Gå til innhold

Hvis noen sier de ikke vet hvem Henrik Ibsen er, og de har gått på norsk skole – hva tenker du da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

?

Anonymkode: 5e8ff...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal jeg tenke noe? Vedkommende vet sikkert mye annet.

Anonymkode: 02c2c...361

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de ellers er oppegående på alle vis, tenker jeg bare at her har de tydeligvis et hull i allmennkunnskapen sin ( det er et litt gøyalt fenomen, noen og enhver av oss kan plutselig ha en eller annen ting «alle» vet som man av en eller annen grunn har gått glipp av, finnes mange gøye historier om dette). Dersom denne personen har mye sånt hen ikke vet, så tenker jeg de har fått en mangelfull grunnskoleutdanning av en eller annen grunn, dårlig skolemiljø eller de har vært spesielt lite intressert og ikke fulgt med i det hele tatt. 

Anonymkode: a6084...0ec

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vedkommende ikke har vært interessert i det emnet på skolen, men at det ikke handler om intelligens. Når en ikke er interessert i noe, har en sin egen evne til å lukke ører og øyne. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er mindre intelligente.

Anonymkode: a9152...143

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gøy 😅 hundre prosent bedre enn de som later som de kan masse. Alle har sine faglige hull, som andre synes er helt åpenbart 

Anonymkode: bcf79...052

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de er både lite intelligente og generelt lite belest. Dette handler ikke bare om skolegang. Ibsen er jo nevnt overalt! Teater, skulpturer, i avisene, når det snakkes om likestilling osv. osv. Det skal veldig godt gjøres å aldri hørt ham nevnt. 

Anonymkode: 6d2c9...024

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at de er både lite intelligente og generelt lite belest. Dette handler ikke bare om skolegang. Ibsen er jo nevnt overalt! Teater, skulpturer, i avisene, når det snakkes om likestilling osv. osv. Det skal veldig godt gjøres å aldri hørt ham nevnt. 

Anonymkode: 6d2c9...024

Ah, men tenk om vedkommende i stedet vet hvem Sigrid Undset er? Som faktisk van Nobelprisen. Mye fetere.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt at de kanskje ikke vektlegger det på skolen i like stor grad som da jeg vokste opp. De har sikkert mye kunnskap på andre områder. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende var eldre enn 25 år, ville jeg lurt på hva annet som manglet!

Jeg gikk på skolen på 90-tallet, så vi hadde en del om Ibsen. Antar det var tilfelle en god stund etter at jeg var ferdig.

Men nå om dagen... lærer de så mye om Ibsen? Jeg vet ikke lenger hvilke referanser mennesker har. 

Endret av klarinetta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er kronidioter og en skam for landet vært. De vet hvem alle mulige idiotiske influensere er, men ikke Ibsen?! Hmrf 

Anonymkode: afd9b...43b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At de er kronidioter og en skam for landet vært. De vet hvem alle mulige idiotiske influensere er, men ikke Ibsen?! Hmrf 

Landet vårt, ikke vært. Synd man ikke kan endre når man er anonym. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg vet jo sån på en måte hvem Henrik Ibsen var. Eller jeg har jo lært om han, navnet ol.

Men om du spør meg noe om han, hvilke verk som er hans ol. kunne ikke svart på noe. Jeg absolutt hatet norsk historie på skolen, noe av det værste faget som var sammen med samfunnsfag. Jeg pugget diverse der og da, fikk stort sett greit 5 på slike faktabaserte prøver, men har ikke tatt vare på noe av informasjonen i hjernen. For jeg har absolutt ingen interesse av det. 

Selv om noen ikke kan si noe spesielt om en relativt kjent person, så betyr ikke det egentlig så mye tenker nå jeg.

Anonymkode: b1136...a17

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger ingen verdi i å bare vite hvem han er. Man kan ikke bruke det til noe.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ah, men tenk om vedkommende i stedet vet hvem Sigrid Undset er? Som faktisk van Nobelprisen. Mye fetere.

Synes du selv at dette virker plausibelt?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt noe som helst. De kan sikkert navn på andre kjente og historiske navn som jeg har glemt 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7d25f...a68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (Akkurat nå):

Synes du selv at dette virker plausibelt?

Nei, men jeg holde rmuligheten åpen. Bedre det enn å sitte og dømme folk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store hull i kunnskapene fra grunnskolen. Det er ikke fordi jeg er dum, evneveik, idiot eller lignende, men det er fordi jeg har emosjonelle lærevansker pga fysisk og psykisk mobbing på skolen og omsorgssvikt hjemmefra... Derfor var det ikke alt som vi lærte på skolen som klarte å feste seg hos meg...

Anonymkode: 0e645...add

• Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...