund, men jeg føler den trangen! Og jobber med å ikke sjekke. Det er jo noe annet jeg er stressa over. Høyt tempo på jobb, og er endelig tilbake etter lang tid som sykemeldt (noe her trigger meg. Jeg kjenner det på meg). Jeg vet det skyldes annen stress enn at jeg sjekker. Fordi jeg har jo ikke sjekket. Jeg har bare den tvangstanken om at jeg må sjekke, men jeg klarer å la vær. Jeg blir litt frustrert over at psykologen sitter med svaret, når jeg har en helt annen opplevelse enn henne. Jeg har prøvd å forklare det, men hun mener likevell jeg er stressa for at jeg hele tiden sjekket før. Men gir ingen mening nå som jeg ikke har sjekket. Fordi jeg står i mot tvangen, den kommer ikke så mye. Men den kommer når det er høyt tempo i livet mitt. Det ble jo mye bedre i ferien. Jeg har holdt på rutiner både i ferien og nå i jobb. Så slutten av ferien, hadde jeg ingen tvangstanker. Men nå ute i 100% jobb får jeg disse tvangstankene at jeg bare må sjekke. Jeg setter det i sammenheng med ytre stess. Skal jeg stole på at henne kanskje har rett, eller gir det mening det jeg opplever? Anonymkode: 635e0...10b 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Det gir mening det du opplever. Alle mine problemer forverrer seg av stress. Så når jeg stresser vokser problemene og skaper mer stress. Problemet er at man kan ikke leve ett liv uten stress og særlig angst har en tendens til å endre seg og tilpasse seg livet ditt dersom du unngår de tingene du har angst for. På den måten dukker angsten opp på nye steder dersom du ikke får jobbet deg gjennom den. Anonymkode: 3af91...a48 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 Psykologer er bare vanlige mennesker med en spesiell utdanning. Ikke legg for mye i hva de sier. Ikke forvent noen kur. Bruk like gjerne en god venn. Anonymkode: 1a66d...89a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Psykologer er bare vanlige mennesker med en spesiell utdanning. Ikke legg for mye i hva de sier. Ikke forvent noen kur. Bruk like gjerne en god venn. Anonymkode: 1a66d...89a Det tror jeg ikke er så lurt. Det er grenser på hva de orker å høre. Og jeg synes ikke venner skal trenge å gå gjennom min belastning. Ja, jeg snakker med de om det en gang i blandt. Men de skal ikke trenge å behandle meg. Det er psykologene og andre profesjonelle sin jobb. Også er det godt å ha ett fristed hos sine venner. Det er mørke ting de skal slippe å få vite, fordi det vil gjøre de bekymret. Jeg var virkelig langt nede. Og det må bearbeides med de som jobber med slike ting. Og det skal ikke mine venner belastes med. Ts Anonymkode: 635e0...10b 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #5 Skrevet 25. august 2024 Det er en toveis-gate. Sjekkingen er en form for "stressmestring". Du har stress i kroppen/hjernen/nervesystemet og hjernen din prøver å hjelpe deg med å være sånn "oi, kan det være sånn sykdom, eller sånn sykdom, bare sjekk så er du trygg". Dette hjelper deg ikke, fordi som du sier handler stresset om noe helt annet, og du har ikke bidratt med noen form for god stressregulering eller stressmestring. Tvangshandlingene bidrar deretter til mer stress. Så de forsterker hverandre. Løsningen er både å avlære og finne måter å slutte å "mate katten", slik at du ikke deltar i denne dysfunksjonelle og destruktive måten å drive stressmestring. OG å finne konstruktive og virkningsfulle måter å drive stressmestring, samt øke din stresstoleranse. Livet har stress, uten gode måter å håndtere det vil hjernen fortsette å forsøke å hjelpe deg med ting som egentlig ikke fungerer, fordi det er det tvangshandlinger, bekymring o.l. er, det er hjernen som forsøker så godt den kan å holde deg trygg. Anonymkode: 49172...3ce 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Skrevet 25. august 2024 Skal ikke si at det kommer til å være likt for deg. Men når jeg sluttet å "sloss i mot" alt psykiater sa som jeg ikke var enig i, da var det at gjennombruddet mitt kom og jeg ble bedre. Det gir deg absolutt null å flisespikke på hva som kommer først av stress eller sjekking. Det har ingenting å si, egentlig, hva som kommer først. Uansett må du jobbe på med det psykologen lærer deg. Du må velge å stole på hen, ellers er det ingen vits i å gå dit. Anonymkode: 5e855...34b 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 Jeg syns ikke det høres rart ut i det hele tatt, at det er en påkjenning for både kropp og sjel å komme tilbake igjen til jobb 100% etter et halvt år sykemeldt. Litt rart ingen har foreslått en litt mykere, gradvis overgang egentlig. Anonymkode: 633d9...9ec
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 Har hørt at det å være tvangspreget i personligheten er svært vanskelig å behandle. Men stort sett går jo behandling ut på eksponering.. så hvis din respons på stress er å gjøre uhensiktsmessige ting som bare gir deg mer stress så virker det logisk å prøve å bryte dette mønsteret.. kan jo være det er det psykologen din mener.. Stress har vi alle, og man får ikke time hos psykolog fordi man innimellom er stresset.. Anonymkode: 5b5e4...c6a 1
klarinetta Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dame på 28 år her. Jeg har vært sykemeldt i et halvt åt nå pga angst og depresjon. Men er tilbake i jobb. Skal sies det er lenge siden jeg har hatt psykologtime fordi det har vært ferie, og har ikke hørt noe mer. Jeg skulle høre mer etterhvert. Problemet er at da jeg var der i mai, da jeg var dårligere enn jeg var nå. Så sa hun at min stress skyldtes mine tvangspregete handlinger. Jeg sliter med helseangst, og jeg sjekket ofte kroppen for ulike ting den gangen. Hun mente altså at den tvangssjekkingen var det som gjorde at jeg ble stressa. Jeg prøvde å si det var motsatt. At når jeg opplever stress og er urolig, så får jeg et enormt behov for å sjekke. Men da jeg fikk det bedre av å få bedre rutiner med søvn, mat, og aktiviteter som reduserte stresset mitt, så ble det bedre. Jeg fikk ikke den tvangen. Og jeg sjekker meg veldig sjeldent nå. Men! Jeg er tilbake til jobb. Jeg er tilbake 100%, etter å ha vært 100% sykemeldt. Hadde min første uke nå. Og da jeg gikk hjem fra jobb i går, så verket det i kropp, jeg følte meg uvell, kvalm og dårlig i magen. Det startet på torsdag. Og da kommer den tvangen igjen. Jeg prøver å la vær, fordi jeg skjønner at det skyldes stress. Ikke for sykdom, men at det foregår mye på jobb også gir det utslag på helseangsten min. Psykologen mente at jeg ble stressa av at jeg hele tiden sjekker, men jeg har jo ikke sjekket på en stund, men jeg føler den trangen! Og jobber med å ikke sjekke. Det er jo noe annet jeg er stressa over. Høyt tempo på jobb, og er endelig tilbake etter lang tid som sykemeldt (noe her trigger meg. Jeg kjenner det på meg). Jeg vet det skyldes annen stress enn at jeg sjekker. Fordi jeg har jo ikke sjekket. Jeg har bare den tvangstanken om at jeg må sjekke, men jeg klarer å la vær. Jeg blir litt frustrert over at psykologen sitter med svaret, når jeg har en helt annen opplevelse enn henne. Jeg har prøvd å forklare det, men hun mener likevell jeg er stressa for at jeg hele tiden sjekket før. Men gir ingen mening nå som jeg ikke har sjekket. Fordi jeg står i mot tvangen, den kommer ikke så mye. Men den kommer når det er høyt tempo i livet mitt. Det ble jo mye bedre i ferien. Jeg har holdt på rutiner både i ferien og nå i jobb. Så slutten av ferien, hadde jeg ingen tvangstanker. Men nå ute i 100% jobb får jeg disse tvangstankene at jeg bare må sjekke. Jeg setter det i sammenheng med ytre stess. Skal jeg stole på at henne kanskje har rett, eller gir det mening det jeg opplever? Anonymkode: 635e0...10b Ja, man opprettholder angsten ved å la den diktere. Hver gang vi gjør som angsten sier, gir vi den "rett". Med økt stress vil hjernen styre oppmerksomheten dit den er vant til at den får oppmerksomhet: helseangst. For den tar du alvorlig. Når vi tar tanker og redsler bokstavelig og alvorlig, girer fight/flight opp for å beskytte oss. For kroppen vet ikke forskjell på en løve og en tenkt fare. Løsningen er ofte å roe hele systemet så man ikke går så mye opp i stress, generelt. ❤️ Hva kan du velge å gjøre som føles godt? Endret 25. august 2024 av klarinetta
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #10 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har hørt at det å være tvangspreget i personligheten er svært vanskelig å behandle. Men stort sett går jo behandling ut på eksponering.. så hvis din respons på stress er å gjøre uhensiktsmessige ting som bare gir deg mer stress så virker det logisk å prøve å bryte dette mønsteret.. kan jo være det er det psykologen din mener.. Stress har vi alle, og man får ikke time hos psykolog fordi man innimellom er stresset.. Anonymkode: 5b5e4...c6a Det vet jeg. Man skal ha stress. Men jeg går ikke hos psykologen for litt stress. Jeg går ditt pga. angst og depresjon. Jeg kollapset bokstavelig talt. Falt på gulvet fordi kroppen orket ikke mer. Og lå der lenge. Fikk ganske raskt psykolog hjelp etter det. Men nå har det vært ferie, og psykologen min er sykemeldt. Så står på venteliste til ny. Ts Anonymkode: 635e0...10b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå