AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #21 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har uføretrygd på 533700 ca det er vel nok til å ta opp et boliglån til rekkehus Anonymkode: 96278...c55 Hva nøyaktig tenkte du da du skrev dette? For det første så har jo du vesentlig mer enn TS og for det andre så koster ikke et rekkehus det samme overalt. Jeg bor i rekkehus, du hadde knapt nok hatt råd til en halv etasje av mitt rekkehus. Anonymkode: 23b91...7b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #22 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva nøyaktig tenkte du da du skrev dette? For det første så har jo du vesentlig mer enn TS og for det andre så koster ikke et rekkehus det samme overalt. Jeg bor i rekkehus, du hadde knapt nok hatt råd til en halv etasje av mitt rekkehus. Anonymkode: 23b91...7b4 Ditt rekkehus er svære greier. Anonymkode: 518af...f6e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #23 Skrevet 25. august 2024 Er du singel eller skal du kjøpe ilag med noen? Det har mye å si. Kompisen min er singel å ville høre hvor mye han kunne låne, fikk beskjed om at det var strammet inn å at single bare fikk låne 3 ganger inntekt. Anonymkode: 9f79a...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #24 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ditt rekkehus er svære greier. Anonymkode: 518af...f6e Ikke så fryktelig svært, men lokalisert i Oslo Anonymkode: 23b91...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #25 Skrevet 25. august 2024 Enkelte småbønder er ofte flinkere å se på helheten hva en kan betale en eks dnb,Norden og spare bank 1. Sjekk de små banken først. Får du avslag der tar du kontakt med husbanken, men da er du bundet til den kommunen som gir. Så må du vite at det er boliger der Anonymkode: 95275...0d2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #26 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Interessant. Jeg er enke og sitter nå igjen med et lån på 1.5’ og fellesutgifter + strøm på nesten 6000,- i tillegg (har rammelån og dropper avdragene, de får inflasjonen spise opp til jeg blir pensjonist). Verdien på leiligheten er ca 5.9’ Min ufør et på minstesats enslig rett i overkant av 300’ En bank hadde aldri tatt i meg med ildtang engang. Men lånet jeg sitter igjen med som etterlatt betjener jeg uten problemer og føler ikke at budsjettet er ulevelig å klare seg på. Anonymkode: 8c87a...c77 Men du betaler jo ikke avdrag. Med evig avdragsfrihet er det mange som kunne kjøpt seg bolig… Anonymkode: e4aff...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #27 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Interessant. Jeg er enke og sitter nå igjen med et lån på 1.5’ og fellesutgifter + strøm på nesten 6000,- i tillegg (har rammelån og dropper avdragene, de får inflasjonen spise opp til jeg blir pensjonist). Verdien på leiligheten er ca 5.9’ Min ufør et på minstesats enslig rett i overkant av 300’ En bank hadde aldri tatt i meg med ildtang engang. Men lånet jeg sitter igjen med som etterlatt betjener jeg uten problemer og føler ikke at budsjettet er ulevelig å klare seg på. Anonymkode: 8c87a...c77 Du betjener jo ikke lånet når du ikke betaler avdrag Anonymkode: 23b91...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #28 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men du betaler jo ikke avdrag. Med evig avdragsfrihet er det mange som kunne kjøpt seg bolig… Anonymkode: e4aff...e8b Tja….det er to viktige faktorer du hopper over, størrelse på lån og inntekt. Hvor stort tror du egentlig avdrag på 1,5’ utgjør i den samlede utgiftspotten? For mange er det ikke mer en matbudsjettet for en uke. Anonymkode: 8c87a...c77
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #29 Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du betjener jo ikke lånet når du ikke betaler avdrag Anonymkode: 23b91...7b4 EK spiller en stor rolle for den friheten jeg har med rammelån. Men poenget mitt var at om jeg nå hadde søkt om dette rammelånet med samme EK og samme verdi på bolig hadde jeg fått blankt avslag fordi banken hadde ment at jeg ikke hadde evne til å betale renter engang. Det har jeg bevist feil. Jeg har prøvd flere kalkulatorer og ender med 0,- i lån. Mange kommer ikke inn på boligmarkedet fordi bankenes kalkulatorer opererer med tall som for mange er høye når det gjelder personlig forbruk, matbudsjett mm. Jeg er pr definisjon under fattigdomsgrensen i realisert tilgang på penger, men lever ikke med lavere livskvalitet selv om jeg etter bankenes standard har 0,- betalingsevne. . Anonymkode: 8c87a...c77
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #30 Skrevet 25. august 2024 Søk lån i en liten lokalbank! Det gjorde jeg, fikk 1,29 millioner i lån, hadde en million i egenkapital pga arv. (Uføretrygdet med ung-tillegget som inntekt) Anonymkode: ba1a5...ffc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #31 Skrevet 25. august 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Ikke så fryktelig svært, men lokalisert i Oslo Anonymkode: 23b91...7b4 Jeg bor i en 400 kvm enebolig med svømmebasseng et sted lokalisert utenfor Oslo. Du har sikkert betalt like mye for ditt lille rekkehus som jeg betalte for mitt. Anonymkode: 10524...97e 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #32 Skrevet 25. august 2024 Jeg får ikke lån på høyere en 800 000 og det finnes ikke noe i den prisen🤪 just søkt husbanken men de har gitt meg avslag før pga de mente jeg hadde får mye penger til og ikke få i vanelig bank . Ironisk nokk mente de også jeg hadde får lite til og spare til egenandel Anonymkode: 04d02...955
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #33 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva slags rente og nedbetalingstid får du da, hvis du skal klare et så høyt lån? Anonymkode: fab4c...23a 50 år. 4,256% i 10 år. Anonymkode: 84307...c65
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #34 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg bor i en 400 kvm enebolig med svømmebasseng et sted lokalisert utenfor Oslo. Du har sikkert betalt like mye for ditt lille rekkehus som jeg betalte for mitt. Anonymkode: 10524...97e Det kan hende ja. Anonymkode: 23b91...7b4
Thyra Skrevet 26. august 2024 #35 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg jobber med boliglån og hadde en kunde her om dagen, enslig og uten barn, med inntekt på 460k. Han hadde lånekapasitet på 1,2 mill. Pga forskjellige scenarioer så sjekket vi også inntekt på 300k ca og da var det lånekapasitet på 0 kr. Han hadde forøvrig også god egenkapital. Hovedproblemet er at når du har lav inntekt så vil all lønn gå til å dekke elementære levekostnader i regnestykket. Det er først når du kommer over dette at du faktisk sitter igjen med betjeningsevne til å betale lån. Ville satset på husbanken evt. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 4b710...d3b Problemet er jo også at alle trenger et sted å bo. Og om man ikke får kjøpt, må man leie. Så mange av dem som " "ikke har betjeningsevne på lån" må betale like mye (eller mer) i husleie som det banken sier dr ikke har råd til å betale på lån....
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #36 Skrevet 26. august 2024 Thyra skrev (3 timer siden): Problemet er jo også at alle trenger et sted å bo. Og om man ikke får kjøpt, må man leie. Så mange av dem som " "ikke har betjeningsevne på lån" må betale like mye (eller mer) i husleie som det banken sier dr ikke har råd til å betale på lån.... Forskjellen er at å eie hus koster mye mer enn kun lånet. Leier du er det din totale kostnad. Anonymkode: 40024...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #37 Skrevet 26. august 2024 Du kan søke startlån og tilskudd via Husbanken. Der kan man få lån med nedbetalingstid over opptil 50 år. Vanskelig å få, så jeg anbefaler å komme med noen gode argumenter for hvorfor det er viktig for deg å få boliglån/ flytte. Anonymkode: 69e97...1db
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #38 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan søke startlån og tilskudd via Husbanken. Der kan man få lån med nedbetalingstid over opptil 50 år. Vanskelig å få, så jeg anbefaler å komme med noen gode argumenter for hvorfor det er viktig for deg å få boliglån/ flytte. Anonymkode: 69e97...1db Kan man få 50 år når man er 49 år på søketidspunktet🫢 Anonymkode: 907a1...5be
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #39 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 10.21): Jeg har uføretrygd på 533700 ca det er vel nok til å ta opp et boliglån til rekkehus Anonymkode: 96278...c55 I helsike.. Det er jo mer enn folk i full jobb med bachelor! Anonymkode: b25f4...986 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #40 Skrevet 26. august 2024 Det avhenger jo av kommunen, markedet og renta, men sannsynligvis vil du få låne rundt en million, neppe noe særlig mer. Hvis det pluss egenkapital ikke strekker til der du bor, må du nesten bare flytte om du ønsker å eie. 4 hours ago, Thyra said: Problemet er jo også at alle trenger et sted å bo. Og om man ikke får kjøpt, må man leie. Så mange av dem som " "ikke har betjeningsevne på lån" må betale like mye (eller mer) i husleie som det banken sier dr ikke har råd til å betale på lån.... Hvis du leier forholder du deg til relativt få regninger, og administrasjonsmessig er det relativt grei skuring om du skulle trenge bostøtte eller supplerende sosialhjelp for en kortere periode. For en huseier blir det helt annerledes. Du må nesten klare å spare opp til å dekke rørlegger eller elektriker når det trengs, for å ikke å snakke om drenering eller skifte av tak eller vinduer. Mange som lever på en minimal trygdesats klarer rett og slett ikke å spare opp en stor nok buffer, og så blir det full krise og potensielt et økonomisk tap for banken om du ikke greier å finansiere vedlikeholdet. Anonymkode: 461b9...0f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå