Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny student her.  Jeg forstår ikke akademisk skriving. Altså jeg forstår oppbygging og hvilke deler som skal være med i oppgaven, men sliter med innholdet. Skjønner ikke hvor mye som skal være mine egne tanker og refleksjoner og hvor mye jeg skal vise til pensum. Har dere kildehenvisninger i alle avsnitt, eller er det avsnitt som kun skrives ut fra egen tenking? Oppgaven er 1000 ord, så en forholdsvis liten oppgave. Noen som kan hjelpe meg her.

Og hva med innledningen. Gjentar dere kun oppgave teksten eller hva skriver dere i innledningen? 

Noen som kan hjelpe en fersk og frustrert student? 

Anonymkode: 936ad...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fersk 2.-årsstudent, og dette er slik jeg har forstått det. Ingen egne tanker og konklusjoner. Henvisninger ved hvert avsnitt. Du bør vise til pensum, men også til minst en forskningsartikkel eller annet relevant stoff. Vær kildekritisk!

Jeg har bare skrevet en oppgave enda, på 5000 ord. Innledningen min var ganske liten, 3-4 linjer. Jeg presenterte bare oppgaven der.

Du kan prøve å se på studoku om det er andre som har skrevet tilsvarende oppgave du kan hente inspirasjon fra? Jeg hadde nytte av det på min første oppgave, for jeg ante ikke hvordan dette skulle se ut.  Jeg antar at dette er første oppgaven deres, og kravene deres er derfor ikke så høye. Du vil få gode tilbakemeldinger som du kan bruke for å utvikle deg videre.

Lykke til🥰

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips, særlig om studoku. Veldig nyttig å lese andre sine oppgaver for å forstå bedre hvordan jeg kan skrive selv. 

Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan reflektere i oppgaven om det ikke skal være med egne tanker?  (i oppgaven står det: beskriv og reflekter over hvordan den pedagogiske tenkingen i teksten har relevans for deg som fremtidig lærer)  

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ny student her.  Jeg forstår ikke akademisk skriving. Altså jeg forstår oppbygging og hvilke deler som skal være med i oppgaven, men sliter med innholdet. Skjønner ikke hvor mye som skal være mine egne tanker og refleksjoner og hvor mye jeg skal vise til pensum. Har dere kildehenvisninger i alle avsnitt, eller er det avsnitt som kun skrives ut fra egen tenking? Oppgaven er 1000 ord, så en forholdsvis liten oppgave. Noen som kan hjelpe meg her.

Og hva med innledningen. Gjentar dere kun oppgave teksten eller hva skriver dere i innledningen? 

Noen som kan hjelpe en fersk og frustrert student? 

Innledningen skriver du sist. Den skal kort fortelle leser hva oppgaven handler om og hvordan oppgaven er bygd opp og det vet du jo ikke før du er har skrevet den. Det blir som en sammendrag men mer på hele oppgaven enn funnene, til tross for at også funnene skal veldig kort være med. 

Du skal unngå egne tanker med mindre oppgaven spesifiserer at du skal ha det med. 

Kildehenvisninger når jeg bruker noe jeg ikke har kommet på selv. Så ja i hvert avsnitt eller et par ganger per avsnitt hvis jeg bruker to eller flere kilder i samme avsnitt, hvis jeg for eksempel sammenligner to kilder. 

Universitetet/fakultetet/instituttet/faget/lærer har retningslinjer du skal følge så greit å finne de. Det er også vanlig at universitetsbiblioteket eller annen studentservice ordner kurser/workshops for akademisk skriving. Kan bære lurt å delta på. 

Anonymkode: 2d726...841

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for gode tips, særlig om studoku. Veldig nyttig å lese andre sine oppgaver for å forstå bedre hvordan jeg kan skrive selv. 

Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan reflektere i oppgaven om det ikke skal være med egne tanker?  (i oppgaven står det: beskriv og reflekter over hvordan den pedagogiske tenkingen i teksten har relevans for deg som fremtidig lærer)  

Beskriv gjør du under resultatdelen  hvor du presenterer pensum. Reflekter gjør du da i diskusjonsdelen. Når det er en sånn liten oppgave som 1000 ord så kan du ha diskusjon og konklusjon i samme kapittel. Når det står at du skal reflektere så er det lov med egne tanker. 

Anonymkode: 2d726...841

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om oppgaven sier du skal reflektere så skal du nok det ja. Men da ville jeg vært nøye på å begrunne refleksjoner med kilder. På Spotify ligger det en podcast som heter «podcasten om akademisk skriving». Mener å huske at det er universitetet i Stavanger som har den. De har også mange gode innspill.

Skrevet

Knytt refleksjonene opp mot pensum. 

Anonymkode: 320e9...ead

Skrevet

Anbefaler søkogskriv.no. Der står det hva akademisk skriving er og hvordan men bygger avsnitt etter TUR- modellen. Veldig nyttig side, brukt den mye som student selv 

Anonymkode: 274c8...187

Skrevet

ang. unngå egne tanker ville jeg vurdert hvilket emne du tar grad i. 

Historie f.eks kan du absolutt ha egne ideer så lenge de kan lene seg på kritiske kilder eller ideer fra andre historikere (for og mot argumenter). Dette er en del av å vise at du har forstått emnet. Refleksjon, som kan legges til i argument og konklusjon, bør være av egen tanke, så støtter du det opp med kilde slik at du viser at du da har forstått, men evnet å tenke kritisk. 

Egne tanker som å la ditt personlige syn reflektere oppgaven bør unngås. Det er viktig i akademia - balansert, kritisk, reflektert.  

Anonymkode: 2f026...d9f

Skrevet

I oppgaveteksten står det gjerne om du skal redegjøre noe, eller drøfte noe (eller begge deler). Ved drøfting: presenter problemstilling/er, drøft type fordeler og ulemper ved teorier/ syn osv. Henvis til teorier/kilder underveis og lag litteraturliste korrekt. Du kan absolutt ha egne meninger med, i en så kort oppgave ville jeg tatt det med i konklusjon/oppsummering. Husk å begrunne egne meninger i så fall, referer til teori/pensum.

Anonymkode: 83c14...63a

Skrevet

Veldig enkelt så skal du ikke ha egne tanker/meninger. Du kan reflektere rundt ting men du MÅ henvise til kilder. Bruk teorier du finner i lærebøkene. For eksempel kan en teori si en ting mens en annen sier noe annet. 

Anonymkode: 3fcb5...20d

Skrevet

Du skal ikke tenke eller mene så mye selv. Du må lese masse for å få oversikt over relevant fagstoff. Få hjelp til å søke opp, lese fagartikler, pensum osv.

Når du skriver, bruker du rett og slett bare dette stoffet og knytter det sammen.

«Alle mennesker trenger en viss trygghet i form av økonomisk frihet for å oppleve livstilfredshet (Andor, 2021). Dette er i tråd med Wilhelmsens hypotese om at vi… (Wilhelmsen, 2022). Mennesker har noen grunnleggende behov som bla bla (Maslow, 1830).. Bla bla

Fritt funnet på, men om du skjønner? 

Anonymkode: 54263...f73

Skrevet

Synsing er ikke greit, men å reflektere over sammenhenger mellom pensum og ulike teorier er bare bra. 

liker å bruke setninger som:

«i følge xxx (kilde) skal man alltid ha smør på brødskiva. Smøret gjør sandwichen deilig. Videre skriver han at majones ikke er så bra, da det inneholder mange kalorier. I følge en studie gjort av xxx (kilde) viser ingen funn at majones er mer usunt enn smør. både smør og majones har x antall kalorier (kilde). 
I lys av dette vil jeg kunne hevde at smør og majones er like usunt, og at det er bedre å ikke bruke noe. 
Det finnes dog noen andre alternativ, feks lettmajones. Lettmajones inneholder veldig lite kalorier (kilde). Det kan være nærliggende å tenke at lettmajones er sunt, men en studie gjort av xxxx (kilde) viser at lettmajones inneholder skadelige stoffer som feks xxxx (kilde). Hva man velger å bruke på brødskivene sine må derfor reflekteres over. Ifølge xxx (kilde) vil ingen av disse valgene gjøre livet surt, men alle alternativene er ugunstig for vekta.

Det at xxx (første kilde) hevder at man alltid skal ha smør på brødskiva understøttes derfor ikke av xxx og xxx, men at sandwichen blir deiligere kan være et viktig poeng å se nærmere på.»

Anonymkode: 03b43...42e

Skrevet

Hvor har du fra at det ikke er lov å ha egne tanker. 

Eksempel. Det er pedagogisk riktig å være vennlig og imøtekommende mot barnet, og stille åpne spørsmål som stimulerer barnet til å reflektere og komme frem til svaret selv. Lærer kan hjelpe barnet med å komme frem til svaret ved å stille oppfølgingsspørsmål eller gi hint. 

Dette er egne tanker som surret rundt i hodet mitt. Men det er også basert på fagstoff/forskning. Dermed ville jeg lagt til kilder i teksten. Kanskje omformulert litt og skrevet ca slik. I teksten stiller lærer et åpent spørsmål til barnet. Åpen spørsmål er spørsmål som…(Ref).  I følge Hansen et al. (2023), er det pedagogisk riktig……. Som lærer vil jeg ta med meg at…

Referansen er helt 100 % fiktiv.

Bygg gjerne en struktur. Eksempel fra tekst, knytt inn pensum, egen refleksjon til slutt. 

Anonymkode: 81560...f74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...