Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt


Bollemy

Anbefalte innlegg

Hei,

har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. 
Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der.

men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse.

de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. 
Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke.

Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin.

er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. 
 

Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bollemy skrev (7 minutter siden):

Hei,

har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. 
Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der.

men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse.

de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. 
Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke.

Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin.

er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. 
 

Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker

Må vannet stenges og avløp ikke brukes så skal der tilrettelegging til. Og det har dere fått, med dusjbarakker. Ville bekymret meg mer for toalett i barseltiden, var jeg deg. 
Til å stelle/bade baby så må dere bære vann inn og bære brukt vann utilgjengelig. Når en dusjer må den andre passe baby. 
Dette blir ikke kjekt, men dere må bare gjøre det beste ut av situasjonen for å overleve. 
Kan dere eventuelt finne offentlige bad, og bruke dusjen der, ta med badebalje til baby? 

Anonymkode: 36f97...640

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du kjøpe noen dunker med vann og tømme det utendørs.

Anonymkode: a0a39...666

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville leid meg inn en plass eller bodd hos foreldre. Er du alene får du vel rundt 100k i lanken ved fødsel 

 

Anonymkode: 640ff...576

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dere har rett på avslag i husleien når boligen ikke kan benyttes som forventet. 

Anonymkode: bd690...ccd

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll på vann på dunker, så har du rent vann tilgjengelig. Bruk engangs papp/plast så du slipper oppvask. 

Hva tenker du helt konkret at du trenger å bruke dusjen til med baby? Kan du bruke våtservietter når du er alene fremfor å ta med baby i fellesdusj?

Anonymkode: 066e2...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får kjøpt campingvogn-dusj på Biltema. Koster ikke noe, så varmer du det bare opp selv. 

https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vann-og-avlop/barbar-dusj-2-lmin-2000034257

Du må bare ha stor nok beholder, sånn at den ikke flyter til toppen.

Vaskerier har de i de store byene. Mannen din kan sikkert ta turen dit for deg.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke bo hjemme, helt uavhengig av om pappaen kan være med eller ikke. 

Barseltid uten vann og avløp går ikke. 

Jeg ville brukt kreftene på å finne et alternativ, og helst det stedet du slapper best av. Familie eller hotell.

Endret av Elle Melle
  • Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde betalt for 5 netter på hotell fremfor å være hjemme i den situasjonen uten dusj og ikke minst enda verre skikkelig rent toalett.

Hadde brydd meg 5 flate om pappa mistet de 5 dagene med barnet, hadde reist bort fra en ulevelig situasjon med en nyfødt baby og en kropp som har gått hardt gjennom en hel del. For alt du vet ender du med keisersnitt.

Anonymkode: b396f...ec0

  • Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så liten baby trenger ikke bades/dusje, og til bleieskift og stell går våtservietter helt fint. (Prøv flere merker hvis ungen ser ut til å ikke tåle de dere tester. Ha også inytyol fra apoteket tilgjengelig for å smøre på evnt sår rumpe).

Hvis dere har mikro kan hvertfall smokker sterilisere der (ved å bruke rent vann dere henter inn / har på dunk). Evnt skaff flaskesterilisator, sånn som må fylles på med vann. Mat er litt styr uansett, mye take away kanskje? Er hvertfall billigere enn hotell, og ganske digg med nyfødt 😛

Er det plan for hvordan dere får vasket tøy? Det blir fort mye bæsj på babyklær (og dere) i starten, det er det som ville bekymret meg

Anonymkode: cc107...667

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Bollemy said:

Hei,

har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. 
Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der.

men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse.

de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. 
Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke.

Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin.

er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. 
 

Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker

Kan far snakke med arbeidsgiver om å flytte permisjonsperioden? Det står ikke i regelverket at permisjonen må være de to første ukene etter fødsel.

Anonymkode: f6a76...6e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Husk at dere har rett på avslag i husleien når boligen ikke kan benyttes som forventet. 

Anonymkode: bd690...ccd

Oops! Ser nå at du spør om nøyaktig dette. Ja! Dere har rett på avslag i leien, vann og avløp er noe som man forventer for at leiligheten er beboelig. Jeg havnet i en situasjon hvor jeg ikke hadde vann og avløp i 4 uker, og fikk hele månedsleien i avslag. 

Anonymkode: bd690...ccd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far får to uker permisjon fra fødsel, så hvorfor tenker du at han skal "miste" dager? 

Jeg ville helt klart bodd hos familie. Det ville vært uaktuelt å bo uten vann og toalett i fem døgn med nyfødt! 

Anonymkode: 3766a...1b1

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan far snakke med arbeidsgiver om å flytte permisjonsperioden? Det står ikke i regelverket at permisjonen må være de to første ukene etter fødsel.

Anonymkode: f6a76...6e8

Jo, fars permisjon innenfor de første 6 ukene er en rettighet i forbindelse med fødsel. Den må da naturligvis taes ut i forbindelse med fødsel...

 

 Men, den planlegges jo ikke på forhånd men starter når fødselen starter. Så jeg skjønner ikke helt problemstillingen...

Anonymkode: 278a6...584

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Renselse, ny-født underliv og uten tilgang til dusj bortsett fra i felles brakke..... Altså, jeg hadde klikket.

Anonymkode: 278a6...584

Nettopp.

I tillegg til at man kan bli ganske svett og full av melkelekkasjer når man sover og da trenger å dusje og vaske sengeklær. 

Og babybæsj og gulp over alt, uten mulighet til kjapp vask eller dusj. 

 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husk at dere har rett på avslag i husleien når boligen ikke kan benyttes som forventet. 

Anonymkode: bd690...ccd

Feilinformasjon. 

Når de får tilrettelegging så får hun og har hun ikke rett til å kreve noe som helst. 
 

Men ts, er dere på eie eller leiemarkedet? Uten at det gjør så store forskjellen.

Anonymkode: 36f97...640

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvordan formen min var etter fødsel så hadde jeg ikke taklet å måtte bruke felles dusj og toalett, og i tillegg drasse med meg baby 😨

Her tror jeg mannen hadde tatt en uke ulønnet, eventuelt brukt av ferie / permisjon også reist til mine foreldre… 

 

Anonymkode: 5efea...749

  • Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feilinformasjon. 

Når de får tilrettelegging så får hun og har hun ikke rett til å kreve noe som helst. 
 

Men ts, er dere på eie eller leiemarkedet? Uten at det gjør så store forskjellen.

Anonymkode: 36f97...640

Vi leier..

frykta at vi ikke hadde rett på noe avslag siden de tilrettelegger med dusjbrakker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...