Gå til innhold

Føler meg "fattig" i butikker....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg vet at jeg ikke er fattig! Som i begrepets rette forstand. Men jeg sliter ofte med å ikke føle at det jeg har er tilstrekkelig, selv om jeg økonomisk sett er helt normal middelklasse

Spesielt kjenner jeg på følelsen når jeg er i møbel og interiør butikkene og ser dyre møbler og lekkert interiør som folk kjøper til de fine hyttene sine. Jeg blir dårlig av å tenke på å måtte kjøpe møbler til mer enn et hus jeg! Tanken på hva en hytte koster å drifte gjør meg svimmel. 

Jeg prøver å handle det meste på salg. Bare til meg selv og til ungene. Kjøper også endel brukt. 

Jeg observerer at damene rundt meg går i fine klær i kvalitet. 
Når jeg kjøper nytt så er det liksom Ikea, Jysk og Lindex som er nivået... det er prisnivået jeg er komfertabel med.  

Vi sparer 30 000 i mnd, så vi kunne jo brukt mer penger på sånt med det. Men det har jeg bare ikke samvittighet til. Jeg går da heller rundt å føler meg "fattig" 

flere?

Anonymkode: d13f9...e6d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer du så mye i måneden har du på ingen måte grunn til å føle deg fattig. 

Nei jeg tenker egentlig mer at det er helt vanvittige priser og helt vanvittig at noen faktisk bruker så mye penger helt unødvendig. Jeg handler helst brukt. Det jeg ikke finner brukt handler jeg også helst på salg. Får meg ikke til å føle meg fattig, men klok. 😄

• Liker 44
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi gjør også det samme! Setter av en sum som vi skal klare oss på mtp mat og andre ting også sparer vi resten -det er i hvert fall målet.

Er det sånn at vi trenger noe eller ønsker oss noe så kjøper vi det, men vi har ingen overdreven forbruk på ting og tang.

Skrevet

Jeg går med tlf med kalkulator på når jeg går og handler i matbutikken. Da har man dårlig råd 

• Liker 13
  • Hjerte 22
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kan vel spare til de tingene du har lyst på?

Anonymkode: 9b570...5c4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt utenfor topic kanskje, men siden ts skriver om andre går i så fine klær etc. TS, du kan jo ikke vite om alt er dyre merkeklær fra topp til tå. Det kan jo være de har dyre sko og jakke, men HM og Zara ellers, eller har kjøpt på salg…

Anonymkode: 89e6e...d8e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fy flate, du fortjener et realt nakkadrag! Tenk å kalle seg fattig når du sparer mer i mnd enn mange får utbetalt! Skjerpings ts. 

Anonymkode: 05085...6d2

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Altså, jeg vet at jeg ikke er fattig! Som i begrepets rette forstand. Men jeg sliter ofte med å ikke føle at det jeg har er tilstrekkelig, selv om jeg økonomisk sett er helt normal middelklasse

Spesielt kjenner jeg på følelsen når jeg er i møbel og interiør butikkene og ser dyre møbler og lekkert interiør som folk kjøper til de fine hyttene sine. Jeg blir dårlig av å tenke på å måtte kjøpe møbler til mer enn et hus jeg! Tanken på hva en hytte koster å drifte gjør meg svimmel. 

Jeg prøver å handle det meste på salg. Bare til meg selv og til ungene. Kjøper også endel brukt. 

Når jeg kjøper nytt så er det liksom Ikea, Jysk og Lindex som er nivået... det er prisnivået jeg er komfertabel med.  

Vi sparer 30 000 i mnd, så vi kunne jo brukt mer penger på sånt med det. Men det har jeg bare ikke samvittighet til. Jeg går da heller rundt å føler meg "fattig" 

flere?

Slutt å kødd, fy flate så provoserende. 

Anonymkode: 4818a...e0a

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

flere?

Du sparer 30k i måneden og føler deg fattig? Skjønner at alt er relativt, men har du så mye til overs, så er du definitivt ikke fattig.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Litt utenfor topic kanskje, men siden ts skriver om andre går i så fine klær etc. TS, du kan jo ikke vite om alt er dyre merkeklær fra topp til tå. Det kan jo være de har dyre sko og jakke, men HM og Zara ellers, eller har kjøpt på salg…

Anonymkode: 89e6e...d8e

Jeg har nylig fått floyd, armani, diesel, og stormbergklær gratis. Ingen vet om jeg har kjøpt dem eller fått dem? 

Anonymkode: 15278...89b

• Nyttig 1
Skrevet

Må du spare 30 000 i mnd da?  Altså,spar litt mindre så du har råd til å kjøpe klær fra andre butikker enn Lindex. Jeg er helt motsatt av deg. Bruker heller mere på kvalitetsprodukter,da det holder lengere. Handler aldri fra ikea eller typ butikker som jysk eller nille. Det jeg har av interiør er dyrt,men det er flere år siden jeg kjøpte noe nytt,da det jeg har varer. 

Anonymkode: 14157...099

• Liker 7
Skrevet

Jeezes! Og jeg føler meg stygg når jeg er omgitt av modellpene mennesker… 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: f1f07...d6f

• Liker 2
Skrevet

Hallo! 
hva jeg sparer er også et resultat av at vi er økonomiske, ikke at vi tjener så fryktelig mye. 

og i første avsnitt så skrev jeg hva jeg mente med "fattig". Det er et begrep som er relativt. Fattig er forskjellig i forskjellige miljøer/land

Det jeg prøver å beskrive er følelsen at alle andre har så mye mer, og det er så mye jeg burde kjøpt, jeg ønsker meg fine klær, men tar meg ikke råd... folk med hytter til 5 mill og fine biler

Skrevet

Fy faen så overfladisk tankegang. Du absolutt aner ikke hvordan det er å  måtte spare og tenke økonomisk. Jeg bare blir litt kvalm over å lese dette. Du har ingenting å klage over. 

Anonymkode: a4b05...781

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må du spare 30 000 i mnd da?  Altså,spar litt mindre så du har råd til å kjøpe klær fra andre butikker enn Lindex. Jeg er helt motsatt av deg. Bruker heller mere på kvalitetsprodukter,da det holder lengere. Handler aldri fra ikea eller typ butikker som jysk eller nille. Det jeg har av interiør er dyrt,men det er flere år siden jeg kjøpte noe nytt,da det jeg har varer. 

Anonymkode: 14157...099

Nei, må ikke! 
men føler jeg må... hater å sløse

jeg har også noen kvalitets møbler, kjøpte nettopp et dyrt skovby bord og kommode ect Jeg kjøper ikke møbler fra Ikea. Men kan kjøpe sengetøy, håndklær, glass osv

Skrevet

Jeg liker ikea veldig godt jeg da. Synes kvaliteten er god også, har aldri hatt behov for å bytte ut det jeg har kjøpt på Ikea, senga mi har jeg hatt i mange mange år, skrivebord og stuebord også.

Anonymkode: 85e55...254

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hallo! 
hva jeg sparer er også et resultat av at vi er økonomiske, ikke at vi tjener så fryktelig mye. 

Jeg gjentar: Du sparer mer enn mange andre, med helt grei inntekt, har utbetalt. Hver måned. Uansett hvor økonomiske dere er, sier det en hel del om hva dere tjener i utgangspunktet. Alle andre har ikke mer, men du har faktisk ganske mye mer enn mange andre. Løft blikket. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fy faen så overfladisk tankegang. Du absolutt aner ikke hvordan det er å  måtte spare og tenke økonomisk. Jeg bare blir litt kvalm over å lese dette. Du har ingenting å klage over. 

Anonymkode: a4b05...781

Selvfølgelig må jeg det! 
tror du jeg hadde kunne spare 30 i mnd uten å tenke økonomisk? 

Og jeg sparer til alt jeg bruker. Har ørten sparekontoer. Ny bil i fremtiden, ny sofa snart, ferie til neste år, osv osv.... jeg tar ikke lån, jeg sparer. 

jeg selger alt jeg ikke bruker av barnetøy og ting. Kjøper brukt

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Jeg gjentar: Du sparer mer enn mange andre, med helt grei inntekt, har utbetalt. Hver måned. Uansett hvor økonomiske dere er, sier det en hel del om hva dere tjener i utgangspunktet. Alle andre har ikke mer, men du har faktisk ganske mye mer enn mange andre. Løft blikket. 

Dette er samlet da! Vi er to

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...