Gå til innhold

Mobbing på Nordstrand - er svært bekymret og vurdering flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er innflyttere, har bodd i Oslo i over 10 år i ulike sentrumsnære bydeler, og vi stortrives. Nå som vi har barn i barnehagealder, har vi nylig flyttet inn i en enebolig i nærheten av Sæter (som tilhører Nordstrand skole). Vi havnet her tilfeldig, da vi likte huset og hadde hørt at Nordstrand er et barnevennlig og trygt sted å vokse opp. 

Men i dag kom jeg over en rekke artikler om skolemiljøet på Nordstrand som skremmer meg: https://www.noblad.no/tag/mobbing

For de som ikke har abonnement, handler det om at Nordstrand har langt høyere mobbetall enn gjennomsnittet i Oslo. Barn helt ned i grunnskolen utsettes for et stort press og et utrygt skolemiljø, preget av popularitetskonkurranse og hierarkier der noen holdes utenfor for at andre skal være "innafor.", såkalte A-, B-, og C-gjenger.

I tillegg blir barn utestengt fordi de ikke har de samme tingene som andre, noe som skaper merkepress og kjøpepress for å bli akseptert. Det samme gjelder presset rundt karakterer og alkohol.

Jeg har også hørt om dette fra arbeidskollegaer som bor på Jar, Stabekk og Haslum, men nå får jeg inntrykk av at mobbing er et stort problem i bydel Nordstrand, og at det skal lite til før man blir oppfattet som annerledes.

Det virker som om det er viktigere med status i form av materielle goder som klær, størrelse på huset og penger enn hvem man er som person. Noen merkeklær må man nesten regne med å måtte kjøpe til ungdommen, da merkepress finnes uansett hvor man bor. Slik var det også i min egen ungdomstid på Vestlandet. Likevel virker det som om kjøpepresset og mobbingen er større på Nordstrand enn i andre bydeler.

Jeg var klar over at Nordstrand er et pengesterkt område, men selv om folk har penger, er de ikke nødvendigvis snobbete eller slemme. I tillegg må det da vell bo folk som oss her. 

Vi har utdanning og en helt vanlig Oslo-lønn som utgjør litt over 1,7 mill i samlet inntekt). I vårt nettverk (som stort sett består av andre Oslo-innflyttere) har alle høyere utdanning, og noen har svært godt betalte jobber. Likevel er vi som folk flest – normale, jordnære og hyggelige. Vi kan fint kan kjøpe et par Uggs, en Parajumpers-jakke og noen poloskjorter, sammen med helt vanlige barneklær fra H&M, Lindex og Zara, har jeg personlig ikke behov får å gi dette til barna våre. Selv om jeg synes det er harry med logoflashing, bryr jeg meg ikke om hva andre har på seg. Det viktigste for meg er at de vi omgås med, har gode verdier og er hyggelige mot andre.

Jeg angrer skikkelig på flyttingen og har allerede foreslått at vi selger og flytter til en annen bydel eller kommune. Jeg er redd for at jeg har satt barna mine i et utrygt bomiljø, der de kan bli potensielle mobbeofre. Nå er jeg en av de mange foreldrene som håper at barnet mitt ikke skal grue seg til skolen. Mannen min mener derimot at jeg overdriver og tar sorgene på forskudd. Han mener at det å vokse opp på Nordstrand er like bra som i andre bydeler og kommuner, som Bærum og Asker.

Er det noen Nordstrand folk her som kan dele sin ærlige mening? Overdriver jeg? 

Anonymkode: 299af...d68

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo umulig å si.. Har dere venner som bor der fra før, som evt har skolebarn som dere kan forhøre dere litt med? Kan jo tenkes å være storm i et vannglass men kan også tenkes å være en svakhet i skoleledelse.. Ja, slik atferd blant barn og unge kan nok vokse frem hvor som helst og har sikkert ikke en gang så mye med penger og velstand å gjøre.. Å gruppere seg og mobbe får de som ønsker der til, hvis de får lov. Det som får lov til å slå rot , har vel en tendens til å vokse. 

Hvis dere har mulighet til å flytte kan dere jo gjøre det, men hvilke garantier har du for at det er bedre miljø på andre skoler? Hvordan virker nabolaget generelt ?

Anonymkode: 6e7a3...cc4

Skrevet

Da får dere flytte igjen, da.

Anonymkode: 6c244...771

• Liker 3
Skrevet

Jeg bodde på Sæter fra 1979-1993 og det var søren meg mobbing og utfrysning da og så litt rart at det ikke har blitt bedre.

Anonymkode: 819f3...fb5

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Det eneste jeg kan si er at det er ALLTID noe dritt, uansett hvor dere bor. Ingen kommer unna det. 

• Liker 14
Skrevet

Mobbing finnes dessverre overalt, så ikke sikkert det vil hjelpe å flytte.

Når det er sagt, bosetter man seg i et av Oslos mest pengesterke områder så kan man ikke annet enn forvente at barna må gjennom et jævlig materalistisk press fra tidlig alder som varer ut vgs. Nordstrand bærer i tillegg preg av å ha litt «nyrik» tendenser, så presset der er faktisk ille. Trodde alle visste dette?

Anonymkode: a3e63...b93

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Nordstrand er jo østkantens vestkant i Oslo, men det visste dere vel.

Om det er mer mobbing der enn andre steder, det vet jeg ikke. Og du skal være litt forsiktig med all for for statistikk. Ref Mark Twain.

Det at det er høyere mobbetall der enn noen andre steder, trenger ikke å bety at det egentlig er mer mobbing, det kan og være andre ting som slår ut. kanskje er barna på Nordstrand mer verbale og sier fra mer, kanskje har foreldrene mer krav og sier fra mer enn i en del andre bydeler i Oslo.

Som sagt, jeg ville tatt dette litt med en klype salt. Snakk med folk som bor der, som har barn på skolen osv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (3 minutter siden):

Nordstrand er jo østkantens vestkant i Oslo, men det visste dere vel.

Om det er mer mobbing der enn andre steder, det vet jeg ikke. Og du skal være litt forsiktig med all for for statistikk. Ref Mark Twain.

Det at det er høyere mobbetall der enn noen andre steder, trenger ikke å bety at det egentlig er mer mobbing, det kan og være andre ting som slår ut. kanskje er barna på Nordstrand mer verbale og sier fra mer, kanskje har foreldrene mer krav og sier fra mer enn i en del andre bydeler i Oslo.

Som sagt, jeg ville tatt dette litt med en klype salt. Snakk med folk som bor der, som har barn på skolen osv.

There are lies, damned lies and statistics.

Benjamin Disraeli 

• Liker 2
Skrevet

Hmm, er litt over 1,7 mill i samlet inntekt en helt vanlig Oslo lønn? 

Anonymkode: fa4dd...cc1

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor på Nordstrand og har 3 barn på naboskolen til Nordstrand skole og kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. Det er noen «uheldige» klasser her og der hvor trykket er stort, men alle mine barns klasser er full av hyggelige engasjerte og jordnære barn og foreldre. 

Anonymkode: fb6a5...5fd

• Liker 5
Skrevet

Bor på Nordstrand. Har ikke merket noe til merkepress eller mobbing. Noen går med dyrt tøy, andre ikke. Det varierer sikkert fra klasse til klasse, men omgangskretsen til mine barn er inkluderende og usnobbete. 

Anonymkode: aa1ce...f0f

• Liker 3
Skrevet

Det er dessverre litt mobbing på alle skoler

Anonymkode: 702fc...9fa

• Liker 2
Skrevet

Min datter på slutten av ungdomsskolen har venninner på Nordstrand. Og ja, der er de delt inn i A-gjengen (som er de mest populære), b-gjengen etc.. 

Om de som «havner» i b-gjengen eller c-gjengen har det noe være enn andre vet jeg ikke, men er du i a-gjengen er du veldig «høyt oppe» sosialt.

Anonymkode: 59440...e18

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn har det vært på Nordstrand i alle år.

Anonymkode: ec9a1...572

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hmm, er litt over 1,7 mill i samlet inntekt en helt vanlig Oslo lønn? 

Anonymkode: fa4dd...cc1

Nei, det er ikke det. Noen tjener mye mer, men de fleste mindre enn dette.

Anonymkode: 6e60a...45c

Skrevet

Ja, en samlet inntekt på 1,7 er normalt i Oslo. Vanlig middelklasse. På Nordstrand kanskje lavere sjikt? 

Det ER mer fokus på materielle goder i nyrike områder. Verdier går i arv, sånn er det bare.

Og når du blir mobbet for mangel av penger, er det lettere å fortelle mamma og pappa (så de kjøper parajumper til 8000) enn hvis du blir mobbet fordi du får ereksjon i gymtimen. 

Alle skoler får tidvis et årskull som er fryktelig. Mitt råd er å bytte skole hvis du er så uheldig. Men ellers tenker jeg litt som mannen din: Ta det som det kommer. Gi barna gode verdier og sørg for at de ikke blir mobbere!

Anonymkode: 09e95...fb1

• Liker 5
Skrevet

Kjenner noen som bor de, de valgte å bytte skole på barna pga mye utestengelse 

Anonymkode: e991e...4ee

Skrevet

Hvis dere skulle flytte fra Nordstrand av disse årsakene, så er jo ikke Asker og Bærum det logiske valget å flytte til. Mannen din har jo rett i akkurat det. 

Anonymkode: a46d1...6f1

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg har hørt at det er veldig mye fokus på merkeklær blant barn og ungdom på Nordstrand. Er vel en del av den nyrike greia hvor folk ikke er så avslappet med pengene som de hvor rikdommen går et par generasjoner tilbake. 

Anonymkode: ea02f...903

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også hørt mye sånt, både om Nordstrand, Bærum og Oslo vest generelt. Alle områder hvor du er fattigst vil dette kunne være et problem. 

Vi bor i bydel Østensjø nettopp pga dette. Vi kunne fint kjøpt et hus de andre stedene også, men vi liker oss bedre her. Det virker som folk velger bevisst å bo her - for mange har definitivt god råd i vårt villaområde. Til skolen vår sokner både hus, rekkehus og lavblokker, det er mange barn som er halvt norske (og gjerne halvt noe fra Vesten), og det er alle mulige typer mennesker. Samtidig er skolene er ekstremt bra på mobbing og det er omtrent ingen familier med få ressurser. Det er få familier med aupair der foreldrene aldri er hjemme - og det er et sterkt samhold generelt.

Ville faktisk vurdert å flytte om jeg var deg, men du kan jo være heldig at barna dine kommer i en fin klasse. Spørs om du vil gamble på det?

Anonymkode: 64ba6...2dc

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...