AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Skrevet 24. august 2024 Har ei jente i 5 kl som alltid har hatt venner, men få venner. 1-2 favoritter og kanskje et par andre. Har ikke lett for å få nye venner, er ikke åpen for det. Det er jo sårbart å ha få å spille på. Når har det gått 1,5 uke ut i 5 trinn og det har vært lite besøk, noe som er ulikt henne. Hun forteller at den ene bestevenninnen nå er mere med andre jenter i klassen og den andre bestevenninnen tar også lite initiativ. Hun sier at det er alltid hun som må ta kontakt. Jeg har oppmuntret henne til å kontakte andre jenter i klassen, sende en meld om noen vil finne på noe, men hun stritter i mot. Tror hun føler seg tryggest med disse 2. Hun er stille og sjenert på skolen, men læreren sier hun ikke er alene i friminuttene. Hun går ellers på 2 aktiviteter på fritiden. Er det ingen hun kjenner på trening, vil hun helst ikke gå. Bør jeg fortsette med å pushe henne til å kontakte andre, eller skal jeg bare respektere at hun ikke ønsker det. Da sitter hun i så fall mye alene med skjerm, hun er egentlig veldig sosial. Blir så bekymret over henne, at hun ender opp helt venneløse mens andre finner sin gjeng Anonymkode: 9711c...c3f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Skrevet 24. august 2024 Vet godt av egen erfaring at dette er vanskelig🤗. Men de aller fleste barn vil i perioder kjenne på at de står utenfor eller at de har få eller ingen venner. Dersom vi voksne begynner å pushe eller mase om dette vil vi bare ende opp med å forsterke følelsen eller tilføre negative følelser som at de er noe galt med dem eller forsterke en evnt ensomhetsfølelse. Vi må prøve ( selv om det er vanskelig) å heller gjøre hjemmet til en trygg havn som de kan føle trygghet i og hvor de kan være seg selv. Lag positive opplevelser, slik at hun har innhold i hverdagen og opplevelse hun kan fortelle om på skolen. Legg til rette for ar hun kan invitere venner hjem ( uten å pushe). Foreslå filmkveld, tilby dere å arrangere årets halloweenfeiring o.l Ikke la henne slippe å dra på trening selv om ikke venninnene er der. Tørr å vær litt nysgjerrig og spør læreren eller andre foreldre om hvordan de opplever datterendin i sosiale settinger, er det noen sosiale ferdigheter eller uvaner hun trenger hjelp til å utvikle/endre? 5 klasse er ofte tiden hvor mange endrer/bytter relasjoner, så det går seg helt sikkert til❤️. Alt hva dette mammahjertet vårt må tåle❤️ Anonymkode: c5097...22d 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Skrevet 24. august 2024 Takk for nydelig svar, skal prøve å ta et skritt tilbake! Vondt i hjertet ja🥹 Anonymkode: 9711c...c3f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har ei jente i 5 kl som alltid har hatt venner, men få venner. 1-2 favoritter og kanskje et par andre. Har ikke lett for å få nye venner, er ikke åpen for det. Det er jo sårbart å ha få å spille på. Når har det gått 1,5 uke ut i 5 trinn og det har vært lite besøk, noe som er ulikt henne. Hun forteller at den ene bestevenninnen nå er mere med andre jenter i klassen og den andre bestevenninnen tar også lite initiativ. Hun sier at det er alltid hun som må ta kontakt. Jeg har oppmuntret henne til å kontakte andre jenter i klassen, sende en meld om noen vil finne på noe, men hun stritter i mot. Tror hun føler seg tryggest med disse 2. Hun er stille og sjenert på skolen, men læreren sier hun ikke er alene i friminuttene. Hun går ellers på 2 aktiviteter på fritiden. Er det ingen hun kjenner på trening, vil hun helst ikke gå. Bør jeg fortsette med å pushe henne til å kontakte andre, eller skal jeg bare respektere at hun ikke ønsker det. Da sitter hun i så fall mye alene med skjerm, hun er egentlig veldig sosial. Blir så bekymret over henne, at hun ender opp helt venneløse mens andre finner sin gjeng Anonymkode: 9711c...c3f Både henne og venninnene er i en brytningsfase der de går fra barn til tenåring/pubertet. Det handler og om å finne seg selv, blant de andre. Vær interessert i livet hennes, uten å dytte henne for mye. Den gylden middelvei er utfordrende å finne i slike situasjoner. Anonymkode: 1f698...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Skrevet 24. august 2024 Huff, det er vanskelig ja! Vi hadde en runde her hjemme med 6. klassingen nå. Han er høytfungerende autist og må ha det inn med t-skje. Vi fant en ganske grei liten film på YouTube som forklarte fint hvordan man kunne få seg venner. Han tok det til seg, og vi ble enige sammen om at han skulle invitere en fra klassen på noe sosialt. Jeg krysser alt jeg har for at dette skal bli bra. Sønnen vår bytta skole i fjor etter å ha blitt mobbet på den forrige skolen, men han er så sosialt ute at han må «læres» på nytt🙈 Anonymkode: 6756d...636 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 Vanlig alder for venneskifter, fordi de skal over fra å ha venner av gammel vane, til å kjenne det best å ha venner med like interesser eller noe som klaffer. Og den delen er jo betydelig vanskeligere, og kanskje noe man må vente lenger på, en vennene man fikk tildelt første dag i barnehagen… så det kan være en brutal alder. Men som alle vennskap, de blir ikke gode hvis de ikke er ekte, og da må de få komme av seg selv. Men det du kan gjøre er å være med henne på ulike aktiviteter og ting og tang slik at hun er ute blant folk. For som med kjærligheten kan man ikke sitte inne og venter på at den skal ringe på døra. Vennskap oppstår ved å være sosial Så om ingen av de gamle folkene er av interesse for henne, kanskje på tide å utforske nye arenaer? Og bare gi det tid…kan være en god tid å ha litt ekstra støtte og tid og prat sammen med mamma. Gjør hyggelige ting sammen som hun liker ❤️ Anonymkode: a62b1...8cc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #7 Skrevet 25. august 2024 Jeg har en følelse av at hun ikke er like moden som de andre jentene. Hun vil feks leke i friminuttene, mens de andre bare prater. Håper det går seg til, at hun moter seg opp og tørr ta kontakt med andre på skolen etterhvert Hi Anonymkode: 9711c...c3f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #8 Skrevet 25. august 2024 Jeg har jente på samme alder, og det skjer masse med vennskapene for tiden. Vi har også vært bekymret for at hun sitter for mye alene. Vi har valgt en litt mer aktiv rolle enn anbefalingen over, men jeg vet jo ikke hva som er mest riktig… vi har pushet vår datter litt ekstra på å lage avtaler etter skoletid, minner om at hun må avtale ting i helgene, og at hun må være mer åpen for å treffes på tvers av klasser. Vi har også satt ned foten på å dra hjem alene til skjermen rett etter skolen, kommer hun hjem alene får hun ikke se på skjerm. Anonymkode: 75c53...c60
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #9 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har jente på samme alder, og det skjer masse med vennskapene for tiden. Vi har også vært bekymret for at hun sitter for mye alene. Vi har valgt en litt mer aktiv rolle enn anbefalingen over, men jeg vet jo ikke hva som er mest riktig… vi har pushet vår datter litt ekstra på å lage avtaler etter skoletid, minner om at hun må avtale ting i helgene, og at hun må være mer åpen for å treffes på tvers av klasser. Vi har også satt ned foten på å dra hjem alene til skjermen rett etter skolen, kommer hun hjem alene får hun ikke se på skjerm. Anonymkode: 75c53...c60 Funker det da? Har ikke gjort det jeg da jeg vet at hun egentlig vil ha en avtale etter skolen, men det lykkes ikke med de 2 hun føler seg tryggest på. Så da har jeg bare latt henne komme hjem til iPaden sin. Broren er 2 år eldre. Han har mange venner, men også han liker å slappe av for seg selv etter skoletid. Anonymkode: 9711c...c3f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Funker det da? Har ikke gjort det jeg da jeg vet at hun egentlig vil ha en avtale etter skolen, men det lykkes ikke med de 2 hun føler seg tryggest på. Så da har jeg bare latt henne komme hjem til iPaden sin. Broren er 2 år eldre. Han har mange venner, men også han liker å slappe av for seg selv etter skoletid. Anonymkode: 9711c...c3f Nå er det jo tidlig i skoleåret, men foreløpig har det funket til en viss grad. Noen ganger har de andre planer, og det må også være greit. Vi har alltid hatt regel om ingen skjerm på dagtid, så det er jo ikke noe nytt. Tanken er at det ikke skal friste for mye å sitte alene foran skjermen, slik at hun ikke en gang prøver å finne på noe (kan ha tendenser til avhengighet på skjerm som vi prøver å redusere). Anonymkode: 75c53...c60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå