Yellow Eye Skrevet 11. september 2024 #61 Del Skrevet 11. september 2024 (endret) Er man en voksen person fra Norge, burde man vite hvem Henrik Ibsen er, Man trenger ikke vite at som 18 åring fikk Henrik Ibsen en sønn utenfor ekteskap med Else Sofie Birkedalen, det var når han bodde i Grimstad. Han aksepterte aldri denne sønnen, som fikk navnet Hans Jacob. Men man burde vite at Henrik ibsen var en dramatiker og lyriker. Endret 11. september 2024 av Yellow Eye 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 11. september 2024 #62 Del Skrevet 11. september 2024 At de er kunnskapsløse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 11. september 2024 #63 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 18.17): Ah, men tenk om vedkommende i stedet vet hvem Sigrid Undset er? Som faktisk van Nobelprisen. Mye fetere. Anonymkode: bcf79...052 What about. I know nothing of this, but that!! I know a lot about. 👍👍🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 11. september 2024 #64 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 18.17): Ah, men tenk om vedkommende i stedet vet hvem Sigrid Undset er? Som faktisk van Nobelprisen. Mye fetere. Anonymkode: bcf79...052 Ja, hun og Knut Hamsun var begge bedre forfattere enn Ibsen. Men å ikke ha hørt om disse hvis ungdomskolen er fullført? Da tenker jeg at de kanskje var sterkere i andre fagområder enn norsk og lesing 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 11. september 2024 #65 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 18.17): Ah, men tenk om vedkommende i stedet vet hvem Sigrid Undset er? Som faktisk van Nobelprisen. Mye fetere. Anonymkode: bcf79...052 Tipper undset var ganske slank faktisk! Kristin Lavransdatter første bok er morsom, skikkelig pulp fiction, de øvrige to er ganske kjipe. Ibsen er nok mer tidløs og banebrytende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #66 Del Skrevet 11. september 2024 Det er fortrengt. Anonymkode: 5f693...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 11. september 2024 #67 Del Skrevet 11. september 2024 Har du sett på Norges dummeste nå? Generelt sett vil jeg si det er overraskende om man er over 20 og ikke vet hvem Henrik Ibsen er (som nordmann, vel å merke). Men nå har ikke den tilegnede kunnskapen du sitter på, nødvendigvis direkte sammenheng med intelligens. Du kan vite mye, men allikevel ikke gjøre det særlig bra på logiske tester og vice versa. Men jeg tror at om du ikke er under gjennomsnittlig intelligent, så vil du ha et naturlig ønske om til å plukke opp kunnskap på din vei, og vil også kjenne på en skamfullhet ved ikke å kunne det som folk flest vil betegne som elementær kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 11. september 2024 #68 Del Skrevet 11. september 2024 Bokormsen skrev (4 minutter siden): Tipper undset var ganske slank faktisk! Kristin Lavransdatter første bok er morsom, skikkelig pulp fiction, de øvrige to er ganske kjipe. Ibsen er nok mer tidløs og banebrytende. Ibsen var klart forut for sin tid. Er en grunn til at hans stykker fremdeles samler publikum. Men jeg er svak for Hamsun. Til tross for hans støtte til nazismen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #69 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 17.37): ? Anonymkode: 5e8ff...91f At de kødder med meg.. det andre alternativet lobotomert eller psykisk utviklingshemmet Anonymkode: 21459...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #70 Del Skrevet 11. september 2024 Yellow Eye skrev (5 timer siden): Er man en voksen person fra Norge, burde man vite hvem Henrik Ibsen er, Man trenger ikke vite at som 18 åring fikk Henrik Ibsen en sønn utenfor ekteskap med Else Sofie Birkedalen, det var når han bodde i Grimstad. Han aksepterte aldri denne sønnen, som fikk navnet Hans Jacob. Men man burde vite at Henrik ibsen var en dramatiker og lyriker. Dette lærte mi datter i 3. klasse, i fjor. Det og enda mer til. Hadde leselekse om Ibsens historie. Lærte mye jeg ikke kunne om Ibsen, og jeg hadde absolutt om ham på skolen i mi tid også. Alle barn eldre enn barneskolealder bør vite hvem Ibsen er, og alle voksne som har gått på norsk skole bør vite det. Anonymkode: 5f693...6f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #71 Del Skrevet 11. september 2024 Min teori er at det inngår i norsk-faget og er så avsindig kjedelig at man ikke følger med. Anonymkode: 1373e...ecc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #72 Del Skrevet 11. september 2024 Ville tenkt at de kanskje var syke på videregående og hadde mye fravær. Anonymkode: a6f37...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #73 Del Skrevet 11. september 2024 Hvem? Anonymkode: 4bddf...a2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 11. september 2024 #74 Del Skrevet 11. september 2024 En kan lage statistiske trender rundt det, men når det kommer til det enkelte individ så sier det nesten ingen ting. Å tro at en person er dum eller har en annen signifikant svakhet på bakgrunn av manglende kunnskap på ett lite område viser et en mangler forståelse for menneskelige variasjoner. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #75 Del Skrevet 11. september 2024 Får være måte på. Det hadde ikke gjort forskjell. Hadde vært verre om de ikke visste hvorfor det er et kors i det norske flagget. Eller hvem Hitler var. Anonymkode: 7b1f5...588 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. september 2024 #76 Del Skrevet 11. september 2024 Yellow Eye skrev (9 timer siden): Er man en voksen person fra Norge, burde man vite hvem Henrik Ibsen er, Man trenger ikke vite at som 18 åring fikk Henrik Ibsen en sønn utenfor ekteskap med Else Sofie Birkedalen, det var når han bodde i Grimstad. Han aksepterte aldri denne sønnen, som fikk navnet Hans Jacob. Men man burde vite at Henrik ibsen var en dramatiker og lyriker. Jeg er enig i at man burde vite hvem han var ut fra at han er pensum på skolen. Men egentlig synes jeg det er noe tull at det er pensum. Et par linjer om hvem han var og de viktigste verkene er ok, men jeg synes fokus burde vært på mer moderne forfattere. Og Jonas Lie og Alexander Kielland kan man bare kutte fra pensum. Mange andre forfattere det er mye viktigere å kunne noe om. Nå har jeg ikke oversikt over dagens pensum, men håper for all del Forfattere som Ingvar Amjørnsen og Roy Jacobsen er en mye større del av pensum enn de gamle forfatterne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #77 Del Skrevet 11. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min teori er at det inngår i norsk-faget og er så avsindig kjedelig at man ikke følger med. Anonymkode: 1373e...ecc Synes jeg hørte så vidt i går eller i dag på dax18 at Ibsen var tatt ut av pensum. Husker ikke helt hva temaet var. Jeg tok en kikk på kompetansemålene nå Kompetansemål etter 10. trinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa lytte til og lese tekster på svensk og dansk og gjøre rede for innhold og språklige trekk utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter Kjenner jeg dør innvendig av å lese denne leksa. Etter jeg var ferdig på PPU, hadde jeg helt avsmak for ordet 'reflektere'. Det skal reflekteres opp og i mente. Hele seks ganger er det også nevnt i kompetansemålene. Norsk var det faget jeg hata mest på ungdomsskolen. Det er et så dørgelig kjedelig fag. Tolke dikt, noveller osv. Nå er det en stund siden jeg gikk på skolen, men da var det ikke snakk om all denne 'reflekteringen'. Tror jeg hadde hata faget enda mer om vi måtte ha gjort det i tillegg. Anonymkode: 0c4f2...7de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yellow Eye Skrevet 11. september 2024 #78 Del Skrevet 11. september 2024 Brunello skrev (33 minutter siden): Jeg er enig i at man burde vite hvem han var ut fra at han er pensum på skolen. Men egentlig synes jeg det er noe tull at det er pensum. Et par linjer om hvem han var og de viktigste verkene er ok, men jeg synes fokus burde vært på mer moderne forfattere. Og Jonas Lie og Alexander Kielland kan man bare kutte fra pensum. Mange andre forfattere det er mye viktigere å kunne noe om. Nå har jeg ikke oversikt over dagens pensum, men håper for all del Forfattere som Ingvar Amjørnsen og Roy Jacobsen er en mye større del av pensum enn de gamle forfatterne. Henrik Ibsen en av historiens største dramatikere, eneste nordmann som faktisk kan kalles verdenskjent, er ikke viktig nok til og være i pensum ? Makan til tøv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #79 Del Skrevet 12. september 2024 Yellow Eye skrev (19 timer siden): Henrik Ibsen en av historiens største dramatikere, eneste nordmann som faktisk kan kalles verdenskjent, er ikke viktig nok til og være i pensum ? Makan til tøv. Er vel langt flere i dag som vet hvem Haaland er enn Hendrik Ibsen. Anonymkode: 29b87...284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. september 2024 #80 Del Skrevet 12. september 2024 Yellow Eye skrev (19 timer siden): Henrik Ibsen en av historiens største dramatikere, eneste nordmann som faktisk kan kalles verdenskjent, er ikke viktig nok til og være i pensum ? Makan til tøv. Jeg skriver at man bør lære om han, men at fokuset bør være på moderne forfattere. Vi kan ikke ha hugget i sten hvem som skal være de største forfatterne for all tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå